Week van het gebed

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Week van het gebed

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef:Doet Lien dat dan :quoi
Ja volop. Alvast invullen waarom mensen activiteiten ondernemen. Alvast invullen wat de geest is bij bepaalde gebeden en dergelijke.
Het kunnen persoonlijke ervaringen zijn maar dat is gewoon generaliseren in negativiteit.
Lien is niet negatief, maar ze toont het gevaar van een dergelijk evenement aan. En ik zie dat gevaar ook wel, anders dan zij, maar toch.
Waarom wordt er dan zo aanvallend gedaan richting Lien, als zij zo bepaalde kanttekeningen maakt?
Ze heeft op zn minst deels gelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Week van het gebed

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:
Mara schreef:Doet Lien dat dan :quoi
Ja volop. Alvast invullen waarom mensen activiteiten ondernemen. Alvast invullen wat de geest is bij bepaalde gebeden en dergelijke.
Het kunnen persoonlijke ervaringen zijn maar dat is gewoon generaliseren in negativiteit.
Nee, dat is niet correct. De meeste zaken die zij noemt, kan je op de website van RvK vinden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Week van het gebed

Bericht door Luther »

De dag van boete, gebed en verootmoediging (GG) is gepland op zondag 11 mei 2014.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Week van het gebed

Bericht door ejvl »

@mara, doe ik aanvallend? Dat is niet de bedoeling, ik ben het zelfs grotendeels eens met lien75.
Alleen dat ze alvast bepaalde intenties kenbaar maakt als mensen activiteiten doen stuit mij tegen de borst. Ik weet namelijk ook van veel andere intenties. Het is gelukkig echt lang niet altijd eigenbelang of kijk eens wat een goed christen ik ben. Dat stellen als waarheid, daar heb ik moeite mee. Laten we eerst dan per individu het motief bevragen en dan oordelen en geen algemeen oordeel over intenties geven.
En gevaar aantonen is zeker nodig maar niet in het algemeen intenties invullen voor allerlei kerkelijke activiteiten, dat is niet terecht vind ik.

@Tiberius, aangaande de rvk ben ik het volkomen met lien75 eens, zij heeft er zelfs stage gelopen dus ze weet er veel meer van als ik.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Week van het gebed

Bericht door -DIA- »

Ik denk dat de meeste negatieve reacties komen door het inburgeren van dergelijke zaken in de vanouds reformatorische kerken.
Deze kerken waren geen actievoerende kerken. Meer de stillen in den lande. Maar men lijkt aangestoken door een soort virus dat
het reformatorisch geheugen lijkt aan te tasten en wend zich tot evangelische en activistische middelen ter genezing.
Ook hier merk ik: Vervreemd van onze wortels, en we zijn gegaan om de dochteren van dat land te bezien. Dat laat altijd wel wat na.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Week van het gebed

Bericht door ejvl »

DIA, voor de duidelijkheid, heb je het over de week van het gebed of ook over bijvoorbeeld jongerenavonden van de kerk?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

Nee, ik heb het over activiteiten zoals kringgebeden, week van het gebed etc... Die komen uit hoeken als raad v kerken, evangelische alliantie, evangelische kringen etc.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:@mara, doe ik aanvallend? Dat is niet de bedoeling, ik ben het zelfs grotendeels eens met lien75.
Alleen dat ze alvast bepaalde intenties kenbaar maakt als mensen activiteiten doen stuit mij tegen de borst. Ik weet namelijk ook van veel andere intenties. Het is gelukkig echt lang niet altijd eigenbelang of kijk eens wat een goed christen ik ben. Dat stellen als waarheid, daar heb ik moeite mee. Laten we eerst dan per individu het motief bevragen en dan oordelen en geen algemeen oordeel over intenties geven.
En gevaar aantonen is zeker nodig maar niet in het algemeen intenties invullen voor allerlei kerkelijke activiteiten, dat is niet terecht vind ik.

@Tiberius, aangaande de rvk ben ik het volkomen met lien75 eens, zij heeft er zelfs stage gelopen dus ze weet er veel meer van als ik.
Waarschijnlijk doel je op het feit dat ik een bepaalde opgewektheid ervaar die leeg en hol is? Dat was is een ervaring die ik meerdere malen tegenkwam en kom! Een vreugde die geworteld is in een oppervlakkig christendom! Waar het vanzelfsprekend is een kind van God te zijn... Het wonder van vergeving bijna als normaal wordt ervaren...Waar het Hij moet wassen en ik moet minder worden niet lijkt te functioneren. Waar men eigenlijk alleen maar een beter christen wordt ipv een slechter....Waar de genade goedkoop is. Waar dat oa uit bleek? De gebeden die nooit iets van schuldbesef hadden. Gebed is toch de ademtocht van de ziel? Waar God vaak benadert wordt als een gelijke... Dit denken, expres even heel zwart wit gezegd is ook de reformatorische kerken binnengeslopen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Week van het gebed

Bericht door ejvl »

Ik heb voornamelijk moeite met jou conclusies en aanname's zoals:
Je kan ervan zeggen wat je wilt. maar veel van dit soort activiteiten komen vanuit een soort gevoel op. En het moet ook nog eens een bepaald gevoel bewerkstelligen. Dat gevoel is, als je er kritisch naar kijkt, een menselijk fijn gevoel. Waar vaak nog iets in zit van dit heb Ik voor God gedaan. zolang we dat nog durven zeggen, hebben we God niet nodig.
lien75 schreef:Waarschijnlijk doel je op het feit dat ik een bepaalde opgewektheid ervaar die leeg en hol is? Dat was is een ervaring die ik meerdere malen tegenkwam en kom! Een vreugde die geworteld is in een oppervlakkig christendom! Waar het vanzelfsprekend is een kind van God te zijn... Het wonder van vergeving bijna als normaal wordt ervaren...Waar het Hij moet wassen en ik moet minder worden niet lijkt te functioneren. Waar men eigenlijk alleen maar een beter christen wordt ipv een slechter....Waar de genade goedkoop is. Waar dat oa uit bleek? De gebeden die nooit iets van schuldbesef hadden. Gebed is toch de ademtocht van de ziel? Waar God vaak benadert wordt als een gelijke... Dit denken, expres even heel zwart wit gezegd is ook de reformatorische kerken binnengeslopen.
Maar nu heb je het over jou eigen ervaringen, die jij bent tegengekomen, wellicht ook bij de RVK, en dat kan ik goed begrijpen, maar omdat het jou ervaring is, is het toch niet een algemene conclusie die voor iedereen geld die aan bepaalde activiteiten meewerkt of organiseerd?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:Ik heb voornamelijk moeite met jou conclusies en aanname's zoals:
Je kan ervan zeggen wat je wilt. maar veel van dit soort activiteiten komen vanuit een soort gevoel op. En het moet ook nog eens een bepaald gevoel bewerkstelligen. Dat gevoel is, als je er kritisch naar kijkt, een menselijk fijn gevoel. Waar vaak nog iets in zit van dit heb Ik voor God gedaan. zolang we dat nog durven zeggen, hebben we God niet nodig.
lien75 schreef:Waarschijnlijk doel je op het feit dat ik een bepaalde opgewektheid ervaar die leeg en hol is? Dat was is een ervaring die ik meerdere malen tegenkwam en kom! Een vreugde die geworteld is in een oppervlakkig christendom! Waar het vanzelfsprekend is een kind van God te zijn... Het wonder van vergeving bijna als normaal wordt ervaren...Waar het Hij moet wassen en ik moet minder worden niet lijkt te functioneren. Waar men eigenlijk alleen maar een beter christen wordt ipv een slechter....Waar de genade goedkoop is. Waar dat oa uit bleek? De gebeden die nooit iets van schuldbesef hadden. Gebed is toch de ademtocht van de ziel? Waar God vaak benadert wordt als een gelijke... Dit denken, expres even heel zwart wit gezegd is ook de reformatorische kerken binnengeslopen.
Maar nu heb je het over jou eigen ervaringen, die jij bent tegengekomen, wellicht ook bij de RVK, en dat kan ik goed begrijpen, maar omdat het jou ervaring is, is het toch niet een algemene conclusie die voor iedereen geld die aan bepaalde activiteiten meewerkt of organiseerd?
Heb ik gezegd dat het voor iedereen zo is? ik vertelde inderdaad uit mijn ervaringen. Wel zijn het ervaringen die niet onbekend zijn. War velen tegenaanlopen.... En misschien is het daarom alleen al zinvol om te bekijken en te beproeven vanuit welke geest deze activiteiten voortkomen. Oppervlakkig denk je misschien. Mooi. Maar ga je dieper dan staat veel inmiddels ver van de gereformeerde, reformatorische gedachtengoed. Wat we met de mond nog wel belijden met de drie formulieren, maar waar innerlijk allang voor een deel of soms nog verder afstand is genomen. Waar soms zelfs openlijk vijandschap is tegen hen die wel binnen die kaders blijven....Niet bewust misschien. Maar omdat er zoveel onkunde is en mensen daardoor heel gemakkelijk op een dwaalspoor gezet kunnen worden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Week van het gebed

Bericht door refo »

En jij zit definitief niet op zo'n of een ander dwaalspoor?
Wie gaat daar eigenlijk over?
Jouw besluiten zijn toch evengoed gebaseerd op een goed gevoel wat je ergens over hebt?
Zo werken die dingen nu eenmaal.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

refo schreef:En jij zit definitief niet op zo'n of een ander dwaalspoor?
Wie gaat daar eigenlijk over?
Jouw besluiten zijn toch evengoed gebaseerd op een goed gevoel wat je ergens over hebt?
Zo werken die dingen nu eenmaal.
We discussiëren hier op het forum binnen de kaders van de drie formulieren.... gegrond op de
Heilige Schrift. En wanneer je in de praktijk zaken tegenkomt en de gedachte, de geest erachter, de theologische gedachte erachter is niet naar de Schrift? Dan ben ik het niet die bepaalt.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Week van het gebed

Bericht door ejvl »

lien75 schreef: Heb ik gezegd dat het voor iedereen zo is? ik vertelde inderdaad uit mijn ervaringen. Wel zijn het ervaringen die niet onbekend zijn. War velen tegenaanlopen.... En misschien is het daarom alleen al zinvol om te bekijken en te beproeven vanuit welke geest deze activiteiten voortkomen. Oppervlakkig denk je misschien. Mooi. Maar ga je dieper dan staat veel inmiddels ver van de gereformeerde, reformatorische gedachtengoed. Wat we met de mond nog wel belijden met de drie formulieren, maar waar innerlijk allang voor een deel of soms nog verder afstand is genomen. Waar soms zelfs openlijk vijandschap is tegen hen die wel binnen die kaders blijven....Niet bewust misschien. Maar omdat er zoveel onkunde is en mensen daardoor heel gemakkelijk op een dwaalspoor gezet kunnen worden.
Je stelde het in z'n algemeenheid ja.
Welke ervaringen zijn niet onbekend, en bij wie dan?
Wie zijn die velen die er tegenaan lopen?
Laat jij nu een tiental mensen kennen, vooruit, honderdtal dan, misschien allemaal oppervlakking, en die miljoenen anderen dan?
Ken jij alle christenen in Nederland die aan activiteiten doen? En wereldwijd dan? Of heb je het over een klein selectief groepje waar grote zorgen over zijn?

Ik ken ook christenen met oppervlakkige activiteiten (voor zover ik dat kan beoordelen) maar daarom stel ik het nog niet als algemeen feit wat jij wel doet, of deed in ieder geval.
Ik ben ervan overtuigd dat aangaande intenties jij en ik het nogal eens mis hebben, en wij kunnen daar pas iets van zeggen als de vruchten ontbreken of als wij de intenties kennen, en dan nog kunnen we het verkeerd hebben.

Over intenties kunnen en mogen we niet te snel oordelen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Week van het gebed

Bericht door helma »

Ik las van de week hier een column over van Annemarie. Een ding trof me
Afbeelding

De rest van de column laat ik even voor wat het was; maar dit stukje haal ik er even uit.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Week van het gebed

Bericht door MarthaMartha »

helma schreef:Ik las van de week hier een column over van Annemarie. Een ding trof me
Afbeelding

De rest van de column laat ik even voor wat het was; maar dit stukje haal ik er even uit.
:super
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie