Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door jakobmarin »

BARNEVELD – In het kerk­verband van de Oud Gereformeerde Gemeenten is zondag een kanselboodschap voorgelezen. De kern van de boodschap was de steeds groter wordende kloof tussen kerk en wereld.
De kanselboodschap was gevolg van een synodaal besluit, genomen op 3 juni. De kerk sprak onder meer haar bezorgdheid uit over de jongere generatie die opgroeit in een moderne verwereldlijkte maatschappij. „Wij nemen met droefheid waar dat ook in onze gemeenten de norm van Gods Woord steeds meer wordt uitgehold. In dit verband denken we onder meer aan zaken als kort haar bij vrouwen, het dragen van broeken en leggings, oorsieraden en uitdagende kleding door vrouwen en meisjes.”

Aandacht werd gevraagd voor de tijdsbesteding. „Maken we ernst met het onderzoek van Gods Woord? Kent ons leven nog stilte en afzondering?” Bezorgdheid is er over het ongeoorloofd gebruik van ict-middelen. Gewaarschuwd wordt voor televisie, radio, video, dvd, open internet en vergelijkbare toepassingen via mobiele telefonie. „Eén ding is nodig. Dat wij met alle ernst zouden uitzien om door een waar geloof met Christus verenigd te worden om uit genade van de vloek der wet en de zonden verlost te worden.”
Bron: http://www.refdag.nl
Hier de complete kanselboodschap:
Medereizigers naar de eeuwigheid,
Onder biddend opzien tot de Heere heeft de synode van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland in haar vergadering, gehouden te Barneveld op 3 juni jongstleden, besloten de navolgende kanselboodschap in de gemeenten af te kondigen.

Wij leven in een jachtige tijd, waarin bijna iedereen het druk heeft. De jongere generatie ' groeit op in een moderne, verwereldlijkte maatschappij, die van God en ware godsdienst niet weten wil. We zien daarbij de kloof tussen kerk en wereld steeds groter worden. Maar óók dat wij in ons denken en handelen meer als voorheen sterk beïnvloed worden door de wereld. Wij nemen met droefheid waar dat ook in onze gemeenten de norm van Gods Woord steeds meer wordt uitgehold. In dit verband denken we onder meer aan zaken als kort haar bij vrouwen, het dragen van lange broeken en leggings, oorsieraden en uitdagende kleding door vrouwen en meisjes.
Wordt deze wereld niet gelijkvormig, vermaant de apostel Paulus in Romeinen 12:2. Neem haar gewoonten niet aan, neem afstand van haar levensstijl en manieren van doen. Het gaat niet om gebod op gebod, en regel op regel, maar uit bewogenheid met onze onsterfelijke zielen.

Hoe is onze tijdsbesteding? Maken we ernst met het onderzoek van Gods Woord en de geschriften daarop gegrond? Kent ons leven nog stilte en afzondering?
Ook in onze gezinnen vinden er veranderingen plaats die ons met grote zorg vervullen. Wij denken dan aan het ongeoorloofde gebruik van ICT-middelen. Ernstig willen we waarschuwen tegen televisie, radio, video, DVD, open internet en vergelijkbare toepassingen via mobiele telefonie. Zonder dat we het merken, worden we doordrenkt van een wereldse leefstijl en goddeloze opvattingen, die de wereld normaal vindt, maar die niettemin volstrekt verkeerd zijn. Denk alleen maar aan het gebruik van geweld, gevloek, het niet aanvaarden van gezag, de gerichtheid op amusement en al het uiterlijke, en de opvatting dat op seksueel gebied alles kan en mag.

Ouders, wij willen u dringend vragen uw verantwoordelijkheid te nemen. Het toelaten van de genoemde zaken in onze gezinnen staat haaks op de doopbelofte die u heeft afgelegd. Geef in uw gezin het goede voorbeeld, stel grenzen, bevraag uw kinderen op zijn of haar gebruik van de media, ga het gesprek met ben aan. Ten ernstigste willen wij u opwekken
waakzaam te zijn en uw door God toevertrouwde kinderen onder een gedurig biddend opzien tot de troon der genade op te voeden in de vreze des Heeren, opdat zij niet meegevoerd worden met de geest dezer eeuw en vervallen tot het moderne heidendom.

Jonge mensen, wij willen jullie ook oproepen hier aan niet mee te doen. Wellicht zijn er jongens en meisjes, ook onder ons, die min of meer verslaafd zijn aan internet, DVD's en dergelijke. Die op plaatsen komen, waar we niet horen en zich bedienen van overmatig alcoholgebruik.
We zijn ons bewust dat alleen de vreze des Heeren doet wijken van het kwade. Die werkt eerbied voor Gods Woord. Daarin laten wij zien hoe wij in het leven willen stam. Ook in dit opzicht dienen we de wereld te verzaken en te beseffen dat we een afgezonderd volk behoren te zijn. Met onze belijdenis verbinden wij ons om ons leven godvruchtig, eerbaar en onberispelijk in te richten en dat betreft ook uiterlijke zaken. Laten we bedenken dat voor God geen kleine zonden bestaan. En dat de dienst van de wereld niet kan samengaan met de dienst van God. Wie begeert te leven naar Gods Woord zal dat in heel zijn levenswandel willen doen blijken. Dat verstaat zich ook niet met een najagen van geld en goed en een opgaan in de genietingen en bekoorlijkheden van deze wereld. Bedenk, de wereld gaat voorbij, met al haar begeerlijkheden.

Medereizigers, een leven naar Gods Woord bestaat niet alleen in een zich uiterlijk voegen naar bepaald gedrag. Gods wet is geestelijk en eist volmaakte gehoorzaamheid in al onze daden en werkzaamheden, zowel uitwendig als inwendig. En vervloekt is een iegelijk die niet blijft in hetgeen geschreven is in het boek der wet omdat te doen. Eén ding is ons nodig. Dat wij met alle ernst zouden uitzien om door een waar geloof met Christus verenigd te worden om uit genade van de vloek der wet en de zonden verlost te worden. Opdat Hij ons door Zijn Heilige Geest bekere en bekwaam make tot oprechte
gehoorzaamheid aan Zijn wet.
De Heere waarschuwt zelf in 1 Samuël 2:30 "die Mij eren, zal Ik eren, maar die Mij versmaden, zullen licht geacht worden." Wij hopen dat deze vermaningen door des Heeren Geest op onze zielen mogen gebonden worden, opdat wij in de grote dag der dagen, voor Christus' rechterstoel, niet zullen moeten horen: "Ik heb u nooit gekend, gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt."
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door Wilhelm »

Er zal ongetwijfeld weer een hoop kritiek op komen, en gewezen worden op wat er nu net niet in staat.
Maar zoals deze kanselboodschap verwoord is, kan ik hem alleen maar ten volle onderschrijven.
We zijn aan te veel dingen gewend geraakt, en veelal besmet door de tijdgeest.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door Democritus »

Ouders, wij willen u dringend vragen uw verantwoordelijkheid te nemen. Het toelaten van de genoemde zaken in onze gezinnen staat haaks op de doopbelofte die u heeft afgelegd. Geef in uw gezin het goede voorbeeld, stel grenzen, bevraag uw kinderen op zijn of haar gebruik van de media, ga het gesprek met ben aan.
Maar wordt er ook op andere wijze gebruik gemaakt van de doopbelofte? Maar dan van de belofte die God geeft.

Ik zal u tot een God zijn en gij zult mij tot een volk zijn.

Wordt onze jeugd ook duidelijk gemaakt dat wij een God hebben die 100 keer gewilliger is ons zalig te maken dan dat wij het zijn om Zalig te worden. Wordt onze jeugd ook met de Gods belofte onder de klem van het evangelie gezet? Of worden het regels op regels?

Als we niet meer onder de klem van het evangelie uit kunnen komen dan zullen de bovengenoemde zaken m.b.t. heiliging vanzelf een onderwerp van zelfonderzoek worden? Indien de kanselboodschap vanuit dat oogpunt geschreven is dan zal het vrucht afwerpen. Maar dat daarin ook het besef is dat we een zijn in Christus maar dat het niet betekent dat we in alles eens zijn. Want op heel veel punten die genoemd worden speelt ook de christelijke vrijheid een rol.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Als we nu een eerlijk zijn hè... eerlijk voor elkaar, eerlijk voor onszelf,
eerlijk voor... God... Zijn we dat wel? Of denken we dat... Want wat merk je het vaak
hoe arglistig je hart is...

Zijn we eigenlijk wel een afgezonderd volk... als we vaak 'ijdele' berichtjes op een internetforum
zetten...
als we ons vermaak nog kunnen vinden in internet.. Wat moeten we dan toch eigenlijk
beschaamd zijn... hebben we dan een voorhoofd als een keisteen, horen we het, en doen
we niet wat me moesten doen? Vliegt het ons niet eens in het aangezicht?
Zijn we zo hard... overgeven aan de verharding? Of staan we daar niet meer zo bij stil...
Het is stil ja... Maar is het de stilte van de dood?

Gods volk zal toch alleen wonen, en is dit niet een vermengen met de 'wereld'?

Eén ding weet ik heel zeker: het overblijfsel van het oude geoefende volk van God
houdt zich verre van internet...
Hooguit zullen ze de noodzakelijke met een pc doen.
Ik weet ook dat dat geen bekrompenheid van hen is, maar ik weet dat zij juist in een
vrijheid gesteld zijn... waar ik jaloers op ben... en hopelijk nog meer hier...

Zomaar wat vragen en overdenkingen die in je op kunnen komen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door denkertje21 »

Ik heb dit met tranen in mijn ogen gelezen. Ja ik ben een mens van deze tijd, maar ben ik dan ook een nebs van Gods tijd.
Ik heb heel veel waardering voor deze kanselboodschap. Het brengt ons nog verder in een isolement. Maar da's misschien naar beter ook: Gij GEHEEL anders!
Leer mij volgen mét mijn vragen...
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door albion »

Democritus schreef:
Want op heel veel punten die genoemd worden speelt ook de christelijke vrijheid een rol.
In hoeverre zijn wij vrij, Democritus? Wat bedoel jíj met christelijke vrijheid?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door -DIA- »

albion schreef:
Democritus schreef:
Want op heel veel punten die genoemd worden speelt ook de christelijke vrijheid een rol.
In hoeverre zijn wij vrij, Democritus? Wat bedoel jíj met christelijke vrijheid?
In hoeverre weten we ons gevangenen te zijn...
Een mens is pas vij in Christus... toch?
Wie buiten Christus is, is gevangene van... en...
wie durft het te zeggen...

Ik vrees dat van de term christelijke vrijheid wel eens misbruik wordt gemaakt...
Gods volk mag staan in de vrijheid. En zullen nooit beschaamd uitkomen...
Maar weet ik dat voor mezelf op goede gronden?
Het blijft een persoonlijke zaak voor iedereen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door henriët »

-DIA- schreef: Eén ding weet ik heel zeker: het overblijfsel van het oude geoefende volk van God
houdt zich verre van internet...
Hooguit zullen ze de noodzakelijke met een pc doen.
Ik weet ook dat dat geen bekrompenheid van hen is, maar ik weet dat zij juist in een
vrijheid gesteld zijn... waar ik jaloers op ben... en hopelijk nog meer hier...

Zomaar wat vragen en overdenkingen die in je op kunnen komen...
:bobo

je zou er raar van opkijken als je wist dat vele ds die jij beluistert.. gewoon de pc gebruiken en ook internet hoor.


en verder ga ik hier geen discussie aan
Laatst gewijzigd door henriët op 06 jul 2009, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door Democritus »

albion schreef:
Democritus schreef:
Want op heel veel punten die genoemd worden speelt ook de christelijke vrijheid een rol.
In hoeverre zijn wij vrij, Democritus? Wat bedoel jíj met christelijke vrijheid?
Lees m.n. de Galatenbrief.

Er worden enkele concrete punten genoemd in de kanselboodschap, iedereen moet voor zichzelf uitmaken welke dat zijn, waarin Bijbels gezien geen wet van Meden en Perzen geldt.

In deze zaken moeten we elkaar vrijlaten. We mogen elkaar er wel op bevragen zodat we verantwoording afleggen.

Maar als iemand voor zijn geweten en nadat deze het voor God gebracht heeft bepaalde beslissingen neemt dan kunnen die afwijken van jou keuze.... maar daarin moeten we de ander vrijlaten als er geen expliciete Bijbelse tegens zijn.

Dus ja in bepaalde mate zijn we vrij in onze keuzes. Alleen het is een beperkte vrijheid want het moet de toets van Gods Woord kunnen doorstaan.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door Luther »

henriët schreef:
-DIA- schreef: Eén ding weet ik heel zeker: het overblijfsel van het oude geoefende volk van God
houdt zich verre van internet...
Hooguit zullen ze de noodzakelijke met een pc doen.
Ik weet ook dat dat geen bekrompenheid van hen is, maar ik weet dat zij juist in een
vrijheid gesteld zijn... waar ik jaloers op ben... en hopelijk nog meer hier...

Zomaar wat vragen en overdenkingen die in je op kunnen komen...
:bobo

je zou er raar van opkijken als je wist dat vele ds die jij beluistert.. gewoon de pc gebruiken en ook internet hoor.


en verder ga ik hier geen discussie aan
Amen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door hervormde »

Een gemeende kanselboodschap. Dat geloof ik zeker....... maar toch.....

het is er een die, onbedoeld, een remonstrantse bodem heeft. De volgorde van de boodschap deugt niet. Helaas.

Gij geheel anders. Klopt dat dan niet? Jazeker! Ten volle. Maar hoe kunnen wij anders zijn, tenzij wij leven uit de Ander. Daar begint het. Hij is de enige Bron, want Hij is het Brood en het Water des levens.

Was het niet Mozes die in Deuteronomium het bevel namens de HEERE uitsprak om de kinderen de dingen in te scherpen, die in het hart zijn?! Nooit andersom. Dat levert alleen maar een werkheilige mens op.

Hier klinkt bij herhaling wat we moeten. En we moeten helemaal niets. Het geloof moet niet, maar wil niet anders. Waarom niet? Omdat ze verbonden is met haar Meester en Heiland. Hij werpt herscheppend licht over Zijn schepping. Dat is de christelijke vrijheid. Leven aan de hand van de Ander om zo onze kinderen en kleinkinderen te wijzen op Hem.

Daar had de kanselboodschap mee in moeten zetten. Net zoals het volmaakte gebed beginnen in de hemel om zo af te dalen naar de aarde. Maar we beginnen zo graag andersom en wat is dat anders dan een toren bouwen in Babel?

In een andere kerkbode las ik over de ingeschapen Godskennis. Zij hebben dat trapje uitgevonden om God te kunnen bereiken. Maar het zal nooit gaan. We zijn radicaal uit het beeld van God gevallen. Deze val is onherstelbaar. Tenminste als het gaat om onze kant. Wij wandelen als een blinde al tastend in het duister. We zien geen hand meer voor ogen? Totdat? Ja, totdat Gods Geest het volle licht werpt op Immanuël (God met ons). Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven. Alleen door en met Hem is er weer gemeenschap met God mogelijk. Aan Zijn hand mag het geloof stamelen: Onze Vader, die in de hemelen zijt.

Laten we samen met onze kinderen neervallen voor deze drie-ene God. Hem wijzend op het Woord Zijn belofte. Pleitend op Zijn Woord. Hij is nog steeds dezelfde. De Alfa en de Omega. Het Begin en het Einde. De IK ZAL ZIJN DIE IK ZIJN ZAL. Hij verandert niet. Hij hoort nog steeds. En dat alleen om Christus' wil.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door Democritus »

hervormde schreef:Een gemeende kanselboodschap. Dat geloof ik zeker....... maar toch.....

het is er een die, onbedoeld, een remonstrantse bodem heeft. De volgorde van de boodschap deugt niet. Helaas.

Gij geheel anders. Klopt dat dan niet? Jazeker! Ten volle. Maar hoe kunnen wij anders zijn, tenzij wij leven uit de Ander. Daar begint het. Hij is de enige Bron, want Hij is het Brood en het Water des levens.

Was het niet Mozes die in Deuteronomium het bevel namens de HEERE uitsprak om de kinderen de dingen in te scherpen, die in het hart zijn?! Nooit andersom. Dat levert alleen maar een werkheilige mens op.

Hier klinkt bij herhaling wat we moeten. En we moeten helemaal niets. Het geloof moet niet, maar wil niet anders. Waarom niet? Omdat ze verbonden is met haar Meester en Heiland. Hij werpt herscheppend licht over Zijn schepping. Dat is de christelijke vrijheid. Leven aan de hand van de Ander om zo onze kinderen en kleinkinderen te wijzen op Hem.

Daar had de kanselboodschap mee in moeten zetten. Net zoals het volmaakte gebed beginnen in de hemel om zo af te dalen naar de aarde. Maar we beginnen zo graag andersom en wat is dat anders dan een toren bouwen in Babel?

In een andere kerkbode las ik over de ingeschapen Godskennis. Zij hebben dat trapje uitgevonden om God te kunnen bereiken. Maar het zal nooit gaan. We zijn radicaal uit het beeld van God gevallen. Deze val is onherstelbaar. Tenminste als het gaat om onze kant. Wij wandelen als een blinde al tastend in het duister. We zien geen hand meer voor ogen? Totdat? Ja, totdat Gods Geest het volle licht werpt op Immanuël (God met ons). Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven. Alleen door en met Hem is er weer gemeenschap met God mogelijk. Aan Zijn hand mag het geloof stamelen: Onze Vader, die in de hemelen zijt.

Laten we samen met onze kinderen neervallen voor deze drie-ene God. Hem wijzend op het Woord Zijn belofte. Pleitend op Zijn Woord. Hij is nog steeds dezelfde. De Alfa en de Omega. Het Begin en het Einde. De IK ZAL ZIJN DIE IK ZIJN ZAL. Hij verandert niet. Hij hoort nog steeds. En dat alleen om Christus' wil.
Amen
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

mooie reactie, Hervormde!
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Nogal wat Amen zeggers...
Toch meen in dat we niet te snel Amen zouden moeten zeggen op menselijke woorden...

In de Bijbel wordt het niet te pas en te onpas gebruikt, en dat is geen mensenwoord.

Indien iemand spreekt, die spreke als de woorden Gods; indien iemand dient, die diene als uit kracht, die God verleent; opdat God in allen geprezen worde door Jezus Christus, Welken toekomt de heerlijkheid en de kracht, in alle eeuwigheid. Amen.
1 Petrus 4
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door Genade door recht »

DIA, daar heb ik het net met een forumster over. Ik ben er ook geen voorstander van.

In de Catechismus wordt uitgelegd dat het woord Amen na een gebed betekent dat een christen weet dat zijn gebed veel zekerder van God is verhoord, dan de christen in zijn hart gevoelen kan dat hij iets van Hem begeert.

Verder doet het woord Amen me denken aan de vloekspraken uit Deuteronimum 27.

Amen lijkt me geen geschikt woord om menselijke woorden kracht bij te zetten. Wel wordt het Goddelijke Woord wel eens met het woord Amen 'kracht bijgezet' (voor zover Gods Woord dat zou behoeven). Heb weleens gehoord als er in het N.T. staat: Voorwaar, voorwaar Ik zeg u, er ook gelezen kan worden Amen Amen. Het is een uitdrukking dat iets gewis en zeker zal gebeuren. Als dat zo is (maar ik beheers het Grieks niet), lijkt me het niet gepast het woord Amen voor een menselijke uitdrukking te gebruiken. Wij zijn van gisteren en weten immers niet.

En wat te denken van Openbaring 3:14: Dit zegt de Amen, de trouwe en waarachtige Getuige, enz. Amen is hier een Goddelijk Persoon!

Maar misschien is het iets persoonlijks.
Gesloten