Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door henriët »

Joannah schreef:
Bert Mulder schreef:
Rens schreef: tssssssssssss, als je dáár niet van rond kunt komen...............ik moet het met 1/4e doen......
En dat je daar moeite genoeg mee hebt, weet iedereen op Refoforum....

Dit begint weer uit te draaien op zonde tegen het 10e gebod... begeerte....

Begeerte van wat een predikant krijgt....

De arbeider is zijn loon waardig. Wij hebben er voor te zorgen dat de predikant vrij van aardse zorgen is....
Zowel wij als de predikant zouden helemaal geen aardse zorgen moeten hebben.
Zolang er nog een auto is en een stuk of 4 slaapkamers ....
de predikant kan ook gewoon de tering naar de nering zetten.
Een goede predikant zou niets anders willen.
Ik denk dat men versteld zou staan welke kosten dominees doorgaans maken, en het is zo makkelijk gezegd he.. zoveel 1000 euro, daar moet ie maar van rondkomen,
wat weten wij van de interne zorgen, studieschuld enz enz...

wel geloof ik dat een predikant mag vertrouwen op Zijn hemelse Vader (zoals een ieder van ons) de Heere heeft al zo vaak wonderlijke wegen met Zijn dienstknechten gehouden, als t gaat om financiën. Zo hoorde ik onlangs van een student theologie, dat hij zijn vrouw en kinderen toch aan de tafel liet komen, alhoewel er echt niets meer in huis was, de student begon te bidden.. en het amen had geklonken, en de bel ging...
en er werd een mand met boodschappen gebracht..
dus ook anno nu wil de Heere nog wonderlijk helpen,
maar vergeet niet, dat het voor zo n gezin afzien is.. ook het kijken van de mensen op zo n gezin, ze hebben heus niets te kort, want.. en dan wordt er van alles opgenoemd,

wij hebben als gemeenteleden de plicht een dominee te onderhouden, en het lijkt me dat dat ook in het stoffelijke mag zijn, ( en niet alleen met kerst een kerstbrood.. ;) )
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door JolandaOudshoorn »

Natuurlijk: God zal voorzien. Maar meestal gebruikt Hij daar wel mensen voor!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door memento »

Predikanten krijgen allemaal een goed salaris, en daarnaast woonkostenvergoeding of een pastorie, dus daar mag niet over geklaagd worden. Er zijn gezinnen die het met minder dan de helft moeten doen...

Wel is de studieschuld een probleem. Ik pleit er erg voor dat de kerk deze bij het behalen van de studie aflost, of omzet in een gespreide lening met lage rente. Bv. bij het behalen van de bachelors de dan openstaande schuld omzetten, en bij het behalen van de masters de rest omzetten.

Tevens vind ik dat in bepaalde situaties (studenten met een gezin met kinderen) de diaconie tijdens de studie al in (een deel van) de kosten moet voorzien. Het is van de gekke dat soms moeders MOETEN gaan werken (terwijl ze daar zelf principieel niet gelukkig mee zijn) omdat dat de enige manier is om rond te komen...
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:Predikanten krijgen allemaal een goed salaris, en daarnaast woonkostenvergoeding of een pastorie, dus daar mag niet over geklaagd worden. Er zijn gezinnen die het met minder dan de helft moeten doen...

Wel is de studieschuld een probleem. Ik pleit er erg voor dat de kerk deze bij het behalen van de studie aflost, of omzet in een gespreide lening met lage rente. Bv. bij het behalen van de bachelors de dan openstaande schuld omzetten, en bij het behalen van de masters de rest omzetten.
Bij ons zullen de genen die voor predikant studeren, geen studiekosten betalen hoeven, zoals per kerkorde geregeld is....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:Bij ons zullen de genen die voor predikant studeren, geen studiekosten betalen hoeven, zoals per kerkorde geregeld is....
De studiekosten zullen nog geen 5000 EUR per jaar bedragen, en dan rekenen je collegeld, boekengeld en een flinke reisafstand mee. De échte kosten (al gauw 20.000 per jaar) zitten in het onderhouden van het gezin, zonder dat je (fulltime) kan werken...
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:
Bert Mulder schreef:Bij ons zullen de genen die voor predikant studeren, geen studiekosten betalen hoeven, zoals per kerkorde geregeld is....
De studiekosten zullen nog geen 5000 EUR per jaar bedragen, en dan rekenen je collegeld, boekengeld en een flinke reisafstand mee. De échte kosten (al gauw 20.000 per jaar) zitten in het onderhouden van het gezin, zonder dat je (fulltime) kan werken...
Daar wordt ook in de kerken voor gecollecteerd...

Zo dat de studenten niet in de schulden hoeven te zitten....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door jvdg »

memento schreef:Predikanten krijgen allemaal een goed salaris, en daarnaast woonkostenvergoeding of een pastorie, dus daar mag niet over geklaagd worden. Er zijn gezinnen die het met minder dan de helft moeten doen...

Wel is de studieschuld een probleem. Ik pleit er erg voor dat de kerk deze bij het behalen van de studie aflost, of omzet in een gespreide lening met lage rente. Bv. bij het behalen van de bachelors de dan openstaande schuld omzetten, en bij het behalen van de masters de rest omzetten.
Ik ben niet zo bekend met de beloningsstructuur van predikanten in de Hervormde Kerk.
Maar wat ik uit jouw beide postings begrijp, kan ik het volledig eens zijn met jouw bovengenoemde stellingname.
Immers de gemeente, naar de mens gesproken, "profiteert" toch mede van die studie.

Wat ik wel meen te weten is dat de studenten "ter rechter (afgescheiden) zijde" het niet breed hebben, maar dat ze als predikant een royaal inkomen genieten.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door memento »

jvdg schreef:Wat ik wel meen te weten is dat de studenten "ter rechter (afgescheiden) zijde" het niet breed hebben, maar dat ze als predikant een royaal inkomen genieten.
Ter linkerzijde (gewoon (hersteld) hervormd dus) hebben studenten het meestal nog veel minder breed dan hun afgescheiden broeders. De afgescheiden broeders krijgen geld van de kerk, de hervormde broeders krijgen respectievelijk niets (HHK) of iets van 500 EUR per jaar (PKN GB).

Aan de andere kant: Armoede (of beter gezegd: wat zuiniger aan moeten doen, armoede kennen we onder onze studenten in NL) is een goede leermeester in afhankelijkheid.

Ten slotte: Elke christen (persoonlijk!) heeft in dezen een verantwoording. Weet je iemand die armoede kent? Doe er dan aan wat in je vermogen ligt. Als iedereen dat zou doen, zou er geen armoede meer zijn in de christelijke gemeente, en zeker niet onder theologie-studenten.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door jvdg »

memento schreef:
jvdg schreef:Wat ik wel meen te weten is dat de studenten "ter rechter (afgescheiden) zijde" het niet breed hebben, maar dat ze als predikant een royaal inkomen genieten.
Ter linkerzijde (gewoon (hersteld) hervormd dus) hebben studenten het meestal nog veel minder breed dan hun afgescheiden broeders. De afgescheiden broeders krijgen geld van de kerk, de hervormde broeders krijgen respectievelijk niets (HHK) of iets van 500 EUR per jaar (PKN GB).
Dat vind ik dus fundamenteel fout.
Wat anderen al schreven, de dienaars behoren geen geldzorgen te hebben, teneinde tijdens hun studie en voorbereiding tot het ambt financieel zorgeloos te doen zijn.
Paulus moest voor zijn onderhoud tenten bouwen, maar dat mag anno nu geen norm meer zijn.
Als de Heere Zijn knechten toebereid moeten de gemeentes de financiele consequenties dragen, naast natuurlijk het gebed om arbeiders uit te stoten in de wijngaard.
Het gebed moet gepaard gaan met daden.
Bidt en werkt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:
Dat vind ik dus fundamenteel fout.
Wat anderen al schreven, de dienaars behoren geen geldzorgen te hebben, teneinde tijdens hun studie en voorbereiding tot het ambt financieel zorgeloos te doen zijn.
Paulus moest voor zijn onderhoud tenten bouwen, maar dat mag anno nu geen norm meer zijn.
Als de Heere Zijn knechten toebereid moeten de gemeentes de financiele consequenties dragen, naast natuurlijk het gebed om arbeiders uit te stoten in de wijngaard.
Het gebed moet gepaard gaan met daden.
Bidt en werkt.
Dat MOEST Paulus ook niet...

Dat deed hij vrijwillig, om het Evangelie...
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 17 nov 2009, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door memento »

jvdg schreef:
memento schreef:
jvdg schreef:Wat ik wel meen te weten is dat de studenten "ter rechter (afgescheiden) zijde" het niet breed hebben, maar dat ze als predikant een royaal inkomen genieten.
Ter linkerzijde (gewoon (hersteld) hervormd dus) hebben studenten het meestal nog veel minder breed dan hun afgescheiden broeders. De afgescheiden broeders krijgen geld van de kerk, de hervormde broeders krijgen respectievelijk niets (HHK) of iets van 500 EUR per jaar (PKN GB).
Dat vind ik dus fundamenteel fout.
Wat anderen al schreven, de dienaars behoren geen geldzorgen te hebben, teneinde tijdens hun studie en voorbereiding tot het ambt financieel zorgeloos te doen zijn.
Paulus moest voor zijn onderhoud tenten bouwen, maar dat mag anno nu geen norm meer zijn.
Als de Heere Zijn knechten toebereid moeten de gemeentes de financiele consequenties dragen, naast natuurlijk het gebed om arbeiders uit te stoten in de wijngaard.
Het gebed moet gepaard gaan met daden.
Bidt en werkt.
Als elk gemeentelid wat het daar mee eens is, allemaal overmaakten naar de theologie-studenten uit hun omgeving (en andere armen!) wat ze konden missen, was dit probleem er niet...

Een christen kan nooit volstaan met een wijzen naar de gemeente die het zou moeten doen, zonder zelf de verantwoording te nemen om eraan te doen wat in je vermogen ligt...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:
jvdg schreef:
Dat vind ik dus fundamenteel fout.
Wat anderen al schreven, de dienaars behoren geen geldzorgen te hebben, teneinde tijdens hun studie en voorbereiding tot het ambt financieel zorgeloos te doen zijn.
Paulus moest voor zijn onderhoud tenten bouwen, maar dat mag anno nu geen norm meer zijn.
Als de Heere Zijn knechten toebereid moeten de gemeentes de financiele consequenties dragen, naast natuurlijk het gebed om arbeiders uit te stoten in de wijngaard.
Het gebed moet gepaard gaan met daden.
Bidt en werkt.
Dat MOEST Paulus ook niet...

Dat deed hij vrijwillig, en het Evangelie...
Daar heb je wel gelijk in, maar anno nu, schreef ik, is er een geordend gemeenteleven die het als plicht moet zien om de ambten ook materieel gezien in stand te kunnen houden.
Dat betekent zeker het ondersteunen van hen die tot die dienst worden toegerust.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door jvdg »

memento schreef:Een christen kan nooit volstaan met een wijzen naar de gemeente die het zou moeten doen, zonder zelf de verantwoording te nemen om eraan te doen wat in je vermogen ligt...
Alweer mee eens, maar praktisch gezien werkt het niet als gemeenteleden rechtstreeks aan studenten geld overmaken.
Ik ken ze niet, weet geen bankrekeningnummer en kan de fiscale gevolgen niet overzien.
Daarom pleit ik voor gemeentelijke dan wel de overkoepelende synode maatregelen daarvoor.
Net zoals de zorg voor emeriti predikanten en hun weduwen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door memento »

jvdg schreef:
memento schreef:Een christen kan nooit volstaan met een wijzen naar de gemeente die het zou moeten doen, zonder zelf de verantwoording te nemen om eraan te doen wat in je vermogen ligt...
Alweer mee eens, maar praktisch gezien werkt het niet als gemeenteleden rechtstreeks aan studenten geld overmaken.
Ik ken ze niet, weet geen bankrekeningnummer en kan de fiscale gevolgen niet overzien.
Daarom pleit ik voor gemeentelijke dan wel de overkoepelende synode maatregelen daarvoor.
Net zoals de zorg voor emeriti predikanten en hun weduwen.
Sja, het zou beter zijn als de kerk dit zou doen. Maar tot die tijd is improviseren beter dan niets doen. En voor de ouderwetse methode (envalopje door de deur) heb je geen rekeningnr nodig...

Sowieso denk ik dat een christen armoede niet mag zien als taak van de diakonie, maar ook zelf daarin zijn plicht heeft. Als iemand weet dat zijn overbuurvrouw het arm heeft, moet hij niet zeggen: "ik zal de diaconie eens bellen", of "oh, die is niet van de (juiste) kerk", maar moet hij doen wat in zijn vermogen ligt om te helpen. Als iedere christen dat zou doen, zou er veel leed minder zijn, en veel liefde meer (wat ook een getuigenis richting de wereld is!)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door jvdg »

memento schreef:
jvdg schreef:
memento schreef:Een christen kan nooit volstaan met een wijzen naar de gemeente die het zou moeten doen, zonder zelf de verantwoording te nemen om eraan te doen wat in je vermogen ligt...
Alweer mee eens, maar praktisch gezien werkt het niet als gemeenteleden rechtstreeks aan studenten geld overmaken.
Ik ken ze niet, weet geen bankrekeningnummer en kan de fiscale gevolgen niet overzien.
Daarom pleit ik voor gemeentelijke dan wel de overkoepelende synode maatregelen daarvoor.
Net zoals de zorg voor emeriti predikanten en hun weduwen.
Sja, het zou beter zijn als de kerk dit zou doen. Maar tot die tijd is improviseren beter dan niets doen. En voor de ouderwetse methode (envalopje door de deur) heb je geen rekeningnr nodig...

Sowieso denk ik dat een christen armoede niet mag zien als taak van de diakonie, maar ook zelf daarin zijn plicht heeft. Als iemand weet dat zijn overbuurvrouw het arm heeft, moet hij niet zeggen: "ik zal de diaconie eens bellen", of "oh, die is niet van de (juiste) kerk", maar moet hij doen wat in zijn vermogen ligt om te helpen. Als iedere christen dat zou doen, zou er veel leed minder zijn, en veel liefde meer (wat ook een getuigenis richting de wereld is!)
Naar wat in mijn vermogen ligt help ik waar het nodig is.
Bah, het klinkt zo hoogmoedig.
Maar stel dat ik studenten via de enveloppe wil helpen, moet ik toch weten wie het zijn en waar ze wonen?
Daarom, nogmaals, pleit ik voor een aanpak via de instituten die de verantwoordelijkheid voor de a.s. dienaars des Woords dragen.

Waarom gaat mij dit zo ter harte?
De Heere stoot Zijn dienaars uit, en wij hebben de dure plicht om daarvoor te zorgen (zie ook de HC).
In gebed en geld.
Plaats reactie