Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door gertje »

Forummer schreef:De vrouw van de dominee hier heeft geen rol op de preekstoel, maar wel ernaast.

Ze gebaart altijd als het tijd is, maar het helpt niks...
:humhihi
Online
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door DDD »

Dan wordt het tijd dt de ouderling van dienst er persoonlijk een einde aan maakt. Zo moeilijk is dat toch niet?
jan de jong
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 okt 2013, 01:50

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door jan de jong »

DDD schreef:Dan wordt het tijd dt de ouderling van dienst er persoonlijk een einde aan maakt. Zo moeilijk is dat toch niet?
Nu wijlen Dr F. de Graaff had het ook moeilijk met de beëindiging van de preek in zijn Rotterdamse jaren (1956-1967. Als hij de vroege dienst van half 10 had in de Prinsekerk moest deze uiterlijk 10.40 beëinigd zijn; de 'late' morgendienst begon nl. om 11 uur.
Voor Dr de Graaff (die uit het hoofd preekte) was dat erg moeilijk; met de koster had hij afgesproken dat deze in de hal zou staan en met een witte zakdoek zou zwaaien. Prompt was het dan: 'gemeente, ik merk dat het tijd is, laat ons eindigen'. Geen lied na de verkondiging, slechts als dankgebed het Gebed de Heren en een psalmvers tot slot. En na vijf minuten stond men op straat en de horde kerkgangers die vanaf de Statensingel een keu vormde tot aan de telefooncel aan de Statensingel zette zich in beweging om de 11uur dienst bij te wonen.
Uit: Herinneringen aan 75jaar Prinsekerk 'Tot aan de telefooncel kon je er in'
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Reiziger »

DDD schreef:Dan wordt het tijd dt de ouderling van dienst er persoonlijk een einde aan maakt. Zo moeilijk is dat toch niet?
Aan de dienst?
Bij ons heeft de hele kerkenraad dienst, en de hele kerkenraad staat volledig achter de predikant. Dus dan zal het zo snel niet gebeuren...

gertje, zo :humhihi vind ik dat niet
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door MarthaMartha »

gertje schreef:
Forummer schreef:De vrouw van de dominee hier heeft geen rol op de preekstoel, maar wel ernaast.

Ze gebaart altijd als het tijd is, maar het helpt niks...
:humhihi
:mdr
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3975
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Terri »

Forummer schreef:De vrouw van de dominee hier heeft geen rol op de preekstoel, maar wel ernaast.

Ze gebaart altijd als het tijd is, maar het helpt niks...

Ik zie het voor me..... tikt ze even aan haar hoed, of kucht ze meerdere keren, of snuit ze haar neus luidruchtig... echt humor :)
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Lassie »

Ze kan toch ook gewoon op staan? of mag dat niet. :garde
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Auto »

Lassie schreef:Ze kan toch ook gewoon op staan? of mag dat niet. :garde
Nou dat kan niet want dat doet de kerkenraad al.
Forummer schreef: Bij ons heeft de hele kerkenraad dienst, en de hele kerkenraad staat volledig achter de predikant. Dus dan zal het zo snel niet gebeuren...
Ik heb dan wel 2 vragen:
1. Hoe groot is die preekstoel dan wel?
2. Hoe krijgen ze het voor elkaar om in die situatie die predikant niet te stoppen?
jan de jong
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 okt 2013, 01:50

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door jan de jong »

De ' ouderling(e)' van dienst is het kerkeraadslid (oudering c.q. ouderling-kerkvoogd) dat de voorgaande predikant vanuit de consistoriekamer naar de kansel geleidt. Uiteraard hebben de overige kerkeraadsleden de predikant al in de consistoriekamer 'zegen op de prediking' gewenst als door de dienstdoende ouderling het consistoriegebed is uitgesproken.

Ik kreeg overigens een pb-tje met de vraag of de Prinsekerk de kerk met de drie klokken is, die je vanaf de Blijdorpzijde van het Centraal Station duidelijk kunt zien: Inderdaad is dat de Prinsekerk met de drie luidklokken 'Juicher', 'Roeper', 'Trooster'. Deze laatste wordt eigenlijk alleen maar geluid als er een rouwdienst plaatsheeft, maar ook tijdens de passieweken
De kerk is in 1933 in gebruik genomen toen de nieuwe wijk Blijdorp in gebouwd werd. Preekstoel en orgel kwamen uit de - inmiddels toen afgebroken - Oosterkerk.
De kerk had 1100 zitplaatsen en was tot in de jaren zeventig bommetje vol! De 'trek' naar de nieuwe stadswijken zorgde er helaas voor dat er hoe langer hoe meer lege plekken kwamen. In deze kerk heb ik mijn geloofsbelijdenis gedaan en was er lid van de Ontvangstcommissie en vijf minuten voor de aanvang kerkdienst met het (door velen gehate) plaatsengeldbusje rondgaan.
In de Prinsekerk preekten toch wel alle predikanten van Rotterdam Centrum (de Prinsekerkdominees de Graaff, van Leeuwen, Visser en Waardenburg hadden meer beurten als 'wijk'predikant. In die tijd waren er 17 wijkpredikanten in Rotterdam Centrum plus een aantal voor de jeugd (de legendarische Dominee Schoch), en de ziekehuispredikanten. Ik meen dat er op dit moment nog een zestal predikanten in Centrum werkzaam is. Het zal werllicht de meeste Refoforummers bekend zijn dat zowel de Noorderkerk als de Koninginnekerk zijn afgebroken alsook ook de 'beruchte' oude Pauluskerk (als voorganger de 'nieuwe'). Doch - naar ik begrepen heb - wordt daar nog af en toe een kerkdienst gehouden. De kerkgebouwen van de Gereformeerde Kerken kwamen daarna al snel aan de beurt. Naast de Laurenskerk en de Prinsekerk is er nog de Opstandingskerk maar de kerkgebouwen zijn niet meer in eigendom.
Delfshaven, Kralingen, Hillegersberg, Overschie zijn zelfstandige PKN gemeenten, hoe het in Centrum zit weet ik niet zo precies. Ik ben uiteindelijk al sinds jaren uit Rotterdam weg.
Hillegersberg en Kralingen zijn nog tamelijk kapitaalkrachtig (hoe lang nog?)
Maar hetzelfde kan gezegd worden van o.a. de Gereformeerde Gemeenten. Mijn laatste 'klus' voor mijn pensioenering was de begeleiding van de verkoop van het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente Rotterdam Zuid (Mijnsherenplein). Als dank kreeg ik toen het 'herdenkingsboek' Een haven in een havenstad'. Het vervolgdeel heb ik inmiddels zelf besteld. Het imposante gebouw (dat toch wel beeldbepalend is - de Metro zoeft er langs - is gelukkig behouden. De kerkgemeente heeft er een aardige duit voor gekregen van de 'Victory Outreach' gemeenschap!
Zoals bekend is de Ger.Gem 'verhuisd' naar Barendrecht.
Online
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door DDD »

Forummer schreef:
DDD schreef:Dan wordt het tijd dt de ouderling van dienst er persoonlijk een einde aan maakt. Zo moeilijk is dat toch niet?
Aan de dienst?
Bij ons heeft de hele kerkenraad dienst, en de hele kerkenraad staat volledig achter de predikant. Dus dan zal het zo snel niet gebeuren...
Het is een droevige zaak als de broeders ouderlingen hun roeping niet verstaan. Ik heb wel (in een eerdere gemeente) meegemaakt dat ze beweerden dat niemand klaagde over te lange preken, maar toen na enige navraag bleek dat er wel degelijk vaker over geklaagd werd is er toch wel actie ondernomen. De preken zijn nu niet meer een kwartier, maar slechts vijf minuten te lang. Dat is toch al een hele vooruitgang.

Een kerkenraad die volledig achter de predikant staat terwijl de gemeente leegloopt is overigens op zich al een zorgelijk teken. Een gezond functionerende kerkenraad bevat mensen van verschillende gedachten, zodat de kerkenraad de gemeente goed vertegenwoordigt, zoals ook in het klassieke bevestigingsformulier als doel wordt genoemd.

Overigens is er in de GG altijd slechts één ouderling van dienst, namelijk degene die de dominee een hand geeft (of niet natuurlijk, maar dat komt zelden of nooit voor).
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door gertje »

Terri schreef:
Forummer schreef:De vrouw van de dominee hier heeft geen rol op de preekstoel, maar wel ernaast.

Ze gebaart altijd als het tijd is, maar het helpt niks...

Ik zie het voor me..... tikt ze even aan haar hoed, of kucht ze meerdere keren, of snuit ze haar neus luidruchtig... echt humor :)
hihi ja ik zag het ook helemaal gebeuren, sorry forummer, lachte je niet uit :)
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door gertje »

Auto schreef:
Lassie schreef:Ze kan toch ook gewoon op staan? of mag dat niet. :garde
Nou dat kan niet want dat doet de kerkenraad al.
Forummer schreef: Bij ons heeft de hele kerkenraad dienst, en de hele kerkenraad staat volledig achter de predikant. Dus dan zal het zo snel niet gebeuren...
Ik heb dan wel 2 vragen:
1. Hoe groot is die preekstoel dan wel?
2. Hoe krijgen ze het voor elkaar om in die situatie die predikant niet te stoppen?
Je bedoeld, gewoon allemaal een stap vooruit?
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Bona Fide »

Auto schreef: Ik heb dan wel 2 vragen:
1. Hoe groot is die preekstoel dan wel?
2. Hoe krijgen ze het voor elkaar om in die situatie die predikant niet te stoppen?
Of: 1. Hoe klein is de kerkenraad dan?
PS: Je kent de ds. van Forummer niet? Ik heb een idee, en als hij het is: die stop je niet zomaar, nee...
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door Mara »

Bona Fide schreef:
Auto schreef: Ik heb dan wel 2 vragen:
1. Hoe groot is die preekstoel dan wel?
2. Hoe krijgen ze het voor elkaar om in die situatie die predikant niet te stoppen?
Of: 1. Hoe klein is de kerkenraad dan?
PS: Je kent de ds. van Forummer niet? Ik heb een idee, en als hij het is: die stop je niet zomaar, nee...
Er zijn meer predikanten die, zoals dat ook wel genoemd wordt, de punt niet kunnen vinden, maar met komma's blijven doorgaan.
Volgens mij (als ik goed ben ingelicht tenminste) krijgen predikanten in de consistorie de mededeling van de k.r. dat men gewend is in onze gemeente na 5 kwartier toch wel de preek te beeïndigen.
En dan zie je dat dominee vaak een horloge naast de kanselbijbel legt.
In het verleden hadden we gastpredikanten die de dienst ruim een kwartier (anderhalf uur is gebruikelijk) lieten uitlopen.
Ik zie dat nu niet meer gebeuren.
Zelfs in de gergemdiensten die wij in het afgelopen jaar hebben bijgewoond, stonden we binnen anderhalf uur weer buiten.
De dominee van Forummer: is dat een kwestie van in herhalingen vallen of gewoon vol vuur zijn en nog veel erover te zeggen hebben?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heeft de vrouw een rol op de preekstoel?

Bericht door refo »

Vorige week zondag hadden we een leespreek van een ds die in real life ook niet gemakkelijk aan een eind komt. De leespreek was echter erg kort. Misschien maakt hij er naderhand 2 leespreken van.
Plaats reactie