Week van het gebed

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Week van het gebed

Bericht door parsifal »

Mara schreef:Zoals het er nu staat kan dit betrekking hebben op moslims, boeddhisten....
Zo zijn er meer Bijbelteksten. Als je hier schrijft "Er is niemand die God zoekt" kan dat ook slaan op de wedergeborenen in de tegenwoordige tijd?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Week van het gebed

Bericht door ejvl »

lien75 schreef:als ik zeg dat veel van deze activiteiten van oorsprong uit evangelische hoek komen. als ik zeg dat veel reformatorische christenen tegen bepaalde zaken aanlopen moet je dat niet afdoen als een persoonlijke ervaring. want dan mag je dus niets zeggen.
Dan nogmaals de vraag, wie zijn die veel reformatorische christenen dan?
Uiteindelijk is jouw ervaring die jij hebt ook niet algemeen.
Maar ik stel het daarom ook niet als algemeen.
Maar als die activiteiten nou zo goed zouden zijn, dan zouden er toch enorme getuigenissen moeten uitgaan? Dan zou dat toch als een zoutend zout moeten werken? Dan zou dat toch vruchten geven? Of is dat nu juist een signaal dat het allemaal niet zo heel geweldig is?

Die enorme getuigenissen zijn er ook? Misschien niet op de bible belt.
Ga maar eens praten met evangelist v Dooijeweerd in Peru, of nog iemand waar ik de naam niet meer van weet in Zuid Amerika, complete dorpen komen tot geloof.
Wat te denken van de zending in Afrika? Enorme opwekkingen!
Of om in Nederland te blijven, daar zijn ook veel zendingsgemeenten, ik denk alleen maar aan de stad Almere, wat een mensen mochten, en nu nog steeds, daar tot geloof komen.
Verder baseer ik mijn uitspraken op wat ik hierover lees en hoor van mensen zelf. En als ik dat naast de Schrift leg....
Dat is prima ja, maar daarom is het nog niet algemeen gesteld zo.
ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Week van het gebed

Bericht door ejvl »

Refiosi schreef: geen onzin, marokanen mocht je ook niets over zeggen maar nu blijkt dat ze vaker feiten plegen dan andere groepen.Ik ze niet dat je niets mag zeggen, en ook niet dat je niet extra mag en moet opletten, maar wel dat je als algemeen steld dat alle Polen of alle Marrokanen dieven zijn.

POlen ook als ze in de wijk rijden kun je gerust extra opletten, dat is je burgerplicht

daarom mag veralgemeniseren best, omdat het dom zou zijn sommige signalen niet serieus te nemen
Ik zeg niet dat je niets mag zeggen, en ook niet dat je niet extra mag en moet opletten, maar wel dat je als algemeen steld dat alle Polen of alle Marrokanen dieven zijn of alle Polen en Marrokanen verkeerde intenties hebben.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Week van het gebed

Bericht door Refiosi »

ejvl schreef:Ga maar eens praten met evangelist v Dooijeweerd in Peru, of nog iemand waar ik de naam niet meer van weet in Zuid Amerika, complete dorpen komen tot geloof. Wat te denken van de zending in Afrika? Enorme opwekkingen!
Of om in Nederland te blijven, daar zijn ook veel zendingsgemeenten, ik denk alleen maar aan de stad Almere, wat een mensen mochten, en nu nog steeds, daar tot geloof komen.
Als je vertrouwd ben met zendingwerk weet je dat je sommige zaken achterop moet kijken. zo is er jaren verkondigd dat op de eojongerendag hordes mensen tot geloof kwamen
Tot waarschuwing heeft de Heere Jezus de gelijkenis van het zaad uitgesproken

dat gedeelte mist in al je stukjes

ejvl schreef "Ik zeg niet dat je niets mag zeggen, en ook niet dat je niet extra mag en moet opletten, maar wel dat je als algemeen steld dat alle Polen of alle Marrokanen dieven zijn of alle Polen en Marrokanen verkeerde intenties hebben."
niemand heeft het over ALLE gehad
ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Week van het gebed

Bericht door ejvl »

Refiosi schreef:Als je vertrouwd ben met zendingwerk weet je dat je sommige zaken achterop moet kijken. zo is er jaren verkondigd dat op de eojongerendag hordes mensen tot geloof kwamen
Tot waarschuwing heeft de Heere Jezus de gelijkenis van het zaad uitgesproken
De DL zeggen, in navolging van de apostelen, dat iedereen die zijn geloof belijdt, we die voor gelovig moeten houden. Over het hart kunnen en hoeven wij niet te oordelen. Dat ligt voor die mensen zelf.
niemand heeft het over ALLE gehad[
Het werd als algemeen gesteld, en daar heb ik moeite mee.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Week van het gebed

Bericht door Refiosi »

ejvl schreef:
Refiosi schreef:Als je vertrouwd ben met zendingwerk weet je dat je sommige zaken achterop moet kijken. zo is er jaren verkondigd dat op de eojongerendag hordes mensen tot geloof kwamen
Tot waarschuwing heeft de Heere Jezus de gelijkenis van het zaad uitgesproken
De DL zeggen, in navolging van de apostelen, dat iedereen die zijn geloof belijdt, we die voor gelovig moeten houden. Over het hart kunnen en hoeven wij niet te oordelen. Dat ligt voor die mensen zelf.
niemand heeft het over ALLE gehad[
Het werd als algemeen gesteld, en daar heb ik moeite mee.
wij geven geen oordeel, maar enige voorzichtheid is geboden. zeker als er geen of onbijbels vruchten zijn en op bijbeles grond twijfel gezet kan worden bij het geloof.

algemeen is anders dan alle
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:
Refiosi schreef:Als je vertrouwd ben met zendingwerk weet je dat je sommige zaken achterop moet kijken. zo is er jaren verkondigd dat op de eojongerendag hordes mensen tot geloof kwamen
Tot waarschuwing heeft de Heere Jezus de gelijkenis van het zaad uitgesproken
De DL zeggen, in navolging van de apostelen, dat iedereen die zijn geloof belijdt, we die voor gelovig moeten houden. Over het hart kunnen en hoeven wij niet te oordelen. Dat ligt voor die mensen zelf.
niemand heeft het over ALLE gehad[
Het werd als algemeen gesteld, en daar heb ik moeite mee.
We mogen mensen niet veroordelen. Dat is aan God. Maar we kennen de boom wel aan Zijn Vrucht. Die vrucht is van Christus gegeven. Niet door ons als mensen gemaakt.
En die vrucht zal nooit in tegenspraak zijn met Zijn eigen Woord....
En als allerlei dingen zoals hier boven besproken voortkomen uit kringen waar mensen openlijk en in geschreven taal niet spreken naar de Schrift, mag je daar zeker wel huiverig voor zijn. Juist ook omdat we steeds meer gewend schijnen te raken aan dat spreken, de invloeden vanuit bijvoorbeeld de evangelische hoek, maar ook allerlei andere hoeken allang binnen de reformatorische gezindte is binnengetrokken. Bij alles moeten we de Schrift ernaast leggen. En niet ons eigen gevoel, ons eigen vinden. Waar in de bijbel vindt je gebedsweken zoals die heden ten dage gekend worden... Waar kringgebeden.
als ik zeg dat veel van deze activiteiten van oorsprong uit evangelische hoek komen. als ik zeg dat er vaak zo ook geschreven wordt in de literatuur hierover dan mag ik gerust dit algemeen stellen.... Zoals er onder de schriftgeleerden in de bijbel ook schriftgeleerden tot het ware geloof kwamen? Maar we de schriftgeleerden toch als een algemene groep benaderen? zoals er onder de RK ware gelovigen zijn, maar de RK leer toch algemeen als een verwerpelijke leer benaderen.... Etc.etc.
ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Week van het gebed

Bericht door ejvl »

lien75 schreef: En als allerlei dingen zoals hier boven besproken voortkomen uit kringen waar mensen openlijk en in geschreven taal niet spreken naar de Schrift, mag je daar zeker wel huiverig voor zijn.
Daar is geen discussie over, dat ben ik met je eens, maar niet alle activiteiten komen voort uit verkeerde bronnen toch? We spraken toch over allerlei activiteiten? En dan nog, de activiteit hoeft niet verkeerd te zijn ook al wordt het nogal eens door en voor verkeerde dingen gebruikt?
Het middel hoeft niet verkeerd te zijn, wel de manier hoe het gebruikt wordt.
Juist ook omdat we steeds meer gewend schijnen te raken aan dat spreken, de invloeden vanuit bijvoorbeeld de evangelische hoek, maar ook allerlei andere hoeken allang binnen de reformatorische gezindte is binnengetrokken. Bij alles moeten we de Schrift ernaast leggen. En niet ons eigen gevoel, ons eigen vinden. Waar in de bijbel vindt je gebedsweken zoals die heden ten dage gekend worden... Waar kringgebeden.
Waar 2x per zondag kerk? Waar de indeling van de huidige eredienst? Het zijn zaken die tijdgebonden zijn. Onze erediensten bijvoorbeeld verschillen enorm met die uit de bijbel als je het hebt over indeling. Zijn onze erediensten dan verkeerd? Nee toch? Waarom activiteiten wel, zeker als het om bijbelse boodschappen gaat?
als ik zeg dat veel van deze activiteiten van oorsprong uit evangelische hoek komen. als ik zeg dat er vaak zo ook geschreven wordt in de literatuur hierover dan mag ik gerust dit algemeen stellen....
Dat vind ik dus van niet.
Zoals er onder de schriftgeleerden in de bijbel ook schriftgeleerden tot het ware geloof kwamen? Maar we de schriftgeleerden toch als een algemene groep benaderen? zoals er onder de RK ware gelovigen zijn, maar de RK leer toch algemeen als een verwerpelijke leer benaderen.... Etc.etc.
Dan spreek ik over de leer van de RK en de leer van de schriftgeleerden. Niet over de activiteiten die zij ondernemen.
Zo ook bij de Jehova's getuigen, de leer vind ik veelal verwerpelijk, de activiteiten, zoals evangeliseren, juist weer niet.
Voorbeeld: Biljarten of darts werd en wordt veelvuldig op verkeerde plekken gespeeld, namelijk in cafe's, is dan iedereen die biljard of darts speelt verkeerd bezig? Kun je biljarten als algemeen fout bestempelen? Volgens mij niet, ook al komt het veel voor dat het verkeerd gespeeld en gebruikt wordt, er is geen algemeen oordeel over te geven dat biljarten of darten verkeerd zou zijn.

Daarom, toetsen of het bijbels is, kijken of er vruchten van geloof en bekering zijn. En dan nog kan het zijn dat kerk A het verkeerd doet en gebruikt en kerk B het goed doet.
ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Week van het gebed

Bericht door ejvl »

Refiosi schreef: wij geven geen oordeel, maar enige voorzichtheid is geboden. zeker als er geen of onbijbels vruchten zijn en op bijbeles grond twijfel gezet kan worden bij het geloof.
Dat ontken ik ook niet.
algemeen is anders dan alle
Zucht, lees anders even terug.
Ik zal het nogmaals herhalen.
Waar ik moeite mee heb was deze zin:

Je kan ervan zeggen wat je wilt. maar veel van dit soort activiteiten komen vanuit een soort gevoel op. En het moet ook nog eens een bepaald gevoel bewerkstelligen. Dat gevoel is, als je er kritisch naar kijkt, een menselijk fijn gevoel. Waar vaak nog iets in zit van dit heb Ik voor God gedaan. zolang we dat nog durven zeggen, hebben we God niet nodig.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Week van het gebed

Bericht door eilander »

Juist nu las ik het boek 30 jaren domineese van mevr. De Vrijer (de vrouw van dr. De Vrijer die het boek Smytegelt en het gekrookte riet schreef):

"De hoogtepunten waren de eerste week in januari, de "week der gebeden" genaamd, als er iedere avond een kerkdienst (die trouwens dan over de gehele wereld wordt gehouden) de ene avond door de Gereformeerde dominee in de hervormde kerk en de andere avond door de hervormde dominee in de Gereformeerde kerk, werd gehouden. Overvol waren dan de beide kerken en rijk gezegende, geestelijke uren waren het, waar wij dan iets van de "Una Sancta" mochten verstaan."

Dit ging over de periode vanaf 1920 in Bloemendaal. Ik vond het wel aardig om dit nu juist te lezen en daarom geef ik het door.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Week van het gebed

Bericht door Mara »

Gaan de voorstanders van de week van het gebed ook in de roomse kerk bidden? Want die is nl. ook opgenomen in het schema!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Week van het gebed

Bericht door Desiree »

.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Week van het gebed

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:.
Dat is echt punctueel!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Week van het gebed

Bericht door Desiree »

:)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Week van het gebed

Bericht door MoesTuin »

Van mij hoeft er niet speciaal een week van gebed te zijn.
Waarom maar een week.
Je kan 365 uur per dag bij de Heere God terecht, 24 uur per dag.
Dat hoeft geen probleem te zijn.
Zeker niet als je een levende relatie met de Heere Jezus hebt, dan onderhoud je deze ook.
De Heere God is altijd bereikbaar voor je.
Wij zijn dat lang niet altijd voor de Heere God
Daar zit het verschil.

Een week van Gebed, maak er 24h dag van.

Wat is bidden voor jou?
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie