Week van het gebed

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Week van het gebed

Bericht door Mara »

eilander schreef:
lien75 schreef:
Mara schreef: Terwijl daar in de separerende prediking nu juist zo ernstig voor wordt gewaarschuwd. Ik weet het.
Ook voor bepaalde liederen, zoals: Heer ik kom tot U.
We zijn toch weglopers?
En dat blijven we, ook na ontvangen genade, tot onze laatste adem hier op aarde.
Allemaal waar, maar laten we nu niet dóórslaan. We zingen toch ook: "Want ik kom tot U gevloden" in Psalm 25?
Als we alleen maar van Hem weglopen, en nooit tot Hem komen, komt het echt niet goed.
We slaan niet door.
We komen tot Hem gevloden, omdat het ons benauwd wordt, of wanneer we in angst en noden zitten.
Maar zijn we elke dag hiertoe bereid?
Ik meen dat dit eerder tot hinken en zinken is, voor velen.
En veel van die kerken die nu een week van het gebed organiseren, vinden het niet nodig om in maart biddag te houden. Dat kan ik dan niet met elkaar rijmen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Week van het gebed

Bericht door Dodo »

Het klinkt allemaal vooral als: het is niet goed of het deugt niet.
En als we daar geen duidelijke redenen voor hebben, slepen we er wat dingen bij.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

Dodo schreef:Het klinkt allemaal vooral als: het is niet goed of het deugt niet.
En als we daar geen duidelijke redenen voor hebben, slepen we er wat dingen bij.
Wat zijn geen duidelijke redenen volgens jou?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Week van het gebed

Bericht door ejvl »

lien75 schreef: Je kan ervan zeggen wat je wilt. maar veel van dit soort activiteiten komen vanuit een soort gevoel op. En het moet ook nog eens een bepaald gevoel bewerkstelligen. Dat gevoel is, als je er kritisch naar kijkt, een menselijk fijn gevoel.
Hoe weet je dat? Ik hoor namelijk andere verhalen, dat mensen door middel van activiteiten bijvoorbeel buitenstaanders, kinderen en dergelijke wil betrekken. Dit is lang niet altijd een fijn gevoel, wel als het uit dankbaarheid gedaan mag worden, maar het kan ook paardenwerk zijn.
Waar vaak nog iets in zit van dit heb Ik voor God gedaan. zolang we dat nog durven zeggen, hebben we God niet nodig.
Dat is nogal een oordeel, waar basseer je dat op dan? En de werken uit dankbaarheid dan waar de HC van spreekt? Of de vruchten van geloof en bekering waar Jezus zelf van spreekt? Gekleed? Gevoed? In de gevangenis bezocht?
Verder is die grondgedachte niet nieuw. Kijk de Farizeeër. die bad. Maar hij had de Zaligmaker niet nodig. Toch dacht hij met zijn gebed iets te zijn. De tollenaar had geen woorden meer dan die hij daar uitriep uit de diepste nood....
Als het uit een wettische overtuiging komt heb je gelijk, echter het kunnen ook vruchten uit het stuk der dankbaarheid zijn.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:
lien75 schreef: Je kan ervan zeggen wat je wilt. maar veel van dit soort activiteiten komen vanuit een soort gevoel op. En het moet ook nog eens een bepaald gevoel bewerkstelligen. Dat gevoel is, als je er kritisch naar kijkt, een menselijk fijn gevoel.
Hoe weet je dat? Ik hoor namelijk andere verhalen, dat mensen door middel van activiteiten bijvoorbeel buitenstaanders, kinderen en dergelijke wil betrekken. Dit is lang niet altijd een fijn gevoel, wel als het uit dankbaarheid gedaan mag worden, maar het kan ook paardenwerk zijn.

Hoe trokken de evangelisten de mensen erbij? Zij trokken niet maar het was God. En de Evangelisten spraken het Woord dat God hen gaf. De Geest werkt door het Woord en niet door activiteiten.
Zeker geen activiteiten waar een eenheid gezocht wordt dat een valse eenheid is.
En ook ik ken de kringgebeden ets. en weet je wat me altijd opviel.....? Er werd gedankt en nog eens gedankt... Maar belijdenis van zonden? Iedereen was of werd bekeerd! Het Heere wees ons genadig... hoorde ik nooit.
Iedereen had het al... Maar de vrucht? Ja vruchten die zelf gemaakt werden. Maar geen vrucht uit Hem.

Waar vaak nog iets in zit van dit heb Ik voor God gedaan. zolang we dat nog durven zeggen, hebben we God niet nodig.
Dat is nogal een oordeel, waar basseer je dat op dan? En de werken uit dankbaarheid dan waar de HC van spreekt? Of de vruchten van geloof en bekering waar Jezus zelf van spreekt? Gekleed? Gevoed? In de gevangenis bezocht?

Die vruchten waarover jij spreekt worden in Christus gevonden. Al probeer ik nog zo liefdevol voor de naaste te zijn. Ik ben geen liefde. Christus is Liefde. Hij heeft alles volmaakt gedaan. Ook na ontvangen genade kunnen we de Wet nog steeds niet vervullen zelf.Maar het is in Hem vervult. Zodra je met de dankbaarheid weer zelf aan de slag gaat, heb je Hem niet meer nodig.
Verder is die grondgedachte niet nieuw. Kijk de Farizeeër. die bad. Maar hij had de Zaligmaker niet nodig. Toch dacht hij met zijn gebed iets te zijn. De tollenaar had geen woorden meer dan die hij daar uitriep uit de diepste nood....
Als het uit een wettische overtuiging komt heb je gelijk, echter het kunnen ook vruchten uit het stuk der dankbaarheid zijn.


Maar ook die vruchten komen uit Hem en zijn in Hem te vinden. Want ook na ontvangen genade blijf ik zondaar. En juist dan ga je het niet in activiteiten zoeken. Maar is daar het stille gebed tussen God en jou.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Week van het gebed

Bericht door Luther »

lien75 schreef:Maar ook die vruchten komen uit Hem en zijn in Hem te vinden. Want ook na ontvangen genade blijf ik zondaar. En juist dan ga je het niet in activiteiten zoeken. Maar is daar het stille gebed tussen God en jou.
Niet alleen in stilte. Boetedagen zijn van alle tijden en toch niet af te wijzen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

Luther schreef:
lien75 schreef:Maar ook die vruchten komen uit Hem en zijn in Hem te vinden. Want ook na ontvangen genade blijf ik zondaar. En juist dan ga je het niet in activiteiten zoeken. Maar is daar het stille gebed tussen God en jou.
Niet alleen in stilte. Boetedagen zijn van alle tijden en toch niet af te wijzen?
Ik heb het niet goed verwoord. Ik probeerde stilte tegenover de (opgewekte) opgekloptheid te zetten. Een opgewektheid die leeg en hol is. Omdat het ten diepste iets van de mens is. En dan zouden boete dagen als het oprecht is en geen opgekloptheid van kijk eens hoe goed wij boeten.... een stil zijn voor God zijn... Ik weet even niet hoe ik het anders moet uitdrukken. Maar misschien begrijp je wat ik bedoel.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Week van het gebed

Bericht door ejvl »

@Lien75, wat je zegt is allemaal wel waar, maar ik denk dat je meer vanuit jouw ervaringen spreekt, ik ken ook hele andere ervaringen.
Activiteit vind ik juist wel goed, en ik denk iedere ambtsdrager, jongerenavonden (zelfs in de OGG!), catechesaties, overal waar het woord van God mag klinken, dat is toch niet verkeerd?
Natuurlijk moet God het werken en het trekken doen, absoluut, maar mensen, ook activiteit zoals catechesatie of bijbellezing, kan toch als middel gebruikt worden?
En inderdaad, die vele dankgebeden ken ik ook, en als het een kring van gelovigen was, was misschien iedereen ook wel bekeerd? Dat is toch juist mooi?
Maar het Heere wees ons genadig blijft nodig, ook bij bekeerde mensen, die moet dus door blijven klinken dat ben ik wel met je eens.
En hoe weet je dat het geen vrucht uit Hem was? Ben jij de scheidsrechter die dat bepaalt? Ik zou dat niet zo durven zeggen hoor.

En in Christus kun jij wel liefde zijn, in Hem, niet vanuit jezelf, maar in en door Hem zeker wel, al zijn onze beste werken nog met zonde bevlekt, maar in Hem kan het zeker wel!
En zelf aan de slag is een plicht, tenminste, een automatisme van waar de mond vol van is......, evangeliseren, catecheseren, het woord verspreiden, iedereen met zijn/haar eigen gaven.
Mits het uit dankbaarheid mag gebeuren, uit en door God zelf, en geen eigen wettisch werk alhoewel dat niet eens verkeerd hoeft te zijn.
Ik heb het niet goed verwoord. Ik probeerde stilte tegenover de (opgewekte) opgekloptheid te zetten. Een opgewektheid die leeg en hol is. Omdat het ten diepste iets van de mens is. En dan zouden boete dagen als het oprecht is en geen opgekloptheid van kijk eens hoe goed wij boeten.... een stil zijn voor God zijn... Ik weet even niet hoe ik het anders moet uitdrukken. Maar misschien begrijp je wat ik bedoel.
Wie ben jij om te zeggen dat het leeg en hol is? Eigen ervaringen? En als het nu gebeurd uit dankbaarheid, als vrucht van God zelf?

Maar eigenlijk is dus ook :offtopic omdat ik het aangaande de raad der kerken wel met je eens ben, alleen niet aangaande activiteiten.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Week van het gebed

Bericht door Luther »

lien75 schreef:
Luther schreef:
lien75 schreef:Maar ook die vruchten komen uit Hem en zijn in Hem te vinden. Want ook na ontvangen genade blijf ik zondaar. En juist dan ga je het niet in activiteiten zoeken. Maar is daar het stille gebed tussen God en jou.
Niet alleen in stilte. Boetedagen zijn van alle tijden en toch niet af te wijzen?
Ik heb het niet goed verwoord. Ik probeerde stilte tegenover de (opgewekte) opgekloptheid te zetten. Een opgewektheid die leeg en hol is. Omdat het ten diepste iets van de mens is. En dan zouden boete dagen als het oprecht is en geen opgekloptheid van kijk eens hoe goed wij boeten.... een stil zijn voor God zijn... Ik weet even niet hoe ik het anders moet uitdrukken. Maar misschien begrijp je wat ik bedoel.
Jawel, en ik ben dat ook met je eens. Overigens lijkt het mij verstandig om überhaupt wat afstand te bewaren van alle activiteiten van de Raad van Kerken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:@Lien75, wat je zegt is allemaal wel waar, maar ik denk dat je meer vanuit jouw ervaringen spreekt, ik ken ook hele andere ervaringen.
Activiteit vind ik juist wel goed, en ik denk iedere ambtsdrager, jongerenavonden (zelfs in de OGG!), catechesaties, overal waar het woord van God mag klinken, dat is toch niet verkeerd?

Jij hebt het nu over onderwijs! Maar ik heb het over activiteiten als week van het gebed en allerlei andere vormen van bijzonder bidden....

Natuurlijk moet God het werken en het trekken doen, absoluut, maar mensen, ook activiteit zoals catechesatie of bijbellezing, kan toch als middel gebruikt worden?

Ook hier hebben we het nu over woordverkondiging. De weg waarin de Geest werkt. Dat is wat anders dan activiteiten zoals eerder genoemd...

En inderdaad, die vele dankgebeden ken ik ook, en als het een kring van gelovigen was, was misschien iedereen ook wel bekeerd? Dat is toch juist mooi?

Ja dat zou een zegen zijn. Maar dan had het ook vrucht. En dan was er ook herkennen in onze diepe verdorvenheid dat in alles doordringt. Dan was daar ook de noodzaak van bekering. Iedere dag weer opnieuw... ik ga niet over iemand hart oordelen. Maar de boom kent men wel aan zijn vruchten.

Maar het Heere wees ons genadig blijft nodig, ook bij bekeerde mensen, die moet dus door blijven klinken dat ben ik wel met je eens.
En hoe weet je dat het geen vrucht uit Hem was? Ben jij de scheidsrechter die dat bepaalt? Ik zou dat niet zo durven zeggen hoor.

Zie boven....

En in Christus kun jij wel liefde zijn, in Hem, niet vanuit jezelf, maar in en door Hem zeker wel, al zijn onze beste werken nog met zonde bevlekt, maar in Hem kan het zeker wel!
En zelf aan de slag is een plicht, tenminste, een automatisme van waar de mond vol van is......, evangeliseren, catecheseren, het woord verspreiden, iedereen met zijn/haar eigen gaven.

Ik zou zeggen ga aan de slag! En lukt het dan? Als jij het gaat doen? Als ik het gaat doen? Zijn wij als God? Bekeren wij de mens? Of is Hij het? En juist in het merken dat alles wat uit ons komt ten dode is, doet alles in Hem vinden. Het leven van de heiligmaking doet steeds weer alles vinden in Hem.


Mits het uit dankbaarheid mag gebeuren, uit en door God zelf, en geen eigen wettisch werk alhoewel dat niet eens verkeerd hoeft te zijn.
Ik heb het niet goed verwoord. Ik probeerde stilte tegenover de (opgewekte) opgekloptheid te zetten. Een opgewektheid die leeg en hol is. Omdat het ten diepste iets van de mens is. En dan zouden boete dagen als het oprecht is en geen opgekloptheid van kijk eens hoe goed wij boeten.... een stil zijn voor God zijn... Ik weet even niet hoe ik het anders moet uitdrukken. Maar misschien begrijp je wat ik bedoel.


Wie ben jij om te zeggen dat het leeg en hol is? Eigen ervaringen? En als het nu gebeurd uit dankbaarheid, als vrucht van God zelf?

Ja eigen ervaringen, helaas... En wanneer het zou gebeuren uit dankbaarheid. Dan zou daar ook de vrucht van de totale afhankelijkheid te vinden zijn. Dan zouden er in ieder geval heel andere gebeden klinken.

Maar eigenlijk is dus ook :offtopic omdat ik het aangaande de raad der kerken wel met je eens ben, alleen niet aangaande activiteiten.
En met Luther zeg ik inderdaad afstand van de Raad van Kerken etc... Afstand is wat anders dan mijzelf boven hen te verheffen. Dit laatste als toevoeging om te voorkomen dat dat weer in de schoenen geschoven gaat worden
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Week van het gebed

Bericht door ejvl »

lien75 schreef: Jij hebt het nu over onderwijs! Maar ik heb het over activiteiten als week van het gebed en allerlei andere vormen van bijzonder bidden....
Dan zit hier misschien de verwarring, ik bedoel inderdaad activiteiten en zaken met geestelijke inhoud, met geestelijke lering, ook onderwijzing, met inhoud in ieder geval.
Ja dat zou een zegen zijn. Maar dan had het ook vrucht. En dan was er ook herkennen in onze diepe verdorvenheid dat in alles doordringt. Dan was daar ook de noodzaak van bekering. Iedere dag weer opnieuw... ik ga niet over iemand hart oordelen. Maar de boom kent men wel aan zijn vruchten.
Mooi stukje, mee eens. Zonder vruchten mag je zeker vraagtekens zetten, het oordeel blijft bij God.
Ik zou zeggen ga aan de slag! En lukt het dan? Als jij het gaat doen? Als ik het gaat doen? Zijn wij als God? Bekeren wij de mens? Of is Hij het? En juist in het merken dat alles wat uit ons komt ten dode is, doet alles in Hem vinden. Het leven van de heiligmaking doet steeds weer alles vinden in Hem.
In het stuk der dankbaarheid kan er met de hulp van God zelf inderdaad een hoop lukken, zonder God lukt er niets, de mens mag in alle gebrek zaaien.
Ja eigen ervaringen, helaas... En wanneer het zou gebeuren uit dankbaarheid. Dan zou daar ook de vrucht van de totale afhankelijkheid te vinden zijn. Dan zouden er in ieder geval heel andere gebeden klinken.
Tja, misschien ken jij die mensen waar je het over hebt langer als vandaag, dan zou je best gelijk kunnen hebben, ik ken ook anderen die ook soms alleen maar dankgebeden hebben, in bevindelijke taal wordt dit ook wel "doorvloeien" genoemd bijvoorbeeld.
Altijd zingen kan niet, maar nooit zingen ook niet, er zijn momenten dat er alleen maar gezongen en gedankt kan worden, en er zijn andere momenten waarin het is, God wees ons genadig, kom ons te hulp.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Week van het gebed

Bericht door Jongere »

Het is natuurlijk wel makkelijk discussieren als we zelf alvast de intenties van anderen menen te kunnen invullen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Week van het gebed

Bericht door Mara »

Doet Lien dat dan :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Week van het gebed

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Doet Lien dat dan :quoi
Ja volop. Alvast invullen waarom mensen activiteiten ondernemen. Alvast invullen wat de geest is bij bepaalde gebeden en dergelijke.
Het kunnen persoonlijke ervaringen zijn maar dat is gewoon generaliseren in negativiteit.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

: :quoi
Plaats reactie