Charismatische gemeentes

samanthi

Re: Charismatische gemeentes

Berichtdoor samanthi » 13 Jul 2017, 17:05

Mara schreef:
samanthi schreef:http://www.laankerk.nl/?page_id=772&sermon_id=1163

Deze preek heeft me beschaamd.
Dit wilde ik graag met jullie delen.

Maar moeten wij dan deze hele preek beluisteren om er achter te komen wat jou beschaamd heeft?
En waarin dan, w.b. een charismatische gemeente of w.b. opwekkingsliederen?
En dan kan het ook nog zo zijn, dat het jou persoonlijk heeft geraakt maar iemand anders niet.
Terri schreef:En niet om een religieus gevoel op te wekken, maar andersom.

Ja dat zeg je goed.
Bij de zwarte mensen zit dat ritmegevoel en liggen er andere diepere gevoelens aan ten grondslag, zoals de slavernij.
De Nederlander is van oorsprong overwegend blank, heeft een heel ander verleden en onze volksaard is ook anders.
Wij worden nuchter genoemd.
Dat haal je er niet zomaar uit met een kerkdienst.
Terri schreef:maar ik heb me altijd 'opgesloten' gevoeld, dat kan ook.

Ik op een bepaalde manier ook wel.
Ik voel me geremd als ik anderen zo uitbundig zie springen of klappen.
Onze reformatorische kerkdienst is daar al helemaal niet op ingericht.
Maar ik vraag mij af hoeveel mensen er echt, van binnenuit, "natuurlijk" uitbundig zijn. Als je week in week uit in een drukke kerkdienst zit, ga je uit de toon vallen als je niet meedoet.
W.b. het lied, we staan in een kerk toch niet op heilige grond?

De preek gaat over: wie is voor ons, wie is tegen ons Lukas 9 : 49 en 50 aanbevolen.

samanthi

Berichtdoor samanthi » 13 Jul 2017, 17:09

Terri schreef:
Mara schreef:
Bonny schreef:We leven in een beleef-cultuur, je moet van alles meemaken: reizen, vakanties, concerten, festival et cetera. "Heb je je bucketlist al afgewerkt?", is een veel gestelde vraag.
Zo dient het dan ook ik de kerk en geloof te gebeuren. Jezus ervaren, spreken in tongen, de Heilige Geest beleven. Simpelweg geloven is er niet meer bij....

Exact.
Emoties mogen vrijelijk stromen, huilen, lachen, handen omhoog, dansen en springen... allemaal tot God's eer.
Maar als een Elia onder de bremstruik, hebben ze geen weet van.
Of zoals David het verwoordde in Psalm 25.
De verborgen omgang, de binnenkamer, men kent het niet.

Wees stil, want de heerlijkheid van God
omgeeft ons in dit uur.
Wij staan nu op heilige grond,
waar Hij verschijnt met vuur;

wordt er gezongen, denkt men dan echt dat ze op heilige grond staan?

En toch..ik zeg het voorzichtig, want ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik heb me altijd 'opgesloten' gevoeld, dat kan ook.
Als ik dan wel eens de zwarte kerken zag met hun negro sprituals was ik jaloers...ik voel me daar aan verwant.
Dus om met Maxima te zeggen, dat stijve in de heupen van de Nederlanders zat me soms dwars.
De Heere loven en prijzen met lichaam en ziel heeft m'n hart.
En niet om een religieus gevoel op te wekken, maar andersom.

2Terri Ik kan hier helemaal in meekomen.
@Mara ik kan ook niet zeggen dit of dat kent men niet, want de binnenkamer is verborgen, daar loop je niet mee te koop.

Van Ewijk

Berichtdoor Van Ewijk » 03 Aug 2017, 21:09

Ik, oorspronkelijk onkerkelijk, ben voor ik bij de PKN terecht kwam verschillende kerken bezocht, van de RKK tot Gereformeerd en van Hervormd tot Evangelisch.
Uiteindelijk toch gekozen voor de PKN omdat het uiteindelijk toch de voortzetting was van de NH wat wij van huis uit waren en de protestantse theologie mij toch meer aansprak.
Van de ene Evangelisch/Charismatische gemeente tot de andere zit ook een verschil, ikzelf vond het allemaal wat te carnavalesk.
Natuurlijk erken ik het werk van de Geest en zal ik daar nooit en te nimmer wat aan afdoen, maar sommige van deze gemeenten denken de ultieme wijsheid in pacht te hebben door het accent te leggen op een specifiek bijbels iets, bijvoorbeeld het spreken en tongen en/of totale onderdompeling terwijl de rest naar willekeur genegeerd word.
Bovendien hebben deze gemeenschappen ook nog wel eens de neiging om door te schieten wat het geheel naar mijn smaak wat te sektarisch maakt.
Buiten mijn eigen kerk bezoek ik ook wel eens een dienst van de plaatselijke GVK die toch ook op een levendige manier de diensten
organiseert en toch inhoudelijk weet te blijven.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''

Terug naar “Theologie - Actueel”