Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Panny »

Het lezen waard...
De Gereformeerde Gemeenten verrechtsen. Er is weinig ruimte voor verschillen, merkt ds. Kees Vreugdenhil.
Hij pleit voor acceptatie. Zelf kreeg hij bezwaren aan zijn broek en zijn pastorie werd in brand gestoken.

Ds. Kees Vreugdenhil (68) valt binnen de Gereformeerde Gemeenten een beetje uit de toon. Zijn preken zijn anders dan gemiddeld. Hij is gunnender, zo heet dat. Geen voorwaarden om tot geloof te komen. ‘Waarom zou je met kinderen over de uitverkiezing moeten praten? Spreek over Jezus ...
bron: nd.nl

---Ingekort--- Hele artikelen plaatsen is niet toegestaan
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Floppy »

Jammer dat het niet meer over het boek gaat.

Verder ds. Vreugdenhil in het interview een beetje erg gefrustreerd over? Of ligt dat aan mij?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Mara »

Floppy schreef:Jammer dat het niet meer over het boek gaat.

Verder ds. Vreugdenhil in het interview een beetje erg gefrustreerd over? Of ligt dat aan mij?
Waar kun jij een gefrustreerde ondertoon lezen Floppy?
Ik zie hem niet, eerder een nuchtere.
Maar kan me voorstellen dat zoiets als een pastorie in de fik steken, je enorm aangrijpt!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Auto »

Floppy schreef:Jammer dat het niet meer over het boek gaat.

Verder ds. Vreugdenhil in het interview een beetje erg gefrustreerd over? Of ligt dat aan mij?
Zo wil het ND graag ds Vreugdehil over laten komen. Dat is meestal de toon van de artikelen die in het ND staan t.a.v. de GG.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Floppy »

Mara schreef:
Floppy schreef:Jammer dat het niet meer over het boek gaat.

Verder ds. Vreugdenhil in het interview een beetje erg gefrustreerd over? Of ligt dat aan mij?
Waar kun jij een gefrustreerde ondertoon lezen Floppy?
Ik zie hem niet, eerder een nuchtere.
Maar kan me voorstellen dat zoiets als een pastorie in de fik steken, je enorm aangrijpt!
Nou, vooral de negatieve dingen worden genoemd. Dat kan ook aan de redactie van het ND liggen.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Wilhelm »

Auto schreef:
Floppy schreef:Jammer dat het niet meer over het boek gaat.

Verder ds. Vreugdenhil in het interview een beetje erg gefrustreerd over? Of ligt dat aan mij?
Zo wil het ND graag ds Vreugdehil over laten komen. Dat is meestal de toon van de artikelen die in het ND staan t.a.v. de GG.
Dat denk ik ook. De journalist legt de antwoorden die hij graag wil horen ds Vreugdenhil in de mond.
Maar in grote lijnen geeft het wel de worsteling weer hoe met ds Vreugdenhil er velen binnen de GG staan.

Want ds Vreugdenhil heeft wel tegenstand ervaren... Is trouwens niet verwonderlijk, want dat gebeurd altijd als Gods Geest krachtig werkt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Mara »

Wilhelm schreef:
Auto schreef:
Floppy schreef:Jammer dat het niet meer over het boek gaat.

Verder ds. Vreugdenhil in het interview een beetje erg gefrustreerd over? Of ligt dat aan mij?
Zo wil het ND graag ds Vreugdehil over laten komen. Dat is meestal de toon van de artikelen die in het ND staan t.a.v. de GG.
Dat denk ik ook. De journalist legt de antwoorden die hij graag wil horen ds Vreugdenhil in de mond.
Maar in grote lijnen geeft het wel de worsteling weer hoe met ds Vreugdenhil er velen binnen de GG staan.

Want ds Vreugdenhil heeft wel tegenstand ervaren... Is trouwens niet verwonderlijk, want dat gebeurd altijd als Gods Geest krachtig werkt.
Toen ik hem de eerste keer beluisterde, op aanraden van een familielid, was ik aangenaam verrast.
Eén van mijn kinderen die een keer net binnenkwam, toen ik zat te luisteren, vroeg verbaasd: is dit een GerGem predikant, hij zou zo bij ons kunnen preken, a.s. zondag.
Ook hij was in positieve zin verrast.
Een nichtje, zelf ook GerGem zei, "door hem ben ik minder "wettisch" geworden."
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Panny »

Ik zie dat een moderator het artikel verwijderd heeft uit mijn startpost.
Het artikel op de site van het ND is niet openbaar (betaald).
Mag ik wel bepaalde citaten plaatsen uit het artikel?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Tiberius »

Panny schreef:Ik zie dat een moderator het artikel verwijderd heeft uit mijn startpost.
Het artikel op de site van het ND is niet openbaar (betaald).
Mag ik wel bepaalde citaten plaatsen uit het artikel?
Nee. We hebben namelijk al eens problemen gehad met ND hierover, dus men houdt ons in de gaten. Op zich logisch: het is hun verdienmodel. En bij een boete praat je over serieuze bedragen.

De regel is, dat max. 50 woorden geciteerd mag worden en een link naar het oorspronkelijke artikel.
Aan die regel heb ik je post aangepast.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Marco »

Wilhelm schreef:
Auto schreef:
Floppy schreef:Jammer dat het niet meer over het boek gaat.

Verder ds. Vreugdenhil in het interview een beetje erg gefrustreerd over? Of ligt dat aan mij?
Zo wil het ND graag ds Vreugdenhil over laten komen. Dat is meestal de toon van de artikelen die in het ND staan t.a.v. de GG.
Dat denk ik ook. De journalist legt de antwoorden die hij graag wil horen ds Vreugdenhil in de mond.
Maar in grote lijnen geeft het wel de worsteling weer hoe met ds Vreugdenhil er velen binnen de GG staan.

Want ds Vreugdenhil heeft wel tegenstand ervaren... Is trouwens niet verwonderlijk, want dat gebeurd altijd als Gods Geest krachtig werkt.
Of je bent gewoon vooringenomen over het ND. Als je het hele interview gelezen hebt, heb je ook gelezen waarom ds. Vreugenhil nog steeds met overtuiging GG-lid en -dominee is. Bovendien mag je er vanuit gaan dat wat in een interview tussen aanhalingstekens staat letterlijk zo gezegd is. Ds. Vreugdenhil is iets te ervaren om zich 'dingen in de mond' te laten leggen.
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door -DIA- »

Kan iemand mij de tekst uit het ND mailen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Curatorium »

Kortere versie: http://www.cip.nl/artikel/42078/Ds.-Vre ... k-gestoken

Toch denk ik dat het ND het niet eerlijk schetst. Er zijn naar mijn mening genoeg predikanten in de GG die in feite op dezelfde manier preken als Ds. V. maar dan wat theoretischer en wat meer toegespitst op de doctrine preken en misschien wat ouder taalgebruik hanteren. Het is niet dat Ds. V. een soort roepende in de woestijn is qua zijn soort prediking. Al is zijn stijl alleen wat anders.
Laatst gewijzigd door Curatorium op 09 mei 2014, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:Kan iemand mij de tekst uit het ND mailen?
:banghead
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:Of je plaatst dit: http://www.cip.nl/artikel/42078/Ds.-Vre ... k-gestoken

Toch denk ik dat het ND het niet eerlijk schetst. Er zijn naar mijn mening genoeg predikanten in de GG die in feite op dezelfde manier preken als Ds. V. maar dan wat theoretischer, wat meer toegespitst op de doctrine en misschien wat ouder taalgebruik. Het is niet dat Ds. V. een soort roepende in de woestijn is qua zijn soort prediking.
Dan kun je het nog maar gedeeltelijk lezen
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Marco »

Curatorium schreef:Kortere versie: http://www.cip.nl/artikel/42078/Ds.-Vre ... k-gestoken

Toch denk ik dat het ND het niet eerlijk schetst. Er zijn naar mijn mening genoeg predikanten in de GG die in feite op dezelfde manier preken als Ds. V. maar dan wat theoretischer en wat meer toegespitst op de doctrine preken en misschien wat ouder taalgebruik hanteren. Het is niet dat Ds. V. een soort roepende in de woestijn is qua zijn soort prediking. Al is zijn stijl alleen wat anders.
Dat kan je naar aanleiding van de samenvatting op cip.nl niet concluderen. Daar zijn alleen de sappigste details meegenomen. En ik denk (hoop) dat ds. Vreugdenhil de enige is die brand in de pastorie heeft meegemaakt.
Plaats reactie