Behoudend, maar niet behouden

Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door MarthaMartha »

helma schreef:
MarthaMartha schreef: Welkom welkom, maar ik neem verder iedereen zoals ie is hoor ;)
alleen ik hoor wel eens dat ik er te zwart uitzie :nananere
:pan
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door henriët »

helma schreef:
MarthaMartha schreef: Welkom welkom, maar ik neem verder iedereen zoals ie is hoor ;)
alleen ik hoor wel eens dat ik er te zwart uitzie :nananere
:humhihi
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Nasrani »

Afgelopen dagen het boekje gelezen. Vond het zeer herkenbaar helaas. Geeft aan dat er in bepaalde kerken een zeer eenzijdige prediking te horen is.
Dat blijkt ook wel uitgespreken met mensen. Ze kunnen niets met de woorden geloof en bekering.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Mara »

Nasrani schreef:Afgelopen dagen het boekje gelezen. Vond het zeer herkenbaar helaas. Geeft aan dat er in bepaalde kerken een zeer eenzijdige prediking te horen is.
Dat blijkt ook wel uitgespreken met mensen. Ze kunnen niets met de woorden geloof en bekering.
Ik was laatst ook bij zo'n dienst, de moed zakte me gaandeweg in de schoenen tijdens het luisteren.
Omdat het ook nog eens gebracht werd op het "jankerige" preektoontje, benadrukte dat het geheel nog eens.
Toen ik er later met familie over sprak, begrepen zij er niets van, hij had het toch keurig gedaan?
Als je zo'n preek iedere week tweemaal hoort, ben ik bang dat het langs je heen gaat op den duur. Er zit geen variatie in de prediking.
Een doop- of trouwdienst heeft hetzelfde karakter als een rouwdienst.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Nasrani schreef:Afgelopen dagen het boekje gelezen. Vond het zeer herkenbaar helaas. Geeft aan dat er in bepaalde kerken een zeer eenzijdige prediking te horen is.
Dat blijkt ook wel uitgespreken met mensen. Ze kunnen niets met de woorden geloof en bekering.
Ik was laatst ook bij zo'n dienst, de moed zakte me gaandeweg in de schoenen tijdens het luisteren.
Omdat het ook nog eens gebracht werd op het "jankerige" preektoontje, benadrukte dat het geheel nog eens.
Toen ik er later met familie over sprak, begrepen zij er niets van, hij had het toch keurig gedaan?
Als je zo'n preek iedere week tweemaal hoort, ben ik bang dat het langs je heen gaat op den duur. Er zit geen variatie in de prediking.
Een doop- of trouwdienst heeft hetzelfde karakter als een rouwdienst.
En dat schrijf je dan op in een boekje, je zet er een verzonnen naam op, en je schrijft in je inleiding de wens dat het nog gebruikt mag worden om velen tot het Licht te brengen.
Ik begrijp er niets van. Lees dan een goed boek waarin de Bijbel wordt uitgelegd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Mara »

eilander schreef: En dat schrijf je dan op in een boekje, je zet er een verzonnen naam op, en je schrijft in je inleiding de wens dat het nog gebruikt mag worden om velen tot het Licht te brengen.
Ik begrijp er niets van. Lees dan een goed boek waarin de Bijbel wordt uitgelegd.
Ik heb dit boekje gekregen, maar ik heb me er nog niet toe kunnen zetten om het te lezen.
Ik kreeg het van iemand die plots het licht zag of zo en die tot een nieuwe reformatie wil oproepen.
Ik word hier alleen maar moe van.
Er komen steeds meer meningen, stromingen, mensen veranderen waar je bij staat.
Nu is de kinderdoop opeens een aktueel discussiepunt, is de kerk dan al zo lang dwalend?
Ik kan soms wel heimwee hebben naar vroeger. Het leek eenvoudiger, maar of het dat ook was :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: En dat schrijf je dan op in een boekje, je zet er een verzonnen naam op, en je schrijft in je inleiding de wens dat het nog gebruikt mag worden om velen tot het Licht te brengen.
Ik begrijp er niets van. Lees dan een goed boek waarin de Bijbel wordt uitgelegd.
Ik ken het boekje niet, maar je kunt de schrijver typeren als een soort van klokkenluider. Bij dergelijke werkjes wordt er vaak op de man gespeeld en niet op de bal.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Luther »

Mara schreef:
eilander schreef: En dat schrijf je dan op in een boekje, je zet er een verzonnen naam op, en je schrijft in je inleiding de wens dat het nog gebruikt mag worden om velen tot het Licht te brengen.
Ik begrijp er niets van. Lees dan een goed boek waarin de Bijbel wordt uitgelegd.
Ik heb dit boekje gekregen, maar ik heb me er nog niet toe kunnen zetten om het te lezen.
Ik kreeg het van iemand die plots het licht zag of zo en die tot een nieuwe reformatie wil oproepen.
Ik word hier alleen maar moe van.
:quoi
Mara schreef:Ik was laatst ook bij zo'n dienst, de moed zakte me gaandeweg in de schoenen tijdens het luisteren.
Omdat het ook nog eens gebracht werd op het "jankerige" preektoontje, benadrukte dat het geheel nog eens.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: En dat schrijf je dan op in een boekje, je zet er een verzonnen naam op, en je schrijft in je inleiding de wens dat het nog gebruikt mag worden om velen tot het Licht te brengen.
Ik begrijp er niets van. Lees dan een goed boek waarin de Bijbel wordt uitgelegd.
Ik ken het boekje niet, maar je kunt de schrijver typeren als een soort van klokkenluider. Bij dergelijke werkjes wordt er vaak op de man gespeeld en niet op de bal.
Ja, helaas is dat zo en daarom kan ik wel begrijpen dat je je naam er niet op zet. Maar ik geloof niet in het nut van deze werkjes.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door refo »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: En dat schrijf je dan op in een boekje, je zet er een verzonnen naam op, en je schrijft in je inleiding de wens dat het nog gebruikt mag worden om velen tot het Licht te brengen.
Ik begrijp er niets van. Lees dan een goed boek waarin de Bijbel wordt uitgelegd.
Ik ken het boekje niet, maar je kunt de schrijver typeren als een soort van klokkenluider. Bij dergelijke werkjes wordt er vaak op de man gespeeld en niet op de bal.
Als man en bal samenvallen is dat niet erg.
Bovendien wordt zoiets vaak gezegd als je er niet op wilt ingaan.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef: Ik kreeg het van iemand die plots het licht zag of zo en die tot een nieuwe reformatie wil oproepen.
Ik word hier alleen maar moe van.
:quoi
Van zo'n boekje bedoelde ik. Je wordt zo snel bevestigd in je denken dan, dat kan positief zijn, maar ook negatief.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door JCRyle »

Gelukkig was er 500 jaar geleden ook zo iemand die meende dat hij de kerken moest wakker schudden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:Gelukkig was er 500 jaar geleden ook zo iemand die meende dat hij de kerken moest wakker schudden.
Met dit boekje lukt dat blijkbaar niet zo. Het bestaat al weer wat jaren.
Lees inderdaad maar een goed inhoudelijk boek van Luther, goeie tip!
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Met dit boekje lukt dat blijkbaar niet zo. Het bestaat al weer wat jaren.
Lees inderdaad maar een goed inhoudelijk boek van Luther, goeie tip!
Ik heb het boekje wel gelezen, het probleem vind ik dat ze slechts de extremen behandelen. Er zijn zeker wel kerken en groepjes waar het zo extreem aan toe gaat, maar het is geen algemeen.
Je kunt dan beter zo'n boek als van ds Kort, of van der Zwaag, of Blaauwendraad (de leer tegen het licht) lezen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:
Mara schreef: Ik kreeg het van iemand die plots het licht zag of zo en die tot een nieuwe reformatie wil oproepen.
Ik word hier alleen maar moe van.
:quoi
Van zo'n boekje bedoelde ik. Je wordt zo snel bevestigd in je denken dan, dat kan positief zijn, maar ook negatief.
Volgens mij snap je mijn reactie niet.
Aan de ene kant klaag je over mensen die plots het licht zien, graag een nieuwe reformatie willen en zeg je dat je er moe van wordt. Enkele posts terug draai je een grijze plaat af die je precies zo zou kunnen kwalificeren:
Mara schreef:Ik was laatst ook bij zo'n dienst, de moed zakte me gaandeweg in de schoenen tijdens het luisteren. Omdat het ook nog eens gebracht werd op het "jankerige" preektoontje, benadrukte dat het geheel nog eens.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie