7keer7, een nieuw soort christendom?

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door jakobmarin »

Hoewel ik de claim (nl. een nieuw soort christendom) veel te groot vind (en onderstaande spreker dit ook zo vind)
kunnen we, denk ik, van http://www.7keer7.nl wel leren hoe het christendom in het westen er uit zou kunnen gaan zien,
en waar de mogelijkheden en gevaren zitten, waar we op moeten letten en brengt ons terug naar de basis (omdat we steeds minder relevant worden in Europa).

---knip--- Geen Youtube aub
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door freek »

Hoeveel van die initiatieven hebben we eigenlijk al gehad?
Ik ben de tel kwijt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door Tiberius »

Misschien wel 70 maal 7?
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door jakobmarin »

freek schreef:Hoeveel van die initiatieven hebben we eigenlijk al gehad?
Ik ben de tel kwijt.
Blijkbaar is het nodig :quoi
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door freek »

jakobmarin schreef:
freek schreef:Hoeveel van die initiatieven hebben we eigenlijk al gehad?
Ik ben de tel kwijt.
Blijkbaar is het nodig :quoi
En blijkbaar werkt het niet.

Of het nodig is, betwijfel ik in elk geval op basis van de argumenten die ik lees in de hoek van #7keer7. Wat dat betreft zijn ze wel eerlijk: een nieuw soort christendom. Maar ik denk niet dat we dat nodig hebben.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door Panny »

Ik heb me niet echt verdiept in dit initiatief. Er zullen vast goede dingen genoemd worden.
De kerk is erg naar binnen gericht en er is veel vormendienst en oppervlakkigheid.
Maar door het enthousiasme moeten ze wel oppassen geen waardevolle dingen overboord te gooien. Zoals genoemd bijvoorbeeld in het filmpje: “Alle dogma’s en wetten moeten we achter ons laten”.

Op CIP las ik pas dit artikel. Daar worden zeker punten genoemd die het overdenken waard zijn:
http://www.cip.nl/artikel/42417/10.000- ... in-de-kerk

Christus bracht veel tijd door midden in de wereld. En niet altijd afgezonderd achter gesloten deuren met Zijn volgelingen. Christus was veel onder de zondaren. Al begrepen de ‘kerkmensen’ hier niets van.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door -DIA- »

Volgens mij komt het uit dezelfde bron als dat waar ds. J.M.D. de Heer over schrijft in De Saambinder.
Daar schrijft hij over een ander remonstrants gevaar in de Flevopolder.
Lezen kan geen kwaad, want het remonstrantisme zit overal en het wordt niet of nauwelijks onderkend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door Julian Brasser »

Als ik het introductiefilmpje van 7keer7 bekijk, kan ik er de volgende punten uit afleiden:
- 'weet' niet alleen (bijvoorbeeld dat je uitverkoren bent en dat je van Jezus houd of dat je als een gans ontblote zondaar Jezus hebt mogen aannemen), maar leef er ook uit:
Johannes 15
13 Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zette voor zijn vrienden.
14 Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebiede.

Johannes 14:15: Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden.

- Wees een christen met passie:
- Laat zoveel mogelijk goede werken voortvloeien uit dat je Jezus volgt

---knip--- Geen Youtube
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door jakobmarin »

-DIA- schreef:Volgens mij komt het uit dezelfde bron als dat waar ds. J.M.D. de Heer over schrijft in De Saambinder.
Daar schrijft hij over een ander remonstrants gevaar in de Flevopolder.
Lezen kan geen kwaad, want het remonstrantisme zit overal en het wordt niet of nauwelijks onderkend.
discussieren over (contra)remonstratisme heeft weinig te maken met hoe een christen in deze wereld hoort te staan.
Daarom staat gelukkig zoiets in een (door die wereld) nauwelijks gelezen blaadje als de Saambinder.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door Cremar »

-DIA- schreef:Volgens mij komt het uit dezelfde bron als dat waar ds. J.M.D. de Heer over schrijft in De Saambinder.
Daar schrijft hij over een ander remonstrants gevaar in de Flevopolder.
Lezen kan geen kwaad, want het remonstrantisme zit overal en het wordt niet of nauwelijks onderkend.
Ja, ik zag het staan. Ik had niet de moed om het te lezen. Ik heb daarna de Saambinder ook aan de kant gelegd.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door Mannetje »

Dit artikel was prima te lezen. Tenzij je bepaalde dingen natuurlijk niet wilt horen/lezen...
-
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door jakobmarin »

Mannetje schreef:Dit artikel was prima te lezen. Tenzij je bepaalde dingen natuurlijk niet wilt horen/lezen...
Nou ja, 't is een beetje 'koekoek eenzang', zo langzamerhand..

Daarom vind ik de boodschap die ook in 7keer7 klinkt, een stuk verfrissender, zoals bijv. Jurjen ten Brinke dat verwoordde.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door Curatorium »

Je zou zelf compleet arminiaans worden door die steeds terugkerende & vermoeiende artikelen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door -DIA- »

Cremar schreef:
-DIA- schreef:Volgens mij komt het uit dezelfde bron als dat waar ds. J.M.D. de Heer over schrijft in De Saambinder.
Daar schrijft hij over een ander remonstrants gevaar in de Flevopolder.
Lezen kan geen kwaad, want het remonstrantisme zit overal en het wordt niet of nauwelijks onderkend.
Ja, ik zag het staan. Ik had niet de moed om het te lezen. Ik heb daarna de Saambinder ook aan de kant gelegd.
En zo wordt de tijd rijp dat we alles gaan geloven wat een beetje christelijk lijkt en waar nog wat degelijke termen worden
gebruikt? We begrijpen toch niet meer waar het over gaat? En dus laten we een duidelijke weerlegging maar liggen omdat
dat stuk te moeilijk is? Zie je hier hoe we ons niet meer weerbaar opstellen? We onderzoeken niet meer. Dit is helaas geen
uitzondering, maar ik vrees dat er zo velen zijn. In feite bewijst dat ook een stuk desinteresse of erger, onverschilligheid.
Ja dan geloof je het wel. Wat je dan gelooft is een tweede. Lezen! Anders wordt je meegevoerd met vreemde leringen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door SecorDabar »

Julian Brasser schreef:Als ik het introductiefilmpje van 7keer7 bekijk, kan ik er de volgende punten uit afleiden:
- 'weet' niet alleen (bijvoorbeeld dat je uitverkoren bent en dat je van Jezus houd of dat je als een gans ontblote zondaar Jezus hebt mogen aannemen), maar leef er ook uit:
Johannes 15
13 Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zette voor zijn vrienden.
14 Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebiede.

Johannes 14:15: Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden.

- Wees een christen met passie:
- Laat zoveel mogelijk goede werken voortvloeien uit dat je Jezus volgt

---knip--- Geen Youtube
Wat is de plaats van de Heilige Geest in uw schrijven?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie