Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door memento »

Dan moet je toch eens beter om je heen kijken als er rampen plaats vinden. Tot nu toe zorgt God dan ook!
Er komt een geldinzameling op gang en het geld stroomt binnen.
Klopt, binnen 2 weken heb je voldoende geld om wat te gaan doen. Oeps, 2 weken kost bij een ramp een hoop mensenlevens....
Denk je dat het geld wat belegd is ineens beschikbaar is?
Ja. Als jij een onderpant hebt (in dit geval dus belegd geld) kan de bank je direct geld ter beschikking stellen. Strikt gesproken als een lening met zeer lage rente, met je belegde geld als onderpant. Zodat je direct kan gaan helpen, terwijl het ingezamelde geld langzaam binnenstroomt.
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door joepie »

Toch nog maar eens terug naar wat de Bijbel zegt:
Bezorgdheid
25 Daarom zeg Ik u: Weest niet bezorgd over uw leven, wat gij zult eten [of drinken], of over uw lichaam, waarmede gij het zult kleden. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? 26 Ziet naar de vogelen des hemels: zij zaaien niet en maaien niet en brengen niet bijeen in schuren, en toch voedt uw hemelse Vader die; gaat gij ze niet verre te boven? 27 Wie van u kan door bezorgd te zijn één el aan zijn lengte toevoegen? 28 En wat zijt gij bezorgd over kleding? Let op de leliën des velds, hoe zij groeien: 29 zij arbeiden niet en spinnen niet; en Ik zeg u, dat zelfs Salomo in al zijn heerlijkheid niet bekleed was als een van deze. 30 Indien nu God het gras des velds, dat er heden is en morgen in de oven geworpen wordt, zó bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, kleingelovigen? 31 Maakt u dan niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden? 32 Want naar al deze dingen gaat het zoeken der heidenen uit. Want uw hemelse Vader weet, dat gij dit alles behoeft. 33 Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden. 34 Maakt u dan niet bezorgd tegen de dag van morgen, want de dag van morgen zal zijn eigen zorgen hebben; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.

Misschien moeten we meer daarheen terug? Gewoon ons vertrouwen op God stellen ook in het voorzien bij rampen die misschien ooit eens staan te gebeuren?
En doen wat we moeten doen voor de dag van vandaag?
Heel gewoon: vertrouwen.
En God is getrouw, die niet zal gedogen, dat gij boven vermogen verzocht wordt, want Hij zal met de verzoeking ook voor de uitkomst zorgen, zodat gij ertegen bestand zijt.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door memento »

@joepie, dus jij spaart niet, en geeft alles wat je overhoud direct aan een goed doel?
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door joepie »

Dat is totaal iets anders. Die vergelijking gaat niet op. En dat is mijn persoonlijk geld. Waarvoor ik aan niemand hier aanwezig uitleg hoef te geven hoe is daar mee omga.
Hier is gemeenschapsgeld, voor het doel de zending te bedrijven. En men gaat er mee beleggen.
In plaats van het uit te geven voor het doel waar God het voor gegeven heeft gaan we er mee speculeren.
Want het is niet genoeg er moet toch wel meer en meer en meer komen. Nooit tevreden met wat men krijgt.
God gaf manna voor de dag waarop het nodig was, en toen de Israëlieten bang waren dat er voor de volgende en de volgende en de volgende dag niets zou zijn gingen ze het oppotten.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door refo »

Eigenlijk doet God het verkeerd in jouw gedachtengang.
In plaats van precies genoeg te geven, geeft Hij teveel. Zodat er gespaard, belegd moet worden.

En als jij teveel krijgt en gaat beleggen en men wijst daarop reageer je geprikkeld, dat niemand daarmee te maken heeft. Inderdaad. En jij hebt niets te maken met of geld overtollig is of hoe eventueel overtollig geld bij de zending 'belegd' wordt. Het geld wordt uiteindelijk besteed, maar niet direct.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door memento »

@Joepi,

Daarnaast moest ik nog denken aan Jozef. Die was dan ook heel goddeloos bezig, door 7 jaar lang graan op te sparen. Toch had hij de daarop volgende 7 jaar er toch behoorlijk nut van.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door refo »

De Heere Jezus bedoelt met 'niet bezorgd zijn' niet dat we geen voorzorgen mogen nemen. Maar wel dat we van de zorgen niet wakker mogen liggen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door joepie »

refo schreef:Eigenlijk doet God het verkeerd in jouw gedachtengang.
In plaats van precies genoeg te geven, geeft Hij teveel. Zodat er gespaard, belegd moet worden.

En als jij teveel krijgt en gaat beleggen en men wijst daarop reageer je geprikkeld, dat niemand daarmee te maken heeft. Inderdaad. En jij hebt niets te maken met of geld overtollig is of hoe eventueel overtollig geld bij de zending 'belegd' wordt. Het geld wordt uiteindelijk besteed, maar niet direct.
Nee, de mensen vinden het blijkbaar te veel en gaan het oppotten in plaats van uit te geven aan het doel waar het voor bestemd is.
Ik denk dat ze het wel degelijk zouden kunnen besteden aan het doel waar het voor gegeven is, en anders zijn er nog genoeg noden te ledigen.
En ik reageer niet geprikkeld, heb ook niet gezegd dat ik zou gaan beleggen als ik te veel zou hebben. Ik probeer er al op te wijzen dat het om GEMEENSCHAPSGELD gaat. Wat gegeven is voor een bepaald doel.
Sparen is iets anders dan beleggen. Dat is speculeren.

In in het geval van Jozef had Jozef in de dromen gezien wat hij moest doen. Dus God had hem dat te doen gegeven.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Plaats reactie