Omgaan met vloeken

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Omgaan met vloeken

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Jongere schreef:Heeft Leviticus 5:1 hier nog iets mee te maken?
Als nu een mens zal gezondigd hebben, dat hij gehoord heeft een stem des vloeks, waarvan hij getuige is, hetzij dat hij het gezien of geweten heeft; indien hij het niet te kennen geeft, zo zal hij zijn ongerechtigheid dragen.
@Erasmiaan, waarom meteen zo'n sneer?
Omdat ik moe wordt van de argumentatie van vele verlichte personen op dit forum, die niets anders doen dan zich afzetten tegen en de feilen aanwijzen van de gereformeerde gezindte, op zo'n manier dat er geen enkele liefde in te ontdekken valt.
In een dergelijke sneer is ook geen enkel liefdevol element te ontdekken, lijkt me.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Omgaan met vloeken

Bericht door jakobmarin »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Jongere schreef:Heeft Leviticus 5:1 hier nog iets mee te maken?
Als nu een mens zal gezondigd hebben, dat hij gehoord heeft een stem des vloeks, waarvan hij getuige is, hetzij dat hij het gezien of geweten heeft; indien hij het niet te kennen geeft, zo zal hij zijn ongerechtigheid dragen.
@Erasmiaan, waarom meteen zo'n sneer?
Omdat ik moe wordt van de argumentatie van vele verlichte personen op dit forum, die niets anders doen dan zich afzetten tegen en de feilen aanwijzen van de gereformeerde gezindte, op zo'n manier dat er geen enkele liefde in te ontdekken valt.
Al dan niet verlicht: ik denk dat beide partijen elkaar vermoeien :huhu

En dat hoeft niet nodig te zijn, als we elkaar wat meer vrij lieten in bepaalde overtuigingen over zovele bijzaken en het hartelijk eens zijn in de hoofdzaken.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Omgaan met vloeken

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:@Erasmiaan:

Ik begrijp dat jij dan die velen vertegenwoordigt en het zou zomaar kunnen dat ik dan tot de verlichte personen word gerekend. Waarbij dan het begrip 'verlicht' kennelijk staat voor mensen die anders denken dan jij en dat rationeel motiveren. Hoewel kritiek naar mijn idee meestal uit betrokkenheid en liefde voortkomt en het ontbreken van kritiek uit onverschilligheid. Mensen die alles maar goed vinden zou ik niet graag als personeelslid of als kerklid hebben.
Sorry, dit vind ik een dooddoener die niet opgaat. Een relatie (laten we als voorbeeld nemen, tussen man en vrouw) is er bij gebaat als men geen kritiek heeft op elkaar. Dat betekent dat het goed gaat. Er kan wel kritiek zijn en soms moet er ook kritiek zijn, maar het beste is als er geen kritiek (nodig) is.

@Mister: Afgewezen noemt het wel een sneer, maar ik denk niet dat het een sneer is. Eerder een cynische manier van repliek, inderdaad veroorzaakt door irritatie.
Jakobmarin schreef:En dat hoeft niet nodig te zijn, als we elkaar wat meer vrij lieten in bepaalde overtuigingen over zovele bijzaken en het hartelijk eens zijn in de hoofdzaken.
Als dat dan maar geen onbijbelse vrijheid is. Want we mogen elkaar toch wel aanspreken op Bijbelse standpunten, zoals de hoofdbedekking voor de vrouw in de gemeente, geen vrouwen in het ambt en meer van zulke zaken. Dat zijn in zekere zin bijzaken, maar dat iets een bijzaak is betekent niet dat je mag doen wat je wilt.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Omgaan met vloeken

Bericht door jakobmarin »

Erasmiaan schreef:
Jakobmarin schreef:En dat hoeft niet nodig te zijn, als we elkaar wat meer vrij lieten in bepaalde overtuigingen over zovele bijzaken en het hartelijk eens zijn in de hoofdzaken.
Als dat dan maar geen onbijbelse vrijheid is. Want we mogen elkaar toch wel aanspreken op Bijbelse standpunten, zoals de hoofdbedekking voor de vrouw in de gemeente, geen vrouwen in het ambt en meer van zulke zaken. Dat zijn in zekere zin bijzaken, maar dat iets een bijzaak is betekent niet dat je mag doen wat je wilt.
Met het principe ben ik eens, al zou ik dan zwijgen over dat hoedje, dat is het echt niet waard. Vooral omdat de praktijk in GerGez niet klopt zoals de bijbel erover schrijft en het soms meer een modeshow is...
(plus dat je daarachter zittend continue moet gaan verzitten om nog iets van de predikant te kunnen zien :()

Vrouw in ambt vind ik van zwaarder gewicht, al zou ik er niemand om verketteren.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Omgaan met vloeken

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:
DDD schreef:@Erasmiaan:

Ik begrijp dat jij dan die velen vertegenwoordigt en het zou zomaar kunnen dat ik dan tot de verlichte personen word gerekend. Waarbij dan het begrip 'verlicht' kennelijk staat voor mensen die anders denken dan jij en dat rationeel motiveren. Hoewel kritiek naar mijn idee meestal uit betrokkenheid en liefde voortkomt en het ontbreken van kritiek uit onverschilligheid. Mensen die alles maar goed vinden zou ik niet graag als personeelslid of als kerklid hebben.
Sorry, dit vind ik een dooddoener die niet opgaat. Een relatie (laten we als voorbeeld nemen, tussen man en vrouw) is er bij gebaat als men geen kritiek heeft op elkaar. Dat betekent dat het goed gaat. Er kan wel kritiek zijn en soms moet er ook kritiek zijn, maar het beste is als er geen kritiek (nodig) is.
Je geeft aan dat het het beste is als er geen kritiek nodig is. Misschien dat ik het daar nog wel mee eens zou kunnen zijn, hoewel ik me dan wel afvraag of betrokkenen nog wel goed naar elkaar kijken. Want in de gevallen dat kritiek ontbreekt is vermoedelijk vaak sprake van een gezamenlijke blinde vlek. Mensen zijn nu eenmaal niet volmaakt.

Een van de belangrijkste voordelen van een relatie is nu juist dat betrokkenen zich door elkaar laten corrigeren. Als je alleenstaand bent dan moet je daar ook in voorzien, door je vrienden uit te nodigen te proberen je zo nu en dan wat bij te schaven. Mensen die volkomen tevreden zijn met zichzelf en geen kritiek willen horen zijn nog niet volwassen. Dat geldt in persoonlijke situaties, maar het geldt ook in andere maatschappelijke en kerkelijke verbanden. En niet te vergeten ook op dit forum.
Plaats reactie