Omgaan met vloeken

sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Omgaan met vloeken

Bericht door sirdanilot »

Uit verscheidene andere topics blijkt dat dit leeft. Dit topic gaat over niet-christenen die wel eens vloeken; het namelijk héél wat anders mocht je een christen tegenkomen die vloekt. Die moet je dan broederlijk vermanen en terecht wijzen. Maar hoe zit dat met niet-christenen die vloeken, een situatie die natuurlijk veel vaker voorkomt?

Vloeken komt voor in verschillende situaties.
- Overmanning door emotie, bijvoorbeeld als je met een hamer op je duim slaat. Maar ook bij positieve emotie wordt er soms gevloekt, bijvoorbeeld als iets heel veel indruk maakt.
- Bij boosheid wordt er ook wat afgevloekt.
- Ten slotte wordt er ook wel eens zomaar gevloekt. Gewoon, als stopwoordje. Dit zijn de mensen die het meest vloeken; ze zeggen nauwelijks wat of er valt een vloek.
Verder heb je natuurlijk verschillende mensen die vloeken. Voorbijgangers, mensen met wie je in een groep aan het spreken bent. Je baas of juist je werknemer. Een goede vriend, of juist iemand die je nog niet zo goed kent.

Hoe gaan jullie om met mensen die vloeken in dit soort situaties? Je kunt natuurlijk verscheidene dingen doen.
- Weglopen uit de situatie (maar wat als het op je werk is?)
- Er wat van zeggen (maar werkt dat wel altijd?)
- Het stilzwijgend maar accepteren (is dat de juiste weg?)

Ik heb zelf de volgende vuistregels.
- Bij mij thuis wordt er niet gevloekt, of als ik één op één ergens ben met iemand. Dan zeg ik er dus wat van.
- In een groep mensen zeg ik er eigenlijk nooit wat van, maar mensen weten wel zoveel mogelijk dat ik christen ben. Ik heb gemerkt dat er dan toch minder wordt gevloekt, omdat ze weten dat ik daar last van heb. Een meisje zei zelfs tegen mij: 'goh, als jij erbij ben kán ik niet vloeken !' Terwijl ik er voor zover ik weet niks van had gezegd...
-In een groep waar mensen niet weten dat ik christen ben (mensen die ik nauwelijks nog ken dus) zeg ik er eigenlijk niks van. Ik laat ze liever op een andere manier weten dat ik christen ben ;)
- Als iemand echt overmand wordt door emotie (bijvoorbeeld hij slaat met de hamer op de duim of zo) dan zeg ik er ook niks van. Het is dan gewoon niet de situatie om op belerende toon te zeggen dat iemand niet mag vloeken; de persoon heeft pijn of is anderszins even 'van de kaart'. Vaak zijn dit mensen die alleen in zulke situaties vloeken en verder nooit.

Hoe gaan jullie hiermee om?
peterf
Berichten: 250
Lid geworden op: 05 dec 2012, 15:22

Re: Omgaan met vloeken

Bericht door peterf »

sirdanilot schreef:Een meisje zei zelfs tegen mij: 'goh, als jij erbij ben kán ik niet vloeken !' Terwijl ik er voor zover ik weet niks van had gezegd...
Je hebt toen maar uitgelegd dat ze dat ook beter maar niet meer zo kan zeggen. :huhu
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Omgaan met vloeken

Bericht door jakobmarin »

@sirdanilot, daar kan ik me heel goed in vinden en doe ik vergelijkbaar.

Er zijn diverse teksten in de bijbel waaruit blijkt dat je een spotter/vloeker/dwaze beter niet kunt bestraffen/tuchtigen/onderwijzen (spreuken 9, matth 7, prediker 7).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Omgaan met vloeken

Bericht door ejvl »

Er staat ook ergens in spreuken dat je dwaas bent als je er niets van zegt.
Ik zeg er eigenlijk altijd wat van, vaak via een omweg zo van kom je uit Drenthe ofzo?
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Omgaan met vloeken

Bericht door jakobmarin »

ejvl schreef:Er staat ook ergens in spreuken dat je dwaas bent als je er niets van zegt.
Ik zeg er eigenlijk altijd wat van, vaak via een omweg zo van kom je uit Drenthe ofzo?
Bedoel je Spr. 26?

4 Antwoord een dwaas niet naar zijn dwaasheid, anders zou ook u aan hem gelijk worden.
5 Antwoord een dwaas naar zijn dwaasheid, anders zou hij in zijn eigen ogen wijs zijn.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Omgaan met vloeken

Bericht door Jongere »

Heeft Leviticus 5:1 hier nog iets mee te maken?
Als nu een mens zal gezondigd hebben, dat hij gehoord heeft een stem des vloeks, waarvan hij getuige is, hetzij dat hij het gezien of geweten heeft; indien hij het niet te kennen geeft, zo zal hij zijn ongerechtigheid dragen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Omgaan met vloeken

Bericht door Erasmiaan »

Nee, da's Oude Testament. Dat hoef je volgens velen niet zo serieus meer te nemen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Omgaan met vloeken

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:Heeft Leviticus 5:1 hier nog iets mee te maken?
Als nu een mens zal gezondigd hebben, dat hij gehoord heeft een stem des vloeks, waarvan hij getuige is, hetzij dat hij het gezien of geweten heeft; indien hij het niet te kennen geeft, zo zal hij zijn ongerechtigheid dragen.
Dat is de vraag. Het gaat hier over aanbrengen bij de overheid. In de situatie van oud-Israël.

@Erasmiaan, waarom meteen zo'n sneer?
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Omgaan met vloeken

Bericht door jakobmarin »

Erasmiaan schreef:Nee, da's Oude Testament. Dat hoef je volgens velen niet zo serieus meer te nemen.
Het principe wel, trouwens.
Ernstige misdrijven ben je vanwege de NL overheid verplicht om te melden.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Omgaan met vloeken

Bericht door ejvl »

jakobmarin schreef:
ejvl schreef:Er staat ook ergens in spreuken dat je dwaas bent als je er niets van zegt.
Ik zeg er eigenlijk altijd wat van, vaak via een omweg zo van kom je uit Drenthe ofzo?
Bedoel je Spr. 26?

4 Antwoord een dwaas niet naar zijn dwaasheid, anders zou ook u aan hem gelijk worden.
5 Antwoord een dwaas naar zijn dwaasheid, anders zou hij in zijn eigen ogen wijs zijn.
Nee, Spreuken 29:24
Die met een dief deelt, haat zijn ziel; hij hoort een vloek, en hij geeft het niet te kennen.
Oftewel: Wie met een dief de buit deelt, schaadt zichzelf. Hetzelfde geldt voor iemand die een vloek hoort en daar niets van zegt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Omgaan met vloeken

Bericht door Afgewezen »

ejvl schreef:
jakobmarin schreef:
ejvl schreef:Er staat ook ergens in spreuken dat je dwaas bent als je er niets van zegt.
Ik zeg er eigenlijk altijd wat van, vaak via een omweg zo van kom je uit Drenthe ofzo?
Bedoel je Spr. 26?

4 Antwoord een dwaas niet naar zijn dwaasheid, anders zou ook u aan hem gelijk worden.
5 Antwoord een dwaas naar zijn dwaasheid, anders zou hij in zijn eigen ogen wijs zijn.
Nee, Spreuken 29:24
Die met een dief deelt, haat zijn ziel; hij hoort een vloek, en hij geeft het niet te kennen.
Oftewel: Wie met een dief de buit deelt, schaadt zichzelf. Hetzelfde geldt voor iemand die een vloek hoort en daar niets van zegt.
Hier lijkt het om dezelfde situatie te gaan als in Lev. 5:1.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Omgaan met vloeken

Bericht door jakobmarin »

ejvl schreef:
jakobmarin schreef:
ejvl schreef:Er staat ook ergens in spreuken dat je dwaas bent als je er niets van zegt.
Ik zeg er eigenlijk altijd wat van, vaak via een omweg zo van kom je uit Drenthe ofzo?
Bedoel je Spr. 26?

4 Antwoord een dwaas niet naar zijn dwaasheid, anders zou ook u aan hem gelijk worden.
5 Antwoord een dwaas naar zijn dwaasheid, anders zou hij in zijn eigen ogen wijs zijn.
Nee, Spreuken 29:24
Die met een dief deelt, haat zijn ziel; hij hoort een vloek, en hij geeft het niet te kennen.
Oftewel: Wie met een dief de buit deelt, schaadt zichzelf. Hetzelfde geldt voor iemand die een vloek hoort en daar niets van zegt.
Hmm, kanttekeningen zeggen toch iets anders, denk ik.

De 'vloek' is de 'vervloeking' van de overheid (rechter) aan degene die een dief wel kent, maar z'n naam niet noemt bij de overheid.
Hetzelfde principe als in Lev 5:1, als je iemand hoort vloeken maar dit niet aan de overheid doorgeeft, je dan meedeelt in de overtreding.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Omgaan met vloeken

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:Nee, da's Oude Testament. Dat hoef je volgens velen niet zo serieus meer te nemen.
Laten we eerlijk zijn: je neemt zelf hoogstwaarschijnlijk ook niet elk gebod uit het Oude Testament serieus.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Omgaan met vloeken

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Jongere schreef:Heeft Leviticus 5:1 hier nog iets mee te maken?
Als nu een mens zal gezondigd hebben, dat hij gehoord heeft een stem des vloeks, waarvan hij getuige is, hetzij dat hij het gezien of geweten heeft; indien hij het niet te kennen geeft, zo zal hij zijn ongerechtigheid dragen.
@Erasmiaan, waarom meteen zo'n sneer?
Omdat ik moe wordt van de argumentatie van vele verlichte personen op dit forum, die niets anders doen dan zich afzetten tegen en de feilen aanwijzen van de gereformeerde gezindte, op zo'n manier dat er geen enkele liefde in te ontdekken valt.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Omgaan met vloeken

Bericht door DDD »

@Erasmiaan:

Ik begrijp dat jij dan die velen vertegenwoordigt en het zou zomaar kunnen dat ik dan tot de verlichte personen word gerekend. Waarbij dan het begrip 'verlicht' kennelijk staat voor mensen die anders denken dan jij en dat rationeel motiveren. Hoewel kritiek naar mijn idee meestal uit betrokkenheid en liefde voortkomt en het ontbreken van kritiek uit onverschilligheid. Mensen die alles maar goed vinden zou ik niet graag als personeelslid of als kerklid hebben.

Overigens zou ik inderdaad graag de stelling verdedigen dat de doodstraf geen passende straf is voor het lasteren van Gods naam, althans, niet binnen de menselijke verhoudingen. Ook al is er bij mijn weten niet één tekst in het Nieuwe testament die aanleiding geeft om deze bepaling vervallen te verklaren.

Verder heb ik ongeveer het beleid van Sirdanilot, zij het dat ik in vergaderingen wel mijn wenkbrauwen frons als er gevloekt wordt. Wanneer Jezus genoemd wordt vraag ik als het enigszins kan om Hem er buiten te laten (of -afhankelijk van het onderwerp- serieus te citeren). Dat is meestal ook wel duidelijk, al zijn er ook mensen die eerst even moeten nadenken voordat ze doorhebben dat Jezus er ook nog echt (geweest) is.
Plaats reactie