Week van het gebed

ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Week van het gebed

Bericht door ejvl »

Hoewel ik het helemaal niet eens ben met de raad van kerken maak je nu wel een tegenstelling die er niet is lien75 vind ik.

En @Tiberius, is dat zo? Noem er eens wat? ;)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Week van het gebed

Bericht door Dodo »

lien75 schreef:
Dodo schreef:
lien75 schreef:Zo van kijk eens hoe fijn en goed we het hier hebben samen.... Kijk eens hoe goed wij aan het bidden zijn. We zijn toch eigenlijk best wel goede christenen.... Zoiets.
Misschien zou je eens moeten praten met iemand die meedoet aan deze week. Dit veronderstellen van allerlei rare gedachten doet geen recht aan oprechte intenties van deelnemers.
Natuurlijk wordt het niet letterlijk zo gezegd... Maar het is als met zoveel dingen. We gaan iets doen. Zelf doen. We gaan iets nieuws of beters doen. Gemeentezijn, kerkzijn, allerlei manieren van bidden (week van het gebed, kringgebeden etc.) Met eigenlijk de grondgedachte van zo zijn wij een goed christen. We gaan zelf aan de slag. Zeg maar een soort doe het zelf christendom. We maken zelf de eenheid etc.etc.
Terwijl een christen weet en ondervindt dat uit hemzelf niets goeds voortkomt. Dat alles, ook het gebed, ook de eenheid alleen in Christus te vinden is? Wie het vatte kan, die vatte het!
Zou het niet kunnen dat mensen al die dingen doen zonder die grondgedachte? Waarom zouden ze niet al die dingen doen omdat ze God willen zoeken, omdat ze willen leren van de bijbel, omdat ze wegen zoeken om te werken in Gods koninkrijk, noem maar op. Omdat ze willen gehoorzamen aan wat in de bijbel staat over gebed, over eenheid, over getuigen in de wereld.
Ik begrijp dat wantrouwen niet zo goed. Je zou op z'n minst kunnen proberen de ander met een positieve blik te bekijken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Week van het gebed

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:Hoewel ik het helemaal niet eens ben met de raad van kerken maak je nu wel een tegenstelling die er niet is lien75 vind ik.

En @Tiberius, is dat zo? Noem er eens wat? ;)
Sorry, ik mag niet op de persoon spelen. Ook niet in positieve zin. :)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:Hoewel ik het helemaal niet eens ben met de raad van kerken maak je nu wel een tegenstelling die er niet is lien75 vind ik.

En @Tiberius, is dat zo? Noem er eens wat? ;)
Welke tegenstelling dan?

@mara
En dat is het nu juist. activisme is nooit goed. Komt allemaal uit ons eigen ik omhoog. Zolang we nog denken op welk gebied dan ook zelf iets goede te kunnen doen zijn we nog net zo hoogmoedig als wat....
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Week van het gebed

Bericht door Mara »

lien75 schreef:
ejvl schreef:Hoewel ik het helemaal niet eens ben met de raad van kerken maak je nu wel een tegenstelling die er niet is lien75 vind ik.

En @Tiberius, is dat zo? Noem er eens wat? ;)
Welke tegenstelling dan?

@mara
En dat is het nu juist. activisme is nooit goed. Komt allemaal uit ons eigen ik omhoog. Zolang we nog denken op welk gebied dan ook zelf iets goede te kunnen doen zijn we nog net zo hoogmoedig als wat....
Terwijl daar in de separerende prediking nu juist zo ernstig voor wordt gewaarschuwd. Ik weet het.
Ook voor bepaalde liederen, zoals: Heer ik kom tot U.
We zijn toch weglopers?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

Dodo schreef:
lien75 schreef:
Dodo schreef:
lien75 schreef:Zo van kijk eens hoe fijn en goed we het hier hebben samen.... Kijk eens hoe goed wij aan het bidden zijn. We zijn toch eigenlijk best wel goede christenen.... Zoiets.
Misschien zou je eens moeten praten met iemand die meedoet aan deze week. Dit veronderstellen van allerlei rare gedachten doet geen recht aan oprechte intenties van deelnemers.
Natuurlijk wordt het niet letterlijk zo gezegd... Maar het is als met zoveel dingen. We gaan iets doen. Zelf doen. We gaan iets nieuws of beters doen. Gemeentezijn, kerkzijn, allerlei manieren van bidden (week van het gebed, kringgebeden etc.) Met eigenlijk de grondgedachte van zo zijn wij een goed christen. We gaan zelf aan de slag. Zeg maar een soort doe het zelf christendom. We maken zelf de eenheid etc.etc.
Terwijl een christen weet en ondervindt dat uit hemzelf niets goeds voortkomt. Dat alles, ook het gebed, ook de eenheid alleen in Christus te vinden is? Wie het vatte kan, die vatte het!
Zou het niet kunnen dat mensen al die dingen doen zonder die grondgedachte? Waarom zouden ze niet al die dingen doen omdat ze God willen zoeken, omdat ze willen leren van de bijbel, omdat ze wegen zoeken om te werken in Gods koninkrijk, noem maar op. Omdat ze willen gehoorzamen aan wat in de bijbel staat over gebed, over eenheid, over getuigen in de wereld.
Ik begrijp dat wantrouwen niet zo goed. Je zou op z'n minst kunnen proberen de ander met een positieve blik te bekijken.
God zoeken.... hem vinden door het Woord en in het Woord. ? Niet in allerlei activiteiten.
Wat leren van de bijbel? Is de eerste noodzakelijkheid in ons leven niet verzoend te raken of zijn met God? Pas dan kan je ook werkelijk verstaan wat het is dat alles uit Hem is, en niets uit ons. Dan pas gaan we werkelijk verstaan hoe miezerig en armzielige mensjes we eigenlijk zijn. Die denken door iets te doen nog iets toe te kunnen voegen. Werken in Gods Koninkrijk dat begint al in het gewone dagelijkse leven.... in de gewone dingen. En dat is al onmogelijk. Want steeds weer zullen we zien dat zodra we zelf aan de slag gaan, we vast lopen.
wat betreft positief bekijken... Nee dat kan ik niet. Omdat ik zelf weet hoe verleidelijk is om aan de slag te gaan. En ook daar steeds weer mee op mijn snufferd ga!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Week van het gebed

Bericht door Posthoorn »

Ik heb niks met een Week van Gebed, maar om het nu meteen te bestempelen als activisme...
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 22 jan 2014, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
lien75 schreef:
ejvl schreef:Hoewel ik het helemaal niet eens ben met de raad van kerken maak je nu wel een tegenstelling die er niet is lien75 vind ik.

En @Tiberius, is dat zo? Noem er eens wat? ;)
Welke tegenstelling dan?

@mara
En dat is het nu juist. activisme is nooit goed. Komt allemaal uit ons eigen ik omhoog. Zolang we nog denken op welk gebied dan ook zelf iets goede te kunnen doen zijn we nog net zo hoogmoedig als wat....
Terwijl daar in de separerende prediking nu juist zo ernstig voor wordt gewaarschuwd. Ik weet het.
Ook voor bepaalde liederen, zoals: Heer ik kom tot U.
We zijn toch weglopers?
En dat blijven we, ook na ontvangen genade, tot onze laatste adem hier op aarde.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Week van het gebed

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:Ik heb niks met een Week van Gebed, maar om het nu meteen te bestempelen als activisme...
Het struikelblok is m.i. niet zozeer het activisme, maar de valse eenheid. Geen eenheid in waarheid in ieder geval.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:Ik heb niks met een Week van Gebed, maar om het nu meteen te bestempelen als activisme...
Het struikelblok is m.i. niet zozeer het activisme, maar de valse eenheid. Geen eenheid in waarheid in ieder geval.
Dat vooral. Daarom zijn dit soort dingen ook geen eenheid in Christus. Er wordt m.i. Teveel gedacht vanuit een soort zichtbare letterlijke concrete eenheid. Maar volgens mij bestaat de eenheid in Christus vandaag en in het verleden en de toekomst al. Maar dat is een geestelijke eenheid die kerkmuren overstijgt. Maar om die eenheid in Christus te kennen moet er een persoonlijk kennen van de Zaligmaker zijn? Want hoe kan je in Hem alles vinden als je Hem niet kent? bevindelijk....
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Week van het gebed

Bericht door eilander »

lien75 schreef:
Mara schreef: Terwijl daar in de separerende prediking nu juist zo ernstig voor wordt gewaarschuwd. Ik weet het.
Ook voor bepaalde liederen, zoals: Heer ik kom tot U.
We zijn toch weglopers?
En dat blijven we, ook na ontvangen genade, tot onze laatste adem hier op aarde.
Allemaal waar, maar laten we nu niet dóórslaan. We zingen toch ook: "Want ik kom tot U gevloden" in Psalm 25?
Als we alleen maar van Hem weglopen, en nooit tot Hem komen, komt het echt niet goed.
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Week van het gebed

Bericht door ejvl »

lien75 schreef:
Welke tegenstelling dan?
We gaan iets doen. Zelf doen. We gaan iets nieuws of beters doen. Gemeentezijn, kerkzijn, allerlei manieren van bidden (week van het gebed, kringgebeden etc.) Met eigenlijk de grondgedachte van zo zijn wij een goed christen
Huh? Waar haal je dat nu zo ineens vandaan? Dat heb ik nog nooit gehoord en ik geloof ook niet dat dit een directe oorzaak of gevolg is hoor, integendeel.
Terwijl een christen weet en ondervindt dat uit hemzelf niets goeds voortkomt. Dat alles, ook het gebed, ook de eenheid alleen in Christus te vinden is?
Gemeentezijn, kerkzijn, week van het gebed, kringgebeden en dergelijke is geen tegenstelling van het totaal afhankelijk van God leven en ondervinden dat uit ons zelfs niets goeds voortkomt.

Wat ik wel met jou en o.a Tiberius eens ben, er is geen eenheid in waarheid hierin, zelfs een blinde zou zien dat de remonstranten een totaal andere visie hebben dan de protestanten.
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Week van het gebed

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Ook voor bepaalde liederen, zoals: Heer ik kom tot U.
We zijn toch weglopers?
Door Gods genade gewerkt kan dit wel door en in het geloof gezongen en bezongen worden.
Net als het voorbeeld van eilander, of "ik blijf den Heer verwachten" of "God heb ik lief", daar zit geen verschil in met "Heer ik kom tot U" het kan alleen vanuit het geloof gezongen worden.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
lien75 schreef:
Mara schreef: Terwijl daar in de separerende prediking nu juist zo ernstig voor wordt gewaarschuwd. Ik weet het.
Ook voor bepaalde liederen, zoals: Heer ik kom tot U.
We zijn toch weglopers?
En dat blijven we, ook na ontvangen genade, tot onze laatste adem hier op aarde.
Allemaal waar, maar laten we nu niet dóórslaan. We zingen toch ook: "Want ik kom tot U gevloden" in Psalm 25?
Als we alleen maar van Hem weglopen, en nooit tot Hem komen, komt het echt niet goed.
Dat klopt, maar tot Hem gevloden is in Hem de ware rust hebben gevonden. Dat alles van onszelf weg is gevallen. En dan blijft staan dat we hardleers blijven. Want ook na ontvangen genade gaan we zo vaak weer zelf aan de slag. Gaan we de andere kant op als Hij ons wijst... Om steeds weer bij Hem uit te komen. En dan zal ieder kind van God toch beamen. Ik wordt steeds minder en Hij steeds meer. En leren we Hem beter en beter kennen. Om te zien dat alles in Hem te vinden is. Omdat Hij zonder zonde is. En straks als Gods kind in de Hemel is, kunnen we niet meer vluchten. Is dat geen heerlijkheid?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:
lien75 schreef:
Welke tegenstelling dan?
We gaan iets doen. Zelf doen. We gaan iets nieuws of beters doen. Gemeentezijn, kerkzijn, allerlei manieren van bidden (week van het gebed, kringgebeden etc.) Met eigenlijk de grondgedachte van zo zijn wij een goed christen
Huh? Waar haal je dat nu zo ineens vandaan? Dat heb ik nog nooit gehoord en ik geloof ook niet dat dit een directe oorzaak of gevolg is hoor, integendeel.
Terwijl een christen weet en ondervindt dat uit hemzelf niets goeds voortkomt. Dat alles, ook het gebed, ook de eenheid alleen in Christus te vinden is?
Gemeentezijn, kerkzijn, week van het gebed, kringgebeden en dergelijke is geen tegenstelling van het totaal afhankelijk van God leven en ondervinden dat uit ons zelfs niets goeds voortkomt.

Wat ik wel met jou en o.a Tiberius eens ben, er is geen eenheid in waarheid hierin, zelfs een blinde zou zien dat de remonstranten een totaal andere visie hebben dan de protestanten.
Je kan ervan zeggen wat je wilt. maar veel van dit soort activiteiten komen vanuit een soort gevoel op. En het moet ook nog eens een bepaald gevoel bewerkstelligen. Dat gevoel is, als je er kritisch naar kijkt, een menselijk fijn gevoel. Waar vaak nog iets in zit van dit heb Ik voor God gedaan. zolang we dat nog durven zeggen, hebben we God niet nodig. Verder is die grondgedachte niet nieuw. Kijk de Farizeeër. die bad. Maar hij had de Zaligmaker niet nodig. Toch dacht hij met zijn gebed iets te zijn. De tollenaar had geen woorden meer dan die hij daar uitriep uit de diepste nood....
Plaats reactie