Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Bert Mulder »

Zita schreef:
Bert Mulder schreef:
jan34willem schreef: Seksisme is geen humor.
Wil je zeggen dat de vrouw een andere rol op de preekstoel zou hebben?
Over de vrouw in het kerkelijk ambt gaan we het hier maar niet hebben. Oké?
Maar hier zal het wel mogen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door refo »

Volgens Paulus mag de vrouw profeteren als haar hoofd maar gedekt is.

5 Iedere vrouw echter die bidt of profeteert met onbedekt hoofd, onteert haar eigen hoofd
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Bert Mulder »

1 Tim 2:
12 Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
13 Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.
14 En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.
15 Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.


1 Kor 14:
34 Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
35 En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door freek »

Je ziet in de apostolische brieven een aantal keer expliciet dat vrouwen gemaand worden te zwijgen in de gemeente - wat dat dan ook precies moge betekenen. Anderzijds zie je dat de apostelen veronderstellen dat vrouwen ook wel eens bidden of profeteren. En je ziet dat vrouwen soms ook anderen onderwijzen, bijvoorbeeld in het boek Handelingen.

Allerlei mensen hadden in de eerste christengemeenten een functie, zowel man en vrouw. Tegelijkertijd veronderstelt Paulus in de 'functievereisten' van ouderlingen en diakenen expliciet dat zij man zijn.

Best lastig dus.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door caprice »

De vrouw een rol op de preekstoel?
Bij ons wordt doordeweeks de kansel regelmatig schoongemaakt door vrouwen, dus bij ons spelen ze wel degelijk een rol.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door freek »

caprice schreef:De vrouw een rol op de preekstoel?
Bij ons wordt doordeweeks de kansel regelmatig schoongemaakt door vrouwen, dus bij ons spelen ze wel degelijk een rol.
Dat grapje was al eerder gemaakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Bert Mulder »

freek schreef: Dat grapje was al eerder gemaakt.
en dus een beetje oud...

dit is een serieus, actueel onderwerp...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door caprice »

Bert Mulder schreef:
freek schreef: Dat grapje was al eerder gemaakt.
en dus een beetje oud...

dit is een serieus, actueel onderwerp...
O ja? Ik kan me geen andere rol voor de vrouw indenken op Bijbelse gronden dan alleen deze. Maar ook dat punt was al eerder gemaakt, toch?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door freek »

caprice schreef:
Bert Mulder schreef:
freek schreef: Dat grapje was al eerder gemaakt.
en dus een beetje oud...

dit is een serieus, actueel onderwerp...
O ja? Ik kan me geen andere rol voor de vrouw indenken op Bijbelse gronden dan alleen deze. Maar ook dat punt was al eerder gemaakt, toch?
Vanuit dat gezichtspunt zou het een overweging kunnen zijn om volledig te stoppen met dit forum.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Afgewezen »

@freek, misschien zit hier wat van je gading bij. Vooral de artikelen van Fijnvandraat zijn erg mooi.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... uw+zwijgen
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door ejvl »

Bert Mulder schreef:1 Tim 2:
12 Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
13 Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.
14 En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.
15 Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.


1 Kor 14:
34 Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
35 En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.
Ik heb wel eens gelezen dat dat sloeg op de NT gementen, daar was het de gewoonte dat aanwezige mannen hun verhaal deden in de kerk, omstebeurd, deze tekst zou betekenen dat de vrouwen daar geen twist over mochten beginnen in de kerk maar thuis het aan hun of een man om uitleg moesten vragen.
Wat vinden jullie daarvan?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door ejvl »

freek schreef:Allerlei mensen hadden in de eerste christengemeenten een functie, zowel man en vrouw. Tegelijkertijd veronderstelt Paulus in de 'functievereisten' van ouderlingen en diakenen expliciet dat zij man zijn.

Best lastig dus.
Er staat toch ook ergens dat er een vrouwelijke diaken was? In de SV vertaald als dienaar of dienares, maar in her Grieks staat er wel degelik Diaconos, hoe moeten we dat lezen?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Bonny »

Bert Mulder schreef:1 Tim 2:
12 Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
13 Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.
14 En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.
15 Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.
Het lijkt hier alsof Paulus hier zijn eigen mening geeft: Doch ik laat de vrouw niet toe....
Of zie ik dat verkeerd?
The Groom's still waiting at the altar
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Eppo Gremdaat »

Wie waren de eerste verkondigers dat Jezus was opgestaan?
Zeer verhelderend om te lezen is `In de schaduw van Paulus` - mensen van het Licht, geschreven door Dr G.H. van de Graaf, voorzitter van het Nederlands Bijbelgenootschap. Het boekje zal daar zeker wel te koop zijn of in een christelijke boekhandel. Uit dat boekje blijkt ook dat Paulus beslist geen vrouwenhater was. 25% van zijn medewerkers waren vrouwen die preekten (al dan niet van een `verhoging`(, profeteerden, enzovoorts.
Denk ook eens aan de zendingswerksters, godsdienstleraressen.....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door huisman »

Nee. (Dit is een antwoord op de topicvraag)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie