Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Als er geen hoop meer is, is dit onverkwikkelijke topic ten einde.
Of dat erg is, is maar de vraag...
Ik geloof dat het meeste wat gezegd moest worden wel gezegd is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Panny »

Goed idee DIA!
huisman schreef:Dan mag/moet er toch om de vervulling van deze beloften gebeden worden. De HEERE geeft nergens in de Schrift beloften die als dood kapitaal mogen blijven liggen. Psalm 81:12 is terecht één van de eerste Psalmversjes die onze kinderen mogen leren.
Volgens mij heb ik nog nooit een topic meegemaakt waarin er zo langs elkaar heen gepraat word.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Nee. Dat zijn twee heel verschillende dingen.

Nergens roept de bijbel ons er toe op om te bidden om een nieuw hart. Wij moeten worden opgeroepen om ons te bekeren. En dat iemand daarbij ook gaat bidden om een nieuw hart, is daarvan een gevolg. Dat zien we bij David, bijvoorbeeld. Maar daar mag de oproep niet op zijn gericht, dat is duidelijk een manier om lijdelijkheid te prediken, waarbij de zaken worden omgedraaid.
Als de HEERE zulke beloften geeft:25 Dan zal Ik rein water op u sprengen , en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn .


Dan mag/moet er toch om de vervulling van deze beloften gebeden worden. De HEERE geeft nergens in de Schrift beloften die als dood kapitaal mogen blijven liggen. Psalm 81:12 is terecht één van de eerste Psalmversjes die onze kinderen mogen leren.
Hier ben ik het van harte mee eens. En als er zo wordt opgeroepen om te bidden om een nieuw hart, heeft dat volkomen mijn instemming, ook in de prediking. Het is echter de vraag of je daarmee het verschil van inzicht dat Floppy benoemde hebt opgelost. Want ook de Marrow man zullen dat ongetwijfeld met je eens geweest zijn (al ben ik in het geheel niet deskundig in hun werken).

Je bijdrage is overigens de eerste beargumenteerde bijdrage van een criticus die slaat op de discussie die aan de orde is. Waarvoor dank.
Plaats reactie