Verontrustende berichten

-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

De wereld is veranderd.
De kerk ook.
En is de duivel ook veranderd?

We lezen in het Woord van de Onveranderlijke, over "het beginsel der smarten", als het gaat
over het "laatste der dagen".

Ik weet niet of we daar met ons allen wel erg in hebben?
Of is het vandaag gewoon het op- en neergetij de gewone wereldse dingen als daar
zijn: oorlog en vrede, honger en vruchtbare tijden, en missckhien lijkt het alleen maar zo of
de wereld 'vervuld is met wrevel'?

Zie ook onderstaande:

http://www.rd.nl/vandaag/binnenland/eft ... -1.1123810
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Ik hoor berichten.
Af en toe dringen ze door.
Ze verontrusten me.
Ik denk aan de Reformatieherdenking Refo500.
Ik lees over Rome
Ik hoor van nieuw theologisch denken.
Zal 2017 worden aangegrepen voor een omwenteling?
We weten het niet.
Toch ben ik er niet gerust op,
ziende en horende wat er al gebeurt met het oog op deze 'viering'

Zijn er meer die hier niet gerust op zijn?
Of zie ik spoken?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

"OPSTAND" tegen zondagsrust, kopt de regionale krant met vette letters.
Waar we lang voor hadden gevreesd en wat ondergronds al speelde komt aan de oppervlakte
Sinds de (gedwongen) fusie met buurgemeente Holten zat het er al aan te komen. Holtenaren onderwerpen zich
niet meer aan de SGP-meerderheid van de fusiegemeente RIJSSEN-HOLTEN.
Een van de grote aanjagers is Albert Heijn.
http://www.tubantia.nl/regio/reggestree ... -1.6490021
http://www.tubantia.nl/regio/reggestree ... -1.6496270
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Hendrien »

Zondagsrust, inderdaad het moet gewoon weg uit ons land! Met alle geweld! De duivel heeft haast!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mara »

Hendrien schreef:Zondagsrust, inderdaad het moet gewoon weg uit ons land! Met alle geweld! De duivel heeft haast!
Ik ken verschillende winkeliers (sommige gelukkig bijna aan het einde van hun werkzame leven) die noodgedwongen hun winkel moeten sluiten, omdat ze verplicht op zondag open moeten. Doen ze dat niet, krijgen ze voor elke zondag die ze dicht zijn, een boete opgelegd.
En dat is niet op te brengen.
Dat een direktie van een winkelcentrum dit in Nederland kan doen, vind ik ongelooflijk.
Afgelopen zondagmorgen kwamen wij uit de kerk en vonden het pak folders al op de mat, de buurman was zijn keuken aan het stukadoren en een paar huizen verder stond een verhuiswagen.
Het is heel moeilijk om je daardoor niet af te laten leiden, want dat gebeurt wel nl.
Wat is nog de zondagsrust (waard)? Waar bestaat die uit voor de mens anno 2016?
Op maandag hoor je, jammer he, dat het gisteren zo slecht weer was.
Eigenlijk ben ik blij met het koude(re) weer, dan is het een stuk rustiger op zondag, omdat veel herrie-aktiviteiten zich binnen afspelen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Verontrustende berichten

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
Hendrien schreef:Zondagsrust, inderdaad het moet gewoon weg uit ons land! Met alle geweld! De duivel heeft haast!
Ik ken verschillende winkeliers (sommige gelukkig bijna aan het einde van hun werkzame leven) die noodgedwongen hun winkel moeten sluiten, omdat ze verplicht op zondag open moeten. Doen ze dat niet, krijgen ze voor elke zondag die ze dicht zijn, een boete opgelegd.
En dat is niet op te brengen.
Dat een direktie van een winkelcentrum dit in Nederland kan doen, vind ik ongelooflijk.
Als het goed is wordt het wel veranderd dat winkeliers de keus krijgen om op zondag open te zijn of niet, geen verplichting meer, heb ik tenminste begrepen tijdens de algemene beschouwingen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Als het goed is wordt het wel veranderd dat winkeliers de keus krijgen om op zondag open te zijn of niet, geen verplichting meer, heb ik tenminste begrepen tijdens de algemene beschouwingen.
Ik meen mij te herinneren dat het kabinet hier nog niet zo'n zin in had: men vond dat er niet ingegrepen moest worden in afspraken tussen private partijen.

Natuurlijk is het goed dat de SGP zich inspant om zoveel mogelijk ondernemers die op dit punt vastlopen, te helpen. Maar we moeten ons wel realiseren dat het creëren van een uitzonderingspositie ons niet gelukkig zou moeten maken: het betaamt alle mensen naar Gods geboden te leven, en dat is ook goed voor de gehele samenleving.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Curatorium »

Er is een acceptatieplicht op komst voor scholen. Dus elke leerling moet geaccepteerd worden ondanks zijn/haar afkomst. Zorgelijke ontwikkeling, zeker aangezien bepaalde refoscholen altijd hoog in de ranglijsten staan en wat-dan-ook-voor leerlingen moeten accepteren.
Online
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Wat bedoel je met ´afkomst`?
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Chrisje72 »

En misschien moeten de scholen wel lln accepteren maar de lln zullen toch ook de schoolregels moeten accepteren. Misschien willen ze wel helemaal niet naar refo-scholen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Curatorium »

DDD schreef:Wat bedoel je met ´afkomst`?
Dat ook niet-christelijke leerlingen, die de regels wel willen accepteren, toch geaccepteerd moeten worden. Tot nu toe kunnen scholen zulke leerlingen buiten houden door een maas in de wet.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zita »

Chrisje72 schreef:En misschien moeten de scholen wel lln accepteren maar de lln zullen toch ook de schoolregels moeten accepteren. Misschien willen ze wel helemaal niet naar refo-scholen.
Ik dacht dat het verschil werd dat de leerlingen (en ouders) de grondslag van de school alleen maar hoefden te respecteren, in plaats van te onderschrijven.
Maar ik heb de discussie niet zo scherp gevolgd, dus ik kan het ook helemaal fout hebben.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Chrisje72 »

Ik ook niet maar een school heeft toch regels waar iedereen zich aan moet houden? Om maar een vb te noemen : niet roken of alleen op de afgesproken plek. Zo kan een school toch ook de regel hebben : actief meedoen in de les, kledingregels enz enz
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Verontrustende berichten

Bericht door modesto »

Ik denk dat er ook positieve kanten aan zitten, namelijk dat we mensen met het Evangelie in aanraking kunnen brengen voor wie we anders meer moeite zouden moeten doen om ze te bereiken. De deur dicht houden van kerk en school is volgens mij niet Bijbels.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zita »

Chrisje72 schreef:Ik ook niet maar een school heeft toch regels waar iedereen zich aan moet houden? Om maar een vb te noemen : niet roken of alleen op de afgesproken plek. Zo kan een school toch ook de regel hebben : actief meedoen in de les, kledingregels enz enz
Reformatorisch onderwijs onderscheidt zich als het goed is niet alleen door andere (gedrags)regels, maar vooral door een andere identiteit. Als leerlingen, ouders of leerkrachten die identiteit respectvol ter discussie stellen, is het de vraag hoe lang die identiteit behouden blijft.
Gesloten