Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Mara »

Johann Gottfried Walther schreef:
jan de jong schreef:We zijn wat afgedwaald van de vrouw op de preekstoel; maar die vrouwen/meisjes hebben wel degelijk een taak.
Ik schat dat de kerkdiensten toch wel minstens anderhalf uur duren. En dan denk ik aan die kleine ukkies die zich stierlijk vervelen (want het gaat allemaal over die kinderhoofdjes heen en ze zijn de kerkverlaters van morgen. 'Vroeger moest ik naar de kerk. En nu'.... (ach, vul het zelf maar in......)
Daarom ben ik zo blij met de kindernevendienst: gezamenlijk naar de ochtendkerk en na de verkondiging komen ze terug en de predikant spreekt ze toe en ze zingen (alleen of met de gemeente samen) een lied.
Je moet geen sprookjes vertellen, waar kindernevendienst wordt gehouden dat zijn linkse gemeenten.
En daar duren de diensten zelden anderhalf uur, of het moet komen door het vele zingen.
Kinderen onder de prediking weghalen lijkt mij geen oplossing, en ook niet om dan te denken dat ze wel bij de kerk blijven.
Vele predikanten hebben ook aandacht voor de jeugd en kinderen in de prediking, en een kind hoeft niet de hele preek te onthouden of mee te nemen. Soms kan het zijn dat ze meer meenemen dan wij zouden denken.
En als die oppervlakkige preek in die gemeenten die je bedoelt over de kinderhoofdjes heen gaat moet je ze misschien sturen naar een reformatorische prediking, waar wel aandacht voor de kinderen is.
Je kunt ook aan kinderen thuis vragen of ze nog iets weten van de prediking, of dat ze er vragen over hebben. Dat lijkt me veel nuttiger dan ze maar onder de prediking weg te halen en naar een of andere oppervlakkig kindernevendienstgebeuren te laten gaan.
Inderdaad, kindernevendiensten werden destijds gestart in kerken waar een dienst sowieso nooit langer dan een uur duurt.
Er is al eerder over gediscussieerd, nl. dat je een kind daarmee leert dat een kerkdienst lang en saai is, niks voor kinderen dus.
Op school moeten ze later nog veel langer luisteren, (collegebanken) en daar hebben ze dan in de regel geen moeite mee.
En de predikanten van tegenwoordig hebben vaak een apart woord voor de kinderen en jeugd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Loïs
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 nov 2013, 20:04

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Loïs »

Mara schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
jan de jong schreef:We zijn wat afgedwaald van de vrouw op de preekstoel; maar die vrouwen/meisjes hebben wel degelijk een taak.
Ik schat dat de kerkdiensten toch wel minstens anderhalf uur duren. En dan denk ik aan die kleine ukkies die zich stierlijk vervelen (want het gaat allemaal over die kinderhoofdjes heen en ze zijn de kerkverlaters van morgen. 'Vroeger moest ik naar de kerk. En nu'.... (ach, vul het zelf maar in......)
Daarom ben ik zo blij met de kindernevendienst: gezamenlijk naar de ochtendkerk en na de verkondiging komen ze terug en de predikant spreekt ze toe en ze zingen (alleen of met de gemeente samen) een lied.
Je moet geen sprookjes vertellen, waar kindernevendienst wordt gehouden dat zijn linkse gemeenten.
En daar duren de diensten zelden anderhalf uur, of het moet komen door het vele zingen.
Kinderen onder de prediking weghalen lijkt mij geen oplossing, en ook niet om dan te denken dat ze wel bij de kerk blijven.
Vele predikanten hebben ook aandacht voor de jeugd en kinderen in de prediking, en een kind hoeft niet de hele preek te onthouden of mee te nemen. Soms kan het zijn dat ze meer meenemen dan wij zouden denken.
En als die oppervlakkige preek in die gemeenten die je bedoelt over de kinderhoofdjes heen gaat moet je ze misschien sturen naar een reformatorische prediking, waar wel aandacht voor de kinderen is.
Je kunt ook aan kinderen thuis vragen of ze nog iets weten van de prediking, of dat ze er vragen over hebben. Dat lijkt me veel nuttiger dan ze maar onder de prediking weg te halen en naar een of andere oppervlakkig kindernevendienstgebeuren te laten gaan.
Inderdaad, kindernevendiensten werden destijds gestart in kerken waar een dienst sowieso nooit langer dan een uur duurt.
Er is al eerder over gediscussieerd, nl. dat je een kind daarmee leert dat een kerkdienst lang en saai is, niks voor kinderen dus.
Op school moeten ze later nog veel langer luisteren, (collegebanken) en daar hebben ze dan in de regel geen moeite mee.
En de predikanten van tegenwoordig hebben vaak een apart woord voor de kinderen en jeugd.
Eens, daarbij vind ik het ook een bezwaar dat je kinderen zo als het ware uit de kerk (= de werkplaats van de Heilige Geest) haalt.. Al vangt een kind misschien nog zo weinig op, dat staat de Heere niet in de weg.

Ik ben overigens niet tegen een zondagsschool, dat is na de dienst en daar kan dan wat dieper op de preek worden ingegaan, meer toegespitst op kinderen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Zita »

Zullen we maar weer ontopic gaan?
jan de jong
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 okt 2013, 01:50

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door jan de jong »

---knip--- Off-topic
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Mara »

Ik las een stukje op Friesch Dagblad, november 2011

Maakt het wat uit of er een vrouw of een man op de preekstoel staat? Heeft de inbreng van vrouwelijke predikanten het ambt van predikant veranderd? Op die vragen gingen dr. Riet Bons-Storm, emerita-hoogleraar pastoraat en vrouwenstudies, en dr. Ciska Stark, universitair docent aan het doopsgezind seminarium en aan de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) te Kampen, in.
Volgens Bons-Storm staat een vrouw eerder als persoon op de kansel, een man eerder als ambtsdrager. Bovendien stralen vrouwen minder vanzelfsprekend uit dat zij met gezag spreken, aldus de theologe. ,,Ze moet het veel meer dan de doorsneeman onderbouwen of waarmaken dat zij een leidersfiguur kan zijn en zij zal dan ook minder vanzelfsprekend uitstralen dat zij met gezag kan spreken.”
Met betrekking tot de Bijbeluitleg, relativeert een vrouwelijke predikant haar eigen gezag, zei Ciska Stark. Ze baseerde zich op een Amerikaanse onderzoekster, Frances Lee Smith, die preken onderzocht op stukjes van preken waarin tekstuitleg wordt gedaan. ,,Een man zet zichzelf neer als een exegetische autoriteit. Een vrouw daarentegen zet vaak meerdere interpretaties naast elkaar en laat de tekst spreken.”
Stark: ,,Vrouwen ontlenen van oudsher hun gezag om voor te gaan grotendeels aan andere bronnen dan mannen, namelijk aan eigen spirituele ervaring en erkend vertrouwen van anderen en niet zozeer aan een openbaar ambt waarvoor opleiding of sekse van belang bleek.”

Verderop in het stuk staat dat, als het gebruikelijk is dat er vrouwen op de kansel staan, we het Godsbeeld niet mannelijk kunnen houden.
Deze uitspraak vind ik een voorbeeld van "de glijdende schaal".
Het Godsbeeld wordt dan naar onze huidige normen bijgesteld.

Ik heb het gequoted:
Ook op theologisch gebied is er nog werk aan de winkel, vindt Bons-Storm. ,,We kunnen niet de nadruk leggen op gelijkwaardigheid van vrouw en man en tegelijkertijd het godsbeeld uitsluitend mannelijk houden. Gewoon lef hebben en het uit laten komen in de taal op de kansel: spreek God maar aan als een ‘Zij’, dat durven velen niet.”

Inmiddels zijn we 2 jaar verder, hoe zou het nu zijn op die kansels? Op de radio hoor ik het wel eens, bij de IKON.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
jan de jong
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 okt 2013, 01:50

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door jan de jong »

Dit is puur feminisitische theologie. Jammer.
Gelukkig heb ik het ooit anders gehoord en denk dan aan Ds I.C. Visser-Schroot en nu wijlen Ds Th. Attema-Roosjen. En er zullen er nog wel zijn die een bijbels geluid laten horen.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door MoesTuin »

[hier iets weggehaald. Dit gaan we inderdaad niet promoten]
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6460
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Posthoorn »

Ik weet niet wat je bedoeling is, @Moestuin, maar het lijkt erop dat je continu je mede-RF'ers wilt corrigeren. Nu weer als het gaat om een vrouwelijke predikant.
Of neem je nu weer de pompidom-ik weet niks-houding aan?
Plaats reactie