Boomsma: Jezus niet enige weg tot behoud.

Gesloten
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Boomsma: Jezus niet enige weg tot behoud.

Bericht door hervormde »

HILVERSUM – Jezus Christus is niet de enige weg tot behoud. Als iemand een deugdzaam leven leidt, komt hij ook in de hemel. Dat zei EO-presentator Arie Boomsma dinsdag in het tv-programma ”30 Hoog” van de NCRV.

In een interview met presentator Frénk van der Linden zegt Boomsma dat er nooit een moment in zijn leven is geweest dat hij niet aan zijn geloof heeft getwijfeld. „Nadeel van gelovig zijn is dat je deel uitmaakt van een groep.”

Boomsma ziet Jezus niet als de enige weg tot behoud. Om in de hemel te komen, is een persoonlijke band met God volgens hem niet noodzakelijk. „Daar heb ik heel veel moeite mee. Ik geloof dat ieder mens de kans krijgt op het eeuwig leven.”

Als iemand God niet kent maar een deugdzaam leven leidt, komt hij ook in de hemel, aldus de EO-presentator. „Dat haal ik uit de Bijbel.”

In het interview verwoordt Boomsma zijn afkeer van de godsdienstige ideeën van CU-minister Rouvoet en spreekt hij over „het roken van een joint met God.”

Bron: Interneteditie Reformatorisch Dagblad dd 5 augustus 2009. mvg Jean
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Boomsma: Jezus niet enige weg tot behoud.

Bericht door Jean le Fontain »

Dit artikel is inmiddels ook in ander topic opgenomen:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=16&t=8648
Daarom :lock
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Boomsma: Jezus niet enige weg tot behoud.

Bericht door Jean le Fontain »

Voor alle volledigheid de rectificatie van het Reformatorisch Dagblad:

Rectificatie 5-8-2009, 13:59 uur: Onderstaande uitspraken van Boomsma zijn niet afgelopen dinsdag gedaan, maar vorig jaar juli. Het desbetreffende interview is wel dinsdagavond herhaald op tv-themakanaal Spirit 24. Boomsma heeft zijn gewraakte uitspraken overigens in oktober 2008 genuanceerd.
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Boomsma: Jezus niet enige weg tot behoud.

Bericht door Jean le Fontain »

... en de uitleg van de hoofredacteur:

Pijnlijke vergissing rond Boomsma
06-08-2009 11:42
Het spijt ons. We zaten woensdag gewoon fout met het bericht dat EO-coryfee Arie Boomsma ontkent dat Christus de enige weg tot behoud is. Daardoor hebben we hem en zijn omroep schade berokkend en heeft het RD verwarring gezaaid. Dit had zo niet moeten gebeuren. Niet om een en ander nu vervolgens te nuanceren of te vergoeilijken, maar wel om uit te leggen hoe het is gegaan, willen we toelichten hoe het woensdag op de redactie liep.

Ruim een halfuur voor het sluiten van de krant kregen we de tip binnen dat Boomsma dinsdagavond in een televisie-uitzending had gezegd dat Jezus Christus niet de enige weg tot behoud is. Dat schokte ons. Zo’n uitspraak raakt immers de kern van de Bijbelse boodschap. En wanneer die wordt gedaan door een medewerker van een christelijke omroep is dat nieuwswaardig.

Direct na het binnenkomen van de tip is een redacteur de uitzending gaan bekijken en heeft daar in korte tijd een bericht van gemaakt. Dat kon woensdag nog net worden geplaatst op pagina 3 van de krant. Hetzelfde bericht hebben we gepubliceerd op onze digitale krant en in onze nieuwsbrief, die dagelijks rond 12.00 uur wordt verzonden. Naar ons oordeel was het op dat moment niet nodig onmiddellijk de EO te bellen om te checken of een en ander klopte. Boomsma had immers de uitspraken publiek gedaan en ze waren inmiddels al bij duizenden televisiekijkers bekend.

Dat we fout zaten, hoorden we om 12.15 uur. Een EO-medewerker belde met de mededeling dat Boomsma weliswaar zijn uitspraken had gedaan, maar niet op dinsdag 4 augustus 2009, maar al in juli 2008. We brachten dus oud nieuws.

Wat bleek? Het interview met Boomsma was inderdaad op dinsdagavond uitgezonden door het digitale themakanaal Spirit 24. Maar dat was een herhaling van de uitzending van juli 2008. Dat hadden we in de haast waarmee het bericht is samengesteld, over het hoofd gezien.

Komt nog bij dat woensdagmiddag bleek dat Boomsma teruggekomen is op zijn uitspraken. Op zijn weblog schreef hij vorige zomer: „Gisteravond werd het programma 30 Hoog uitgezonden, waarin ik geïnterviewd werd door Frénk van der Linden. Ik heb van dat gesprek een puinhoop gemaakt. Het beeld dat uiteindelijk opdoemde, was niet positief. Dat neem ik mijzelf kwalijk. Toen we over mijn geloof praatten, gaf ik aan daar regelmatig aan te twijfelen. Ik ben van mening dat twijfel resulteert in vraagstelling. Daardoor blijf ik actief bezig met mijn geloof, het proberen te doorgronden van God en de Bijbel. In het gesprek heb ik onvoldoende benadrukt waarom ik toch altijd vasthoud aan mijn geloof, er enthousiast over blijf. Onvoldoende benadrukt ook waarom twijfel en vraagstelling zo belangrijk zijn voor geloofsgroei, een relatie met God. In het verlengde daarvan ligt de vraag over zekerheid en waarheden. Ik geloof in God en zijn zoon Jezus, gaf ik aan in het gesprek. Ik geloof dat dit de waarheid is, maar ik kan niet van anderen verwachten dat zij die waarheid erkennen. Dat betekent nog niet dat ik net zo veel waarheid zie in andere overtuigingen.”

Ook in vraaggesprekken met het tijdschrift Reader’s Digest en met het dagblad Trouw kwam dit onderwerp aan de orde. In laatst genoemde krant zei Boomsma: „Voor mij is God een absolute waarheid, maar het heeft niet zo veel zin om alleen maar tegen anderen te roepen dat God de weg, de waarheid en het leven is, geloof in Jezus en je bent gered. Dat is namelijk meteen het einde van de dialoog. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zal zeggen: „O prachtig, vertel me eens meer!” Ik geloof in het gesprek: Laten we eens kijken hoe onze levens lopen. Waar zie ik God en jij niet? Wat zie jij dan wel?”

Kortom, Boomsma is na het interview van juli vorig jaar op zijn uitspraken teruggekomen.

Daarom is onze vergissing ook zo pijnlijk. Daarom maken we onze excuses, tegenover Boomsma, tegenover de EO en tegenover u als lezers.

W. B. Kranendonk

Bron: Interneteditie Reformatorisch Dagblad dd 5 augustus 2009
Gesloten