Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Bona Fide »

Mara schreef:
Bona Fide schreef:
Auto schreef: Ik heb dan wel 2 vragen:
1. Hoe groot is die preekstoel dan wel?
2. Hoe krijgen ze het voor elkaar om in die situatie die predikant niet te stoppen?
Of: 1. Hoe klein is de kerkenraad dan?
PS: Je kent de ds. van Forummer niet? Ik heb een idee, en als hij het is: die stop je niet zomaar, nee...
Er zijn meer predikanten die, zoals dat ook wel genoemd wordt, de punt niet kunnen vinden, maar met komma's blijven doorgaan.
Volgens mij (als ik goed ben ingelicht tenminste) krijgen predikanten in de consistorie de mededeling van de k.r. dat men gewend is in onze gemeente na 5 kwartier toch wel de preek te beeïndigen.
En dan zie je dat dominee vaak een horloge naast de kanselbijbel legt.
In het verleden hadden we gastpredikanten die de dienst ruim een kwartier (anderhalf uur is gebruikelijk) lieten uitlopen.
Ik zie dat nu niet meer gebeuren.
Zelfs in de gergemdiensten die wij in het afgelopen jaar hebben bijgewoond, stonden we binnen anderhalf uur weer buiten.
De dominee van Forummer: is dat een kwestie van in herhalingen vallen of gewoon vol vuur zijn en nog veel erover te zeggen hebben?
Mijn mening: als het de GG-ds. te Gorinchem is, vind ik niet dat het een kwestie van herhalingen is; helemaal niet zelfs. En als ik hem hoorde (tot voor kort regelmatig) vond ik persoonlijk het zelfs absoluut niet bezwaarlijk/storend dat het wat langer duurde.
Maar aan de andere kant vind ik ook, o.a. met oog op kinderen in de kerk, dat een ds. er verstandig aan doen de dienst normaal gesproken na 1,5 uur te beëindigen.
Laatst gewijzigd door Bona Fide op 05 nov 2013, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Reiziger »

Auto schreef:
Lassie schreef:Ze kan toch ook gewoon op staan? of mag dat niet. :garde
Nou dat kan niet want dat doet de kerkenraad al.
Forummer schreef: Bij ons heeft de hele kerkenraad dienst, en de hele kerkenraad staat volledig achter de predikant. Dus dan zal het zo snel niet gebeuren...
Ik heb dan wel 2 vragen:
1. Hoe groot is die preekstoel dan wel?
2. Hoe krijgen ze het voor elkaar om in die situatie die predikant niet te stoppen?
1. :haha
2. Tsja, ze blijven gewoon luisteren, zeggen niks, staan niet op enz.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Reiziger »

Terri schreef:
Forummer schreef:De vrouw van de dominee hier heeft geen rol op de preekstoel, maar wel ernaast.

Ze gebaart altijd als het tijd is, maar het helpt niks...

Ik zie het voor me..... tikt ze even aan haar hoed, of kucht ze meerdere keren, of snuit ze haar neus luidruchtig... echt humor :)
Precies
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Reiziger »

Mara schreef:
Bona Fide schreef:
Auto schreef: Ik heb dan wel 2 vragen:
1. Hoe groot is die preekstoel dan wel?
2. Hoe krijgen ze het voor elkaar om in die situatie die predikant niet te stoppen?
Of: 1. Hoe klein is de kerkenraad dan?
PS: Je kent de ds. van Forummer niet? Ik heb een idee, en als hij het is: die stop je niet zomaar, nee...
Er zijn meer predikanten die, zoals dat ook wel genoemd wordt, de punt niet kunnen vinden, maar met komma's blijven doorgaan.
Volgens mij (als ik goed ben ingelicht tenminste) krijgen predikanten in de consistorie de mededeling van de k.r. dat men gewend is in onze gemeente na 5 kwartier toch wel de preek te beeïndigen.
En dan zie je dat dominee vaak een horloge naast de kanselbijbel legt.
In het verleden hadden we gastpredikanten die de dienst ruim een kwartier (anderhalf uur is gebruikelijk) lieten uitlopen.
Ik zie dat nu niet meer gebeuren.
Zelfs in de gergemdiensten die wij in het afgelopen jaar hebben bijgewoond, stonden we binnen anderhalf uur weer buiten.
De dominee van Forummer: is dat een kwestie van in herhalingen vallen of gewoon vol vuur zijn en nog veel erover te zeggen hebben?
In herhaling vallen, best ergerlijk. En dan zegt de ds.: Ik wil hiermee gaan eindigen, maar dan gaat hij nog 5 minuten door.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Reiziger »

refo schreef:Vorige week zondag hadden we een leespreek van een ds die in real life ook niet gemakkelijk aan een eind komt. De leespreek was echter erg kort. Misschien maakt hij er naderhand 2 leespreken van.
Wij hadden ook een keer een leespreek van onze eigen predikant. Normaal lopen die preken uit, maar nu waren we een kwartier voor tijd uit
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Reiziger »

Bona Fide schreef:
Mara schreef:
Bona Fide schreef:
Auto schreef: Ik heb dan wel 2 vragen:
1. Hoe groot is die preekstoel dan wel?
2. Hoe krijgen ze het voor elkaar om in die situatie die predikant niet te stoppen?
Of: 1. Hoe klein is de kerkenraad dan?
PS: Je kent de ds. van Forummer niet? Ik heb een idee, en als hij het is: die stop je niet zomaar, nee...
Er zijn meer predikanten die, zoals dat ook wel genoemd wordt, de punt niet kunnen vinden, maar met komma's blijven doorgaan.
Volgens mij (als ik goed ben ingelicht tenminste) krijgen predikanten in de consistorie de mededeling van de k.r. dat men gewend is in onze gemeente na 5 kwartier toch wel de preek te beeïndigen.
En dan zie je dat dominee vaak een horloge naast de kanselbijbel legt.
In het verleden hadden we gastpredikanten die de dienst ruim een kwartier (anderhalf uur is gebruikelijk) lieten uitlopen.
Ik zie dat nu niet meer gebeuren.
Zelfs in de gergemdiensten die wij in het afgelopen jaar hebben bijgewoond, stonden we binnen anderhalf uur weer buiten.
De dominee van Forummer: is dat een kwestie van in herhalingen vallen of gewoon vol vuur zijn en nog veel erover te zeggen hebben?
Mijn mening: als het de GG-ds. te Gorinchem is, vind ik niet dat het een kwestie van herhalingen is; helemaal niet zelfs. En als ik hem hoorde (tot voor kort regelmatig) vond ik persoonlijk het zelfs absoluut niet bezwaarlijk/storend.
Maar aan de andere kant vind ik ook, o.a. met oog op kinderen in de kerk, dat een ds. er verstandig aan doen de dienst normaal gesproken na 1,5 uur te beëindigen.
Tsja, mensen bij mij uit de kerk zeggen idd dat hij ergens ander vol vuur is
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door helma »

Forummer schreef:
Terri schreef:
Forummer schreef:De vrouw van de dominee hier heeft geen rol op de preekstoel, maar wel ernaast.

Ze gebaart altijd als het tijd is, maar het helpt niks...

Ik zie het voor me..... tikt ze even aan haar hoed, of kucht ze meerdere keren, of snuit ze haar neus luidruchtig... echt humor :)
Precies
eierwekkertje op de preekstoel?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Mara »

helma schreef:
Forummer schreef:
Terri schreef:
Forummer schreef:De vrouw van de dominee hier heeft geen rol op de preekstoel, maar wel ernaast.

Ze gebaart altijd als het tijd is, maar het helpt niks...

Ik zie het voor me..... tikt ze even aan haar hoed, of kucht ze meerdere keren, of snuit ze haar neus luidruchtig... echt humor :)
Precies
eierwekkertje op de preekstoel?
Dan wel eentje zonder alarmbelletje :hi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28650
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door DDD »

Nou, het betreft in ieder geval geen vrouw op de preekstoel.

Verder beperk ik me er maar toe dat ik nog zelden een preek heb gehoord die meer dan een uur duurde en ook kwaliteit had. Meestal geeft het aan dat de geachte spreker geen onderscheid maakt tussen hoofd- en bijzaken. In ieder geval kun je in drie kwartier best een hoop zeggen, als je alleen maar onderbroken wordt door een of twee tussenzangen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Jongere »

DDD schreef:Verder beperk ik me er maar toe dat ik nog zelden een preek heb gehoord die meer dan een uur duurde en ook kwaliteit had. Meestal geeft het aan dat de geachte spreker geen onderscheid maakt tussen hoofd- en bijzaken. In ieder geval kun je in drie kwartier best een hoop zeggen, als je alleen maar onderbroken wordt door een of twee tussenzangen.
Dan moet je toch eens wat meer preken luisteren. Met name in engelse preken die ik heb gehoord kon het niveau heel hoog blijven en dat soms zelfs wel twee uur lang.
Nu heeft dat niet mijn voorkeur voor de zondagse dienst. Maar ik houd ook niet zo van dat getuur op de klokjes als de dominee eens wat over zijn tijd heen gaat.
DDD
Berichten: 28650
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door DDD »

Nou, ik houd me aanbevolen voor suggesties. Daar is zelfs een apart draadje over.

Ik vind het al vervelend als ik een keer in de CGK ben en de dominee geeft geen tussenzang op;-) Maar nu moet ik wel zeggen dat ik me niet zo heel goed kan concentreren. Alleen ben ik daar zeker niet de enige in. Mijn voorkeur heeft drie maal een preekje van hooguit 15 minuten met tussendoor enkele toepasselijke psalmverzen. Als je dat goed inricht kun je meer zeggen dan je in een week studeren kunt bedenken.
jan de jong
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 okt 2013, 01:50

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door jan de jong »

We zijn wat afgedwaald van de vrouw op de preekstoel; maar die vrouwen/meisjes hebben wel degelijk een taak.
Ik schat dat de kerkdiensten toch wel minstens anderhalf uur duren. En dan denk ik aan die kleine ukkies die zich stierlijk vervelen (want het gaat allemaal over die kinderhoofdjes heen en ze zijn de kerkverlaters van morgen. 'Vroeger moest ik naar de kerk. En nu'.... (ach, vul het zelf maar in......)
Daarom ben ik zo blij met de kindernevendienst: gezamenlijk naar de ochtendkerk en na de verkondiging komen ze terug en de predikant spreekt ze toe en ze zingen (alleen of met de gemeente samen) een lied. Dan blijven ze welllicht behouden voor kerk en geloof,
En met de doopsbediening staan ze als het ware met hun neus er boven op; lijkt me een goede zaak. Voor ouders (sssttt. opletten en luisteren) en voor de kinderen die anders een trauma overhouden aan de kerkdienst ......en wellicht ook aan de Heer!).
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door MarthaMartha »

jan de jong schreef:We zijn wat afgedwaald van de vrouw op de preekstoel; maar die vrouwen/meisjes hebben wel degelijk een taak.
Ik schat dat de kerkdiensten toch wel minstens anderhalf uur duren. En dan denk ik aan die kleine ukkies die zich stierlijk vervelen (want het gaat allemaal over die kinderhoofdjes heen en ze zijn de kerkverlaters van morgen. 'Vroeger moest ik naar de kerk. En nu'.... (ach, vul het zelf maar in......)
Daarom ben ik zo blij met de kindernevendienst: gezamenlijk naar de ochtendkerk en na de verkondiging komen ze terug en de predikant spreekt ze toe en ze zingen (alleen of met de gemeente samen) een lied. Dan blijven ze welllicht behouden voor kerk en geloof,
En met de doopsbediening staan ze als het ware met hun neus er boven op; lijkt me een goede zaak. Voor ouders (sssttt. opletten en luisteren) en voor de kinderen die anders een trauma overhouden aan de kerkdienst ......en wellicht ook aan de Heer!).
Dat laatste is onmogelijk.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

jan de jong schreef:We zijn wat afgedwaald van de vrouw op de preekstoel; maar die vrouwen/meisjes hebben wel degelijk een taak.
Ik schat dat de kerkdiensten toch wel minstens anderhalf uur duren. En dan denk ik aan die kleine ukkies die zich stierlijk vervelen (want het gaat allemaal over die kinderhoofdjes heen en ze zijn de kerkverlaters van morgen. 'Vroeger moest ik naar de kerk. En nu'.... (ach, vul het zelf maar in......)
Daarom ben ik zo blij met de kindernevendienst: gezamenlijk naar de ochtendkerk en na de verkondiging komen ze terug en de predikant spreekt ze toe en ze zingen (alleen of met de gemeente samen) een lied.
Je moet geen sprookjes vertellen, waar kindernevendienst wordt gehouden dat zijn linkse gemeenten.
En daar duren de diensten zelden anderhalf uur, of het moet komen door het vele zingen.
Kinderen onder de prediking weghalen lijkt mij geen oplossing, en ook niet om dan te denken dat ze wel bij de kerk blijven.
Vele predikanten hebben ook aandacht voor de jeugd en kinderen in de prediking, en een kind hoeft niet de hele preek te onthouden of mee te nemen. Soms kan het zijn dat ze meer meenemen dan wij zouden denken.

En als die oppervlakkige preek in die gemeenten die je bedoelt over de kinderhoofdjes heen gaat moet je ze misschien sturen naar een reformatorische prediking, waar wel aandacht voor de kinderen is.

Je kunt ook aan kinderen thuis vragen of ze nog iets weten van de prediking, of dat ze er vragen over hebben. Dat lijkt me veel nuttiger dan ze maar onder de prediking weg te halen en naar een of andere oppervlakkig kindernevendienstgebeuren te laten gaan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door refo »

Johann Gottfried Walther schreef:
jan de jong schreef:We zijn wat afgedwaald van de vrouw op de preekstoel; maar die vrouwen/meisjes hebben wel degelijk een taak.
Ik schat dat de kerkdiensten toch wel minstens anderhalf uur duren. En dan denk ik aan die kleine ukkies die zich stierlijk vervelen (want het gaat allemaal over die kinderhoofdjes heen en ze zijn de kerkverlaters van morgen. 'Vroeger moest ik naar de kerk. En nu'.... (ach, vul het zelf maar in......)
Daarom ben ik zo blij met de kindernevendienst: gezamenlijk naar de ochtendkerk en na de verkondiging komen ze terug en de predikant spreekt ze toe en ze zingen (alleen of met de gemeente samen) een lied.
Je moet geen sprookjes vertellen, waar kindernevendienst wordt gehouden dat zijn linkse gemeenten.
En daar duren de diensten zelden anderhalf uur, of het moet komen door het vele zingen.
Kinderen onder de prediking weghalen lijkt mij geen oplossing, en ook niet om dan te denken dat ze wel bij de kerk blijven.
Vele predikanten hebben ook aandacht voor de jeugd en kinderen in de prediking, en een kind hoeft niet de hele preek te onthouden of mee te nemen. Soms kan het zijn dat ze meer meenemen dan wij zouden denken.

En als die oppervlakkige preek in die gemeenten die je bedoelt over de kinderhoofdjes heen gaat moet je ze misschien sturen naar een reformatorische prediking, waar wel aandacht voor de kinderen is.

Je kunt ook aan kinderen thuis vragen of ze nog iets weten van de prediking, of dat ze er vragen over hebben. Dat lijkt me veel nuttiger dan ze maar onder de prediking weg te halen en naar een of andere oppervlakkig kindernevendienstgebeuren te laten gaan.
Je moet beter lezen. Het gaat over de lange preek in jouw kerk en de zegen van de nevendienst in Jan's kerk.

In de reformatorische kerken zou dat ook best een idee zijn. Kerkgang is vooral een training in stilzitten. Dat ze af en toe ook wat opvangen is per definitie toch niet waar een dienst voor bedoeld is.
Plaats reactie