Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Bert Mulder »

What’s the Difference Between Women Preaching and Women Blogging?
Is it okay for a woman to think and write about theology, given she will also be read by men?

Written by Aimee Byrd | Friday, September 13, 2013

Is there a difference between preaching God’s Word and reflecting on it, explaining it, writing about it, and even teaching it in a different setting? Yep. I would say that if done faithfully, we are talking about a difference between the authority of the Word of God and the word of man.

This is the essence, I believe, of a question that a commenter left on my last article. He asked, “Do you believe it is okay for a woman to think and write about theology, given she will also be read by men such as myself? If so, why is not allowed for a woman to preach?”
http://theaquilareport.com/whats-the-di ... I.facebook
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:
Afgewezen schreef:Ik denk dat dat toch iets anders is dan gezaghebbend 'leren', onderricht geven vanuit het Woord.
Waarom? Dan zou je een behoorlijk onderscheid moeten maken tussen Oud Testamentische profetie en Nieuw testamentische..
Want de profetie van het OT is wel degelijk gezaghebbend.
Laat ik het dan aanvullen: gezaghebbend leren in de gemeente, in de samenkomst van de gemeente dus.
Ook als reactie op sirdanilot (en Bert):

Ja, het is volgens mij nogal wat om het profeteren te interpreteren als profeteren buiten de gemeente.
We moeten denk ik of de zwijgteksten adhv de profetessenteksten interpreteren, of andersom. Eigenlijk moet ik al die teksten even nalopen. Maar het lijkt me dat het voor de hand liggender is om de zwijgteksten dan maar context-gerelateerd te interpreteren dan om de profetessen teksten te interpreteren als niet geldend voor de samenkomst van de gemeente.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Eppo Gremdaat »

'Jezus zegt er niets over', zo reageerde iemand. Inderdaad, het komt ook allemaal uit de koker van de apostelen, die zogenaamde 'zwijgteksten' .
De tijden zijn ook wel veranderd, dat dienen we in ogenschouw te nemen, soms kun je jaloers zijn op de tijd toen Hij nog op aarde was: 'Och was Jezus nog op aarde. Eilings vloog ik naar Hem heen........', zongen we vroeger.
Om te vragen hoe het nu toch zit met die vrouw op de preekstoel en in de kerkeraadsbank.......
In de tijd van de Bijbel was de vrouw totaal onderdeschikt aan de man.
En nu, eeuwen later, zijn ze elkaars gelijke en mogen stemmen, werken, en we kennen ze allemaal wel denk ik. Vrouwelijke burgemeester,
rechter, notaris, minister, etc.
Nee, Jezus zegt er niets over.
Maar Jezus zegt over méér dingen niets. Hij zegt wel (vaak) 'Volg gij mij'. En laten we dat nou maar doen, dan worden de discussies ook wat vriendelijker (ook naar elkaar toe!)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Bert Mulder »

Eppo Gremdaat schreef:'Jezus zegt er niets over', zo reageerde iemand. Inderdaad, het komt ook allemaal uit de koker van de apostelen, die zogenaamde 'zwijgteksten' .
De tijden zijn ook wel veranderd, dat dienen we in ogenschouw te nemen, soms kun je jaloers zijn op de tijd toen Hij nog op aarde was: 'Och was Jezus nog op aarde. Eilings vloog ik naar Hem heen........', zongen we vroeger.
Om te vragen hoe het nu toch zit met die vrouw op de preekstoel en in de kerkeraadsbank.......
In de tijd van de Bijbel was de vrouw totaal onderdeschikt aan de man.
En nu, eeuwen later, zijn ze elkaars gelijke en mogen stemmen, werken, en we kennen ze allemaal wel denk ik. Vrouwelijke burgemeester,
rechter, notaris, minister, etc.
Nee, Jezus zegt er niets over.
Maar Jezus zegt over méér dingen niets. Hij zegt wel (vaak) 'Volg gij mij'. En laten we dat nou maar doen, dan worden de discussies ook wat vriendelijker (ook naar elkaar toe!)
Als je zeggen wilt dat Jezus er niets over zegt, logen je ook dat de hele Heilige Schrift het Woord van Christus is...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Zeemeeuw »

@Eppo Gremdaat. Uw laatste posting is mijns inziens rechtstreeks in strijd met artikel 3 N.G.B.

Het Woord van God.
Wij belijden dat dit Woord Gods niet is gezonden noch voortgebracht door den wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben (het) gesproken, gelijk de heilige Petrus zegt. Daarna heeft God, door een bijzondere zorg, die Hij voor ons en onze zaligheid draagt, Zijn knechten den profeten en apostelen geboden Zijn geopenbaarde woord bij geschrift te stellen; en Hij Zelf heeft met Zijn vinger de twee tafelen der wet geschreven. Hierom noemen wij zulke schriften: Heilige en Goddelijke Schriften.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Eppo Gremdaat »

Zeemeeuw schreef:@Eppo Gremdaat. Uw laatste posting is mijns inziens rechtstreeks in strijd met artikel 3 N.G.B.

Het Woord van God.
Wij belijden dat dit Woord Gods niet is gezonden noch voortgebracht door den wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben (het) gesproken, gelijk de heilige Petrus zegt. Daarna heeft God, door een bijzondere zorg, die Hij voor ons en onze zaligheid draagt, Zijn knechten den profeten en apostelen geboden Zijn geopenbaarde woord bij geschrift te stellen; en Hij Zelf heeft met Zijn vinger de twee tafelen der wet geschreven. Hierom noemen wij zulke schriften: Heilige en Goddelijke Schriften.

Kun je dat ook in gewoon normaal Nederlands zeggen? Met je eigen woorden bijvoorbeeld.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Zeemeeuw »

Wat begrijpt u niet? Het is een citaat uit de forumgrondslag.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door SecorDabar »

Ik zou met blijdschap luisteren naar vrouwen op de 'geestelijke preekstoel'' als zij mogen spreken met bescheidenheid wat de Heere aan hun ziel gedaan heeft en nog doet door de zaligmakende bediening van de Heilige Geest.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Marco »

SecorDabar schreef:Ik zou met blijdschap luisteren naar vrouwen op de 'geestelijke preekstoel'' als zij mogen spreken met bescheidenheid wat de Heere aan hun ziel gedaan heeft en nog doet door de zaligmakende bediening van de Heilige Geest.
Dat hoeft niet perse vanaf de preekstoel voorin de kerk - al mag daar m.i. in een eredienst best ruimte voor zijn.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Marco »

Eppo Gremdaat schreef:
Zeemeeuw schreef:@Eppo Gremdaat. Uw laatste posting is mijns inziens rechtstreeks in strijd met artikel 3 N.G.B.

Het Woord van God.
Wij belijden dat dit Woord Gods niet is gezonden noch voortgebracht door den wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben (het) gesproken, gelijk de heilige Petrus zegt. Daarna heeft God, door een bijzondere zorg, die Hij voor ons en onze zaligheid draagt, Zijn knechten den profeten en apostelen geboden Zijn geopenbaarde woord bij geschrift te stellen; en Hij Zelf heeft met Zijn vinger de twee tafelen der wet geschreven. Hierom noemen wij zulke schriften: Heilige en Goddelijke Schriften.

Kun je dat ook in gewoon normaal Nederlands zeggen? Met je eigen woorden bijvoorbeeld.
Dat je niet zomaar delen van de Bijbel aan de kant kunt zetten alsof dat alleen maar de mening van een apostel zou zijn. Jezus heeft via de Geest ook de apostelen ingezet om het Woord over te dragen.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door SecorDabar »

Marco schreef:
SecorDabar schreef:Ik zou met blijdschap luisteren naar vrouwen op de 'geestelijke preekstoel'' als zij mogen spreken met bescheidenheid wat de Heere aan hun ziel gedaan heeft en nog doet door de zaligmakende bediening van de Heilige Geest.
Dat hoeft niet perse vanaf de preekstoel voorin de kerk - al mag daar m.i. in een eredienst best ruimte voor zijn.
Ik heb het over de geestelijke preekstoel, niet over een uitwendige preekstoel voor in een kerkgebouw.
Ik bedoel dus het geestelijk herkauwen wat men heeft ondervonden onder de prediking, onder het gebed, onder het zingen,etc.
En met bescheidenheid, dus buiten de eredienst, binnen de kring van geestelijke vrienden en vriendinnenkring, zeg maar een gezelschap.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door sirdanilot »

Waar je op doelt is wat in Evangelische kring wel een 'getuigenis' heet. Al stel ik me voor dat je het dan meer hebt over wat God aan hun ziel gedaan heeft, of wat een bepaalde preek of Bijbeltekst of Psalm o.i.d. heeft betekend voor die persoon, en minder over 'bekeringsverhalen' en dergelijke.

Daar mag in de eredienst best ruimte voor zijn, vind ik. En getuigen, dat mogen zowel mannen als vrouwen doen. Er moet dan echter wel voldoende toezicht zijn van de dominee en/of kerkenraad; die moeten weten wat deze persoon gaat vertellen. Dit omdat een getuigenis misschien te veel kan ontaarden in een 'minipreek'; dat is niet de bedoeling van een getuigenis. Ook lopen dit soort dingen qua tijd nog wel eens uit, als er te weinig toezicht is. Maar: mits hierop wordt toegezien, kan dit prima !
Vlek
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2013, 12:15

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Vlek »

Zeemeeuw schreef:@Eppo Gremdaat. Uw laatste posting is mijns inziens rechtstreeks in strijd met artikel 3 N.G.B.

Het Woord van God.
Wij belijden dat dit Woord Gods niet is gezonden noch voortgebracht door den wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben (het) gesproken, gelijk de heilige Petrus zegt. Daarna heeft God, door een bijzondere zorg, die Hij voor ons en onze zaligheid draagt, Zijn knechten den profeten en apostelen geboden Zijn geopenbaarde woord bij geschrift te stellen; en Hij Zelf heeft met Zijn vinger de twee tafelen der wet geschreven. Hierom noemen wij zulke schriften: Heilige en Goddelijke Schriften.
Hoewel ik de reactie begrijp, zie ik hier geen conflict met wat Eppo Gremdaat opschrijft. Volgens mij kan men zowel geloven dat de Bijbel met Goddelijke inspiratie is geschreven, en anderszijds ook zaken aanwijzen als tijdsgebonden. Juist uit de evangelien maken we op dat het blindstaren op de letter van het oude testament leidt tot de dood. NB de farizeeers proberen Christus te verbeteren met Diens Eigen Woord. Lering hieruit is dat een letterlijke lezing van alle wetten en geboden niet tot de juiste uitkomst hoeft te leiden. We moeten daarom voorzichtig te zijn om met het NT hetzelfde te gaan doen als de farizeeers met het OT: er een letterlijk wetboek van maken en ons voornamelijk op de regels te richten. Het gaat niet meer om de letter of de uiterlijke besnijdenis, maar om de geest en de innerlijke besnijdenis. Vanuit deze gedachte beredeneert, zou ik de gedachten van Eppo juist ook kunnen plaatsen als trouw aan het Goddelijke Woord.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Reiziger »

De vrouw van de dominee hier heeft geen rol op de preekstoel, maar wel ernaast.

Ze gebaart altijd als het tijd is, maar het helpt niks...
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Bonny »

Forummer schreef:De vrouw van de dominee hier heeft geen rol op de preekstoel, maar wel ernaast.

Ze gebaart altijd als het tijd is, maar het helpt niks...
:quoi
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie