De plaats van Israël

-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De plaats van Israël

Bericht door -DIA- »

Jeruzalem word een lastige steen waar velen zich aan zullen stoten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3974
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De plaats van Israël

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:
Jeruzalem word een lastige steen waar velen zich aan zullen stoten.
idd
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: De plaats van Israël

Bericht door ebenhaezer »

Ik ga die Trump steeds meer waarderen. ik hoop dat hij doorzet.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De plaats van Israël

Bericht door Jongere »

Ik vind het allemaal erg ingewikkeld. Los van Trump overigens, ik zag dat Van der Staaij ook pleit voor de NL ambassade in Jeruzalem.
Maar welke grond is er nu voor dit soort acties? Ik zie heel wat christenen als vanzelfsprekend partij kiezen, maar ik vind dat helemaal niet zo eenvoudig. Theologisch kan ik het in ieder geval niet zo rond krijgen. Politieke verwezenlijking van de landbelofte kom ik echt niet tegen in de Schrift. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de staat Israël zo'n beetje de meest seculiere staat ter wereld is...
Wie heeft daar wel een onderbouwde Bijbelse visie op en wil die hier eens uitwerken?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De plaats van Israël

Bericht door Ambtenaar »

Jongere schreef: Om nog maar te zwijgen van het feit dat de staat Israël zo'n beetje de meest seculiere staat ter wereld is...
Ik weet niet waar je deze uitspraak op baseert en volgens mij klopt het ook niet. De staat Israël is volgens mij minder seculier dan bijv. de Nederlandse staat. Met name omdat religieuze partijen nu eenmaal veel invloed hebben.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: De plaats van Israël

Bericht door Wim Anker »

Ambtenaar schreef:
Jongere schreef: Om nog maar te zwijgen van het feit dat de staat Israël zo'n beetje de meest seculiere staat ter wereld is...
Ik weet niet waar je deze uitspraak op baseert en volgens mij klopt het ook niet. De staat Israël is volgens mij minder seculier dan bijv. de Nederlandse staat. Met name omdat religieuze partijen nu eenmaal veel invloed hebben.
Jongere heeft gelijk. In Israël is b.v voor een kind met het syndroom van down geen ondersteuning vanuit de staat. Had het maar geaborteerd is de staatsopvatting, het land gaat niet voor de kosten opdraaien.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De plaats van Israël

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef:
Jongere heeft gelijk. In Israël is b.v voor een kind met het syndroom van down geen ondersteuning vanuit de staat. Had het maar geaborteerd is de staatsopvatting, het land gaat niet voor de kosten opdraaien.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, vooralsnog een ongefundeerde uitspraak.

Orthodoxe Joden zijn per definitie tegen abortus, en ik kan mij dus ook niet voorstellen dat de staat de opvatting heeft dat kinderen met down geaborteerd moeten worden.

Dat wil niet zeggen dat Israël geen seculiere staat is, maar in mijn ogen hebben religieuze opvattingen meer invloed op de staat dan bijv. in Nederland of willekeurig ander West-Europees land.
ZWP
Berichten: 1668
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: De plaats van Israël

Bericht door ZWP »

Jongere schreef:Ik vind het allemaal erg ingewikkeld. Los van Trump overigens, ik zag dat Van der Staaij ook pleit voor de NL ambassade in Jeruzalem.
Maar welke grond is er nu voor dit soort acties? Ik zie heel wat christenen als vanzelfsprekend partij kiezen, maar ik vind dat helemaal niet zo eenvoudig. Theologisch kan ik het in ieder geval niet zo rond krijgen. Politieke verwezenlijking van de landbelofte kom ik echt niet tegen in de Schrift. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de staat Israël zo'n beetje de meest seculiere staat ter wereld is...
Wie heeft daar wel een onderbouwde Bijbelse visie op en wil die hier eens uitwerken?
Ik vind het ook ingewikkeld.
Als ik dan de opvatting lees dat er nog onvervulde profetieën zijn die betrekking hebben op het herstel van het aardse, concrete Israël, maar dat het NT hierover niets zegt... Dat kan ik niet zo goed volgen.
En hoe je dát gegeven weer moet leggen naast het ontstaan van de staat Israel in 1948.
ZWP
Berichten: 1668
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: De plaats van Israël

Bericht door ZWP »

Ambtenaar schreef:
Wim Anker schreef:
Jongere heeft gelijk. In Israël is b.v voor een kind met het syndroom van down geen ondersteuning vanuit de staat. Had het maar geaborteerd is de staatsopvatting, het land gaat niet voor de kosten opdraaien.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, vooralsnog een ongefundeerde uitspraak.

Orthodoxe Joden zijn per definitie tegen abortus, en ik kan mij dus ook niet voorstellen dat de staat de opvatting heeft dat kinderen met down geaborteerd moeten worden.

Dat wil niet zeggen dat Israël geen seculiere staat is, maar in mijn ogen hebben religieuze opvattingen meer invloed op de staat dan bijv. in Nederland of willekeurig ander West-Europees land.
Orthodoxe Joden maken niet eens zo'n groot deel uit van de bevolking:

According to a 2010 Israel Central Bureau of Statistics study of Israelis aged over 18, 8% of Israeli Jews define themselves as Haredim (or ultra-Orthodox); an additional 12% are "religious" (non-Haredi Orthodox, also known as: dati leumi/national-religious or religious Zionist); 13% consider themselves "religious-traditionalists" (mostly adhering to Jewish Halakha); 25% are "non-religious traditionalists" (only partly respecting the Jewish Halakha), and 43% are "secular".

Dus:
- 8% Orthodoxe Joden
- 12% religieus
- 13% religieus-traditionalist
- 25% niet religieus-traditionalist
- 43% seculier
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De plaats van Israël

Bericht door eilander »

ZWP schreef:
Jongere schreef:Ik vind het allemaal erg ingewikkeld. Los van Trump overigens, ik zag dat Van der Staaij ook pleit voor de NL ambassade in Jeruzalem.
Maar welke grond is er nu voor dit soort acties? Ik zie heel wat christenen als vanzelfsprekend partij kiezen, maar ik vind dat helemaal niet zo eenvoudig. Theologisch kan ik het in ieder geval niet zo rond krijgen. Politieke verwezenlijking van de landbelofte kom ik echt niet tegen in de Schrift. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de staat Israël zo'n beetje de meest seculiere staat ter wereld is...
Wie heeft daar wel een onderbouwde Bijbelse visie op en wil die hier eens uitwerken?
Ik vind het ook ingewikkeld.
Als ik dan de opvatting lees dat er nog onvervulde profetieën zijn die betrekking hebben op het herstel van het aardse, concrete Israël, maar dat het NT hierover niets zegt... Dat kan ik niet zo goed volgen.
En hoe je dát gegeven weer moet leggen naast het ontstaan van de staat Israel in 1948.
Deze actie van Trump vind ik wel dapper, en ik geloof ook dat Jeruzalem de ongedeelde hoofdstad van Israël moet zijn. Maar ik denk wel dat het een vooruit-grijpen op de uitvoering van Gods werk is. Net als bij het vredeproces: ik geloof vast dat God Zijn beloften nog zal waarmaken en ook in het Midden-Oosten vrede zal geven. Dat neemt niet weg dat we nu niets anders kunnen doen dan proberen vrede te bevorderen, maar dat deze acties zullen worden 'ingehaald' door Gods daden, geloof ik zeker.

Dat Israël nu een seculiere staat is, doet natuurlijk aan Gods beloften niets af. Het betekent alleen dat deze nog niet volkomen vervuld zijn: de terugkeer een deel, maar de bekering nog niet.

Over de landbelofte heb ik hier al vaker gediscussieerd. Ik kan eens kijken of ik daar nog iets van vinden kan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De plaats van Israël

Bericht door eilander »

ZWP schreef:In de boekbespreking in het RD van prof. dr. H. G. L. Peels over het boekje 'De actualiteit van het Oude Testament. Geweld, offers en beloften' van A. Versluis, P. de Vries en M. J. Paul, komt Peels ook nog op het thema Israël.

"Land, stad, troon, tempel zijn voorbehouden aan Israël alleen. En die beloften zijn volgens dr. Paul niet volledig vervuld. Sommige geopolitieke aspecten van het abrahamitische verbond staan nog uit, profetieën die betrekking hebben op het herstel van het aardse, concrete Israël. Dat het Nieuwe Testament hierover zwijgt valt zijns inziens te verklaren uit het gegeven dat daar de verzoening in Christus centraal staat. Hoe sterk is dit argument?"

Hier graag discussie over het argument van dr. Paul. Het gaat uit van letterlijke vervulling terwijl bijv. het gebruik van Amos 9 in Hand. 15 een andere richting op wijst.

Zie hele artikel: https://www.rd.nl/boeken/drie-lastige-v ... -1.1450899
Als het gaat over de geopolitieke aspecten van het verbond met Abraham, wordt bedoeld dat het land dat aan Abraham beloofd werd (Gen. 15:18-21), veel groter is dan het huidige land. Dan staat er dus nogal wat te gebeuren.

Het argument dat dr. Paul gebruikt, vind ik eerlijk gezegd ook best lastig. Ik zou in elk geval zeggen:
(1) het Nieuwe Testament spreekt het in elk geval niet tegen. Zijn daarmee de beloften van het Oude Testament van minder kracht? Ik geloof dat niet.
(2) Veel gedeelten uit het Nieuwe Testament zijn niet geschreven voor Joden, dus daar speelde dit item helemaal niet.
(3) Dat in Handelingen 15 Amos 9 wordt aangehaald, hoeft niet te betekenen dat de gehele vervulling ook toen al plaats vond. Ook in Handelingen 2 zie je dat. Daarin wordt Joël 2 aangehaald, met tekenen die op dat moment ook nog niet gezien werden bij de uitstorting van de Heilige Geest. Dat zou dus kunnen betekenen dat een meer uitgebreide vervulling nog moet komen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De plaats van Israël

Bericht door eilander »

Wel grappig trouwens dat Obama al riep dat Jeruzalem de ongedeelde hoofdstad van Israël moest zijn, in juni 2008. Nu Trump de daad bij het woord voegt, is de wereld te klein.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: De plaats van Israël

Bericht door Auto »

eilander schreef:Wel grappig trouwens dat Obama al riep dat Jeruzalem de ongedeelde hoofdstad van Israël moest zijn, in juni 2008. Nu Trump de daad bij het woord voegt, is de wereld te klein.
En dat niet alleen het congres heeft al veel eerder opgeroepen het besluit te nemen en de senaat met 6 tegenstanders een paar maanden geleden .......... Het geeft precies het probleem aan dat de Palestijnen en Arabieren geen oplossing willen. Nu zullen ze wat moeten. Maar ja, vrijdag zal er wel weer dikke herrie zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De plaats van Israël

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Wel grappig trouwens dat Obama al riep dat Jeruzalem de ongedeelde hoofdstad van Israël moest zijn, in juni 2008. Nu Trump de daad bij het woord voegt, is de wereld te klein.
Niet enkel Obama, maar ook Clinton riep dit al.
Plaats reactie