Dagboeken voor aparte doelgroepen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Dagboeken voor aparte doelgroepen

Bericht door SecorDabar »

Langzamerhand verschijnen er steeds meer dagboeken voor aparte doelgroepen.
Die voor jongeren en kinderen bestaan al wat langer.
Ook dagboeken speciaal voor vrouwen zijn er op de markt, en ook dagboeken voor (pas-)gehuwden.
In Amerika zijn ze daar een beetje extreem in.
Er bestaan naast dagboeken voor mannen en vrouwen, daar ook dagboeken zelfs voor sporters en voor zakenlieden.

Je zou bijvoorbeeld ook een dagboek voor alleenstaanden kunnen maken. :)

Het idee achter het werken voor doelgroepen is, dat men niet te veel in algemeenheden blijft steken.
Mensen herkennen hun eigen leefwereld.

Iemand schreef dat het bijna niet anders meer kan.
"De samenleving wordt complex. Je kunt niet alles meer in één boek behappen."

Veel dagboeken zijn te weinig direct gericht op eigen persoonlijke levenssfeer.
En blijven daardoor weinig concreet, wat beschouwelijk, en op afstand van de lezer.
Er kan in een dagboek gevraagd worden: Gelooft u dat het noodzakelijk is dat er een wonder in uw leven moet gebeuren?
Iedereen zal dat beamen en dat is het dan.
Maar als vragen zo vrijblijvend zijn, doen die vragen net niets."
Het is wat anders als de lezer directer gevraagd wordt: Is er al een wonder in uw leven gebeurt?

Mijn discussievragen:
1. Vinden we dagboeken voor aparte doelgroepen nodig / nuttig ?
2. Vinden we dat dagboeken voor doelgroepen er voorkomen wordt, dat men dan teveel in algemeenheden blijft steken?
3. Wat vinden we van een directere vraagstelling? Zou dat in dagboeken voor doelgroepen meer op zijn plaats zijn, dan in dagboeken voor iedereen?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Dagboeken voor aparte doelgroepen

Bericht door Sheba »

Voor de kinderen hebben we een dagboek op hun niveau. Gewoon ook om ze te leren uit de Bijbel te lezen en er iets omheen. Het is gelijk een mooi middel om ze te leren de Bijbel zelf te leren lezen... Het lijkt me dan niet handig om met een dagboek van Kohlbrugge ofzo aan hen voor te leggen. Nog een beetje moeilijk....

Aan de andere kant vindt ik het wel een beetje doorschieten allemaal. En zelf heb ik ook het voornemen als de kinderen straks de leeftijd hebben om ze ook te stimuleren niet alleen dagboeken voor jong volwassenen te gaan lezen.

Ik als vrouw heb hetzelfde onderwijs als man nodig. Waarom dan weer een apart dagboek voor mij?
Als het goed is gelden in het zakenleven als christen dezelfde christelijke levenswandel als voor een christen die in een christelijke instelling werkt.

En dan heb je ook nog het dagboek voor gehuwden. Zelf zie ik het meer dat het als een mooie leiddraad zou kunnen dienen in gesprekken met elkaar. Aan de andere kant ik mis het niet als ik het niet gebruik. Het samen lezen uit de Bijbel en andere boeken eromheen geeft al genoeg leiddraad voor gesprekken...

Misschien moet de vraag gesteld worden. Waar komt het alles op de eigen doelgroep willen toespitsen vandaan? Wat zit daar achter?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6501
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dagboeken voor aparte doelgroepen

Bericht door Posthoorn »

lien75 schreef:Misschien moet de vraag gesteld worden. Waar komt het alles op de eigen doelgroep willen toespitsen vandaan? Wat zit daar achter?
Commercie!
-DIA-
Berichten: 32743
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dagboeken voor aparte doelgroepen

Bericht door -DIA- »

Dan kom je haast in het verlengde daarvan bij:
1. Zijn preken voor aparte doelgroepen nodig / nuttig ?
2. Vinden we dat door preken voor doelgroepen er voorkomen wordt, dat men dan teveel in algemeenheden blijft steken?

Naar mijn gevoel is dat alles niet nodig. Een kinderbijbel laat ik even buiten beschouwing want dat
valt ook niet onder de dagboeken in deze zin van het woord.
Voor zover mij bekend is er door apostelen, profeten, kerkvaders enz. nauwelijks of geen voorbeeld
dat bepaalde groepen apart benaderd moeten worden.
Natuurlijk is was spreken in gelijkenissen ook een taal die een bepaalde groep aansprak. Maar daaroverheen kwam toch tot ieder dezelfde boodschap.

Een kind zal vanzelf een andere leef/belevingswereld hebben als een oud mens.
Doorgaans worden in de mij bekende dagboeken ook geen directe vragen gesteld aan kinderen.
Omdat kinderen hetzelfde nodig hebben als ouderen lijkt me dat ook niet echt nodig.
Als het maar duidelijk is wat er bedoeld wordt.

Even verder de kant van de apartheid op: Dan komt een kindernevendienst in zicht.
Of denk ik nu te ver...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32743
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dagboeken voor aparte doelgroepen

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
lien75 schreef:Misschien moet de vraag gesteld worden. Waar komt het alles op de eigen doelgroep willen toespitsen vandaan? Wat zit daar achter?
Commercie!
Daar zal zeker ook een kern van waarheid in kunnen zitten....
Niet om de schrijvers/schrijfsters dan meteen hard te vallen of hun integere bedoelingen
niet serieus te nemen.
Wellicht worden schrijvers/schrijfsters ook wel benaderd door anderen, die menen dat
het wel nut heeft?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Dagboeken voor aparte doelgroepen

Bericht door Sheba »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
lien75 schreef:Misschien moet de vraag gesteld worden. Waar komt het alles op de eigen doelgroep willen toespitsen vandaan? Wat zit daar achter?
Commercie!
Daar zal zeker ook een kern van waarheid in kunnen zitten....
Niet om de schrijvers/schrijfsters dan meteen hard te vallen of hun integere bedoelingen
niet serieus te nemen.
Wellicht worden schrijvers/schrijfsters ook wel benaderd door anderen, die menen dat
het wel nut heeft?
Het kan ook zijn dat we onszelf onze situatie zo belangrijk vinden. Dat wij menen wel recht te moeten hebben op een andere benadering....?

Verder denk ik ook commercie....

En wbt preken voor aparte doelgroepen... Iedere preek moet voor ieder te begrijpen zijn. en dat hoeft echt niet in Jip en Janneke taal. Kinderen begrijpen meer, en soms zelfs beter dan volwassenen, wat er gezegd is.
Ook een "vreemdeling" die binnenkomt moet begrijpen welke boodschap de predikant namens zijn Zender gesproken heeft.
En ja dat betekent dat ook een predikant er zich bewust van moet zijn dat niet alle begrippen voor iedereen dezelfde inhoud heeft....

En als een eenvoudige het begrijpt, dan begrijpt een geleerde het ook. Als een geleerde het begrijpt, begrijpt een eenvoudige het helaas vaak niet.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dagboeken voor aparte doelgroepen

Bericht door parsifal »

Soms vraag ik me af of de dagboeken op zich wel nuttig zijn.

Echter als in dagboeken voorbeelden worden gegeven kan ik me voorstellen dat die zich toespitsen op een doelgroep. Ik kan me voorstellen dat voor de zakenman andere dingen uit een tekst spreken dan voor een professioneel sporter of voor een politicus. Hetzelfde voor vrijgezellen of getrouwde mensen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32743
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dagboeken voor aparte doelgroepen

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef:Soms vraag ik me af of de dagboeken op zich wel nuttig zijn.

Echter als in dagboeken voorbeelden worden gegeven kan ik me voorstellen dat die zich toespitsen op een doelgroep. Ik kan me voorstellen dat voor de zakenman andere dingen uit een tekst spreken dan voor een professioneel sporter of voor een politicus. Hetzelfde voor vrijgezellen of getrouwde mensen.
Er zijn wel veel dagboeken die totaal niets toevoegen en eerder afbreuk doen aan de Bijbel dan dat
ze een Bijbelgedeelte verklaren en/of toepassen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Dagboeken voor aparte doelgroepen

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:
parsifal schreef:Soms vraag ik me af of de dagboeken op zich wel nuttig zijn.

Echter als in dagboeken voorbeelden worden gegeven kan ik me voorstellen dat die zich toespitsen op een doelgroep. Ik kan me voorstellen dat voor de zakenman andere dingen uit een tekst spreken dan voor een professioneel sporter of voor een politicus. Hetzelfde voor vrijgezellen of getrouwde mensen.
Er zijn wel veel dagboeken die totaal niets toevoegen en eerder afbreuk doen aan de Bijbel dan dat
ze een Bijbelgedeelte verklaren en/of toepassen.
DIA dat zal wel waar zijn.
Maar zou voor een alleenstaande, een dagboek op zijn levenssfeer gericht, niet een Bijbels verantwoord dagboek kunnen verschijnen?
Dat zou toch alleengaanden / alleenstaanden aanspreken?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-
Berichten: 32743
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dagboeken voor aparte doelgroepen

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:
-DIA- schreef:
parsifal schreef:Soms vraag ik me af of de dagboeken op zich wel nuttig zijn.

Echter als in dagboeken voorbeelden worden gegeven kan ik me voorstellen dat die zich toespitsen op een doelgroep. Ik kan me voorstellen dat voor de zakenman andere dingen uit een tekst spreken dan voor een professioneel sporter of voor een politicus. Hetzelfde voor vrijgezellen of getrouwde mensen.
Er zijn wel veel dagboeken die totaal niets toevoegen en eerder afbreuk doen aan de Bijbel dan dat
ze een Bijbelgedeelte verklaren en/of toepassen.
DIA dat zal wel waar zijn.
Maar zou voor een alleenstaande, een dagboek op zijn levenssfeer gericht, niet een Bijbels verantwoord dagboek kunnen verschijnen?
Dat zou toch alleengaanden / alleenstaanden aanspreken?
Het is mij niet bekend of die bestaan. Met Kerst kreeg ik in het kerstpakket een boek van ds. J. Mijnders,
geen dagboek maar 52 meditaties, dus een 'weekboek' zou je kunnen zeggen. Daar zijn er intussen meerdere van. "Troost voor de kleinen" en "Een lofzang in de nacht". Deze meditaties zijn heel goed om in stilte te lezen. Ik zou deze zeker ook aan alleenstaanden of alleengaanden kunnen aanbevelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie