Discussie ~ Is het achterhaald om in God te geloven?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Discussie ~ Is het achterhaald om in God te geloven?

Bericht door Mara »

Gisteravond werd in het programma K&vdB een aanzet gegeven tot een discussie tussen Stefan Paas, theoloog en Herman Philipse, filosoof.
Is het achterhaald om in God te geloven? was het onderwerp.
Ik heb het met gekromde tenen aanschouwd.
http://www.eo.nl/tv/knevelenvandenbrink ... tefan-paas

Hoe denken jullie hierover? Is het wijs van de EO om deze heren een podium te geven hiervoor?
Het valt toch ook niet te bewijzen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Discussie ~ Is het achterhaald om in God te geloven?

Bericht door parsifal »

Philipse heeft het podium toch wel. Met het opzetten van zo'n discussie krijgt hij tegengas en mensen kunnen argumenten vergelijken, dat lijkt me winst.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Discussie ~ Is het achterhaald om in God te geloven?

Bericht door Mara »

Ik vond hem gisteravond behoorlijk neerbuigend, betweterig overkomen.
Hij was de prof, de ander "slechts" een theoloog(je).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Discussie ~ Is het achterhaald om in God te geloven?

Bericht door -DIA- »

Voor wat algemene kennis van de dingen van vandaag de dag heb ik het gesprek beluisterd.
In feite geeft het wel aan in welke tijd we met ons allen in zijn terecht gekomen.
Verder is er niet wat positiefs over te zeggen, lijkt me. Alleen maar vragen, nutteloze
discussies, en een verloren tijd.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 23 jan 2014, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Discussie ~ Is het achterhaald om in God te geloven?

Bericht door parsifal »

Mara schreef:Ik vond hem gisteravond behoorlijk neerbuigend, betweterig overkomen.
Hij was de prof, de ander "slechts" een theoloog(je).
Philipse staat ook niet bekend als de meest bescheiden man.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Discussie ~ Is het achterhaald om in God te geloven?

Bericht door Mara »

parsifal schreef:
Mara schreef:Ik vond hem gisteravond behoorlijk neerbuigend, betweterig overkomen.
Hij was de prof, de ander "slechts" een theoloog(je).
Philipse staat ook niet bekend als de meest bescheiden man.
Ik ken hem niet. Heb niet zoveel met filosofie.
Wat ik me afvroeg, waarom geven K&vdB ruimte hiervoor? Ze zaten een beetje erbij alsof het hen niets aanging.
Als een discussie aan de tafel bij P&W ontstaat, kun je echt wel merken aan die 2 waar ze staan.
Bij K&vdB mis ik dit, net alsof ze een neutraal standpunt hebben, dat kan toch niet?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Discussie ~ Is het achterhaald om in God te geloven?

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
parsifal schreef:
Mara schreef:Ik vond hem gisteravond behoorlijk neerbuigend, betweterig overkomen.
Hij was de prof, de ander "slechts" een theoloog(je).
Philipse staat ook niet bekend als de meest bescheiden man.
Ik ken hem niet. Heb niet zoveel met filosofie.
Wat ik me afvroeg, waarom geven K&vdB ruimte hiervoor? Ze zaten een beetje erbij alsof het hen niets aanging.
Als een discussie aan de tafel bij P&W ontstaat, kun je echt wel merken aan die 2 waar ze staan.
Bij K&vdB mis ik dit, net alsof ze een neutraal standpunt hebben, dat kan toch niet?
Iemand als Knevel twijfelt zelf al aan zaken in de bijbel als schepping in 6 dagen etc...
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Discussie ~ Is het achterhaald om in God te geloven?

Bericht door Mara »

Discussie ging trouwens mede over dit boek:
Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Discussie ~ Is het achterhaald om in God te geloven?

Bericht door Fjodor »

Natuurlijk moet hierover gediscussieerd worden! Als je een goed punt hebt dan zie ik niet in waarom je dat niet zou vertellen.
Hoe vaak staat er in de bijbel niet dat God op de proef gesteld wil worden?

Als je de uitzending hebt gekeken dan weet je trouwens dat Paas en Peels niet willen bewijzen maar redelijke argumenten voor het bestaan van God willen geven.

Verder ben ik van mening dat Pauw en Witteman kwalitatief gewoon een stuk beter zijn dan Knevel en Van de Brink. En misschien weten Knevel en Van de Brink ook niet heel goed hoe ze met deze discussie om moeten gaan, en misschien begrijpen ze de materie inhoudelijk ook niet helemaal. Dat kan er ook voor zorgen dat het niet heel sterk overkomt.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Discussie ~ Is het achterhaald om in God te geloven?

Bericht door Sheba »

Ik heb het fragment bekeken en mij viel het volgende op
Paas ontkent dat er 1 God is.
De aarde is miljarden jaren oud, volgens Paas.
M.a.w. Hij twijfelt zelf al aan fundamentele waarheden in de Bijbel? Dat belooft niet veel goeds voor het debat waarnaar verwezen wordt!

Verder moeten we het bestaan van God niet ter discussie willen stellen of over willen discussiëren...
God heeft ons niet nodig om Hem te bewijzen... Hij bewijst Zichzelf!
Zodra je iets ter discussie gaat stellen dan zit er el een mate van twijfel in. Want anders hoef je er niet over te discussiëren....
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Discussie ~ Is het achterhaald om in God te geloven?

Bericht door vlinder »

lien75 schreef:Ik heb het fragment bekeken en mij viel het volgende op
Paas ontkent dat er 1 God is.
De aarde is miljarden jaren oud, volgens Paas.
M.a.w. Hij twijfelt zelf al aan fundamentele waarheden in de Bijbel? Dat belooft niet veel goeds voor het debat waarnaar verwezen wordt!

Verder moeten we het bestaan van God niet ter discussie willen stellen of over willen discussiëren...
God heeft ons niet nodig om Hem te bewijzen... Hij bewijst Zichzelf!
Zodra je iets ter discussie gaat stellen dan zit er el een mate van twijfel in. Want anders hoef je er niet over te discussiëren....
Je schrijft dat Paas twijfelt aan de funtamentele waarheden van de Bijbel. Ik vind dat nogal wat. Paas zegt nergens dat hij niet in 1 God gelooft. Hij gaat de discussie niet verder aan binnen deze context. Hij wijst alleen op wat men in de Bijbel geloofde.
Verder zegt hij idd dat de wereld zoveel miljard jaren oud is, maar waarmee spreekt hij daarmee de Bijbel tegen? Nergens in de Bijbel staat een expliciet jaartal over de leeftijd van de Bijbel, dus je zou kunnen stellen dat iedereen zijn mening baseert op menselijk gokwerk en menselijke berekeningen. Het is namelijk onjuist om de genoemde geslachtsregisters bij elkaar op te tellen, want die zijn niet bedoeld om daarmee de leeftijd van de aarde te gokken, maar om een overgangsperiode of gynealogie aan te duiden.

Waar ik meer moeite mee heb is dat hij (m.i.) gelooft in een intelligent Disign en dus geen creationist is. Dat spreekt hij namelijk wel uit. Het andere kun je hem niet in de schoenen schuiven denk ik.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Discussie ~ Is het achterhaald om in God te geloven?

Bericht door Sheba »

vlinder schreef:
lien75 schreef:Ik heb het fragment bekeken en mij viel het volgende op
Paas ontkent dat er 1 God is.
De aarde is miljarden jaren oud, volgens Paas.
M.a.w. Hij twijfelt zelf al aan fundamentele waarheden in de Bijbel? Dat belooft niet veel goeds voor het debat waarnaar verwezen wordt!

Verder moeten we het bestaan van God niet ter discussie willen stellen of over willen discussiëren...
God heeft ons niet nodig om Hem te bewijzen... Hij bewijst Zichzelf!
Zodra je iets ter discussie gaat stellen dan zit er el een mate van twijfel in. Want anders hoef je er niet over te discussiëren....
Je schrijft dat Paas twijfelt aan de funtamentele waarheden van de Bijbel. Ik vind dat nogal wat. Paas zegt nergens dat hij niet in 1 God gelooft. Hij gaat de discussie niet verder aan binnen deze context. Hij wijst alleen op wat men in de Bijbel geloofde.
Verder zegt hij idd dat de wereld zoveel miljard jaren oud is, maar waarmee spreekt hij daarmee de Bijbel tegen? Nergens in de Bijbel staat een expliciet jaartal over de leeftijd van de Bijbel, dus je zou kunnen stellen dat iedereen zijn mening baseert op menselijk gokwerk en menselijke berekeningen. Het is namelijk onjuist om de genoemde geslachtsregisters bij elkaar op te tellen, want die zijn niet bedoeld om daarmee de leeftijd van de aarde te gokken, maar om een overgangsperiode of gynealogie aan te duiden.

Waar ik meer moeite mee heb is dat hij (m.i.) gelooft in een intelligent Disign en dus geen creationist is. Dat spreekt hij namelijk wel uit. Het andere kun je hem niet in de schoenen schuiven denk ik.

Hij zegt in het gesprek dat het niet noodzakelijk is om alle andere goden te ontkennen, alleen betekenen ze niets voor je.
Later zegt Philipse nog zoiets ik dacht dat christenen in 1 God geloofde... (Zelfs hij toont verbazing) Paas zegt ja er zijn er die dat doen. In het monologische christendom. Maar het is niet persé noodzakelijk om het bestaan van die andere goden te ontkennen. Ze zakken weg, hebben geen waarde in vergelijking met de God in de bijbel...

Hij zegt dus niet duidelijk er is maar 1 God. Hij wil het bestaan van andere goden niet ontkennen. Terwijl er in het Woord van God toch echt staat Ik ben een Enig God...
Waarom zegt hij niet duidelijk. Klopt die andere goden bestaan niet?

Verder zegt hij op een gegeven moment we weten dat de aarde 13,7 miljard jaar oud is en dat het begon met de oerknal. Ook hoor niets over geloven dat de aarde in 6 dagen door de Heere geschapen is.... In mijn bijbel staat er toch echt iets anders. En ook is de oude christelijke jaartelling niet een van miljarden jaar oud.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Discussie ~ Is het achterhaald om in God te geloven?

Bericht door Luther »

vlinder schreef:Je schrijft dat Paas twijfelt aan de funtamentele waarheden van de Bijbel. Ik vind dat nogal wat. Paas zegt nergens dat hij niet in 1 God gelooft. Hij gaat de discussie niet verder aan binnen deze context. Hij wijst alleen op wat men in de Bijbel geloofde.
Verder zegt hij idd dat de wereld zoveel miljard jaren oud is, maar waarmee spreekt hij daarmee de Bijbel tegen? Nergens in de Bijbel staat een expliciet jaartal over de leeftijd van de Bijbel, dus je zou kunnen stellen dat iedereen zijn mening baseert op menselijk gokwerk en menselijke berekeningen. Het is namelijk onjuist om de genoemde geslachtsregisters bij elkaar op te tellen, want die zijn niet bedoeld om daarmee de leeftijd van de aarde te gokken, maar om een overgangsperiode of gynealogie aan te duiden.

Waar ik meer moeite mee heb is dat hij (m.i.) gelooft in een intelligent Disign en dus geen creationist is. Dat spreekt hij namelijk wel uit. Het andere kun je hem niet in de schoenen schuiven denk ik.
Alles goed en wel... dit interview maakte maar weer eens duidelijk dat het een vrijwel onmogelijke opgave is om iemands overtuigingen te veranderen.
Overigens was Paas inderdaad vrij expliciet over de ouderdom van het heelal en de aarde. Veel weten we inderdaad niet, maar uit de Bijbelse gegevens is wel degelijk op te maken dat Adam niet meer dan een jaar of 6000 á 7000 geleden geleefd heeft. Als we geloven dat Adam en Eva de eerste mensen waren - ik geloof dat op grond van Gods Woord - dan is daarmee uitgesloten dat ze vanuit het apenras zijn geëvolueerd. De eerste mens wordt in de hele Bijbel talloze keren genoemd. Als Adam en Eva dat niet waren, heb je wel een fors probleem met verschillende delen van de Schrift.
Verder is het in de Bijbelwetenschap nog steeds gezocht om miljoenen jaren te veronderstellen tussen Genesis 1:1 en Genesis 1:2. Er zit dus niets anders op dan gewoon te geloven dat de aarde en het heelal zo'n 6000-7000, hooguit 10.000 jaar oud zijn. Hebr. 11: 3
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Discussie ~ Is het achterhaald om in God te geloven?

Bericht door Fjodor »

Jullie luisteren niet goed.

Het is misschien wel waar dat Paas in die dingen fouten zegt, maar dat is niet hetgene dat ze willen bediscussiëren. Ze willen de discussie met de buitenwereld voeren over het punt van de discussie atheïsme / theïsme. Een discussie die niet bij de bijbel gelooft, maar die net zo goed begint bij mensen die niets met de bijbel hebben / willen hebben.
Ze zeggen, zo lijkt het mij uit het gesprek, dat iedereen een aanleg heeft om te geloven dat God bestaat. Dáár willen ze insteken. Het gaat om dat begin.

Dat punt moet je eerst waarderen / beoordelen voordat je over andere zaken zoals concrete invulling ervan gaat spreken.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Discussie ~ Is het achterhaald om in God te geloven?

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:Jullie luisteren niet goed.

Het is misschien wel waar dat Paas in die dingen fouten zegt, maar dat is niet hetgene dat ze willen bediscussiëren. Ze willen de discussie met de buitenwereld voeren over het punt van de discussie atheïsme / theïsme. Een discussie die niet bij de bijbel gelooft, maar die net zo goed begint bij mensen die niets met de bijbel hebben / willen hebben.
Ze zeggen, zo lijkt het mij uit het gesprek, dat iedereen een aanleg heeft om te geloven dat God bestaat. Dáár willen ze insteken. Het gaat om dat begin.

Dat punt moet je eerst waarderen / beoordelen voordat je over andere zaken zoals concrete invulling ervan gaat spreken.
Dat weet ik, maar die discussie vind ik eerlijk gezegd maar weinig relevant. Stel dat de uitkomst is: Het is zeer aannemelijk om in een god te geloven. Zolang dat dat niet de eeuwige Schepper en Vader van Jezus Christus is, heeft een mens daar beroerd weinig aan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie