Refojeugd luistert massaal naar pop

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Tiberius »

MG28 schreef:Tiberius

1. Is inderdaad misschien wat hard gesteld door mij. Maar het komt op jongeren zo vaak over dat ouderen vroeger alles goed doen. Ik heb zo vaak goede gesprekken (en dan ook echt serieus) op msn en dan wordt het weer afgebroken door iemand omdat msn zo slecht voor je is. Dan denk ik ook...denk even eerst na voordat je iets zegt, MSN'en voor jongeren is hetzelfde als bellen voor ouderen (even cru gezegd);)

2. Daar vergis ik me niet in, veel ouders denken dat ze veel weten maar in werkelijkheid is het maar een klein gedeelte. 56% weet niet wat jongeren doen op hun hyves-pagina en bijna 75% weet totaal niet wat jongeren zeggen op MSN.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar de overgrote meerderheid kijkt absoluut niet mee met de gesprekken van hun kind(eren) op MSN.

3. Inderdaad daarin heb je helemaal gelijk. Maar helaas wordt er zo vaak niet gedacht, jongeren worden vaak gezien als 'lui' op school, oordopjes in, muziek hard, films kijken, uitgaan, feesten etc. etc.
De wereld is gebouwd op de ouderen, maar de jeugd heeft zeker een net zo goede toekomst...als we het over intelligentie hebben;)
Ad 1. Ik weet uit eigen ervaring, dat er veel serieuze en goede gesprekken kunnen zijn op media, waar de meeste ouderen nog enige huiver voor hebben. Maar dat neemt het vele gebabbel en misbruik natuurlijk niet weg. En inderdaad, ook in telefoongesprekjes wordt wat afgezondigd tegen het negende gebod.
Ik denk niet, dat je MSN in zichzelf als slecht kan bestempelen, evenmin als telefoongesprekken.

Ad 2. Ik kijk wel eens op hyves-pagina's van jongeren uit onze gemeente en dan schrik je wel eens. Maar als je dan vraagt om bepaalde foto's en gadgets weg te halen, met redenen omkleed, dan doen ze dat vaak wel.
Wat MSN betreft: je kan in je netwerk, thuis of op kantoor, een MSN-sniffer installeren; dan worden alle gesprekken opgeslagen. Het simpele feit alleen al, dat de gesprekken opgeslagen en nagelezen kunnen worden (nog afgezien dat je als ouder dat zelden zal doen), weerhoudt mensen van uitspattingen.

Ad 3. Ik wil jongeren zeker niet als lui classificeren. Integendeel. En ook niet dommer. Alleen: de wijze waarop ze informatie tot zich nemen (namelijk visueel) is anders dan bij ouderen.
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door judith »

Tiberius schreef:
MG28 schreef:... maar ik geloof ten alle tijde dat er meer serieuze gesprekken zijn tussen jongeren en jongeren van nu dan tussen jongeren van vroeger.
Ik denk niet, dat je dat zomaar kan zeggen. Ik denk dat serieuze gesprekken tussen jongeren onderling van alle tijden is.
MG28 schreef:En helaas voor jullie, (houden zo), kunnen jullie niet meekijken op MSN, SMS etc.
In ieder geval in dit aspect van je verhaal vergis je je. ;)
MG28 schreef:Jongeren zijn niet dommer geworden door de media, ...
Dommer zeker niet, nee. Wel anders in de wijze waarop ze informatie tot zich nemen. Dat is wel een wezenlijk verschil.
Hm, laat ik me ook maar even als jongere in dit gesprek mengen.
Ik denk dat dat niet zo is, dat er nu meer serieuse gesprekken zijn tussen jongeren en jongeren dan nu. Dat is denk ik vaak al geweest, vroeger en nu.
In onze klas hebben we ook zat serieuse gesprekken, voor al met godsdienst. We hebben een goede leraar, die zo aan 1 vraag van iemand uit onze klas, de hele les besteed. Dat is erg goed, vindt ik altijd.
Onderling op school praten we veel over geloof/muziek en dat soort dingen. De 1 is er weer heel luchtig over, dat alles kan, en de ander weer niet, en gaat er tegen in, en probeert het uit te leggen. Zo gaan de serieuse gesprekken bij ons vaak.
Dat is heel fijn, je leert veel van elkaar.

En, of jongeren dommer zijn geworden door de Media? Welnee.
Maar, zoals als Tib al zei, ze nemen wel de op een andere wijze informatie tot zich. Dat is echt zo.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door memento »

judith schreef:En, of jongeren dommer zijn geworden door de Media? Welnee.
Maar, zoals als Tib al zei, ze nemen wel de op een andere wijze informatie tot zich. Dat is echt zo.
En dat is voor sommige mensen van de oudere generaties, die dat allemaal niet meer bij kunnen houden, soms heel frustrerend :jongle
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door judith »

memento schreef:
judith schreef:En, of jongeren dommer zijn geworden door de Media? Welnee.
Maar, zoals als Tib al zei, ze nemen wel de op een andere wijze informatie tot zich. Dat is echt zo.
En dat is voor sommige mensen van de oudere generaties, die dat allemaal niet meer bij kunnen houden, soms heel frustrerend :jongle
:blush Ja, dat is waar, vaak is dat lastig voor mensen van de oudere generaties... Maar jongeren worden zo snel mee getrokken, met de media...
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Marnix »

memento schreef:
judith schreef:En, of jongeren dommer zijn geworden door de Media? Welnee.
Maar, zoals als Tib al zei, ze nemen wel de op een andere wijze informatie tot zich. Dat is echt zo.
En dat is voor sommige mensen van de oudere generaties, die dat allemaal niet meer bij kunnen houden, soms heel frustrerend :jongle
Precies en dan heb je een generatiekloof waarbij men elkaar niet begrijpt en sommige dingen misschien ten onrechte afkeurt. Dar maakt het wel eens lastig, door het wederzijdse onbegrip ontstaan er communicatieproblemen, worden dingen soms overtrokken, wordt er een karikatuur van gemaakt en neemt men daarom elkaar vervolgens niet meer serieus.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door judith »

Marnix schreef:
memento schreef:
judith schreef:En, of jongeren dommer zijn geworden door de Media? Welnee.
Maar, zoals als Tib al zei, ze nemen wel de op een andere wijze informatie tot zich. Dat is echt zo.
En dat is voor sommige mensen van de oudere generaties, die dat allemaal niet meer bij kunnen houden, soms heel frustrerend :jongle
Precies en dan heb je een generatiekloof waarbij men elkaar niet begrijpt en sommige dingen misschien ten onrechte afkeurt. Dar maakt het wel eens lastig, door het wederzijdse onbegrip ontstaan er communicatieproblemen, worden dingen soms overtrokken, wordt er een karikatuur van gemaakt en neemt men daarom elkaar vervolgens niet meer serieus.
:ouioui Zo is het, ja. Dat is vaak best lastig hoor, voor ouderen, maar ook voor jongeren.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Lourens »

Marnix schreef:
memento schreef:
judith schreef:En, of jongeren dommer zijn geworden door de Media? Welnee.
Maar, zoals als Tib al zei, ze nemen wel de op een andere wijze informatie tot zich. Dat is echt zo.
En dat is voor sommige mensen van de oudere generaties, die dat allemaal niet meer bij kunnen houden, soms heel frustrerend :jongle
Precies en dan heb je een generatiekloof waarbij men elkaar niet begrijpt en sommige dingen misschien ten onrechte afkeurt. Dar maakt het wel eens lastig, door het wederzijdse onbegrip ontstaan er communicatieproblemen, worden dingen soms overtrokken, wordt er een karikatuur van gemaakt en neemt men daarom elkaar vervolgens niet meer serieus.
En vervolgens is dat ook het grote probleem binnen het pastoraat. Huisbezoek: leef- en denkwereld van de jongeren worden niet begrepen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Bert Mulder »

Erasmiaan schreef:
Ik ben wel eens bang voor werkheilige activiteit. Als we niet meer mogen zeggen dat iemand slecht is (buiten Christus) dan moeten we de oudvaders maar weggooien. De viervoudige staat van Thomas Boston wel eens gelezen?
Dat is precies wat je bereikt.

Van een ongelovige kan je nooit iets meer dan werk heiligheid verwachten.

Wat onze jonge mensen gebracht moet worden, met de woorden van de Schrift, is dat ze, als een geheel, als kinderen der gelovigen, van God geheiligd zijn. Wel niet hoofd voor hoofd, maar de kinderen van de belofte worden voor het zaad gerekend. En ze op die manier, inclusivered, net zoals Paulus in zijn brieven, opvoeden. Meen ik ook dat God onze kinderen al in hun jonge jaren tot Hem wil bekeren, als de norm.

Dus, inplaats van ze als halve heidenen op te voeden, die alleen werkheilig zijn kunnen, voed ze op in de vreze en vermaning des Heeren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
Erasmiaan schreef:
Ik ben wel eens bang voor werkheilige activiteit. Als we niet meer mogen zeggen dat iemand slecht is (buiten Christus) dan moeten we de oudvaders maar weggooien. De viervoudige staat van Thomas Boston wel eens gelezen?
Dat is precies wat je bereikt.

Van een ongelovige kan je nooit iets meer dan werk heiligheid verwachten.

Wat onze jonge mensen gebracht moet worden, met de woorden van de Schrift, is dat ze, als een geheel, als kinderen der gelovigen, van God geheiligd zijn. Wel niet hoofd voor hoofd, maar de kinderen van de belofte worden voor het zaad gerekend. En ze op die manier, inclusivered, net zoals Paulus in zijn brieven, opvoeden. Meen ik ook dat God onze kinderen al in hun jonge jaren tot Hem wil bekeren, als de norm.

Dus, inplaats van ze als halve heidenen op te voeden, die alleen werkheilig zijn kunnen, voed ze op in de vreze en vermaning des Heeren.
Volgens mij is dit zoals de Reformatoren dit deden. Mits het de notie van de noodzaak van bekering en geloof niet op de achtergrond verdrukt, lijkt me dit de juiste manier om met de zaken om te gaan.
Plaats reactie