Spiegels schrikken vrouwen af.

In de spiegel kijken?

Ik wilde dat er geen spiegels bestonden!
1
6%
Ligt aan mijn stemming of ik graag in de spiegel kijk of niet.
3
18%
Sommige spiegels vertekenen erg. Vooral in winkels.
0
Geen stemmen
Ik kijk graag in de spiegel, is toch niks mis mee?
4
24%
Geen probleem. Ik accepteer mezelf - wel of geen spiegel.
9
53%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 17

edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door edele strijdster »

JolandaOudshoorn schreef:
Jongere schreef:Het is wel een vrouwenonderwerp, dit.
Het valt me nu ook op dat er allerlei vrouwen weer 'aangeschoten' reageren op de post van vlinder. Intrigerend om te zien.
:pan
:hum
Komt doordat ik het verkeerde vocht gebruikt....
Heerlijk zo'n blubberbuikje, en 't is goed te zien dat het door bier komt.Je kunt er heerlijk op trommelen...
;)
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door Jo-Ann »

Edele Strijdster, wijs antwoord!
En van Bert dit keer ook.
De reactie van Vlinder vind ik vrij kort door de bocht.

Zeker als het over een eetverslaving gaat, spelen er meerdere oorzaken een rol.
Dat je er bij bent om een verslaving te krijgen, vind ik onzin. Een verslaving wordt pas opgemerkt als je al verslaafd ben.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11413
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door Mister »

Een volgende ronde prednisolon moet ik maar afslaan, geloof ik... Gelukkig liggen er nog slablaadjes hier. ;)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door vlinder »

@ E.S. Ik heb bijna niets uit boekjes, wel uit de praktijk. Ik heb van dichtbij meegemaakt o.a. Anorexia, Bordeline, Boulimia. Ik wil hier niet over uitweiden omdat ik dat te persoonlijk info vind. Dus niet zo kletsen dat ik me moet verdiepen.
Je kunt het niet met me eens zijn, maar dat moet je mij niet gaan verwijten dat ik me moet verdiepen. Juist door wat ik van heel dichtbij heb gezien heb ik deze mening.
Ik heb helemaal geen zin om hier les te geven. Prednison kan je zien dat o.a. het gezicht opgeblazen is. Bij schildklier heb je veelal een dikke/stevige nek. Dexametason-gebruikers hebben ook vaak een opgezet gezicht.
Mensen met diabetes zijn vaak ook stevig, maar dat is veelal niet te onderscheiden.
Verder is bij mensen met vocht ook opgezette handen en voeten, iets wat met puur overgewicht lang niet altijd het geval is. Wel iets, maar niet in zulke extreme mate.

@ Jo-Anne: Je zegt het niet met me eens te zijn, lekker vaag, leg dan even uit waar je het niet mee eens bent en waarom niet.

@ Refo: die koffie hoeft voor jou geen verslaving te zijn, voor mij was dat wel zo.

Waarom gaan jullie niet in op die andere 90%? Komt het te dicht bij? Moeten we zelf ook eens wat meer laten staan dan consumeren waar we zin in hebben? Waarom wordt ik continue aangevallen op de mensen die ziek zijn, of een verslaving hebben? Ik geef toch aan dat ik het juist NIET over hen heb? Of willen jullie zeggen dat iedereen die dik is last heeft van een verslaving?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door edele strijdster »

Vlinder,
Logisch, dat je hier niet op persoonlijke verhalen ingaat. Zou ik ook niet doen, omdat het vaak al erg pijnlijk is. Dan heb je er totaal geen behoefte aan om dit op een openbaar forum te bespreken. Toch wordt ik er erg nieuwsgierig van waarop jij baseert dat het "eigen schuld" is, als mensen verslaafd zijn. Ik zie dat "eigen schuld" hierin niet zo. Zou je kunnen uitleggen waarom jij het "eigen schuld" vindt? Misschien dat het veel duidelijkheid geeft.

Ik raad je aan om jezelf te verdiepen in psychiatrische problemen/ verslaving om een aantal uitspraken van jou. Ik schrok behoorlijk toen ik bepaalde zinnen van jou las. HIerdoor vroeg ik mezelf af wat je van deze problematiek afwist. Het komt op mij namelijk niet over dat je jezelf erin verdiept hebt.

Het gaat om de volgende uitspraken:
vlinder schreef: En snoepverslaving vind ik inderdaad je eigen schuld. Iedere verslaving is dat. Het gaat je aan je hart om ermee te stoppen (zou trouwens wel beter zijn voor je hart, maar dat terzijde). Er zijn genoeg afkickprogramma's..
vlinder schreef: Je kunt prima zonder. Dat geldt ook voor snoep, roken, alcohol en friet. Hele volksstammen kunnen zonder, dus waarom iemand anders niet? Ik zeg dus niet dat bij iedereen het leven van een leien dakje gaat e.d. Maar verslaving helpt niet.
vlinder schreef: Toch blijf ik erbij dat je bij een eetstoornis er zelf bij bent. Je geeft er zelf aan toe om steeds meer te eten. En vaak zal het eerst bewustwording moeten zijn en ik denk bijna onder begeleiding van een psycholoog.
Ik vind het echt fijn om te horen dat je niemand wilt kwetsen. Ik hoop alleen dat je snapt dat je uitspraken wel kwetsend over kunnen komen voor mensen die (nog) met verslaving en/ of eetproblemen worstelen of er in hun directe omgeving mee te maken hebben.
Ik denk dat je van beide kunt zeggen dat mensen er niet bewust voor kiezen om verslaafd te zijn of een eetstoornis te hebben. Als je er niet bewust voor kiest betekend dat automatisch dat het je overkomt en dat het dus niet je eigen schuld is. Bij beide heb je een fors probleem en inderdaad hulp nodig!
Je vertelde dat je koffieverslaafd was. Ik ben nog steeds benieuwd of deze verslaving aangeleerd was of dat het een vlucht was. Wanneer het aangeleerd is, kun je het afleren. Wanneer een verslaving een vlucht is, moet je leren omgaan met de oorzaak van je vlucht. Het is dan veel lastiger om van een verslaving af te komen.

Je zegt dat wij niet in gaan op de andere 90%. Naar mijn idee is daar al genoeg over gezegd waaruit blijkt dat we je gelijk geven dat mensen goed voor hun lichaam moeten zorgen. Dat het inderdaad zondig is als mensen welbewust (dus zonder dat daar een psychische of lichamelijke oorzaak voor is!) zichzelf vol eten met allerlei vettigheid en suiker, roken en zichzelf in gevaar brengen. Ik neem aan dat o.a. Joannah het in haar post over deze mensen heeft.

Bedankt trouwens voor je uitleg. Wist wel de verschijnselen bij vocht en Prednison, maar niet bij een schildklier die niet goed werkt!
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door vlinder »

Misschien is eigen schuld inderdaad te hard geoordeeld, maar gevoelsmatig zie ik het in de meeste gevallen wel zo. Als iemand stress heeft, gaat hij extra snoepen. Dat bevredigd voor even. Dat komt omdat je hersenen dit associëren met een geluksgevoel en maken op dat moment Serotonine aan. Maar na een korte tijd is die bevrediging weg, en wil iemand opnieuw, omdat iemand dan opnieuw serotonine krijgt en een idee krijgt even minder zorgen te hebben. In plaats van uitzoeken waar dit aan ligt, of er tegen te vechten, nemen mensen nog meer en meer en meer, om zich beter te voelen. Ik zeg niet dat je dat direct in het begin al door hebt, maar op den duur moet je m.i. wel zien van: sjonge, alweer een zak chips leeg, gister ook al. En ik dacht dat ik nog een pak koeken en chocola had. Op dat moment moet je je m.i. bewust worden om het beginnende probleem aan te pakken. Ga er met anderen over praten. Doe je dit niet? Dan krijg je m.i. een waarschuwing als de weegschaal binnen twee maanden +5-8 kilo aangeeft. Dat zijn signalen waar je iets mee moet doen. Doe je dat niet is het m.i. je eigen schuld dat je overgewicht krijgt. Ook mensen in de omgeving hebben hier een verantwoording in om te vragen hoe het gaat en of ze wat voor diegene kunnen betekenen. In deze context bedoel ik eigen schuld. Je bent er zelf bij. Maar meestal (dat was ik vroeger ook) voel je je te hoogmoedig, of juist erg beschaamd om hulp te zoeken en zoek je het liever in ongezonde dingen wat m.i. ook zonde is. En ik weet dat er onbeschrijflijk veel leed is op de wereld. Met name de laatste weken ben ik daar weer bij bepaald. Maar dit ver-eten is geen oplossing.

Ik dacht gister opeens: misschien hebben jullie wel een heel ander beeld bij dikke mensen dan ik. Ik schreef gister ook: ik vind iemand niet snel te dik. Een buikje (bij mannen) vind ik zelfs nog wel leuk staan ook. Ik vind pas iets heel dik als iemand er gezondheidsproblemen mee krijgt. (Misschien heb ik intussen te veel zieke mensen gezien wat puur door overgewicht komt? Daarom vind ik het zo erg dat het zo geaccepteerd is om ernstig overgewicht te hebben.)

Mijn koffie-verslaving was eerst gewoonte. Thuis dronken mijn ouders ook heel veel koffie. Later ging ik het vooral drinken als ik hoofdpijn had, of me rot voelde. Voor mij was het een soort energiedrank.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door MarthaMartha »

vlinder schreef: Een buikje (bij mannen) vind ik zelfs nog wel leuk staan ook.


:?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door vlinder »

MarthaMartha schreef:
vlinder schreef: Een buikje (bij mannen) vind ik zelfs nog wel leuk staan ook.


:?
Heb ik iets verkeerd gezegd? Ik zie dat liever dan dat lange slungelige.... :super
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door vogeltje »

vlinder schreef:
MarthaMartha schreef:
vlinder schreef: Een buikje (bij mannen) vind ik zelfs nog wel leuk staan ook.


:?
Heb ik iets verkeerd gezegd? Ik zie dat liever dan dat lange slungelige.... :super
Ik heb liever een man die me aandacht en liefde geeft.
Hij mag dan best een buikje hebben.
Of een lange slungel zijn.
:oops
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door vlinder »

vogeltje schreef:
vlinder schreef:
MarthaMartha schreef:
vlinder schreef: Een buikje (bij mannen) vind ik zelfs nog wel leuk staan ook.


:?
Heb ik iets verkeerd gezegd? Ik zie dat liever dan dat lange slungelige.... :super
Ik heb liever een man die me aandacht en liefde geeft.
Hij mag dan best een buikje hebben.
Of een lange slungel zijn.
:oops
Dat is voor mij vanzelfsprekend! :super
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door edele strijdster »

Vlinder,
Ja, ik vond “eigen schuld” behoorlijk hard geoordeeld. Als ik nu je reactie lees, kan ik wel wat beter begrijpen hoe jou gevoel ontstaat hoewel ik het er nog niet helemaal mee eens ben.
Weet je, ik denk alleen dat heel veel mensen keihard vechten om hier op een andere manier mee om te gaan. Ik denk dat de meeste heus wel weten dat ze te veel eten, te zwaar zijn en dat dit ongezond is. Tuurlijk zijn het signalen waar ze wat mee moeten en dat weten ze zelf ook wel. Alleen moet je dat ook wel durven en kunnen! Bedenken dat je er wat mee moet/ hulp nodig hebt en de stap tot hulp vragen zetten zijn 2 totaal andere dingen….

Trouwens, ongezond eten hoeft zich niet te uiten in overgewicht. Er zijn mensen die kilo’s chips, patat en snoep eten, liters frisdrank drinken, maar geen gram zwaarder worden. Toch is het even ongezond en misschien zelfs nog wel gevaarlijker omdat je de signalen dan te laat opmerkt… Daarom denk ik dat we met elkaar gerust overgewicht mogen accepteren, maar het ongezonde eten/ drinken niet.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door MarthaMartha »

en als we nou teruggaan naar de spiegels?
Kunnen we geen poll toevoegen, met wat mogelijkheden hoe vrouwen omgaan met spiegels?
Ik ben best benieuwd ....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef:en als we nou teruggaan naar de spiegels?
Kunnen we geen poll toevoegen, met wat mogelijkheden hoe vrouwen omgaan met spiegels?
Ik ben best benieuwd ....
Ikke niet :?
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door vogeltje »

MarthaMartha schreef:en als we nou teruggaan naar de spiegels?
Kunnen we geen poll toevoegen, met wat mogelijkheden hoe vrouwen omgaan met spiegels?
Ik ben best benieuwd ....
Zo goed? :)
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door MarthaMartha »

vogeltje schreef:
MarthaMartha schreef:en als we nou teruggaan naar de spiegels?
Kunnen we geen poll toevoegen, met wat mogelijkheden hoe vrouwen omgaan met spiegels?
Ik ben best benieuwd ....
Zo goed? :)
leukerd!
Mag er nog 1 optie bij?

ik ontwijk ze graag, maar werp toch af en toe een vluchtige blik ...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie