Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door sirdanilot »

Van dat soort dingen word ik altijd een beetje droevig...

Overigens heb ik ook een baard en die ben ik niet van plan te verwijderen ;)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door refo »

sirdanilot schreef:Van dat soort dingen word ik altijd een beetje droevig...

Overigens heb ik ook een baard en die ben ik niet van plan te verwijderen ;)
Als je bij je baard bepaald wordt, dan is hij er snel af...
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door ejvl »

Nee, dan laat je hem juist groeien, het is een typisch verschil tussen man en vrouw wat God gemaakt heeft.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Ditbenik »

refo schreef:
sirdanilot schreef:Van dat soort dingen word ik altijd een beetje droevig...

Overigens heb ik ook een baard en die ben ik niet van plan te verwijderen ;)
Als je bij je baard bepaald wordt, dan is hij er snel af...
Dat zou dan bevinding zijn die tegen de Schrift in gaat....
Theodosius
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 apr 2014, 20:57
Locatie: Betuwe

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Theodosius »

GGBeroopingswerk schreef:
Theodosius schreef:
Gerson schreef:Er zijn er ook die links of rechts inschalen naar haarlengte van de vrouw...
En welk criterium is er dan voor de man? Kleur sokken of stropdas? :banghead
Snor en baard. In Vlissingen heb je een ouderling met een baard: LINKS! De Oud Gereformeerde ouderling van Waddinxveen uit de jaren '60 moeten we dan maar even buiten beschouwing laten.
Verder zou de legging nog als maatstaf kunnen dienen. Of inderdaad de kortheid van de rokken: Bijna elke gemeente is links :yahoo
Dan begrijp ik niet dat onze ds, rechts, al 25 jaar in Westkapelle op vakantie gaat, waar een kerkenraadslid met snor dient. En hier mag je niet dopen met snor????????? Wat een lariekoek.
Theodosius
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 apr 2014, 20:57
Locatie: Betuwe

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Theodosius »

sirdanilot schreef:Van dat soort dingen word ik altijd een beetje droevig...

Overigens heb ik ook een baard en die ben ik niet van plan te verwijderen ;)
Hoor jij dan bij de refo-fundamentalisten in vergelijk met de moslim-fundamentalisten :haha

Een serieus bedoelde variatie op prof. Wisse: Er zijn er die met baard verloren gaan en er zijn er die met baard behouden worden. Ook zijn er die zonder baard verloren gaan en die zonder baard behouden worden.

Even wat terug naar het interview, waarin je toch twee vleugels terug ziet: in de dissertatie van Golverdingen wordt er ook gesproken over vleugels in de GG in de tijd van Kok en Kersten. waarom nemen we dat niet gewoon als een vaststaand gegeven en laten we ieder in zijn waarde. Een vliegtuig zonder vleugels vliegt niet.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door freek »

Heel die discussie over vleugels en richtingen is nogal oneigenlijk. Vrijwel iedereen weet dat niet elke Ger.Gem hetzelfde is, dat de ene gemeente anders/makkelijker/moeilijk/strikter/ruimer over bepaalde thema's denkt en daaraan op verschillende manier praktische invulling geeft. Ook het preektype kan op onderdelen verschillen. Mensen die beweren dat er stromingen zijn hebben dus gelijk, als je let op deze criteria. Maar al die verschillende gemeentes vechten elkaar binnen het kerkverband niet de tent uit en maken doorgaans ook weinig stampij over de anderen - uitzonderingen wellicht daargelaten. Kortom, keurige middendominees die beweren dat ze zo'n hechte, hartelijke eenheid ervaren, hebben ook gewoon gelijk.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door refo »

Ja, en er zijn mensen die de meest genabuurde gemeente mijden en kilometers omrijden voor een 'betere' gemeente.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door GGBeroopingswerk »

Theodosius schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
Theodosius schreef:
Gerson schreef:Er zijn er ook die links of rechts inschalen naar haarlengte van de vrouw...
En welk criterium is er dan voor de man? Kleur sokken of stropdas? :banghead
Snor en baard. In Vlissingen heb je een ouderling met een baard: LINKS! De Oud Gereformeerde ouderling van Waddinxveen uit de jaren '60 moeten we dan maar even buiten beschouwing laten.
Verder zou de legging nog als maatstaf kunnen dienen. Of inderdaad de kortheid van de rokken: Bijna elke gemeente is links :yahoo
Dan begrijp ik niet dat onze ds, rechts, al 25 jaar in Westkapelle op vakantie gaat, waar een kerkenraadslid met snor dient. En hier mag je niet dopen met snor????????? Wat een lariekoek.
Maar wie een snor eraf scheert voor het dopen en daarna weer laat groeien (zelfde geldt uiteraard ook voor vrouwen die hun haar langer laten groeien met het oog op de te bedienen doop, of die bij de doop 'netjes zonder oorbellen' verschijnen) kunnen, volgens onze predikant, niet 'ongeveinsdelijk antwoorden'.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door eilander »

Bericht verwijderd.

Graag on-topic verder!
Zucht
Berichten: 130
Lid geworden op: 13 jul 2012, 22:52

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Zucht »

GGBeroopingswerk schreef: Maar wie een snor eraf scheert voor het dopen en daarna weer laat groeien (zelfde geldt uiteraard ook voor vrouwen die hun haar langer laten groeien met het oog op de te bedienen doop, of die bij de doop 'netjes zonder oorbellen' verschijnen) kunnen, volgens onze predikant, niet 'ongeveinsdelijk antwoorden'.
Dat van die snor vind ik een beetje overdreven, maar verder zijn jullie bevoorrecht met zo'n predikant.
Wij moeten de Waarheid niet onder de knie hebben. Maar de Waarheid moet ons op de knieën des harten brengen.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Wilhelm »

Zucht schreef:
GGBeroopingswerk schreef: Maar wie een snor eraf scheert voor het dopen en daarna weer laat groeien (zelfde geldt uiteraard ook voor vrouwen die hun haar langer laten groeien met het oog op de te bedienen doop, of die bij de doop 'netjes zonder oorbellen' verschijnen) kunnen, volgens onze predikant, niet 'ongeveinsdelijk antwoorden'.
Dat van die snor vind ik een beetje overdreven, maar verder zijn jullie bevoorrecht met zo'n predikant.
brrr... als dit soort zaken kenmerkend zijn voor het ware , zijn we heel diep gezonken...
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door freek »

Wilhelm schreef:
Zucht schreef:
GGBeroopingswerk schreef: Maar wie een snor eraf scheert voor het dopen en daarna weer laat groeien (zelfde geldt uiteraard ook voor vrouwen die hun haar langer laten groeien met het oog op de te bedienen doop, of die bij de doop 'netjes zonder oorbellen' verschijnen) kunnen, volgens onze predikant, niet 'ongeveinsdelijk antwoorden'.
Dat van die snor vind ik een beetje overdreven, maar verder zijn jullie bevoorrecht met zo'n predikant.
brrr... als dit soort zaken kenmerkend zijn voor het ware , zijn we heel diep gezonken...
Inderdaad. *zucht*
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:Bericht verwijderd.

Graag on-topic verder!
:tilt
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
eilander schreef:Bericht verwijderd.

Graag on-topic verder!
:tilt
... en dus nu maar een bericht verwijderd.
Plaats reactie