Wat is remonstrants ?

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:Voor de CGK kan ik niet antwoord, dat laat ik graag aan Huisman over.
Maar voor de GG klopt dat niet.
Voor sommige GG-ers niet.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door GJdeBruijn »

Anker schreef:
Tiberius schreef:Voor de CGK kan ik niet antwoord, dat laat ik graag aan Huisman over.
Maar voor de GG klopt dat niet.
Voor sommige GG-ers niet.
Is dat een mening, een gevoel of een feit?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door GJdeBruijn »

@WillemA, zie jij de problematiek met betrekking tot het remonstrantisme ten aanzien van de weg tót het geloof of de typering van de aard van het geloof zelf? Ik zie eerlijk gezegd geen verschil met wat jij nogal nadrukkelijk als accent naar voren haalt (ook eenzijdig!) en wat Huisman ter verdediging opvoert.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door Ad Anker »

GJdeBruijn schreef:
Anker schreef:
Tiberius schreef:Voor de CGK kan ik niet antwoord, dat laat ik graag aan Huisman over.
Maar voor de GG klopt dat niet.
Voor sommige GG-ers niet.
Is dat een mening, een gevoel of een feit?
Nee, Tib, n.a.v. een opmerking van huisman, heeft het 'hinken op twee gedachten' genoemd, zoals er in de GG over de doop gedacht wordt. Vandaar mijn opmerking.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door GJdeBruijn »

Anker schreef:
GJdeBruijn schreef:
Anker schreef:
Tiberius schreef:Voor de CGK kan ik niet antwoord, dat laat ik graag aan Huisman over.
Maar voor de GG klopt dat niet.
Voor sommige GG-ers niet.
Is dat een mening, een gevoel of een feit?
Nee, Tib, n.a.v. een opmerking van huisman, heeft het 'hinken op twee gedachten' genoemd, zoals er in de GG over de doop gedacht wordt. Vandaar mijn opmerking.
nee, geen Tib, maar wel iemand met dezelfde mening op dit punt. Dit is een vaag antwoord, Anker. Kom op, even concreet, hinken op de gedachten tussen remonstrants en rechtzinnig, is dat wat je bedoelt? Dat is nogal een forse beschuldiging naar je kerkverband.....
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door Ad Anker »

GJdeBruijn schreef:
Anker schreef:
GJdeBruijn schreef:
Anker schreef:Voor sommige GG-ers niet.
Is dat een mening, een gevoel of een feit?
Nee, Tib, n.a.v. een opmerking van huisman, heeft het 'hinken op twee gedachten' genoemd, zoals er in de GG over de doop gedacht wordt. Vandaar mijn opmerking.
nee, geen Tib, maar wel iemand met dezelfde mening op dit punt. Dit is een vaag antwoord, Anker. Kom op, even concreet, hinken op de gedachten tussen remonstrants en rechtzinnig, is dat wat je bedoelt? Dat is nogal een forse beschuldiging naar je kerkverband.....
nou ja, mijn kerkverband...
Nee natuurlijk niet. hinken tussen de CGK-visie en de GGiN-visie ofzo? Sommigen in de GG gaat daar wat tussen zitten en daarom wordt het wat vaag. Ben ik nu wel duidelijk?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door huisman »

@Ander
De CGK-visie op de doop is de visie van de H.C. en ons doopformulier. Ook de doopvisie van Calvijn in zijn Institutie ligt veel dichter bij de doopvisie van de CGK dan bij die van de GGiN. Gelukkig lees en hoor ik bij veel dooptoespraken van GG predikanten hetzelfde als in onze gemeente. Nu luister ik naar een beperkt aantal GG predikanten met een bepaalde ligging :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door Tiberius »

Anker schreef:nou ja, mijn kerkverband...
Nee natuurlijk niet. hinken tussen de CGK-visie en de GGiN-visie ofzo? Sommigen in de GG gaat daar wat tussen zitten en daarom wordt het wat vaag. Ben ik nu wel duidelijk?
Nee.
Ik vroeg naar voorbeelden van de stelling van WimA, dat hier en daar in de GG geleerd zou worden, dat Christus voor allen en iedereen is gestorven.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door -DIA- »

Anker schreef: nou ja, mijn kerkverband...
Nee natuurlijk niet. hinken tussen de CGK-visie en de GGiN-visie ofzo? Sommigen in de GG gaat daar wat tussen zitten en daarom wordt het wat vaag. Ben ik nu wel duidelijk?
Dit is inderdaad juist getypeerd. Helaas... De vleugels in ons kerkverband -dat ons toch lief is- worden eerde breder dan dat ze elkaar nog kunnen vinden. Erg jammer. De rechterflank zou nu zomaar één kunnen zijn met de GGiN terwijl de linkerflank goed in BhP-gemeenten zou passen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door huisman »

WimA schreef:
huisman schreef:
WimA schreef:Ik krijg toch de indruk dat men tegenwoordig belijdt dat God eerst uit de zondaren bondelingen verkiest en vanuit de bondelingen de gelovigen. Deze indruk wordt o.a. versterkt door het ontkennen van het onderscheidt tussen de in- en uitwendige roeping en te spreken over een enkele roeping met een tweerlei uitwerking. Het - nog te plaatsen - laatste artikel van dhr. Scholten in de WS spreekt hierin duidelijke taal en rept van de "remonstranste wortel".
Calvijn noemt idd meerdere kringen/lagen in de verkiezing. Het geboren worden uit christelijke ouders en het teken en zegel van het verbond dragen is ook een verkiezing maar is niet de verkiezing tot zaligheid.
Dit is een ontwijkende bevestiging op de geopperde stelling zonder argumentatie.
Huisman schreef:dhr Scholten is met al zijn geschrijf bijzonder ver afgeraakt van de leer van de reformatie. Daar ging het artikel ook over van ds G.A. van den Brink waarmee ik dit topic opende. Men noemt tegenwoordig zaken remonstrants die puur gereformeerd zijn en zelfs op de synode van Dordt zijn besloten.
Argumenten bij deze mening ontbreken dus reactie niet mogelijk.
huisman schreef:Ik neem aan dat je over de roeping het eens bent met wat onze D.L. daar van belijd.
3/4-8. Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.
3/4-9. Dat er velen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, niet komen en niet bekeerd worden, daarvan is de schuld niet in het Evangelie, noch in Christus, door het Evangelie aangeboden zijnde, noch in God, Die door het Evangelie roept, en Zelf ook dien Hij roept onderscheiden gaven mededeelt; maar in degenen, die geroepen worden; van dewelken sommigen, zorgeloos zijnde, het woord des levens niet aannemen; anderen nemen het wel aan, maar niet in het binnenste huns harten, en daarom is het, dat zij, na een kortstondige blijdschap van het tijdgeloof, wederom terugwijken; anderen verstikken het zaad des Woords door de doornen der zorgvuldigheden en wellusten der wereld, en brengen geen vruchten voort; hetwelk onze Zaligmaker leert in de gelijkenis van het zaad (Matth. 13).
Zoals jij het hier stelt kan ik het idd niet onderschrijven. Overigens bevestig je - met dit half citeren van de D.L. - precies mijn punt.
En als men dan het punt van de roeping - en het eenzijdige citeren van de D.L. - koppelt aan het eerstgenoemde punt over de verschillende "lagen" in de verkiezing dan moet men toch concluderen dat men -bedektelijk - leert dat de Heere gelovigen uit de bondelingen kiest?
Begrijp ik nu dat jij D.L. 3/4-8 en 9 niet kan onderschrijven? (Het is trouwens niet een half citaat maar een heel citaat. Het is ook niet de helft van de D.L. Maar ik kan moeilijk de hele D.L. telkens weer citeren . Jij sprak over de roeping vandaar deze twee artikelen uit onze D.L.)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Anker schreef:nou ja, mijn kerkverband...
Nee natuurlijk niet. hinken tussen de CGK-visie en de GGiN-visie ofzo? Sommigen in de GG gaat daar wat tussen zitten en daarom wordt het wat vaag. Ben ik nu wel duidelijk?
Nee.
Ik vroeg naar voorbeelden van de stelling van WimA, dat hier en daar in de GG geleerd zou worden, dat Christus voor allen en iedereen is gestorven.
Maar dat is ook niet naar de belijdenis die ook de CGK tot haar grondslag heeft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:
Anker schreef:nou ja, mijn kerkverband...
Nee natuurlijk niet. hinken tussen de CGK-visie en de GGiN-visie ofzo? Sommigen in de GG gaat daar wat tussen zitten en daarom wordt het wat vaag. Ben ik nu wel duidelijk?
Nee.
Ik vroeg naar voorbeelden van de stelling van WimA, dat hier en daar in de GG geleerd zou worden, dat Christus voor allen en iedereen is gestorven.
Als er spraakverwarring ontstaat omdat mijn postings warrig zijn spijt me dat. Maar iig stelde ik dat de "doopopvatting" van de CGK opgeld doet in de GG. Daar heb ik overgins geen (leer)voorbeelden van, ik heb nl ook niet beweerd dat de GG deze opvatting leert. En een niet gedane bewering hoeft ook niet onderbouwd te worden lijkt mij.
Ik bedoelde enkel te zeggen dat de "3 verbonden" leer van de CGK ook invloed heeft op de doopvisie en dat deze doopvisie ook in de GG opgeld doet, niet in de leer, wel onder de leden.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door WimA »

huisman schreef:
WimA schreef:Zoals jij het hier stelt kan ik het idd niet onderschrijven. Overigens bevestig je - met dit half citeren van de D.L. - precies mijn punt.
En als men dan het punt van de roeping - en het eenzijdige citeren van de D.L. - koppelt aan het eerstgenoemde punt over de verschillende "lagen" in de verkiezing dan moet men toch concluderen dat men -bedektelijk - leert dat de Heere gelovigen uit de bondelingen kiest?
Begrijp ik nu dat jij D.L. 3/4-8 en 9 niet kan onderschrijven? (Het is trouwens niet een half citaat maar een heel citaat. Het is ook niet de helft van de D.L. Maar ik kan moeilijk de hele D.L. telkens weer citeren . Jij sprak over de roeping vandaar deze twee artikelen uit onze D.L.)
Zoals het hier wordt citeert - alsof deze artikelen het enige is wat de DL over de roeping zegt - kan ik het idd niet onderschrijven. Dan zou de DL ruimte laten voor de remonstrantse wortel. Artikel 10 van desbetreffend hoofdstuk hoort er evenzogoed bij.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door GJdeBruijn »

WimA schreef:Ik bedoelde enkel te zeggen dat de "3 verbonden" leer van de CGK ook invloed heeft op de doopvisie en dat deze doopvisie ook in de GG opgeld doet, niet in de leer, wel onder de leden.
Ok, ik denk dat je gelijk hebt. En ook ik denk dat het remonstrantisme binnen de GG voorkomt onder de leden en onder bepaalde groepen jongeren. Maar of het verstandig is deze opmerkingen te betrekken op deze discussie vraag ik me af. Het lijkt me beter de discussie zuiver te houden en de theologische/dogmatische problematiek van de begripsbepaling van het remonstrantisme los van de verbondsvisie te bespreken.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 11 jun 2012, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door huisman »

WimA schreef:
huisman schreef:
WimA schreef:Zoals jij het hier stelt kan ik het idd niet onderschrijven. Overigens bevestig je - met dit half citeren van de D.L. - precies mijn punt.
En als men dan het punt van de roeping - en het eenzijdige citeren van de D.L. - koppelt aan het eerstgenoemde punt over de verschillende "lagen" in de verkiezing dan moet men toch concluderen dat men -bedektelijk - leert dat de Heere gelovigen uit de bondelingen kiest?
Begrijp ik nu dat jij D.L. 3/4-8 en 9 niet kan onderschrijven? (Het is trouwens niet een half citaat maar een heel citaat. Het is ook niet de helft van de D.L. Maar ik kan moeilijk de hele D.L. telkens weer citeren . Jij sprak over de roeping vandaar deze twee artikelen uit onze D.L.)
Zoals het hier wordt citeert - alsof deze artikelen het enige is wat de DL over de roeping zegt - kan ik het idd niet onderschrijven. Dan zou de DL ruimte laten voor de remonstrantse wortel. Artikel 10 van desbetreffend hoofdstuk hoort er evenzogoed bij.
Art 10 hoort er zeker bij maar in art 8 en 9 zit toch geen remonstrantse wortel?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie