Goed nieuws.... in donkere dagen.

-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door -DIA- »

Vijf oud gereformeerde gemeenten gaan een samenwerkingsverband aan.
Het deed me wel goed om dit te lezen.
Elk geheel op zichzelf blijven lijkt me minder gezond.
De samenwerking en verder contacten met de Gereformeerde Gemeenten hier ter plaatse
zijn zonder meer al lange tijd goed te noemen, hoewel de (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente
hier is ontstaan door een breuk met de Gereformeerde Gemeenten.
De geestelijke herkenning na deze affaire was gelukkig zo sterk dat ik de oude ds. A. Bregman
eens hoorde zeggen: Er is geen predikant in Rijssen waar ik zo aan verbonden ben. (ik zeg het nu
met eigen woorden, maar daar kwam het op neer, toen het over wijlen ds. H.A. Vosman ging),
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:Vijf oud gereformeerde gemeenten gaan een samenwerkingsverband aan.
Het deed me wel goed om dit te lezen.
Elk geheel op zichzelf blijven lijkt me minder gezond.
De samenwerking en verder contacten met de Gereformeerde Gemeenten hier ter plaatse
zijn zonder meer al lange tijd goed te noemen, hoewel de (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente
hier is ontstaan door een breuk met de Gereformeerde Gemeenten.
De geestelijke herkenning na deze affaire was gelukkig zo sterk dat ik de oude ds. A. Bregman
eens hoorde zeggen: Er is geen predikant in Rijssen waar ik zo aan verbonden ben. (ik zeg het nu
met eigen woorden, maar daar kwam het op neer, toen het over wijlen ds. H.A. Vosman ging),
Goed nieuws zou zijn als er ook geestelijke eenheid mag zijn.
Nu wil ik dat niet betwijfelen, maar een samenwerkingsverband heeft m.i. iets vrijblijvends.
Bij fuseren zou men eerder denken dichter bij elkaar gekomen te zijn.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:
-DIA- schreef:Vijf oud gereformeerde gemeenten gaan een samenwerkingsverband aan.
Het deed me wel goed om dit te lezen.
Elk geheel op zichzelf blijven lijkt me minder gezond.
De samenwerking en verder contacten met de Gereformeerde Gemeenten hier ter plaatse
zijn zonder meer al lange tijd goed te noemen, hoewel de (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente
hier is ontstaan door een breuk met de Gereformeerde Gemeenten.
De geestelijke herkenning na deze affaire was gelukkig zo sterk dat ik de oude ds. A. Bregman
eens hoorde zeggen: Er is geen predikant in Rijssen waar ik zo aan verbonden ben. (ik zeg het nu
met eigen woorden, maar daar kwam het op neer, toen het over wijlen ds. H.A. Vosman ging),
Goed nieuws zou zijn als er ook geestelijke eenheid mag zijn.
Nu wil ik dat niet betwijfelen, maar een samenwerkingsverband heeft iets vrijblijvends.
Bij fuseren zou men eerder denken dichter bij elkaar gekomen te zijn.
Dat is waar, maar het kan een eerste opstap zijn, toch?
Een fusie met de OGGiN zal misschien wat meer hindernissen moeten passeren.
Wellicht dat betreffende predikanten dan alsnog voor de commissie van onderzoek moeten verschijnen,
en daar is al meer wat op afgeketst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door MoesTuin »

Ze zullen alle 5 elkaar heel hard nodig hebben de komende periode
Waarom donkere dagen als titel?
Het wordt juist Lente en langer licht dit jaargetijde momenteel
En in geestelijk opzicht hoeft het toch ook niet persé donker te zijn als dat bedoeld wordt?
Maar je kan hier van alles mee bedoelen, wat is de vraag.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door SecorDabar »

MoesTuin schreef:Ze zullen alle 5 elkaar heel hard nodig hebben de komende periode
Waarom donkere dagen als titel?
Het wordt juist Lente en langer licht dit jaargetijde momenteel
En in geestelijk opzicht hoeft het toch ook niet persé donker te zijn als dat bedoeld wordt?
Maar je kan hier van alles mee bedoelen, wat is de vraag.
Met donkere dagen zal DIA wel bedoelen, dat er nog wel uitwendig kerkelijk leven is, maar dat er weinig of geen doorbrekend geestelijke leven is, waar te nemen.
Maar wel ben ik het met Moestuin eens, dat dit waarnemen subjectief is,
m.a.w. dat Gods kinderen wat hun geloofstand betreft, zichzelf en om hun heen zoveel dorheid en dodigheid bespeuren. Maar wij zien aan wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan.
En dan kan de Zon der Gerechtigheid schijnen terwijl het midden in de(geestelijke) winter is
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door astroguy »

-DIA- schreef:Vijf oud gereformeerde gemeenten gaan een samenwerkingsverband aan.
Het deed me wel goed om dit te lezen.
Elk geheel op zichzelf blijven lijkt me minder gezond.
De samenwerking en verder contacten met de Gereformeerde Gemeenten hier ter plaatse
zijn zonder meer al lange tijd goed te noemen, hoewel de (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente
hier is ontstaan door een breuk met de Gereformeerde Gemeenten.
De geestelijke herkenning na deze affaire was gelukkig zo sterk dat ik de oude ds. A. Bregman
eens hoorde zeggen: Er is geen predikant in Rijssen waar ik zo aan verbonden ben. (ik zeg het nu
met eigen woorden, maar daar kwam het op neer, toen het over wijlen ds. H.A. Vosman ging),
Vier van de vijf gemeenten werkten al min of meer samen sedert 1989 toen zij al een soort overleg begonnen, dat waren Ede, Oldebroek, Rijssen en Terneuzen. Hendrik-Ido-Ambacht is daar min of meer vanzelf bijgekomen toen ds. Van Prooijen in 2007 van Rijssen naar Hendrik-Ido-Ambacht vertrok. Overigens heb ik begrepen dat de predikanten van dit "verband", nl. di. Van Prooijen, J. Goudriaan, D.C. Flapper en C.L. Onderdelinden ook wel voorgaan in Vrije Evangelisaties zoals Linschoten en Giessenburg, de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente in Goes en de Vrije Hervormde Gemeente in Scherpenisse. Het blijft dus inderdaad nog wat vrijblijvend.
Atze
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door -DIA- »

astroguy schreef:
-DIA- schreef:Vijf oud gereformeerde gemeenten gaan een samenwerkingsverband aan.
Het deed me wel goed om dit te lezen.
Elk geheel op zichzelf blijven lijkt me minder gezond.
De samenwerking en verder contacten met de Gereformeerde Gemeenten hier ter plaatse
zijn zonder meer al lange tijd goed te noemen, hoewel de (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente
hier is ontstaan door een breuk met de Gereformeerde Gemeenten.
De geestelijke herkenning na deze affaire was gelukkig zo sterk dat ik de oude ds. A. Bregman
eens hoorde zeggen: Er is geen predikant in Rijssen waar ik zo aan verbonden ben. (ik zeg het nu
met eigen woorden, maar daar kwam het op neer, toen het over wijlen ds. H.A. Vosman ging),
Vier van de vijf gemeenten werkten al min of meer samen sedert 1989 toen zij al een soort overleg begonnen, dat waren Ede, Oldebroek, Rijssen en Terneuzen. Hendrik-Ido-Ambacht is daar min of meer vanzelf bijgekomen toen ds. Van Prooijen in 2007 van Rijssen naar Hendrik-Ido-Ambacht vertrok. Overigens heb ik begrepen dat de predikanten van dit "verband", nl. di. Van Prooijen, J. Goudriaan, D.C. Flapper en C.L. Onderdelinden ook wel voorgaan in Vrije Evangelisaties zoals Linschoten en Giessenburg, de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente in Goes en de Vrije Hervormde Gemeente in Scherpenisse. Het blijft dus inderdaad nog wat vrijblijvend.
Op zich is preken buiten een 'verband' niet verkeerd.
Overal zoekt men wel naar kanselruil.
Ik kan er geen bezwaar in zien als predikanten die dezelfde leer voorstaan en
die ook daadwerkelijk brengen, een kerkmuur als een belemmering moeten zien,
en zo, menselijk gesproken, de loop van het Woord als het ware wordt tegengestaan
door die 'kerkmuur'.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door sirdanilot »

astroguy schreef:Terneuzen.
Jaa, Terneuzen ! Eindelijk worden wij ook eens genoemd :yahoo

Verder juich ik deze vormen van samenwerking natuurlijk van harte toe, al lijken het zulke kleine stapjes.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door astroguy »

-DIA- schreef:
astroguy schreef:
-DIA- schreef:Vijf oud gereformeerde gemeenten gaan een samenwerkingsverband aan.
Het deed me wel goed om dit te lezen.
Elk geheel op zichzelf blijven lijkt me minder gezond.
De samenwerking en verder contacten met de Gereformeerde Gemeenten hier ter plaatse
zijn zonder meer al lange tijd goed te noemen, hoewel de (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente
hier is ontstaan door een breuk met de Gereformeerde Gemeenten.
De geestelijke herkenning na deze affaire was gelukkig zo sterk dat ik de oude ds. A. Bregman
eens hoorde zeggen: Er is geen predikant in Rijssen waar ik zo aan verbonden ben. (ik zeg het nu
met eigen woorden, maar daar kwam het op neer, toen het over wijlen ds. H.A. Vosman ging),
Vier van de vijf gemeenten werkten al min of meer samen sedert 1989 toen zij al een soort overleg begonnen, dat waren Ede, Oldebroek, Rijssen en Terneuzen. Hendrik-Ido-Ambacht is daar min of meer vanzelf bijgekomen toen ds. Van Prooijen in 2007 van Rijssen naar Hendrik-Ido-Ambacht vertrok. Overigens heb ik begrepen dat de predikanten van dit "verband", nl. di. Van Prooijen, J. Goudriaan, D.C. Flapper en C.L. Onderdelinden ook wel voorgaan in Vrije Evangelisaties zoals Linschoten en Giessenburg, de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente in Goes en de Vrije Hervormde Gemeente in Scherpenisse. Het blijft dus inderdaad nog wat vrijblijvend.
Op zich is preken buiten een 'verband' niet verkeerd.
Overal zoekt men wel naar kanselruil.
Ik kan er geen bezwaar in zien als predikanten die dezelfde leer voorstaan en
die ook daadwerkelijk brengen, een kerkmuur als een belemmering moeten zien,
en zo, menselijk gesproken, de loop van het Woord als het ware wordt tegengestaan
door die 'kerkmuur'.
Interessante waarneming ds. Kersten was echt daarop tegen dat predikanten buiten het kerkverband preekten, kijk alleen maar de controverse rond de predikanten Overduin al direct na de vereniging van 1907, toen ds. D.C. Overduin bleef voorgaan in allerlei vrije gemeenten en groepen. Al op de synode van 1908 werd hem dat verweten en het gevolg was dat hij toen met de gemeente van Amsterdam tijdelijk buiten het verband kwam te staan. Dat is na een paar jaar weer hersteld, maar het preken buiten het kerkverband bleef een hot item op vrijwel elke synode en classis.
Atze
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door refo »

Dergelijke initiatieven benadrukken alleen de verscheidenheid maar.
En geeft zelfs nog een rechtzinnig tintje áán die verscheidenheid.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door ejvl »

Ik begrijp niet zo goed wat er nieuw aan is?
Deze 5 OGG's hadden al een samenwerkingsverband inclusief brede vergaderingen enzo?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door MarthaMartha »

Goed nieuws in donkere dagen? Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door Desiree »

Beter on-topic ook, sorry, Dia, maar ik ben wel in voor Goed nieuws.. in donkere dagen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door -DIA- »

MarthaMartha schreef:Goed nieuws in donkere dagen? Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid!
Maar ook voor Gods volk en Kerk ligt er het Woord, dat ook altijd hetzelfde is, zolang deze bediening duurt: In de wereld zult gij verdrukking hebben. En: De dagen der duisternis zullen vele zijn. Wie van Gods volk kent niet dat men moet eens klagen: De Heere heeft mijn vergeten en verlaten. Daarbij is de toestand in kerk en wereld beslist donker te noemen. Ik geloof dat niet één van Gods kinderen dit anders zal kunnen duiden. Het is ook niet voor niets de Generale Synode van de GG een boete- en bededag heeft uitgeschreven i.v.m. de nood der tijden. Ik geloof en merk ook wel, dat bij velen de rechte nood niet eens gevoeld wordt. Dat moet toch ook wel wat te denken geven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door MoesTuin »

-DIA- schreef:
MarthaMartha schreef:Goed nieuws in donkere dagen? Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid!
Maar ook voor Gods volk en Kerk ligt er het Woord, dat ook altijd hetzelfde is, zolang deze bediening duurt: In de wereld zult gij verdrukking hebben. En: De dagen der duisternis zullen vele zijn. Wie van Gods volk kent niet dat men moet eens klagen: De Heere heeft mijn vergeten en verlaten. Daarbij is de toestand in kerk en wereld beslist donker te noemen. Ik geloof dat niet één van Gods kinderen dit anders zal kunnen duiden. Het is ook niet voor niets de Generale Synode van de GG een boete- en bededag heeft uitgeschreven i.v.m. de nood der tijden. Ik geloof en merk ook wel, dat bij velen de rechte nood niet eens gevoeld wordt. Dat moet toch ook wel wat te denken geven.
Dia je hebt helemaal gelijk, maar op een gegeven moment komt er bij jou een punt. en daar blijft het bij.
Maar het gaat verder, je verhaal heeft een vervolg.
Je schrijft.... "De Heere heeft mij vergeten en verlaten"
Maar dit is beslist niet zo
Zing maar eens Psalm 121
Psalm 121 : 4

De HEER zal u steeds gadeslaan,
Opdat Hij in gevaar,
Uw ziel voor ramp bewaar';
De HEER, 't zij g' in of uit moogt gaan,
En waar g' u heen moogt spoeden,
Zal eeuwig u behoeden.


Je schrijft over: "Ik geloof en merk ook wel, dat bij velen de rechte nood niet eens gevoeld wordt. Dat moet toch ook wel wat te denken geven."
Maar dit kan je voor jezelf schrijven, maar niet hier neerzetten als algeheel beeld.
Want ik herken mezelf hier niet meer in, vroeger beslist wel, toen ik zonder de Heere Jezus was in mijn leven.
Dat stadium ben ik voorbij....
Het stopt niet, in Christus enkel en alleen, gaat het verder.......
Als Hij je trekt vanuit de diepe nood, en jij herkent dit en in Geloof aanneemt en als Bijbelse Waarheid en je in geloofs Vertrouwen in Hem je overgeeft
O, wat een Hoopvolle Toekomst, Hij zal nooit en tenimmer beschamen.
Dan wordt het Goed nieuws....in donkere dagen.
Het ligt voor je
Pak het, grijp het

1 Timoteus 6 vers 11b -13

11b jaag naar gerechtigheid, godsvrucht, geloof, liefde, volharding en zachtzinnigheid.
12 Strijd de goede strijd des geloofs, grijp het eeuwige leven, waartoe gij geroepen zijt en de goede belijdenis afgelegd hebt voor vele getuigen.


Hebreeen 12

1 Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt.
2 Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs, die, om de vreugde, welke vóór Hem lag, het kruis op Zich genomen heeft, de schande niet achtende, en gezeten is ter rechterzijde van de troon Gods.
3 Vestigt uw aandacht dan op Hem, die zulk een tegenspraak van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet door matheid van ziel verslapt.


Maar hiervoor is een vereiste dat je Gods stem leert te verstaan.
Dat is maar op 1 manier mogelijk, en dat gaf Jolanda Oudshoorn al aan...
Alleen Jezus Christus is de weg tot God en zonder Hem kun je nooit Gods stem zuiver horen.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie