De plaats van Israël

Online
ZWP
Berichten: 1670
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: De plaats van Israël

Bericht door ZWP »

eilander schreef:Het is vooral erg 'anti', en dat levert maar zelden een goed stuk op. En als je er tegen in gaat, kom je bij zo'n schrijver direct in dezelfde hoek van Christenen voor Israël terecht.
Wat vind jij van CvI in het algemeen en het werk van Koen Carlier in het bijzonder?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De plaats van Israël

Bericht door eilander »

ZWP schreef:
eilander schreef:Het is vooral erg 'anti', en dat levert maar zelden een goed stuk op. En als je er tegen in gaat, kom je bij zo'n schrijver direct in dezelfde hoek van Christenen voor Israël terecht.
Wat vind jij van CvI in het algemeen en het werk van Koen Carlier in het bijzonder?
Van Carlier weet ik maar erg weinig, dus daar kan ik niets over zeggen. CvI vind ik vaak onduidelijk over de Ene Weg van zalig worden, die voor de Joden niet anders is dan voor ons.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6504
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De plaats van Israël

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:Het is vooral erg 'anti', en dat levert maar zelden een goed stuk op.
Vreemde redenering, waar ik het dan ook niet mee eens ben. :)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De plaats van Israël

Bericht door Gian »

ZWP schreef: Kortom, de tempel in Jeruzalem was bedoeld als 'een bedehuis voor alle volken' (Jes.56), maar God bereikt dat nu door de nieuwe/betere tempel, namelijk Jezus Christus zelf en in Hem de gelovigen/gemeente.
En wat te doen met de profetie dat alle volken jaarlijks naar de berg des Heeren zullen (moeten) komen om Hem te aanbidden (zach14)?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De plaats van Israël

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
ZWP schreef:Ik kan me wel goed vinden in het artikel van ds. De Bruin zoals dat gisteren in het RD is geplaatst, zie ook: http://wimdebruin.blogspot.nl/2016/03/l ... nario.html
Goed stuk!
Ik kan me wel vinden in de reactie van Dirk van Genderen op het artikel van ds. De Bruin:
https://www.dirkvangenderen.nl/2016/04/ ... de-bijbel/
Online
ZWP
Berichten: 1670
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: De plaats van Israël

Bericht door ZWP »

Gian schreef:
ZWP schreef: Kortom, de tempel in Jeruzalem was bedoeld als 'een bedehuis voor alle volken' (Jes.56), maar God bereikt dat nu door de nieuwe/betere tempel, namelijk Jezus Christus zelf en in Hem de gelovigen/gemeente.
En wat te doen met de profetie dat alle volken jaarlijks naar de berg des Heeren zullen (moeten) komen om Hem te aanbidden (zach14)?
En wat dan te doen met alle andere zaken die in Zach. 14 staan en die we niet zo makkelijk in wat voor schema dan ook kunnen inpassen? Of die niemand letterlijk neemt. Is de boodschap in vers 20 inderdaad dat er overal letterlijk 'De heiligheid des HEEREN' opstaat, ipv alleen op de gouden plaat op het voorhoofd van de hogepriester? Of gaat het er in dat vers om dat het hele leven geheiligd is en dienstbaar aan de Heere?
Dat laatste natuurlijk, maar dat staat er niet letterlijk...

Tussen het OT en nu ligt nu eenmaal het NT, waarin alle dingen anders zijn geworden en ook anders vervuld worden, ja in Christus vervuld zijn!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: De plaats van Israël

Bericht door JolandaOudshoorn »

eilander schreef:
Posthoorn schreef:
ZWP schreef:Ik kan me wel goed vinden in het artikel van ds. De Bruin zoals dat gisteren in het RD is geplaatst, zie ook: http://wimdebruin.blogspot.nl/2016/03/l ... nario.html
Goed stuk!
Ik kan me wel vinden in de reactie van Dirk van Genderen op het artikel van ds. De Bruin:
https://www.dirkvangenderen.nl/2016/04/ ... de-bijbel/
Daar kan ik me ook goed in vinden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De plaats van Israël

Bericht door Gian »

ZWP schreef:
Gian schreef:
ZWP schreef: Kortom, de tempel in Jeruzalem was bedoeld als 'een bedehuis voor alle volken' (Jes.56), maar God bereikt dat nu door de nieuwe/betere tempel, namelijk Jezus Christus zelf en in Hem de gelovigen/gemeente.
En wat te doen met de profetie dat alle volken jaarlijks naar de berg des Heeren zullen (moeten) komen om Hem te aanbidden (zach14)?
En wat dan te doen met alle andere zaken die in Zach. 14 staan en die we niet zo makkelijk in wat voor schema dan ook kunnen inpassen? Of die niemand letterlijk neemt. Is de boodschap in vers 20 inderdaad dat er overal letterlijk 'De heiligheid des HEEREN' opstaat, ipv alleen op de gouden plaat op het voorhoofd van de hogepriester? Of gaat het er in dat vers om dat het hele leven geheiligd is en dienstbaar aan de Heere?
Dat laatste natuurlijk, maar dat staat er niet letterlijk...

Tussen het OT en nu ligt nu eenmaal het NT, waarin alle dingen anders zijn geworden en ook anders vervuld worden, ja in Christus vervuld zijn!
Is voor mij geen enkele reden om vers 20 niet letterlijk te nemen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Online
ZWP
Berichten: 1670
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: De plaats van Israël

Bericht door ZWP »

Ds. De Bruin reageert op zijn blog op de artikelen van Henk Poot in het ND en die van Willem Glashouwer in het RD (tweemaal), interessant leesvoer: http://wimdebruin.blogspot.nl/
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De plaats van Israël

Bericht door eilander »

Interessant leesvoer, zeker ook het blog ervóór over Ezechiël 37. Ik ga het nog eens goed lezen, want dit is m.i. wel de manier waarop het moet: goed lezen wat de bedoeling is.
Ik erken uiteraard in ds. De Bruin mijn meerdere, als het gaat om exegese. Toch ontkomt hij ook niet aan het innemen van een bepaalde stelling (vanuit de vervullingsgedachte) en van daaruit bepaalde dingen verklaren.

Bijvoorbeeld over de twaalf discipelen vind ik wel een opmerkelijke: omdat het OT schrijft over een herstel van Israël - dus ook de tien stammen! - moet dat volgens ds. De Bruin zijn vervulling gekregen hebben in de verkiezing van de discipelen. Het aantal twaalf wijst daarop. Ik vind het logischer om een daadwerkelijke vervulling hiervan nog te verwachten.

En ja, mijn noodkreet die ik vaker slaak in een topic over Israël is ook hier weer op zijn plaats. Hoe kán het toch dat zoveel oudvaders iets meenden te kunnen verwachten op basis van profetieën, waar ze helemaal niets zagen wat op vervulling leek - terwijl we daarvan nu wel een deel kunnen zien?
Dan denk ik toch aan mijn eerder aangehaalde uitspraak van ik-weet-niet-wie: "Toen het voorzegd werd, werd het niet geloofd; en toen het vervuld werd, werd het niet gezien."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18719
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De plaats van Israël

Bericht door helma »

Ik las vorige week in de levensbeschrijving van ds. Lamain dat hij ook grote verwachting had aangaande de bekering van Israel en de daaran verbonden heilstijd voor de wereld. Zelfs zo sterk dat hij verwachtte die ook nog mee te maken. Dat verraste me. Had het uit 'die hoek' niet verwacht
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De plaats van Israël

Bericht door eilander »

helma schreef:Ik las vorige week in de levensbeschrijving van ds. Lamain dat hij ook grote verwachting had aangaande de bekering van Israel en de daaran verbonden heilstijd voor de wereld. Zelfs zo sterk dat hij verwachtte die ook nog mee te maken. Dat verraste me. Had het uit 'die hoek' niet verwacht
Ds. E. du Marchie van Voorthuysen had dat ook, die zat nog verder in 'die hoek' denk ik ;) . Die mensen waren goed thuis in de oudvaders.
Tegenwoordig weten we het allemaal veel beter :hum
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De plaats van Israël

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
helma schreef:Ik las vorige week in de levensbeschrijving van ds. Lamain dat hij ook grote verwachting had aangaande de bekering van Israel en de daaran verbonden heilstijd voor de wereld. Zelfs zo sterk dat hij verwachtte die ook nog mee te maken. Dat verraste me. Had het uit 'die hoek' niet verwacht
Ds. E. du Marchie van Voorthuysen had dat ook, die zat nog verder in 'die hoek' denk ik ;) . Die mensen waren goed thuis in de oudvaders.
Tegenwoordig weten we het allemaal veel beter :hum
Das waar. Eenvoudige fabrieksarbeiders, boeren en andere mensen zoals vrouwen en kinderen, die niet meer opleiding hadden dan de lagere school, zo ze die al doorlopen hadden.... die speldde je niks op de mouw. Doorkneed in de oudvaders, en de beleving in het hart.
Dat was ook in dit stadje, voor de komst van ds. Lamain hiernaartoe. Hij getuigt ergens: Ik heb het laatste staartje van de bloei van Gods Kerk in deze stad nog gezien (even met eigen woorden gezegd). De bloeitijd was toen in de jaren '40 van de vorige eeuw hier al voorbij. Dit is ook zo te lezen in verschillende brieven van Mientje Vrijdag, toen voor de tweede wereldoorlog het bloei van de kerk hier al minder werd.
Als we de brieven lezen van ds. E. Fransen, dan zegt die ergens in een brief aan mej. Sieben (eigen woorden weer): Op sommige plaatsen houdt de Heere Zijn Kerk wonderlijk in stand. Dan verwijst hij naar Rijssen, omstreeks de Afscheiding. Hij verhaalt hoe mensen honger naar het woord hadden, maar stenen kregen voorgeschoteld. In die tijd waren er slecht begaanbare wegen, modderpoelen soms, maar de mensen kwamen van ver naar Rijssen om het Woord te horen. Ds. Fransen noemt dan Borculo in de Gelderse Achterhoek. Mensen die dat hele eind liepen om een zondag onder het Woord te kunnen zijn. Het was voor de tijd (denk ik) dat in Doetinchem een afgescheiden gemeente ontstond, waar o.a. ds. G.J. Wolbers voorging, en waaruit uiteindelijk een Oud Gereformeerde Gemeente, later een Gereformeerde Gemeente is ontstaan. Nog steeds is Doetinchem de enige plaats in de Achterhoek waar een reformatorische (streek)gemeente is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: De plaats van Israël

Bericht door Ezen »

On topic, please.

Die bloeitijd verdween dus ongeveer tegelijk met het opstellen van de leerregels van 1931 en het daarna officieel steeds meer verdwijnen van het algemeen aanbod van genade.
Spitten en niet moe worden.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De plaats van Israël

Bericht door -DIA- »

Ezen schreef:On topic, please.

Die bloeitijd verdween dus ongeveer tegelijk met het opstellen van de leerregels van 1931 en het daarna officieel steeds meer verdwijnen van het algemeen aanbod van genade.
Het gaat deels om een tijd omtrent de Afscheiding toen er nog geen Gereformeerde Gemeente, laat staan leerregels bestonden, zoals u die bedoelt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie