Activiteiten Stichting Refo500

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Activiteiten Stichting Refo500

Bericht door Gijs83 »

Er is een Stichting Refo500 opgericht. Daar moet hier wel enige aandacht besteed worden. Zie dit artikel in het RD: http://www.refdag.nl/artikel/1448142/Re ... fo500.html
Wat vinden jullie van de activiteiten van deze stichting?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Activiteiten Stichting Refo500

Bericht door Bonny »

RefDag schreef:Refo500 wil [...] zowel in Nederland als in België voor een breed publiek allerlei activiteiten op het gebied van kerk, onderwijs, politiek, wetenschap, maatschappij en toerisme ontwikkelen. Op deze manier wil de stichting aandacht geven „aan thema’s uit de Reformatie en aan de relevantie van deze hervormingsbeweging, ook voor actuele vraagstukken.”
Er is nog niets concreets bedacht zo te lezen, maar het klinkt best interessant.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Activiteiten Stichting Refo500

Bericht door jvdg »

Zoals Bonny al aangaf, is het moeilijk een mening te vormen over een initiatief waarover nog niets concreets is opgeworpen.
Maar in eerste instantie kan ik het wel positief duiden.
Acties die de Reformatie op een juiste wijze voor het voetlicht brengen kunnen we niet afkeuren.

Enfin, we zullen wel zien.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Activiteiten Stichting Refo500

Bericht door memento »

Deze stichting is opgericht, omdat de TUA (Theologische Universiteit Apeldoorn, CGK) kritiek kregen op dat zij de Calvijn-herdenking dit jaar gekaapt zouden hebben.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Activiteiten Stichting Refo500

Bericht door Zita »

Jammer dat Selderhuis een zinnig beroep neerlegt voor zoiets minder zinnigs als het directeurschap van een stichting die Reformatie herdenkt.
Straks gaan we weer zo'n reformatiehype krijgen als dit jaar de Calvijnhype. In februari waren we al Calvijnmoe...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Activiteiten Stichting Refo500

Bericht door Luther »

Zita schreef:Jammer dat Selderhuis een zinnig beroep neerlegt voor zoiets minder zinnigs als het directeurschap van een stichting die Reformatie herdenkt.
Straks gaan we weer zo'n reformatiehype krijgen als dit jaar de Calvijnhype. In februari waren we al Calvijnmoe...
Nou, jij misschien, maar ik heb vrijwel alle activiteiten van de Calvijnherdenking als zeer waardevol ervaren en ik verheug me erop dat we dit soort bezinningen de komende 10 jaar tegemoet kunnen zien. Heerlijk ontspannen avonden, waar je een heel stuk bezinning meekrijgt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Activiteiten Stichting Refo500

Bericht door freek »

Zita schreef:Jammer dat Selderhuis een zinnig beroep neerlegt voor zoiets minder zinnigs als het directeurschap van een stichting die Reformatie herdenkt.
Straks gaan we weer zo'n reformatiehype krijgen als dit jaar de Calvijnhype. In februari waren we al Calvijnmoe...
Inderdaad! Ik wilde bijna zo'n woord gebruiken dat door Wilders al eens in de mond genomen is.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Activiteiten Stichting Refo500

Bericht door -DIA- »

Wist je dat ik bang ben...

Dat het met Refo500 goed misgaat... De protestantse kerken sluiten steeds meer compromissen met de Roomse kerk (RKK). Het gezamenlijk bidden met een Roomsgezinde kan dat? Om slechts één voorbeeld te noemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Activiteiten Stichting Refo500

Bericht door Auto »

-DIA- schreef:Wist je dat ik bang ben...

Dat het met Refo500 goed misgaat... De protestantse kerken sluiten steeds meer compromissen met de Roomse kerk (RKK). Het gezamenlijk bidden met een Roomsgezinde kan dat? Om slechts één voorbeeld te noemen.
Refo500 sluit geen compromissen en gebruikt de mogelijkheden om te spreken op plaatsen waar ze gevraagd worden. Op veel plekken krijgen ze de mogelijkheid om de reformatie onder de aandacht te brengen van theologen van allerlei snit. Heeft al geleid tot afname van geschriften van Luther, Calvijn, etc.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Activiteiten Stichting Refo500

Bericht door -DIA- »

Toch is er de laatste jaren een stroomversnelling in het zoeken naar samenwerken (zacht gezegd). Als we de kerkbladen en de krant goed hebben gelezen zouden we kunnen merken dat er toch wel een en ander schuift.
De secularisatie veroorzaakt door de vernieuwing, brengt kerken in nood, ook in geldelijke nood. En zo wordt de toenadering makkelijker. Samen sterker?
Nogmaals, ik zie een evenement als Refo500 met zorg tegemoet. Als het zover komt...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Activiteiten Stichting Refo500

Bericht door DDD »

Nou, in de Gereformeerde Gemeenten is het anders eerder andersom, zoals u ook zelf wel weet.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Activiteiten Stichting Refo500

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Nou, in de Gereformeerde Gemeenten is het anders eerder andersom, zoals u ook zelf wel weet.
Kunt u daar een concreet voorbeeld van geven? We zijn immers allen gebaad bij duidelijkheid. Vaagheden geven vaak oorzaak
tot verwarring.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Activiteiten Stichting Refo500

Bericht door DDD »

Verdiept u zich maar eens in de geschiedenis van het COGG. Dat lijkt mij een duidelijk voorbeeld.
Plaats reactie