Week van het gebed

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:
lien75 schreef: Heb ik gezegd dat het voor iedereen zo is? ik vertelde inderdaad uit mijn ervaringen. Wel zijn het ervaringen die niet onbekend zijn. War velen tegenaanlopen.... En misschien is het daarom alleen al zinvol om te bekijken en te beproeven vanuit welke geest deze activiteiten voortkomen. Oppervlakkig denk je misschien. Mooi. Maar ga je dieper dan staat veel inmiddels ver van de gereformeerde, reformatorische gedachtengoed. Wat we met de mond nog wel belijden met de drie formulieren, maar waar innerlijk allang voor een deel of soms nog verder afstand is genomen. Waar soms zelfs openlijk vijandschap is tegen hen die wel binnen die kaders blijven....Niet bewust misschien. Maar omdat er zoveel onkunde is en mensen daardoor heel gemakkelijk op een dwaalspoor gezet kunnen worden.
Je stelde het in z'n algemeenheid ja.
Welke ervaringen zijn niet onbekend, en bij wie dan?
Wie zijn die velen die er tegenaan lopen?
Laat jij nu een tiental mensen kennen, vooruit, honderdtal dan, misschien allemaal oppervlakking, en die miljoenen anderen dan?
Ken jij alle christenen in Nederland die aan activiteiten doen? En wereldwijd dan? Of heb je het over een klein selectief groepje waar grote zorgen over zijn?

Ik ken ook christenen met oppervlakkige activiteiten (voor zover ik dat kan beoordelen) maar daarom stel ik het nog niet als algemeen feit wat jij wel doet, of deed in ieder geval.
Ik ben ervan overtuigd dat aangaande intenties jij en ik het nogal eens mis hebben, en wij kunnen daar pas iets van zeggen als de vruchten ontbreken of als wij de intenties kennen, en dan nog kunnen we het verkeerd hebben.

Over intenties kunnen en mogen we niet te snel oordelen.
Tja.... het is wel typisch voor de moderne mens dat we niet meer zo mogen spreken. We gaan even voor de aardigheid terug naar de reformatie... er werd gesproken over de RK. Maar er zullen best individuele mensen geweest zijn die oprecht waren. ik geloof ook zeker dat er mensen zijn geweest binnenland de RK die bekeerd waren. Maar de leer wijzen we af op grond van de Schrift.... Ook kinderen van God kunnen dwalen, daarom alles toetsen aan de Schrift!
tegenwoordig mag je dat niet meer zo sterk zeggen. Met las gevolg dat we dingen niet neerzetten en het allemaal steeds vager wordt. En uiteindelijk kan alles ermee door. Of het nu de toets van de Schrift kan doorstaan of niet.... Paulus wees Petrus scherp terecht. en heus, de intentie van Petrus was goed. Maar hij dwaalde wel... en daar wees Paulus hem op. (Met betrekking tot de zaken die hij de christenen uit de heidenen op wilde leggen... )

en wat willen jullie nu met die column zeggen?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Week van het gebed

Bericht door MarthaMartha »

bedoel je mij?

Gewoon, dat het heerlijk is om met allerhande christenen te bidden, en ondanks de verschillen te ervaren dat God goed is en dat je geen van allen zonder de Heere Jezus kunt!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

Juist, maar wat heeft dat met deze discussie te maken?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Week van het gebed

Bericht door Mara »

helma schreef:Ik las van de week hier een column over van Annemarie. Een ding trof me
Afbeelding

De rest van de column laat ik even voor wat het was; maar dit stukje haal ik er even uit.
Ik vind die columns van haar vreselijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Week van het gebed

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
lien75 schreef: Heb ik gezegd dat het voor iedereen zo is? ik vertelde inderdaad uit mijn ervaringen. Wel zijn het ervaringen die niet onbekend zijn. War velen tegenaanlopen.... En misschien is het daarom alleen al zinvol om te bekijken en te beproeven vanuit welke geest deze activiteiten voortkomen. Oppervlakkig denk je misschien. Mooi. Maar ga je dieper dan staat veel inmiddels ver van de gereformeerde, reformatorische gedachtengoed. Wat we met de mond nog wel belijden met de drie formulieren, maar waar innerlijk allang voor een deel of soms nog verder afstand is genomen. Waar soms zelfs openlijk vijandschap is tegen hen die wel binnen die kaders blijven....Niet bewust misschien. Maar omdat er zoveel onkunde is en mensen daardoor heel gemakkelijk op een dwaalspoor gezet kunnen worden.
Je stelde het in z'n algemeenheid ja.
Welke ervaringen zijn niet onbekend, en bij wie dan?
Wie zijn die velen die er tegenaan lopen?
Laat jij nu een tiental mensen kennen, vooruit, honderdtal dan, misschien allemaal oppervlakking, en die miljoenen anderen dan?
Ken jij alle christenen in Nederland die aan activiteiten doen? En wereldwijd dan? Of heb je het over een klein selectief groepje waar grote zorgen over zijn?

Ik ken ook christenen met oppervlakkige activiteiten (voor zover ik dat kan beoordelen) maar daarom stel ik het nog niet als algemeen feit wat jij wel doet, of deed in ieder geval.
Ik ben ervan overtuigd dat aangaande intenties jij en ik het nogal eens mis hebben, en wij kunnen daar pas iets van zeggen als de vruchten ontbreken of als wij de intenties kennen, en dan nog kunnen we het verkeerd hebben.

Over intenties kunnen en mogen we niet te snel oordelen.
Nee oordelen niet, maar we mogen toch wel onze bedenkingen hebben?
Is er een oproep van God aan ons in de Bijbel dat wij zo zichtbaar mogelijk moeten bidden?
Iemand zien en horen bidden kan ook weerstand en vijandschap oproepen!
Daar kunnen ambtsbroeders ook wel van meepraten als ze in het ziekenhuis of verpleeginrichting op bezoek gaan.
Van de meeste kansels hoor ik vaker een oproep voor de binnenkamer.

Op de chr. basisschool waar onze kinderen op zaten, was een gebedskring van moeders. Eén uurtje per 14 dagen bij iemand thuis.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Week van het gebed

Bericht door helma »

lien75 schreef:Juist, maar wat heeft dat met deze discussie te maken?
het was een column over de week van gebed; daar gaat dit topic toch over?
Het trof mij dat een gebed van een strenggereformeerde daar harten raakte.
Gelukkig was deze mevrouw niet thuisgebleven.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Week van het gebed

Bericht door Refiosi »

ejvl schreef:
lien75 schreef: Heb ik gezegd dat het voor iedereen zo is? ik vertelde inderdaad uit mijn ervaringen. Wel zijn het ervaringen die niet onbekend zijn. War velen tegenaanlopen.... En misschien is het daarom alleen al zinvol om te bekijken en te beproeven vanuit welke geest deze activiteiten voortkomen. Oppervlakkig denk je misschien. Mooi. Maar ga je dieper dan staat veel inmiddels ver van de gereformeerde, reformatorische gedachtengoed. Wat we met de mond nog wel belijden met de drie formulieren, maar waar innerlijk allang voor een deel of soms nog verder afstand is genomen. Waar soms zelfs openlijk vijandschap is tegen hen die wel binnen die kaders blijven....Niet bewust misschien. Maar omdat er zoveel onkunde is en mensen daardoor heel gemakkelijk op een dwaalspoor gezet kunnen worden.
Je stelde het in z'n algemeenheid ja.
Welke ervaringen zijn niet onbekend, en bij wie dan?
Wie zijn die velen die er tegenaan lopen?
Laat jij nu een tiental mensen kennen, vooruit, honderdtal dan, misschien allemaal oppervlakking, en die miljoenen anderen dan?
Ken jij alle christenen in Nederland die aan activiteiten doen? En wereldwijd dan? Of heb je het over een klein selectief groepje waar grote zorgen over zijn?

Ik ken ook christenen met oppervlakkige activiteiten (voor zover ik dat kan beoordelen) maar daarom stel ik het nog niet als algemeen feit wat jij wel doet, of deed in ieder geval.
Ik ben ervan overtuigd dat aangaande intenties jij en ik het nogal eens mis hebben, en wij kunnen daar pas iets van zeggen als de vruchten ontbreken of als wij de intenties kennen, en dan nog kunnen we het verkeerd hebben.

Over intenties kunnen en mogen we niet te snel oordelen.
triest, net als die kolumn. als je wat hoort kun je best een algemeen feit stellen, maar ja als je zelf evangelisch ook niet zo verkeerd vind dan zul je veel minder kritiek hebben
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Week van het gebed

Bericht door ejvl »

lien75 schreef: Tja.... het is wel typisch voor de moderne mens dat we niet meer zo mogen spreken.
Dit zeg ik helemaal niet.
We gaan even voor de aardigheid terug naar de reformatie... er werd gesproken over de RK. Maar er zullen best individuele mensen geweest zijn die oprecht waren. ik geloof ook zeker dat er mensen zijn geweest binnenland de RK die bekeerd waren. Maar de leer wijzen we af op grond van de Schrift....
Waar zeg ik dat we de dwalingen van de RK niet mogen benoemen dan?
Ook kinderen van God kunnen dwalen, daarom alles toetsen aan de Schrift!
Juist.
tegenwoordig mag je dat niet meer zo sterk zeggen. Met las gevolg dat we dingen niet neerzetten en het allemaal steeds vager wordt. En uiteindelijk kan alles ermee door. Of het nu de toets van de Schrift kan doorstaan of niet.... Paulus wees Petrus scherp terecht. en heus, de intentie van Petrus was goed. Maar hij dwaalde wel... en daar wees Paulus hem op. (Met betrekking tot de zaken die hij de christenen uit de heidenen op wilde leggen... )
Wie zegt dat je alle niet meer zo sterk mag zeggen? Juist wel, alles bij naam noemen, alleen niet op basis van enkele meegemaakte ervaringen of algemeenheden gebasseerd op, ja waarop eigenlijk?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Week van het gebed

Bericht door ejvl »

Refiosi schreef: triest, net als die kolumn. als je wat hoort kun je best een algemeen feit stellen, maar ja als je zelf evangelisch ook niet zo verkeerd vind dan zul je veel minder kritiek hebben
Ah, ik hoor dat Polen nogal eens stelen, bij deze het algemene feit dat alle Polen stelen.
Wat een onzin zeg, als je iets hoort dien je het te onderzoeken, en als het enkele individuele gevallen zijn kun je het niet als algemeen feit stellen voor iedereen.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Week van het gebed

Bericht door MarthaMartha »

lien75 schreef:Juist, maar wat heeft dat met deze discussie te maken?
Het gaat over de week van gebed toch? (zie topictitel) en daar heeft dit alles mee te maken.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Week van het gebed

Bericht door Mara »

Als je op CIP het berichtje hierover leest, zie je:
- Kom Jezus, kom, vul dit land met Uw Vaders glorie

En één reactie van een lezer:
---EEN lichaam en EEN Geest ----EEN Heer,EEN geloof,EEN doop,EEN GOD en Vader van allen,die is boven allen en door allen en in allen.
Jezus is opgevaren ,om ALLES tot volheid te brengen,Amen!

Is dit reformatorisch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Week van het gebed

Bericht door Refiosi »

ejvl schreef:
Refiosi schreef: triest, net als die kolumn. als je wat hoort kun je best een algemeen feit stellen, maar ja als je zelf evangelisch ook niet zo verkeerd vind dan zul je veel minder kritiek hebben
Ah, ik hoor dat Polen nogal eens stelen, bij deze het algemene feit dat alle Polen stelen.
Wat een onzin zeg, als je iets hoort dien je het te onderzoeken, en als het enkele individuele gevallen zijn kun je het niet als algemeen feit stellen voor iedereen.
geen onzin, marokanen mocht je ook niets over zeggen maar nu blijkt dat ze vaker feiten plegen dan andere groepen.

POlen ook als ze in de wijk rijden kun je gerust extra opletten, dat is je burgerplicht

daarom mag veralgemeniseren best, omdat het dom zou zijn sommige signalen niet serieus te nemen
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Week van het gebed

Bericht door parsifal »

Mara schreef:Als je op CIP het berichtje hierover leest, zie je:
- Kom Jezus, kom, vul dit land met Uw Vaders glorie

En één reactie van een lezer:
---EEN lichaam en EEN Geest ----EEN Heer,EEN geloof,EEN doop,EEN GOD en Vader van allen,die is boven allen en door allen en in allen.
Jezus is opgevaren ,om ALLES tot volheid te brengen,Amen!

Is dit reformatorisch?
Ongeveer zo reformatorisch als Efeze 4.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Week van het gebed

Bericht door Mara »

Zoals het er nu staat kan dit betrekking hebben op moslims, boeddhisten....
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:
lien75 schreef: Tja.... het is wel typisch voor de moderne mens dat we niet meer zo mogen spreken.
Dit zeg ik helemaal niet.
We gaan even voor de aardigheid terug naar de reformatie... er werd gesproken over de RK. Maar er zullen best individuele mensen geweest zijn die oprecht waren. ik geloof ook zeker dat er mensen zijn geweest binnenland de RK die bekeerd waren. Maar de leer wijzen we af op grond van de Schrift....
Waar zeg ik dat we de dwalingen van de RK niet mogen benoemen dan?

dat zeg ik ook niet? ik gaf het o.a. als bv. om te zeggen dat intenties sites nog niet goed maken. Dat intenties niet bepalen of iets naar de Schrift is...
Ook kinderen van God kunnen dwalen, daarom alles toetsen aan de Schrift!
Juist.
tegenwoordig mag je dat niet meer zo sterk zeggen. Met las gevolg dat we dingen niet neerzetten en het allemaal steeds vager wordt. En uiteindelijk kan alles ermee door. Of het nu de toets van de Schrift kan doorstaan of niet.... Paulus wees Petrus scherp terecht. en heus, de intentie van Petrus was goed. Maar hij dwaalde wel... en daar wees Paulus hem op. (Met betrekking tot de zaken die hij de christenen uit de heidenen op wilde leggen... )
Wie zegt dat je alle niet meer zo sterk mag zeggen? Juist wel, alles bij naam noemen, alleen niet op basis van enkele meegemaakte ervaringen of algemeenheden gebasseerd op, ja waarop eigenlijk?
. als ik zeg dat veel van deze activiteiten van oorsprong uit evangelische hoek komen. als ik zeg dat veel reformatorische christenen tegen bepaalde zaken aanlopen moet je dat niet afdoen als een persoonlijke ervaring. want dan mag je dus niets zeggen. Uiteindelijk is jouw ervaring die jij hebt ook niet algemeen. Maar als die activiteiten nou zo goed zouden zijn, dan zouden er toch enorme getuigenissen moeten uitgaan? Dan zou dat toch als een zoutend zout moeten werken? Dan zou dat toch vruchten geven? Of is dat nu juist een signaal dat het allemaal niet zo heel geweldig is? Verder baseer ik mijn uitspraken op wat ik hierover lees en hoor van mensen zelf. En als ik dat naast de Schrift leg....
Plaats reactie