Refojeugd luistert massaal naar pop

Gebruikersavatar
MG28
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jun 2009, 21:04
Locatie: Over ijssel

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door MG28 »

Ik weet niet of er op dit forum veel jeugd zal komen. Zelf heb ik zojuist ook een topic aangemaakt in het forum 'Muziek en Gedichten' over dezelfde serie.

Maar als ik even het gevoel van jongeren mag omschrijven als het over het mediagebruik, het kijk- en luistergedrag van jongeren gaat in het RD, ND, GezinsGids, Terdege, Daniël etc. etc. dan is dat wellicht nog schokkender voor ouders dan de wetenschap dat hun kinderen naar popmuziek luisteren.

- Veel jongeren voelen zich vaak afgebeeld als de zwarte schapen onder de o zo goede ouders die in hun vroegere tijd het allemaal veel mooier hadden en toen alles nog goed en vreedzaam was.
- De laatste jaren zijn er vele, bijna ontelbare, artikelen verschenen. Als de Terdege net iets heeft geplaatst kun je er zeker van zijn dat het binnen enkele weken ook in de GezinsGids staat, idem dito geldt dit andersom. Altijd negatief, altijd afkeurend...
- Het RD heeft meestal nog de meest evenwichtige artikels als het gaat om deze ontwikkelingen, die zijn ook vaak het meest op de hoogte ervan. Daarnaast is wordt ook de Daniël over het algemeen nog wel als eerlijk gezien.
- DVD's worden verslonden door jongeren, MP3'tjes, Ipods etc. zijn bijna niet meer weg te denken uit de oren van de jeugd...maar dat komt vooral omdat er niet voldoende alternatief is en omdat alles per direct wordt afgekeurd.

Dit zijn zomaar wat gedachten en punten die zo door jongeren worden ervaren. Vaak wordt er onder ouders nog gedacht dat ze iets kunnen goedmaken, dan wil ik alvast die ouders verlossen van hun gepeins, dat GAAT niet meer in deze tijd. 538, Q-music, 100%NL, Decibel etc. beheersen over het algemeen het luistergedrag van jongeren, niet de psalmen, niet de geestelijke liederen en ook gospel speelt een mindere rol!

Maar daarmee zijn ze nog niet slecht. Probeer jongeren te sturen en niet het gevoel te geven dat je ze afkeurt, hoewel dat na jaren van afkeuring en gezever moeilijk recht te krijgen zal zijn. Praat over de teksten die ze luisteren, dan zul je zien dat je vaak meer bereikt.
Zie ze als jullie gelijken aan, hoewel ze dat niet behoren te zijn, maar behandel ze wel gelijk, stel ze niet onder je en maak ze niet tot zwarte schapen.

De meeste dingen komen anders over dan jullie denken!
Gebruik het verleden om het heden te verbeteren.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Gabrielle »

Hendrikus schreef:
albion schreef:
Wilhelm schreef:Ik vraag me alleen af of dit nu zoveel anders is dan een 15 / 20 jaar geleden.
Toen was het ook al een groot probleem.
Ja, volgens mij is het nu al een veel groter probleem en ik denk dat dat ook door de clips komt.
Twintig jaar geleden had je muziek op de radio, en een radio had je niet altijd bij je.
Voorzover er al iets als een walkman bestond, was dat niet een apparaat waarmee je refojongeren zag lopen.
nou, walkmans waren er toen zeker wel. En wat voor muziek daar op refoscholen en in de bus opweg naar school uitkwam was precies hetzelfde als nu.
Sterker nog, opweg naar een refoscholengemeenschap werden er bandjes met popmuziek aan de buschauffeur gegeven om die in de bus te draaien.......... :quoi
wat ook gebeurde.

wij waren geen haar beter......

al hoop ik dat mijn kids niet aan dit soort praktijken zullen meedoen, maar tot nu toe talen ze er niet naar (
ze gaan ook nog niet naar het voortgezet onderwijs., ik heb de indruk dat het dan "begint")
als ik over deze dingen nadenk, dan moeten we des te meer onze kinderen liefde tot God en de naaste meegeven.
Geen wetjes en verboden, ook geen gedoogbeleid ( zoiets van: wij deden het vroeger ook , gaat wel weer over)

Dan heb ik de handen vol genoeg aan mezelf. Wat voor voorbeeld ben ik, wat laat ik van Christus zien...
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door albion »

Je vergeet ook nog te melden het alcoholgebruik, het rookgedrag en
hoe ze met elkaar omgaan. Het vrije, het aan elkaar zitten terwijl er
van verkering niet eens sprake is, het makkelijk overstappen van de
een naar de ander. Zie je ze de ene week met ene jongen, meisje
hand in hand lopen, denk je dat ze verkering hebben, gaan ze een week
later met iemand anders om alsof ze verkering hebben. Zitten bij elkaar op
schoot, schamen zich nergens voor. En even goede vrienden met de vorige.
Ik kan daar niet bij. Waarom dat kleffe???
En dan de kleding. Bij sommige jongens moet je de halve onderbroek zien,
vooral het merk niet te vergeten. Ze lopen op de broekspijpen die als rafels
erbij hangen en dat hoort dan zo??? ('t Zal wel een bepaalde groep jongeren
zijn).
Ik kan gelukkig heel goed met ze praten en we 'boksen' elkaar als we elkaar
tegenkomen, ze zoeken me speciaal op. Boksen mevrouw? vragen ze dan.
Vooruit doen we...
Ik zeg niet dat jongeren slecht zijn maar ik zou het van mijn eigen kind het graag
zo anders willen. (dream).

Maar dat wij vroeger veel meer huiselijke gezelligheid hadden dan tegenwoordig dat blijft
als een paal boven water staan.
Laatst gewijzigd door albion op 20 jun 2009, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Gijs83 »

helma schreef:
Yord schreef:Refojeugd luistert massaal naar pop
APELDOORN – Bijna 90 procent van de reformatorische jongeren luistert soms, geregeld of vaak naar popmuziek. Hun top 3 van favoriete artiesten bestaat uit de Schotse zangeres Amy Macdonald, de Nederlandse zanger Marco Borsato en het Nederlandse duo Nick & Simon.

Dat blijkt uit een enquête van deze krant onder 850 leerlingen van reformatorische scholen. De jongeren zijn tussen de 13 en 18 jaar en volgen vmbo, havo, vwo of mbo. Kerkelijk vertegenwoordigen zij het brede spectrum van de Protestantse Kerk in Nederland tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland.

Twaalf procent van de jongeren luistert nooit naar popmuziek, 19 procent soms, 28 procent geregeld en 41 procent vaak. Van degenen die niet naar pop luisteren, luistert 69 procent naar andere soorten muziek; 18 procent vindt dat je als christen niet naar popmuziek mag luisteren.


Amy Macdonald is populair onder de refojeugd.

De meeste jongeren komen via vrienden en klasgenoten in aanraking met pop. Ze luisteren de muziek via de radio (74 procent), de computer (68 procent) of de mp3-speler (63 procent). Radio 538 is populair: ruim de helft van de ondervraagden luistert ernaar. Refojongeren luisteren het meest naar Nederland­s­talige pop: 59 procent.

De Top 40 is bij 56 procent van de ondervraagden populair. Gevraagd naar hun favoriete artiesten, zetten jongeren Amy Macdonald op de eerste plaats, Marco Borsato op de tweede plaats en het duo Nick & Simon op de derde plaats. Uitgaande van een Nederlandse top 3 staat Borsato op nummer 1, het duo Nick & Simon op nummer 2 en Jan Smit op nummer 3.

Bijna een kwart van de jongeren kijkt geregeld of vaak naar videoclips op de popzenders MTV en TMF. De helft van de jongeren doet dat nooit. Twaalf procent gaat wel eens naar een popconcert of -festival; 57 procent vindt dat te ver gaan.

Bijna 80 procent van de refojongeren wordt wel eens gewaarschuwd voor popmuziek. Dat gebeurt het meest door ouders, door leraren of in de kerk/op catechisatie.

Machtig wapen
De ondervraagden kregen een aantal stellingen voorgelegd. Bijna 90 procent is het een beetje of helemaal eens met de stelling dat er popliedjes met een onschuldige of goede boodschap zijn. Ruim 60 procent vindt dat het geen kwaad kan als je alleen naar de muziek luistert. Tegelijk beaamt bijna 70 procent de stelling dat popmuziek een machtig wapen in de handen van de duivel is. Bijna 60 procent onderschrijft de stelling dat mensen die bekeerd zijn geen popmuziek luisteren.

”Veel popmuziek vergiftigt jongeren met drank, drugs en seks”: 44 procent van de ondervraagden is het daarmee een beetje of helemaal eens. ”Als ik naar pop luister, spreekt mijn geweten”: in die uitspraak herkent 35 procent van de jongeren zich. Ruim driekwart van de ondervraagden verwacht over een paar jaar nog steeds naar pop te luisteren.

Helaas verbaast dit me niet...
als ik zo over de schouders van mijn kinderen meekijk naar de hyves-pagina's van veel Refojongelui dan rijzen de haren je ten berge....

:cry :nonnon :cry
Dat ze dat durven snap ik al niet...
Gebruikersavatar
MG28
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jun 2009, 21:04
Locatie: Over ijssel

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door MG28 »

albion schreef:Je vergeet ook nog te melden het alcoholgebruik, het rookgedrag en
hoe ze met elkaar omgaan. Het vrije, het aan elkaar zitten terwijl er
van verkering niet eens sprake is, het makkelijk overstappen van de
een naar de ander. Zie je ze de ene week met ene jongen, meisje
hand in hand lopen, denk je dat ze verkering hebben, gaan ze een week
later met iemand anders om alsof ze verkering hebben. Zitten bij elkaar op
schoot, schamen zich nergens voor. En even goede vrienden met de vorige.
Ik kan daar niet bij. Waarom dat kleffe???
En dan de kleding. Bij sommige jongens moet je de halve onderbroek zien,
vooral het merk niet te vergeten. Ze lopen op de broekspijpen die als rafels
erbij hangen en dat hoort dan zo??? ('t Zal wel een bepaalde groep jongeren
zijn).
Ik kan gelukkig heel goed met ze praten en we 'boksen' elkaar als we elkaar
tegenkomen, ze zoeken me speciaal op. Boksen mevrouw? vragen ze dan.
Vooruit doen we...
Ik zeg niet dat jongeren slecht zijn maar ik zou het van mijn eigen kind het graag
zo anders willen. (dream).

Maar dat wij vroeger veel meer huiselijke gezelligheid hadden dan tegenwoordig dat blijft
als een paal boven water staan.
Over het alcoholgebruik en het rookgedrag, zeker het laatste was vroeger vele malen erger als nu. Het alcoholgebruik zal minder sterk zijn gedaald, maar vooral de rokers zijn vergeleken bij vroeg toch zeer sterk afgenomen. En dan weet ik niet de exacte cijfers, maar een sterke daling mag dat wel genoemd worden. Ik haat roken zelf ook, biertje af en toe moet kunnen...ik raad het beide aan iedereen af, maar als ik de verhalen hoor over vroeger dan was die tijd geen haar beter op deze twee punten, sterker nog ik durf te beweren dat het toen erger was!

Het vrije en aan elkaar zitten. Ik moet je direct gelijk geven dat er vroeger, vooral in onze kringen, meer afstand werd gehouden in het openbaar. Wat je zegt, nu zie je stelletje na stelletjes komen en gaan. In deze tijd is het eerst een poosje genieten, daarna pas echt vast. (Bij veel jongeren) Maar dacht je dat het vroeger beter was? Het was daar alleen meer opgesloten en daarom zal het nooit hard te bewijzen zijn. Maar ik durf te beweren dat er toen ook veel mensen voor hun huwelijk de huwelijkse zaken hebben bedreven. Dat zal een stuk minder zijn geweest dan dat nu het geval is, maar komt dat dan ook niet door de opvoedende generatie? Kijken ouders ook nog wel genoeg naar zichzelf? Ik weet zeker dat er nu heel wat meer jongeren zijn die er beter over nadenken dan onze ouders vroeger deden, echter komen ze nu tot andere conclusies omdat ze bij hun vriend/vriendin vaak wel vinden wat ze bij hun ouders niet vinden. Vrienden/vriendinnen worden eerder begrepen, hebben jullie nog wel genoeg positieve aandacht voor jongeren? Denk je wel positief met ze na over dingen? Is seksualiteit écht bespreekbaar, begin je daar weleens over naast het voorlichtingsavondje op 12-jarige leeftijd? Zet je ze weg met, wat jij doet is duivels, vroeger was het beter? Of wijs je ze er op, zonder gelijk hun leven weg te zeggen, op het goede van deze wereld en van de kerk?

Veel ouders blijven maar stilletjes zitten omdat ze niet weten wat ze er mee aan moeten, de ontwikkelingen gaan zo snel, jongeren kunnen zoveel doen zonder dat ouders er vanaf weten...het gezag van ouders is verdwenen. En dat ligt niet alleen aan de jeugd zelf, die fout is zo gekomen door beide kanten, net zo goed van de jongeren als van de ouderen!

Over lage broeken, petjes, merken, lang haar etc. gesproken? Die stijl komt bij de buitenlanders (algemeen) vandaan. Herinneren jullie nog de Hippies? Dat is de oudere generatie van de huidige groepen die zo lopen. Wat is er mis mee om te laten zien dat je een Bjorn Borg boxershort hebt? Wat is er mis mee met het laten zien van je G-Star kleren? Dat je het er niet mee eens bent oké...en dat alles gericht is op het laten zien van rijkdom en weelde oké...maar waarom is dat nou gelijk slecht? In de jaren 60/70 waren er hele bendes van zulke jongeren (ja, dat zijn de oudere ouders van nu!) lange haren, afzetten tegen scholen, roken, drugs, rock&roll...ik kan je wel vertellen dat jongeren van nu zover in hun gedachten niet gaan, in hun uiterlijk wel.

Wij jongeren kunnen veel leren van ouderen, maar dan moet je wel een serieus voorbeeld hebben. Een leeuw kan niets leren van een vogel omdat die twee soorten niet op elkaar lijken, een blauw stroom draadje kan nooit aangesloten worden op een rode etc. Zo moet je het ook vergelijken met ouders die geen vat meer hebben op hun kinderen, of anders gezegd...kinderen die zich niet meer begrepen voelen door hun ouders;)

Ik hoop dat er nu weer genoeg stof is om over na te denken deze zondag in de kerk. Zonder dat de make-up, de muziek, de sport, de leggins, de DVD's, de games, de scholen, de leerprestaties, de boeken, de oorbellen, de broeken, de schoenen, het gedrag etc etc etc. van jongeren worden weggezet als oud vuil!
Gebruik het verleden om het heden te verbeteren.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door albion »

Hippies waren er. Maar ik dacht toch niet in refo Nederland, of ik moet me erg vergissen.

Oké er is niets nieuws onder de zon. Wat nu gebeurt, gebeurde vroeger ook.

Ik heb nu geen tijd om rustig hierop te reageren, maar reageren zal ik zeker. Jammer
dat je niets zegt over 'de huiselijke gezelligheid' :)

In ieder geval een goede zondag toegewenst
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
MG28
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jun 2009, 21:04
Locatie: Over ijssel

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door MG28 »

albion schreef:Hippies waren er. Maar ik dacht toch niet in refo Nederland, of ik moet me erg vergissen.

Oké er is niets nieuws onder de zon. Wat nu gebeurt, gebeurde vroeger ook.

Ik heb nu geen tijd om rustig hierop te reageren, maar reageren zal ik zeker. Jammer
dat je niets zegt over 'de huiselijke gezelligheid' :)

In ieder geval een goede zondag toegewenst
Inderdaad de huiselijke gezelligheid ben ik vergeten. Maar daarin kan ik je alleen maar gelijk geven. Computer, DVD, muziek, vrienden etc. doen jongeren liever dan een spelletje spelen. Terwijl er in een potje schaken met je vader op een avond heel veel gezelligheid zit:) Maar zijn we daarom fout? We hebben nu meer gesprekken op MSN, veel onzin, maar ik geloof ten alle tijde dat er meer serieuze gesprekken zijn tussen jongeren en jongeren van nu dan tussen jongeren van vroeger. Dat geloof ik ten alle tijden. En helaas voor jullie, (houden zo), kunnen jullie niet meekijken op MSN, SMS etc.

Jongeren zijn niet dommer geworden door de media, maar de sfeer zoals vroeger, ja die is (helaas in veel gevallen) verdwenen!

Goede zondag:)
Gebruik het verleden om het heden te verbeteren.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door albion »

MG28 schreef:
Inderdaad de huiselijke gezelligheid ben ik vergeten. Maar daarin kan ik je alleen maar gelijk geven. Computer, DVD, muziek, vrienden etc. doen jongeren liever dan een spelletje spelen. Terwijl er in een potje schaken met je vader op een avond heel veel gezelligheid zit:) Maar zijn we daarom fout? We hebben nu meer gesprekken op MSN, veel onzin, maar ik geloof ten alle tijde dat er meer serieuze gesprekken zijn tussen jongeren en jongeren van nu dan tussen jongeren van vroeger. Dat geloof ik ten alle tijden. En helaas voor jullie, (houden zo), kunnen jullie niet meekijken op MSN, SMS etc.

Jongeren zijn niet dommer geworden door de media, maar de sfeer zoals vroeger, ja die is (helaas in veel gevallen) verdwenen!

Goede zondag:)
MG28: waaraan is Rome ten onder gegaan? Waarom moesten de Israëlieten de volkeren in het land Kanaän uitroeien? Waarom moesten de Israëlieten in ballingschap en is het tienstammenrijk vergaan?
Juist omdat wij muziek (en vooral dit soort muziek) tot onze afgod maken... Neem de jongeren hun MP-3, hyves, msn, yutube af, moet je zien hoe ze reageren.

Ik was op zoek naar zoonlief en keek via zijn hyves of ik hem ergens te pakken kon krijgen. Omdat zijn hyves openstond, werd ik uitgenodigd voor een groeps hyves. Ik zal maar niet herhalen wat er langskwam. Dat was echt niet onschuldig. Zelf kom ik zoals ik ben en ik neem de jeugd zoals zij is. Daarom mogen we toch wel waarschuwen
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Tiberius »

MG28 schreef:... maar ik geloof ten alle tijde dat er meer serieuze gesprekken zijn tussen jongeren en jongeren van nu dan tussen jongeren van vroeger.
Ik denk niet, dat je dat zomaar kan zeggen. Ik denk dat serieuze gesprekken tussen jongeren onderling van alle tijden is.
MG28 schreef:En helaas voor jullie, (houden zo), kunnen jullie niet meekijken op MSN, SMS etc.
In ieder geval in dit aspect van je verhaal vergis je je. ;)
MG28 schreef:Jongeren zijn niet dommer geworden door de media, ...
Dommer zeker niet, nee. Wel anders in de wijze waarop ze informatie tot zich nemen. Dat is wel een wezenlijk verschil.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Jongere »

Ten eerste vind ik het leuk dat je de discussie wilt voeren als jongere, MG28. Met elkaar in gesprek gaan is het beste wat je kunt doen.
MG28 schreef:- De laatste jaren zijn er vele, bijna ontelbare, artikelen verschenen. Als de Terdege net iets heeft geplaatst kun je er zeker van zijn dat het binnen enkele weken ook in de GezinsGids staat, idem dito geldt dit andersom. Altijd negatief, altijd afkeurend...
Ten tweede geloof ik dat je je hier voor een deel vergist. Ik ben het met je eens dat niet altijd de insteek of de sfeer goed is in een artikel. Als ik zie dat een bepaalde trend wordt afgekeurd op heel schamele argumenten denk ik wel eens: je kunt er beter niets over schrijven, want hiermee wordt geen jongere overtuigd. Misschien van het tegendeel. Het lijkt soms alsof bepaalde dingen moeten worden afgekeurd, ook al zijn ze in zichzelf wellicht niet fout. Maar slechts een zoveelste uiting van de cultuur die heerst onder jongeren waar ouderen van vervreemd zijn. In die zin heb ik wel eens gereageerd richting de Daniël na een artikel in deze sfeer.

Nu lijkt het alsof ik het met je eens ben, maar dat is niet zo (wees niet bang). ;) Ik geloof namelijk dat je een kern van waarheid noemt, zoals ik zeg hierboven, maar dat de algemene gedachte achter die "vele, bijna ontelbare, artikelen" een goede is. En inderdaad zijn de meeste artikelen in zekere zin afkeurend. Maar ik denk dat dat ook nodig is. Ik geloof dat er ontzettend veel is onder jongeren wat een grondige reformatie nodig heeft. Dat is taalgebruik, geloof (!), lichamelijkheid, seksualiteit, internetgedrag, tijdsbesteding, geldbesteding, muziekgebruik. En wellicht nog meer. Ik zeg dit niet omdat ik zo graag negatief doe. Of de 'zwarte piet' naar jongeren toe schuif, ik ben zelf ook een jongere. Ik zeg dit omdat ik ervan overtuigd ben dat het waar is, dat we massaal op het verkeerde spoor zijn. Dus ook ouderen. Misschien niet concreet in de dingen hierboven, maar in de grondnoties die achter deze dingen schuil gaan wel: hoe besteed je je tijd, welke rol speelt God in het leven, hoe gaan we om met seksualiteit, waar gaat je geld naar toe?

En dan kun je denken dat ik blijkbaar ook graag 'zwartkijk', maar probeer de optie eens te overwegen dat er ècht iets grondig mis is. In de eerste plaats met jezelf. Is dat niet altijd de belangrijkste boodschap geweest van het evangelie: er is redding voor waar er iets fundmenteel mis is?
Dus ik begrijp je 'klachten', maar ik denk dat je de oplossing verkeerd zoekt. Ik denk eveneens dat de vele artikelen vaak de verkeerde toon raken. En niet zoals jij dat denkt, ik denk niet dat de oplossing is om positiever over onze jongeren te gaan schrijven. Misschien wel negatiever. Nu doen we namelijk wel eens alsof ze keurig zouden kunnen zijn, maar het niet doen. Christendom leert ons dat ze verloren zijn, maar gered kunnen worden. Zie daarvoor mijn post in jouw andere topic, de invalshoek moet veranderd worden. Maar niet bij "iemand", want ook in dit topic zijn we elkaar de schuld aan het geven; ouderen jongeren en jongeren ouderen. Bij iedereen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Marnix »

albion schreef:
MG28 schreef:
Inderdaad de huiselijke gezelligheid ben ik vergeten. Maar daarin kan ik je alleen maar gelijk geven. Computer, DVD, muziek, vrienden etc. doen jongeren liever dan een spelletje spelen. Terwijl er in een potje schaken met je vader op een avond heel veel gezelligheid zit:) Maar zijn we daarom fout? We hebben nu meer gesprekken op MSN, veel onzin, maar ik geloof ten alle tijde dat er meer serieuze gesprekken zijn tussen jongeren en jongeren van nu dan tussen jongeren van vroeger. Dat geloof ik ten alle tijden. En helaas voor jullie, (houden zo), kunnen jullie niet meekijken op MSN, SMS etc.

Jongeren zijn niet dommer geworden door de media, maar de sfeer zoals vroeger, ja die is (helaas in veel gevallen) verdwenen!

Goede zondag:)

MG28: waaraan is Rome ten onder gegaan? Waarom moesten de Israëlieten de volkeren in het land Kanaän uitroeien? Waarom moesten de Israëlieten in ballingschap en is het tienstammenrijk vergaan?
Juist omdat wij muziek (en vooral dit soort muziek) tot onze afgod maken... Neem de jongeren hun MP-3, hyves, msn, yutube af, moet je zien hoe ze reageren.
Tja. Neem volwassen refo's hun orgelcd's af en hun riante auto's en moet je ze dan eens horen.

Je moet jongeren leren verantwoord om te gaan met dit soort dingen. Dat is wat anders dan alles gelijk afkeuren. Dat is popmuziek, daar zit een beat in, dat is niet goed. Enzovoorts. Daar trappen jongeren niet in. Misschien moet men iets serieuzer hiermee omgaan dan "we verbieden alles maar" en als jongeren daar niet in meegaan klagen over de jeugd van tegenwoordig.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
MG28
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jun 2009, 21:04
Locatie: Over ijssel

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door MG28 »

@ Albion

Zie laatste reactie van Marnix, verder kan ik weinig zeggen over je reactie;)

@ Jongere

Ik ben het grotendeels helemaal met je eens. Nergens in mijn reacties heb je kunnen lezen dat iets GOED is van de sfeer waarin jongeren vaak leven. Ik heb enkel gezegd dat er vaak afkeurend wordt gereageerd door ouderen, de techniek gaat voor hen vaak zo ongelooflijk snel (begrijpelijk) waardoor ze vaak al gelijk beginnen te zeggen dat iets zonde van je tijd is, dat het slecht is etc. etc. Zonder inderdaad die goede argumenten aan te dragen, zoals Marnix hierboven ook al zegt in zijn reactie. Er wordt door een hele grote groep ouderen gereageerd op iets van jongeren zonder dat ze in eerste instantie zich er echt in hebben verdiept of weten waar ze over praten.

En mijn ‘klachten’ zijn dus totaal niet dat ouders maar nergens meer over moeten praten en alles maar toe moeten laten, in tegendeel. Alleen de manier waarop het nu hoofdzakelijk aangepakt wordt is zó ontzettend verkeerd, dat jongeren zich daar vrij weinig meer van aantrekken omdat ouderen zich hierdoor vaak ongeloofwaardig maken. Bij mij, en vele anderen, in ieder geval wel;)

Iemand de schuld geven is iets anders dan iemand er op wijzen dat het anders moet. Natuurlijk doen ‘wij jongeren’ veel dingen fout, maar over fouten van ouderen hoor ik vaak zo weinig. Waarom moeten er altijd artikelen komen hoeveel uur jongeren achter de pc’s zitten voor DVD’s en games etc. Ga eens een enquête houden over hoeveel ouderen er meekijken, ik denk dat elke kerkenraad zichzelf dan opdoekt!

Tiberius

1. Is inderdaad misschien wat hard gesteld door mij. Maar het komt op jongeren zo vaak over dat ouderen vroeger alles goed doen. Ik heb zo vaak goede gesprekken (en dan ook echt serieus) op msn en dan wordt het weer afgebroken door iemand omdat msn zo slecht voor je is. Dan denk ik ook...denk even eerst na voordat je iets zegt, MSN'en voor jongeren is hetzelfde als bellen voor ouderen (even cru gezegd);)

2. Daar vergis ik me niet in, veel ouders denken dat ze veel weten maar in werkelijkheid is het maar een klein gedeelte. 56% weet niet wat jongeren doen op hun hyves-pagina en bijna 75% weet totaal niet wat jongeren zeggen op MSN.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar de overgrote meerderheid kijkt absoluut niet mee met de gesprekken van hun kind(eren) op MSN.

3. Inderdaad daarin heb je helemaal gelijk. Maar helaas wordt er zo vaak niet gedacht, jongeren worden vaak gezien als 'lui' op school, oordopjes in, muziek hard, films kijken, uitgaan, feesten etc. etc.
De wereld is gebouwd op de ouderen, maar de jeugd heeft zeker een net zo goede toekomst...als we het over intelligentie hebben;)

@Marnix
Perfecte reactie, heb er niets aan toe te voegen. Dat is eigenlijk ook steeds de kern van mijn verhaal;)
Gebruik het verleden om het heden te verbeteren.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Bert Mulder »

Is het ten enenmale verbazend dan?

Is het niet eerder verbazend dat deze jongelui, die naar eigen belijdenis zonder God op de wereld leven, niet meer hun totale verdorvenheid uitleven?

Stapel daarboven een opvoeding, waar alle redenen om niet met de wereld mee te gaan dus noodzakelijk negatieve redenen zijn moeten voor de bevindelijke refokant, daar, om ze positief in het geloof op te voeden men dus, met de Schrift, ze zouden moeten behandelen als gelovigen, in plaats van als brandhout voor de hel...

Hoe kan men ten enemale iemand opvoeden door ze te wijzen op de liefde die Christus voor hun had, en dat ze uit dankbaarheid goede werken doen zullen, als zo'n iemand ten ene male geen goede werken KAN doen? En dat hun van de wieg af ingedreund is, dat ze geen deel in Christus hebben?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Marnix »

Hm ja, ik vraag me wel eens af, als je mensen nou heel vaak instampt dat ze slecht zijn en daar niks aan kunnen doen, ontstaat er dan ook niet een soort lijdelijkheid? Het maakt niks uit, er moet toch nog wat gebeuren en jij hebt daar geen invloed op. Waarom zou je dan niet "er uit halen wat er in zit"? Je kan door goed te leven toch niks bereiken? Je kan de uitverkiezing toch niet beïnvloeden?

Ik hoop dat het niet zo is maar ik ben er wel eens bang voor.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Hm ja, ik vraag me wel eens af, als je mensen nou heel vaak instampt dat ze slecht zijn en daar niks aan kunnen doen, ontstaat er dan ook niet een soort lijdelijkheid? Het maakt niks uit, er moet toch nog wat gebeuren en jij hebt daar geen invloed op. Waarom zou je dan niet "er uit halen wat er in zit"? Je kan door goed te leven toch niks bereiken? Je kan de uitverkiezing toch niet beïnvloeden?

Ik hoop dat het niet zo is maar ik ben er wel eens bang voor.
Ik ben wel eens bang voor werkheilige activiteit. Als we niet meer mogen zeggen dat iemand slecht is (buiten Christus) dan moeten we de oudvaders maar weggooien. De viervoudige staat van Thomas Boston wel eens gelezen?
Plaats reactie