Geen herziening euthanasiebeleid

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Geen herziening euthanasiebeleid

Bericht door Erasmiaan »

Refdag.nl schreef:Geen herziening euthanasiebeleid
15-07-2009 11:48 | Buitenlandredactie

Hirsch Ballin.

GENÈVE – Minister Hirsch Ballin van Justitie ziet geen aanleiding om de Nederlandse euthanasiewetgeving te herzien, ondanks pittige kritiek van het VN-mensenrechtencomité.

Het grote aantal euthanasie­gevallen in ons land (ten minste 2300 in 2008) en de procedure die artsen volgen bij euthanasie roepen bij de Verenigde Naties veel vragen op, zo bleek dinsdag tijdens de eerste zittingsdag van het comité in Genève. Het VN-comité wijdt twee dagen aan het Nederlandse mensenrechten­beleid.

Ruth Wedgwood, een Amerikaanse hoogleraar in de rechten, zei dinsdag namens het VN-comité dat Nederland er goed aan zou doen om alle euthanasievragen vooraf door de rechter te laten toetsen.

De Nederlandse regering voelt niets voor de suggestie, zo liet Hirsch Ballin woensdag tijdens de tweede zittingsdag weten. Hij benadrukte dat Nederland een andere systematiek heeft gekozen. Artsen zijn verplicht euthanasie te melden bij een regionale toetsingscommissie. Als ze zich houden aan de voorschriften, komen ze niet in aanraking met de rechter. Zijn er wel onregelmatigheden, dan krijgen ze alsnog te maken met de strafrechter, aldus de Nederlandse minister van Justitie.

De Amerikaanse hoogleraar wees erop dat Europese landen zich vaak fel verzetten tegen het opleggen en uitvoeren van de doodstraf in Amerika. Diezelfde houding zou moeten leiden tot meer zorgen over het hoge aantal euthanasiegevallen en over het gebrek aan rechterlijke toetsing.
:nonnon

Die Amerikaan legt nu precies de vinger op de zere plek.
backtobasic
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 jun 2009, 10:33
Locatie: Kaapstad
Contacteer:

Re: Geen herziening euthanasiebeleid

Bericht door backtobasic »

Erasmiaan schreef:
Refdag.nl schreef:Geen herziening euthanasiebeleid
15-07-2009 11:48 | Buitenlandredactie

Hirsch Ballin.

GENÈVE – Minister Hirsch Ballin van Justitie ziet geen aanleiding om de Nederlandse euthanasiewetgeving te herzien, ondanks pittige kritiek van het VN-mensenrechtencomité.

Het grote aantal euthanasie­gevallen in ons land (ten minste 2300 in 2008) en de procedure die artsen volgen bij euthanasie roepen bij de Verenigde Naties veel vragen op, zo bleek dinsdag tijdens de eerste zittingsdag van het comité in Genève. Het VN-comité wijdt twee dagen aan het Nederlandse mensenrechten­beleid.

Ruth Wedgwood, een Amerikaanse hoogleraar in de rechten, zei dinsdag namens het VN-comité dat Nederland er goed aan zou doen om alle euthanasievragen vooraf door de rechter te laten toetsen.

De Nederlandse regering voelt niets voor de suggestie, zo liet Hirsch Ballin woensdag tijdens de tweede zittingsdag weten. Hij benadrukte dat Nederland een andere systematiek heeft gekozen. Artsen zijn verplicht euthanasie te melden bij een regionale toetsingscommissie. Als ze zich houden aan de voorschriften, komen ze niet in aanraking met de rechter. Zijn er wel onregelmatigheden, dan krijgen ze alsnog te maken met de strafrechter, aldus de Nederlandse minister van Justitie.

De Amerikaanse hoogleraar wees erop dat Europese landen zich vaak fel verzetten tegen het opleggen en uitvoeren van de doodstraf in Amerika. Diezelfde houding zou moeten leiden tot meer zorgen over het hoge aantal euthanasiegevallen en over het gebrek aan rechterlijke toetsing.
:nonnon

Die Amerikaan legt nu precies de vinger op de zere plek.
de schijnchristelijkheid van het CDA komt weer even naar de oppervlakte.
Sola Scriptura
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Geen herziening euthanasiebeleid

Bericht door Jean le Fontain »

Volgens mij kun je de bestaande euthanasiepraktijk in Nederland en doodstraf in de USA niet zomaar met elkaar vergelijken.

Beetje onzorgvuldig van deze hoogleraar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Geen herziening euthanasiebeleid

Bericht door Erasmiaan »

backtobasic schreef: de schijnchristelijkheid van het CDA komt weer even naar de oppervlakte.
Ja, Hirsch Ballin handelt hier mijns inziens een beetje als een marionet (ik kan niet geloven dat hij er echt zelf achter staat).
Jean le Fontain schreef:Volgens mij kun je de bestaande euthanasiepraktijk in Nederland en doodstraf in de USA niet zomaar met elkaar vergelijken.

Beetje onzorgvuldig van deze hoogleraar.
Hoe bedoel je dit?

Die Amerikaan zegt: jullie wijzen wel altijd naar de doodstraf en zeggen dat die niet humaan is, maar die wordt tenminste nog door een rechter opgelegd. Jullie doden zomaar oude mensen (of terminale mensen) die geen strafbaar feit hebben gedaan en dat wordt ook nog niet eens door een rechter getoetst.

Ik zie daar wel degelijk enige overeenkomsten.
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Geen herziening euthanasiebeleid

Bericht door Jean le Fontain »

Erasmiaan schreef:
Jean le Fontain schreef:Volgens mij kun je de bestaande euthanasiepraktijk in Nederland en doodstraf in de USA niet zomaar met elkaar vergelijken.

Beetje onzorgvuldig van deze hoogleraar.
Hoe bedoel je dit?

Die Amerikaan zegt: jullie wijzen wel altijd naar de doodstraf en zeggen dat die niet humaan is, maar die wordt tenminste nog door een rechter opgelegd. Jullie doden zomaar oude mensen (of terminale mensen) die geen strafbaar feit hebben gedaan en dat wordt ook nog niet eens door een rechter getoetst.

Ik zie daar wel degelijk enige overeenkomsten.
Welke overeenkomsten dan?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Geen herziening euthanasiebeleid

Bericht door Erasmiaan »

Jean le Fontain schreef:
Erasmiaan schreef:
Jean le Fontain schreef:Volgens mij kun je de bestaande euthanasiepraktijk in Nederland en doodstraf in de USA niet zomaar met elkaar vergelijken.

Beetje onzorgvuldig van deze hoogleraar.
Hoe bedoel je dit?

Die Amerikaan zegt: jullie wijzen wel altijd naar de doodstraf en zeggen dat die niet humaan is, maar die wordt tenminste nog door een rechter opgelegd. Jullie doden zomaar oude mensen (of terminale mensen) die geen strafbaar feit hebben gedaan en dat wordt ook nog niet eens door een rechter getoetst.

Ik zie daar wel degelijk enige overeenkomsten.
Welke overeenkomsten dan?
Je moet nooit een vraag met een wedervraag beantwoorden.
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Geen herziening euthanasiebeleid

Bericht door Jean le Fontain »

Erasmiaan schreef:
Jean le Fontain schreef:
Erasmiaan schreef:
Jean le Fontain schreef:Volgens mij kun je de bestaande euthanasiepraktijk in Nederland en doodstraf in de USA niet zomaar met elkaar vergelijken.

Beetje onzorgvuldig van deze hoogleraar.
Hoe bedoel je dit?

Die Amerikaan zegt: jullie wijzen wel altijd naar de doodstraf en zeggen dat die niet humaan is, maar die wordt tenminste nog door een rechter opgelegd. Jullie doden zomaar oude mensen (of terminale mensen) die geen strafbaar feit hebben gedaan en dat wordt ook nog niet eens door een rechter getoetst.

Ik zie daar wel degelijk enige overeenkomsten.
Welke overeenkomsten dan?
Je moet nooit een vraag met een wedervraag beantwoorden.
Ja hallo zeg! Jij ziet overeenkomsten; mag ik daar dan naar vragen?

Ik ben er echt niet op uit om je onderuit te halen hoor, dus een beetje minder azijn-gehalte zou de discussie een beetje normaler houden!
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Geen herziening euthanasiebeleid

Bericht door Erasmiaan »

Het was een antwoord met een knipoog; ik wilde er alleen maar mee zeggen dat mijn vraag ook nog open stond ;).
backtobasic
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 jun 2009, 10:33
Locatie: Kaapstad
Contacteer:

Re: Geen herziening euthanasiebeleid

Bericht door backtobasic »

Erasmiaan schreef:
backtobasic schreef: de schijnchristelijkheid van het CDA komt weer even naar de oppervlakte.
Ja, Hirsch Ballin handelt hier mijns inziens een beetje als een marionet (ik kan niet geloven dat hij er echt zelf achter staat).google eens op Ballin Donner Demmink. ben benieuwd of je dan nog zo verbaasd bent
Jean le Fontain schreef:Volgens mij kun je de bestaande euthanasiepraktijk in Nederland en doodstraf in de USA niet zomaar met elkaar vergelijken.

Beetje onzorgvuldig van deze hoogleraar.
Hoe bedoel je dit?

Die Amerikaan zegt: jullie wijzen wel altijd naar de doodstraf en zeggen dat die niet humaan is, maar die wordt tenminste nog door een rechter opgelegd. Jullie doden zomaar oude mensen (of terminale mensen) die geen strafbaar feit hebben gedaan en dat wordt ook nog niet eens door een rechter getoetst.

Ik zie daar wel degelijk enige overeenkomsten.
Sola Scriptura
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Geen herziening euthanasiebeleid

Bericht door Bureaucraat »

Erasmiaan schreef:
Die Amerikaan legt nu precies de vinger op de zere plek.
Er is een wezenlijk verschil tussen de doodstraf en euthanisie. In het eerste geval beschikt de staat over een leven, in het laatste geval beschikt de mens zelf.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Geen herziening euthanasiebeleid

Bericht door Erasmiaan »

Bureaucraat schreef:
Erasmiaan schreef:
Die Amerikaan legt nu precies de vinger op de zere plek.
Er is een wezenlijk verschil tussen de doodstraf en euthanasie. In het eerste geval beschikt de staat over een leven, in het laatste geval beschikt de mens zelf.
Het gaat hier over de procedure hoe een mens aan zijn einde komt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Geen herziening euthanasiebeleid

Bericht door jvdg »

Het doet me toch zeer als een CDA-er niet op z'n minst een soort handschoen oppakt die de discussie in Nederland weer zou kunnen openbreken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Geen herziening euthanasiebeleid

Bericht door Marnix »

Mij ook.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Geen herziening euthanasiebeleid

Bericht door Gijs83 »

jvdg schreef:Het doet me toch zeer als een CDA-er niet op z'n minst een soort handschoen oppakt die de discussie in Nederland weer zou kunnen openbreken.
Volgens mij is het CDA helemaal niet zo Christelijk als je zou verwachten. Als je ziet wat er allemaal bij door kan, dan is het echt werelds. Laatste voorbeeld: premier Balkenende die op zondag naar paardenwedstrijden gaat. Zelf in Ger.Bondsgemeenten zitten mensen die bijna compleet werelds leven...
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Geen herziening euthanasiebeleid

Bericht door Lassie »

Gijs83 schreef:
jvdg schreef:Het doet me toch zeer als een CDA-er niet op z'n minst een soort handschoen oppakt die de discussie in Nederland weer zou kunnen openbreken.
Volgens mij is het CDA helemaal niet zo Christelijk als je zou verwachten. Als je ziet wat er allemaal bij door kan, dan is het echt werelds. Laatste voorbeeld: premier Balkenende die op zondag naar paardenwedstrijden gaat. Zelf in Ger.Bondsgemeenten zitten mensen die bijna compleet werelds leven...
Wat is er zo vreemd aan om naar een paardenwedstrijd te gaan op zondag? Wie zegt dat hij niet naar de kerk is geweest?
Plaats reactie