Goed nieuws.... in donkere dagen.

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door SecorDabar »

Julian Brasser schreef:
StAndrews schreef:
jakobmarin schreef:Dat is juridisch zo, maar kunnen we niet eisen als bevinding (zie mijn andere post over ds. JW Kersten).
1. Juridisch? Het gaat hier om het heilige, lieve recht Gods en om de inleving van de Kerk.
2. Het heeft niets van doen met het eisen van bevindingen of het stellen van voorwaarden om tot Christus te mogen komen. Gods Woord houdt ons voor dat geen mens tot Christus komen wil, ondanks dat hij genodigd wordt, tenzij er plaats is gemaakt voor het werk van Christus. We moeten het vloek- en doemvonnis van Gods Wet leren aanvaarden en doorleven om de dood leren schrijven op al het onze. Pas als we geheel ontledigd zijn van onszelf, zullen wij gewillig zijn om ons te laten zaligen op grond van het werk van Christus.
3. Wel ben ik het met ds. Kersten eens dat we ook de noodzakelijke zelfkennis alleen bij Christus moeten zoeken:

17 Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.
18 Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt.
Nou ik denk niet dat Jezus graag wil dat we slechts de waarde van Zijn werk zien. Hij wil óók dat we met het gemoed, dus met verstand en emotie, Hem volgen, en als zodanig tot de Vader komen. Hij hekelt het als dat volgen verslapt door het besef dat we zondig zijn en de waarde van Zijn werk zien. Zo zit Jezus niet in elkaar. Hij zegt dan als het ware: "wat noemt gij Mijn werk goed? Je moet tot de Vader komen door met het gemoed, dus met verstand en emotie, Mij te volgen. Dáár heb ik een behagen in.
Lukas 18:19: En Jezus zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed, dan Eén, namelijk God.
Dus ook uw gemoed, uw emotie (tranen) en verstand is niet goed.
Totaal verdorven door de zondeval in Adam!!
Het ware leven ligt buiten ons, in Christus, en de levendmaking geschied door de Heilige Geest
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door StAndrews »

Julian Brasser schreef:Nou ik denk niet dat Jezus graag wil dat we slechts de waarde van Zijn werk zien. Hij wil óók dat we met het gemoed, dus met verstand en emotie, Hem volgen, en als zodanig tot de Vader komen. Hij hekelt het als dat volgen verslapt door het besef dat we zondig zijn en de waarde van Zijn werk zien. Zo zit Jezus niet in elkaar. Hij zegt dan als het ware: "wat noemt gij Mijn werk goed? Je moet tot de Vader komen door met het gemoed, dus met verstand en emotie, Mij te volgen. Dáár heb ik een behagen in.
Lukas 18:19: En Jezus zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed, dan Eén, namelijk God.
1. Deze reactie doet eerlijk gezegd niet veel recht aan mijn posting.
2. U zegt dat het besef van zondigheid doet verslappen in het volgen van Christus. Hoe is dat mogelijk? De ware zelfkennis verbindt de Kerk juist des te meer aan Christus. Het maakt de Kerk des te afhankelijker van Hem in de dagelijkse bekering. Heel indringend heeft Christus daar Zelf ook op gewezen: "Zonder Mij kunt gij niets doen"; Joh. 15:5. Het gevoel van zijn gebreken doet de ware Christen juist uitgaan tot Christus om alles alleen bij Hem te zoeken. Zo komt de ware Christen met zijn dwaalziek hart tot Christus om door Hem geleid te worden, met zijn ongeloof tot Christus om geloof te ontvangen, met zijn biddeloosheid tot Hem om een gebed, met Zijn dorheid tot de overvloedige Fontein, met zijn leegheid tot Zijn volheid. Daarom is het juist een grote zegen als de Heilige Geest ons dieper inleidt in onze verdorvenheid, want dat leert ons Christus steeds meer te benodigen en alles alleen van genade te verwachten. Hij moet wassen, maar ik minder worden; Joh. 3:30. Daar werkt de HEERE ook meer en meer op aan in het geestelijke leven van Zijn volk. Alleen in die weg wordt het in waarheid gezongen: "door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen".
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door refo »

Dat doet niet veel recht aan JB's posting.
Hij zegt juist dat dat niet is was Jezus wil.
Vervolgens ga je een beoog houden vanuit het gevoel. Je noemt wel wat bijbelteksten, maar die hebben er weinig mee te maken.
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door StAndrews »

refo schreef:Dat doet niet veel recht aan JB's posting.
Hij zegt juist dat dat niet is was Jezus wil.
Vervolgens ga je een beoog houden vanuit het gevoel. Je noemt wel wat bijbelteksten, maar die hebben er weinig mee te maken.
1. JB lijkt zaken los te koppelen die ik aan elkaar heb verbonden. Waar Christus gezien wordt vanuit het verbroken hart, dan blijft het niet bij het een beschouwing. Dan wordt Hij aangenomen, dan wordt er naar Hem gehongerd en gedorst, dan wordt naar Hem uitgezien en alle hoop wordt dan op Hem gesteld, dan is daar het volgen van Christus. Dat is onafscheidelijk.
2. De Bijbelteksten hebben er alles mee te maken. Joh. 15:5 bijvoorbeeld staat in het kader van het vruchtdragen, de heiliging des levens. Daar wijst Christus Zijn discipelen, en daarmee Zijn Kerk, op hun onmacht, ook na hun bekering. Hij wijst hen erop dat ze alles van Hem alleen hebben te verwachten.
3. Waar is de onderbouwing van uw eigen stelling?
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door jakobmarin »

StAndrews schreef:
jakobmarin schreef:Dat is juridisch zo, maar kunnen we niet eisen als bevinding (zie mijn andere post over ds. JW Kersten).
1. Juridisch? Het gaat hier om het heilige, lieve recht Gods en om de inleving van de Kerk.
Ja, juridisch, het 'heilige, lieve recht Gods' is een juridische term, evenals 'schuldig staan' etc. Daar doe ik niets vanaf, maar het ging erom of het beleven van "hel- en doemwaardig" al dan niet een eis was. En aangezien een mens niet eens kan indenken wat de hel is, lijkt me het beleven van 'helwaardig' zijn toch moeilijk.
StAndrews schreef:2. Het heeft niets van doen met het eisen van bevindingen of het stellen van voorwaarden om tot Christus te mogen komen. Gods Woord houdt ons voor dat geen mens tot Christus komen wil, ondanks dat hij genodigd wordt, tenzij er plaats is gemaakt voor het werk van Christus. We moeten het vloek- en doemvonnis van Gods Wet leren aanvaarden en doorleven om de dood leren schrijven op al het onze. Pas als we geheel ontledigd zijn van onszelf, zullen wij gewillig zijn om ons te laten zaligen op grond van het werk van Christus.
eens
oneens, we moeten helemaal niets, ja je bekeren, dat is de opdracht. Nergens staat in de bijbel de opdracht "leer het vloek- en doemvonnis van Gods wet aanvaarden en doorleven"
Oneens, een mens wordt nooit 'helemaal ontledigd' van zichzelf hier op aarde, dus kan dit ook niet als eis dienen voordat je je mag laten zaligen

Wat moet er veel zeg...
Dat staaft maar weer eens de waarschuwing van JW Kersten, dat we meer 'engels' moeten gaan praten in de evangeliebediening.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door StAndrews »

jakobmarin schreef:
StAndrews schreef:
jakobmarin schreef:Dat is juridisch zo, maar kunnen we niet eisen als bevinding (zie mijn andere post over ds. JW Kersten).
1. Juridisch? Het gaat hier om het heilige, lieve recht Gods en om de inleving van de Kerk.
Ja, juridisch, het 'heilige, lieve recht Gods' is een juridische term, evenals 'schuldig staan' etc. Daar doe ik niets vanaf, maar het ging erom of het beleven van "hel- en doemwaardig" al dan niet een eis was. En aangezien een mens niet eens kan indenken wat de hel is, lijkt me het beleven van 'helwaardig' zijn toch moeilijk.
StAndrews schreef:2. Het heeft niets van doen met het eisen van bevindingen of het stellen van voorwaarden om tot Christus te mogen komen. Gods Woord houdt ons voor dat geen mens tot Christus komen wil, ondanks dat hij genodigd wordt, tenzij er plaats is gemaakt voor het werk van Christus. We moeten het vloek- en doemvonnis van Gods Wet leren aanvaarden en doorleven om de dood leren schrijven op al het onze. Pas als we geheel ontledigd zijn van onszelf, zullen wij gewillig zijn om ons te laten zaligen op grond van het werk van Christus.
eens
oneens, we moeten helemaal niets, ja je bekeren, dat is de opdracht. Nergens staat in de bijbel de opdracht "leer het vloek- en doemvonnis van Gods wet aanvaarden en doorleven"
Oneens, een mens wordt nooit 'helemaal ontledigd' van zichzelf hier op aarde, dus kan dit ook niet als eis dienen voordat je je mag laten zaligen

Wat moet er veel zeg...
Dat staaft maar weer eens de waarschuwing van JW Kersten, dat we meer 'engels' moeten gaan praten in de evangeliebediening.
1. De term 'juridisch', ik ben zelf jurist, komt erg kil en koud op mij over, terwijl al die zaken (schuld, doemwaardigheid, Gods lieve recht) worden ingeleefd. Daar gaat de Kerk onder gebukt. David zegt: Want ik gevoel de grootsheid van mijn kwaad. Dat was geen verstandelijk redeneerwerk, dat is de beleving van Gods Kerk.
2. Uiteraard heb ik niet bedoeld dat we onze helwaardigheid ten volle zouden inleven. Het is altijd maar een klein beginsel. Zoals Psalm 116 zingt: de banden des doods hadden mij omvangen, de angsten der hel hadden mij getroffen; ik vond benauwdheid en droefenis.
2. In het stuk der rechtvaardigmaking sterft de gelovige wel degelijk geheel aan zichzelf. Je houdt van de Schotten? Lees de verhandeling van Erskine over Gal. 2:19, waar het sterven aan de Wet in het stuk van de rechtvaardiging uitgebreid uitgetekend wordt. In het stuk van de heiligmaking raakt de gelovige zichzelf nooit geheel kwijt, daar ben ik het mee eens. Daarin is een proces gaande: de afsterving van de oude mens. Maar dat staat los van het sterven aan al onze verdiensten in het stuk der rechtvaardiging. Dat kan niet gemist worden. We moeten uit Adam afgesneden worden, alvorens we in Christus ingeënt kunnen worden.
3. Er staat dat we ons bekeren moeten, maar er staat veel meer dan dat. De HEERE eist ook dat wij onze schuld leren inleven: Alleen ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen den HEERE, uw God, hebt overtreden; Jer. 3:13.
4. Het is geen 'moeten' in eigen kracht, hoewel de plicht er wel ligt. Het is allemaal het werk van de Heilige Geest. Zijn we er al voor ingewonnen om er zelf helemaal buiten te vallen? Ook heb ik al eerder gewezen op Openb. 3:17,18. Wat wij verschuldigd zijn biedt Christus ons aan in het Evangelie, ook de waarachtige, noodzakelijke zelfkennis. Tot Hem hebben we te vluchten en te smeken om alles wat ons ontbreekt.
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door Julian Brasser »

StAndrews schreef:
Julian Brasser schreef:Nou ik denk niet dat Jezus graag wil dat we slechts de waarde van Zijn werk zien. Hij wil óók dat we met het gemoed, dus met verstand en emotie, Hem volgen, en als zodanig tot de Vader komen. Hij hekelt het als dat volgen verslapt door het besef dat we zondig zijn en de waarde van Zijn werk zien. Zo zit Jezus niet in elkaar. Hij zegt dan als het ware: "wat noemt gij Mijn werk goed? Je moet tot de Vader komen door met het gemoed, dus met verstand en emotie, Mij te volgen. Dáár heb ik een behagen in.
Lukas 18:19: En Jezus zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed, dan Eén, namelijk God.
1. Deze reactie doet eerlijk gezegd niet veel recht aan mijn posting.
2. U zegt dat het besef van zondigheid doet verslappen in het volgen van Christus. Hoe is dat mogelijk? De ware zelfkennis verbindt de Kerk juist des te meer aan Christus. Het maakt de Kerk des te afhankelijker van Hem in de dagelijkse bekering. Heel indringend heeft Christus daar Zelf ook op gewezen: "Zonder Mij kunt gij niets doen"; Joh. 15:5. Het gevoel van zijn gebreken doet de ware Christen juist uitgaan tot Christus om alles alleen bij Hem te zoeken. Zo komt de ware Christen met zijn dwaalziek hart tot Christus om door Hem geleid te worden, met zijn ongeloof tot Christus om geloof te ontvangen, met zijn biddeloosheid tot Hem om een gebed, met Zijn dorheid tot de overvloedige Fontein, met zijn leegheid tot Zijn volheid. Daarom is het juist een grote zegen als de Heilige Geest ons dieper inleidt in onze verdorvenheid, want dat leert ons Christus steeds meer te benodigen en alles alleen van genade te verwachten. Hij moet wassen, maar ik minder worden; Joh. 3:30. Daar werkt de HEERE ook meer en meer op aan in het geestelijke leven van Zijn volk. Alleen in die weg wordt het in waarheid gezongen: "door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen".
Tot zover zijn we het met elkaar eens. U kunt de wedergeboorte mooi beschrijven.

Maar wat gebeurt er ná die wedergeboorte? Waartoe dient die wedergeboorte? De wedergeboorte dient daartoe, dat je tot het einde toe vasthoudt het in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgen. En dat verslapt als je de wedergeboorte opnieuw wilt inleven, want dan laat je het Jezus volgen los, totdat je weer voldoende je zondestaat hebt ingeleefd enz.
Terwijl Jezus zegt dat je juist in Hem moet blijven:
Johannes 15
3 Gijlieden zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb.
4 Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.

God beproeft je niet opdat je vervolgens aan je zondestaat denkt. God beproeft je om te kijken of je tot het einde toe vasthoudt het in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgen:
Hebreeën 12
4 Gij hebt nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde;
5 En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt;
6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, dien Hij aanneemt.
7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)
8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen.
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door StAndrews »

Julian Brasser schreef:Tot zover zijn we het met elkaar eens. U kunt de wedergeboorte mooi beschrijven.

Maar wat gebeurt er ná die wedergeboorte? Waartoe dient die wedergeboorte? De wedergeboorte dient daartoe, dat je tot het einde toe vasthoudt het in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgen. En dat verslapt als je de wedergeboorte opnieuw wilt inleven, want dan laat je het Jezus volgen los, totdat je weer voldoende je zondestaat hebt ingeleefd enz.
Terwijl Jezus zegt dat je juist in Hem moet blijven:
Johannes 15
3 Gijlieden zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb.
4 Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.

God beproeft je niet opdat je vervolgens aan je zondestaat denkt. God beproeft je om te kijken of je tot het einde toe vasthoudt het in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgen:
Hebreeën 12
4 Gij hebt nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde;
5 En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt;
6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, dien Hij aanneemt.
7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)
8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen.
1. Het was niet mijn bedoeling om de wedergeboorte te beschrijven. Datgene wat ik beschreef was het doorgaande werk van de Heilige Geest in het leven van de strijdende Kerk. Daarin is een werk van voortgaande overtuiging door de Heilige Geest. De gelovige leert zichzelf steeds meer kennen, niet als een bekeerde, maar als een arme zondaar die om een kruimeltje genade verlegen zit. En zo leert Hij Christus steeds dieper kennen als een volkomen Zaligmaker. Het eerste gebed van de ware Christen is ook zijn laatste gebed: O God, wees mij zondaar genadig.
2. Wat betreft het tweede deel van je post, daar begrijp ik de strekking niet van. Zou je dat wat kunnen toelichten?
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door Julian Brasser »

StAndrews schreef:
Julian Brasser schreef:Tot zover zijn we het met elkaar eens. U kunt de wedergeboorte mooi beschrijven.

Maar wat gebeurt er ná die wedergeboorte? Waartoe dient die wedergeboorte? De wedergeboorte dient daartoe, dat je tot het einde toe vasthoudt het in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgen. En dat verslapt als je de wedergeboorte opnieuw wilt inleven, want dan laat je het Jezus volgen los, totdat je weer voldoende je zondestaat hebt ingeleefd enz.
Terwijl Jezus zegt dat je juist in Hem moet blijven:
Johannes 15
3 Gijlieden zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb.
4 Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.

God beproeft je niet opdat je vervolgens aan je zondestaat denkt. God beproeft je om te kijken of je tot het einde toe vasthoudt het in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgen:
Hebreeën 12
4 Gij hebt nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde;
5 En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt;
6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, dien Hij aanneemt.
7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)
8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen.
1. Het was niet mijn bedoeling om de wedergeboorte te beschrijven. Datgene wat ik beschreef was het doorgaande werk van de Heilige Geest in het leven van de strijdende Kerk. Daarin is een werk van voortgaande overtuiging door de Heilige Geest. De gelovige leert zichzelf steeds meer kennen, niet als een bekeerde, maar als een arme zondaar die om een kruimeltje genade verlegen zit. En zo leert Hij Christus steeds dieper kennen als een volkomen Zaligmaker. Het eerste gebed van de ware Christen is ook zijn laatste gebed: O God, wees mij zondaar genadig.
2. Wat betreft het tweede deel van je post, daar begrijp ik de strekking niet van. Zou je dat wat kunnen toelichten?
Al die gevoelens over bijv. 'arme zondaar', 'om een kruimeltje genade verlegen zitten' en de bede van de tollenaar zijn alléén op hun plek als ze voortkomen uit dat je met je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgt (in het OT: behagen in Gods wet hebben), óf als je nog niet weet wat het is om Jezus te volgen.

Hebreeën 12:1-3 vertelt ons dat je 'lijdzaam' (in het Grieks ook: volharding, vasthouden) moet vasthouden aan dat je in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgt.
Dat is dus niet: weer van dat Jezus volgen afstappen, totdat je bij vernieuwing genoeg zondekennis hebt.
Hebreeën 12
1 Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen allen last, en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is;
2 Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechterhand des troons van God.
3 Want aanmerkt Dezen, Die zodanig een tegenspreken van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet verflauwt en bezwijkt in uw zielen.

Hebreeën 12:4 geeft hét bezwaar tegen het zijn in de volgende cyclus:
- wedergeboorte
- daarna in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgen
- daarna komt de zonde
- daarna geef je toe aan de zonde, door die zonde te behandelen als een middel tot inleving van de dood- en doemstaat en door de houding aan te nemen dat je niet uit de werken, maar uit genade zalig wordt. Je stapt hier dus even af van het in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgen.
- het wedergeboorte-gevoel enz.
Zoals gezegd, hét bezwaar tegen deze cyclus is Hebreeën 12:4: Gij hebt nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde.
Wat houdt dat strijden in? Dit: het vasthouden van het in je gemoed, dus met verstand en emotie, uitsluitend Jezus volgen, en als zodanig 'nee zeggen' tegen de zonde. Dat levert strijd op.

Voor degenen die niet in zo'n cyclus zitten, maar na de wedergeboorte uitsluitend Jezus zijn gaan blijven volgen, staat er tot vertroosting:
Hebreeën 12
5 En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt;
6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, dien Hij aanneemt.
7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)
8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen.
9 Voorts, wij hebben de vaders onzes vleses wel tot kastijders gehad, en wij ontzagen hen; zullen wij dan niet veel meer den Vader der geesten onderworpen zijn, en leven?
10 Want genen hebben ons wel voor een korten tijd, naar dat het hun goed dacht, gekastijd; maar Deze kastijdt ons tot ons nut, opdat wij Zijner heiligheid zouden deelachtig worden.
11 En alle kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen, die door dezelve geoefend zijn.
12 Daarom richt weder op de trage handen, en de slappe knieën;
13 En maakt rechte paden voor uw voeten, opdat hetgeen kreupel is, niet verdraaid worde, maar dat het veelmeer genezen worde.
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door StAndrews »

Julian Brasser schreef:
StAndrews schreef:
Julian Brasser schreef:Tot zover zijn we het met elkaar eens. U kunt de wedergeboorte mooi beschrijven.

Maar wat gebeurt er ná die wedergeboorte? Waartoe dient die wedergeboorte? De wedergeboorte dient daartoe, dat je tot het einde toe vasthoudt het in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgen. En dat verslapt als je de wedergeboorte opnieuw wilt inleven, want dan laat je het Jezus volgen los, totdat je weer voldoende je zondestaat hebt ingeleefd enz.
Terwijl Jezus zegt dat je juist in Hem moet blijven:
Johannes 15
3 Gijlieden zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb.
4 Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.

God beproeft je niet opdat je vervolgens aan je zondestaat denkt. God beproeft je om te kijken of je tot het einde toe vasthoudt het in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgen:
Hebreeën 12
4 Gij hebt nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde;
5 En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt;
6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, dien Hij aanneemt.
7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)
8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen.
1. Het was niet mijn bedoeling om de wedergeboorte te beschrijven. Datgene wat ik beschreef was het doorgaande werk van de Heilige Geest in het leven van de strijdende Kerk. Daarin is een werk van voortgaande overtuiging door de Heilige Geest. De gelovige leert zichzelf steeds meer kennen, niet als een bekeerde, maar als een arme zondaar die om een kruimeltje genade verlegen zit. En zo leert Hij Christus steeds dieper kennen als een volkomen Zaligmaker. Het eerste gebed van de ware Christen is ook zijn laatste gebed: O God, wees mij zondaar genadig.
2. Wat betreft het tweede deel van je post, daar begrijp ik de strekking niet van. Zou je dat wat kunnen toelichten?
Al die gevoelens over bijv. 'arme zondaar', 'om een kruimeltje genade verlegen zitten' en de bede van de tollenaar zijn alléén op hun plek als ze voortkomen uit dat je met je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgt (in het OT: behagen in Gods wet hebben), óf als je nog niet weet wat het is om Jezus te volgen.

Hebreeën 12:1-3 vertelt ons dat je 'lijdzaam' (in het Grieks ook: volharding, vasthouden) moet vasthouden aan dat je in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgt.
Dat is dus niet: weer van dat Jezus volgen afstappen, totdat je bij vernieuwing genoeg zondekennis hebt.
Hebreeën 12
1 Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen allen last, en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is;
2 Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechterhand des troons van God.
3 Want aanmerkt Dezen, Die zodanig een tegenspreken van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet verflauwt en bezwijkt in uw zielen.

Hebreeën 12:4 geeft hét bezwaar tegen het zijn in de volgende cyclus:
- wedergeboorte
- daarna in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgen
- daarna komt de zonde
- daarna geef je toe aan de zonde, door die zonde te behandelen als een middel tot inleving van de dood- en doemstaat en door de houding aan te nemen dat je niet uit de werken, maar uit genade zalig wordt. Je stapt hier dus even af van het in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgen.
- het wedergeboorte-gevoel enz.
Zoals gezegd, hét bezwaar tegen deze cyclus is Hebreeën 12:4: Gij hebt nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde.
Wat houdt dat strijden in? Dit: het vasthouden van het in je gemoed, dus met verstand en emotie, uitsluitend Jezus volgen, en als zodanig 'nee zeggen' tegen de zonde. Dat levert strijd op.

Voor degenen die niet in zo'n cyclus zitten, maar na de wedergeboorte uitsluitend Jezus zijn gaan blijven volgen, staat er tot vertroosting:
Hebreeën 12
5 En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt;
6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, dien Hij aanneemt.
7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)
8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen.
9 Voorts, wij hebben de vaders onzes vleses wel tot kastijders gehad, en wij ontzagen hen; zullen wij dan niet veel meer den Vader der geesten onderworpen zijn, en leven?
10 Want genen hebben ons wel voor een korten tijd, naar dat het hun goed dacht, gekastijd; maar Deze kastijdt ons tot ons nut, opdat wij Zijner heiligheid zouden deelachtig worden.
11 En alle kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen, die door dezelve geoefend zijn.
12 Daarom richt weder op de trage handen, en de slappe knieën;
13 En maakt rechte paden voor uw voeten, opdat hetgeen kreupel is, niet verdraaid worde, maar dat het veelmeer genezen worde.
1. Ik heb niet gezegd dat aan de zonde toegegeven mag worden met het excuus om daardoor meer zelfkennis te verkrijgen. Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde? Dat zij verre. Rom. 6:1-2. Gods Kerk heeft te strijden tegen de zonde, ten bloede toe, en daartoe hebben ze ook de belofte: De zonde al over u niet heersen, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade; Rom. 6:14. En: De HEERE zal voor u strijden, en gij zult stil zijn; Ex. 14:14. In eigen kracht moet die strijd elke dag verloren worden, maar wat is het een zalige wetenschap dat Gods kinderen in dat alles meer dan overwinnaars zijn, door Hem Die hen liefgehad heeft; Rom. 8:37.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door jakobmarin »

StAndrews schreef:1. De term 'juridisch', ik ben zelf jurist, komt erg kil en koud op mij over, terwijl al die zaken (schuld, doemwaardigheid, Gods lieve recht) worden ingeleefd. Daar gaat de Kerk onder gebukt. David zegt: Want ik gevoel de grootsheid van mijn kwaad. Dat was geen verstandelijk redeneerwerk, dat is de beleving van Gods Kerk.
Nou ja, koud en kil, 'recht(er), straf, schuld' zijn gewoon juridische termen, zoals de bijbel die ook gebruikt.
StAndrews schreef:2. Uiteraard heb ik niet bedoeld dat we onze helwaardigheid ten volle zouden inleven. Het is altijd maar een klein beginsel. Zoals Psalm 116 zingt: de banden des doods hadden mij omvangen, de angsten der hel hadden mij getroffen; ik vond benauwdheid en droefenis.
doodsbang zijn, helse angsten hebben, is nog niet hetzelfde als "je vloek- en doemvonnis van Gods Wet aanvaarden en doorleven".
StAndrews schreef:2. In het stuk der rechtvaardigmaking sterft de gelovige wel degelijk geheel aan zichzelf. Je houdt van de Schotten? Lees de verhandeling van Erskine over Gal. 2:19, waar het sterven aan de Wet in het stuk van de rechtvaardiging uitgebreid uitgetekend wordt. In het stuk van de heiligmaking raakt de gelovige zichzelf nooit geheel kwijt, daar ben ik het mee eens. Daarin is een proces gaande: de afsterving van de oude mens. Maar dat staat los van het sterven aan al onze verdiensten in het stuk der rechtvaardiging. Dat kan niet gemist worden. We moeten uit Adam afgesneden worden, alvorens we in Christus ingeënt kunnen worden.
Ok, maar de inhoud en werking van dit proces hoeft niet altijd maar onderdeel te zijn van het verkondigen van het evangelie.
StAndrews schreef:3. Er staat dat we ons bekeren moeten, maar er staat veel meer dan dat. De HEERE eist ook dat wij onze schuld leren inleven: Alleen ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen den HEERE, uw God, hebt overtreden; Jer. 3:13.
Dit is niet "veel meer" dan "bekeer u", maar een onderdeel ervan. In die context staat het er ook in jer 3,
StAndrews schreef:4. Het is geen 'moeten' in eigen kracht, hoewel de plicht er wel ligt. Het is allemaal het werk van de Heilige Geest. Zijn we er al voor ingewonnen om er zelf helemaal buiten te vallen? Ook heb ik al eerder gewezen op Openb. 3:17,18. Wat wij verschuldigd zijn biedt Christus ons aan in het Evangelie, ook de waarachtige, noodzakelijke zelfkennis. Tot Hem hebben we te vluchten en te smeken om alles wat ons ontbreekt.
Waar staat in de bijbel dat we ons moeten bekeren "in eigen kracht"? De plicht is: bekeer je, en hoe dit verder in zijn gang gaat staat helemaal niet zo gedetailleerd beschreven (zoals wij vaak wel doen en voorschrijven).
En "ingewonnen om er buiten te vallen", ik weet niet precies wat je ermee bedoelt, maar volgens mij is dit de omgekeerde wereld. Als je ingewonnen wordt voor Christus, hoor je helemaal bij Zijn gemeente, Zijn bruid.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door SecorDabar »

jakobmarin schreef:
StAndrews schreef:1. De term 'juridisch', ik ben zelf jurist, komt erg kil en koud op mij over, terwijl al die zaken (schuld, doemwaardigheid, Gods lieve recht) worden ingeleefd. Daar gaat de Kerk onder gebukt. David zegt: Want ik gevoel de grootsheid van mijn kwaad. Dat was geen verstandelijk redeneerwerk, dat is de beleving van Gods Kerk.
Nou ja, koud en kil, 'recht(er), straf, schuld' zijn gewoon juridische termen, zoals de bijbel die ook gebruikt.
StAndrews schreef:2. Uiteraard heb ik niet bedoeld dat we onze helwaardigheid ten volle zouden inleven. Het is altijd maar een klein beginsel. Zoals Psalm 116 zingt: de banden des doods hadden mij omvangen, de angsten der hel hadden mij getroffen; ik vond benauwdheid en droefenis.
doodsbang zijn, helse angsten hebben, is nog niet hetzelfde als "je vloek- en doemvonnis van Gods Wet aanvaarden en doorleven".
StAndrews schreef:2. In het stuk der rechtvaardigmaking sterft de gelovige wel degelijk geheel aan zichzelf. Je houdt van de Schotten? Lees de verhandeling van Erskine over Gal. 2:19, waar het sterven aan de Wet in het stuk van de rechtvaardiging uitgebreid uitgetekend wordt. In het stuk van de heiligmaking raakt de gelovige zichzelf nooit geheel kwijt, daar ben ik het mee eens. Daarin is een proces gaande: de afsterving van de oude mens. Maar dat staat los van het sterven aan al onze verdiensten in het stuk der rechtvaardiging. Dat kan niet gemist worden. We moeten uit Adam afgesneden worden, alvorens we in Christus ingeënt kunnen worden.
Ok, maar de inhoud en werking van dit proces hoeft niet altijd maar onderdeel te zijn van het verkondigen van het evangelie.
StAndrews schreef:3. Er staat dat we ons bekeren moeten, maar er staat veel meer dan dat. De HEERE eist ook dat wij onze schuld leren inleven: Alleen ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen den HEERE, uw God, hebt overtreden; Jer. 3:13.
Dit is niet "veel meer" dan "bekeer u", maar een onderdeel ervan. In die context staat het er ook in jer 3,
StAndrews schreef:4. Het is geen 'moeten' in eigen kracht, hoewel de plicht er wel ligt. Het is allemaal het werk van de Heilige Geest. Zijn we er al voor ingewonnen om er zelf helemaal buiten te vallen? Ook heb ik al eerder gewezen op Openb. 3:17,18. Wat wij verschuldigd zijn biedt Christus ons aan in het Evangelie, ook de waarachtige, noodzakelijke zelfkennis. Tot Hem hebben we te vluchten en te smeken om alles wat ons ontbreekt.
Waar staat in de bijbel dat we ons moeten bekeren "in eigen kracht"? De plicht is: bekeer je, en hoe dit verder in zijn gang gaat staat helemaal niet zo gedetailleerd beschreven (zoals wij vaak wel doen en voorschrijven).
En "ingewonnen om er buiten te vallen", ik weet niet precies wat je ermee bedoelt, maar volgens mij is dit de omgekeerde wereld. Als je ingewonnen wordt voor Christus, hoor je helemaal bij Zijn gemeente, Zijn bruid.
De plichten kunnen wij alleen doen door God de Heilige Geest en vanuit het genadeverbond.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie