Refojeugd luistert massaal naar pop

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door refo »

Luther schreef:
refo schreef:Hoe oud zijn jouw kinderen?
De oudste is 7.
Dat vermoedde ik al. Toen had ik ook het idee dat alles te regelen was.
Maar wen er maar vast aan: er komt een tijd dat ze niet doen wat je zegt of adviseert.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Kippetje »

Erasmiaan schreef:
Bijna 60 procent onderschrijft de stelling dat mensen die bekeerd zijn geen popmuziek luisteren.
Met die 60% ben ik wel blij (ik neem aan dat ze de stelling niet zo opgevat hebben dat mensen die struikelen in de weg van heiligmaking hier ook onder vallen) maar die andere 40%...
Ik ben er juist helemaal niet blij mee. Volgens mij geeft dit alleen maar een vertekend beeld van wat 'bekeerd' zijn is, en dat vind ik juist droevig!
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Bonny »

helma schreef:
Yord schreef:Refojeugd luistert massaal naar pop
APELDOORN – Bijna 90 procent van de reformatorische jongeren luistert soms, geregeld of vaak naar popmuziek. Hun top 3 van favoriete artiesten bestaat uit de Schotse zangeres Amy Macdonald, de Nederlandse zanger Marco Borsato en het Nederlandse duo Nick & Simon.

Dat blijkt uit een enquête van deze krant onder 850 leerlingen van reformatorische scholen. De jongeren zijn tussen de 13 en 18 jaar en volgen vmbo, havo, vwo of mbo. Kerkelijk vertegenwoordigen zij het brede spectrum van de Protestantse Kerk in Nederland tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland.

Twaalf procent van de jongeren luistert nooit naar popmuziek, 19 procent soms, 28 procent geregeld en 41 procent vaak. Van degenen die niet naar pop luisteren, luistert 69 procent naar andere soorten muziek; 18 procent vindt dat je als christen niet naar popmuziek mag luisteren.


Amy Macdonald is populair onder de refojeugd.

De meeste jongeren komen via vrienden en klasgenoten in aanraking met pop. Ze luisteren de muziek via de radio (74 procent), de computer (68 procent) of de mp3-speler (63 procent). Radio 538 is populair: ruim de helft van de ondervraagden luistert ernaar. Refojongeren luisteren het meest naar Nederland­s­talige pop: 59 procent.

De Top 40 is bij 56 procent van de ondervraagden populair. Gevraagd naar hun favoriete artiesten, zetten jongeren Amy Macdonald op de eerste plaats, Marco Borsato op de tweede plaats en het duo Nick & Simon op de derde plaats. Uitgaande van een Nederlandse top 3 staat Borsato op nummer 1, het duo Nick & Simon op nummer 2 en Jan Smit op nummer 3.

Bijna een kwart van de jongeren kijkt geregeld of vaak naar videoclips op de popzenders MTV en TMF. De helft van de jongeren doet dat nooit. Twaalf procent gaat wel eens naar een popconcert of -festival; 57 procent vindt dat te ver gaan.

Bijna 80 procent van de refojongeren wordt wel eens gewaarschuwd voor popmuziek. Dat gebeurt het meest door ouders, door leraren of in de kerk/op catechisatie.

Machtig wapen
De ondervraagden kregen een aantal stellingen voorgelegd. Bijna 90 procent is het een beetje of helemaal eens met de stelling dat er popliedjes met een onschuldige of goede boodschap zijn. Ruim 60 procent vindt dat het geen kwaad kan als je alleen naar de muziek luistert. Tegelijk beaamt bijna 70 procent de stelling dat popmuziek een machtig wapen in de handen van de duivel is. Bijna 60 procent onderschrijft de stelling dat mensen die bekeerd zijn geen popmuziek luisteren.

”Veel popmuziek vergiftigt jongeren met drank, drugs en seks”: 44 procent van de ondervraagden is het daarmee een beetje of helemaal eens. ”Als ik naar pop luister, spreekt mijn geweten”: in die uitspraak herkent 35 procent van de jongeren zich. Ruim driekwart van de ondervraagden verwacht over een paar jaar nog steeds naar pop te luisteren.

Helaas verbaast dit me niet...
als ik zo over de schouders van mijn kinderen meekijk naar de hyves-pagina's van veel Refojongelui dan rijzen de haren je ten berge....

:cry :nonnon :cry
Maar wat is het alternatief? Voor orgel en samenzang loopt de jeugd niet warm. Is het misschien beter om juiste muziek uit de poel te vissen en de jeugd daarmee in contact te laten komen? Gospelartiesten zoals Jeremy Camp of Michael W Smith...?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Luther »

refo schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Hoe oud zijn jouw kinderen?
De oudste is 7.
Dat vermoedde ik al. Toen had ik ook het idee dat alles te regelen was.
Maar wen er maar vast aan: er komt een tijd dat ze niet doen wat je zegt of adviseert.
Maar beste refo,
Dat realiseer ik me heel goed. Ik werk heel de dag met koters van 13-18 jaar. Toch merk ik, dat als je iets, wel authentiek, vertelt van het leven met de Heere, en van daaruit met liefde bepaalde zaken aanwijst, dat daarnaar geluisterd wordt. En soms meer dan dat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door JolandaOudshoorn »

ik denk in de eerste plaats zelf het goede voorbeeld geven. Hoeveel ouderen luisteren ook radio? Daarnaast is het goed om van af het begin af aan christelijke kinderliedjes te draaien.
Maar ja, mijn oudste is nog maar 6...
En ik zelf vind af en toe een stevig gospel nummer ook heerlijk, dus ze krijgen hun portie "moderne" muziek wel ;)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door albion »

Wilhelm schreef:Ik vraag me alleen af of dit nu zoveel anders is dan een 15 / 20 jaar geleden.
Toen was het ook al een groot probleem.
Ja, volgens mij is het nu al een veel groter probleem en ik denk dat dat ook door de clips komt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:
Wilhelm schreef:Ik vraag me alleen af of dit nu zoveel anders is dan een 15 / 20 jaar geleden.
Toen was het ook al een groot probleem.
Ja, volgens mij is het nu al een veel groter probleem en ik denk dat dat ook door de clips komt.
Twintig jaar geleden had je muziek op de radio, en een radio had je niet altijd bij je.
Voorzover er al iets als een walkman bestond, was dat niet een apparaat waarmee je refojongeren zag lopen.
Nu wordt zelfs het RD bezorgd door meisjes met een mp3-speler (en wat voor muziek zou daar dan klinken?) - en, zoals ik laatst zag, een sigaret in de hand. Wandelende reclame voor het RD...
Maar: muziek is nu altijd binnen handbereik, en door de mp3-spelers is er voor ouders ook amper meer controle over wat de jeugd luistert. En inderdaad, dankzij internet is de beeldcultuur daar nog bijgekomen. Videoclips (je weet soms niet waar je kijken moet) laten het allemaal nog dieper doordringen, door de combinatie van beeld en geluid.
In dat opzicht is de situatie wel degelijk ongunstiger en bedreigender dan 15, 20 jaar geleden.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door aritha »

Onze kids zijn nogal klassiek ingesteld. Rond hun zesde mochten ze op AMV. Daarna kozen ze zelf hun instrument. Op dit moment speelt er één gitaar, dwarsfluit en onze zoon is vrij laat ( 13) begonnen met piano. Onze andere zoon van tien aan het uitzoeken wat hij mooi vind om te spelen. Het wordt denk ik accordeon. Maar hij is ook weg van piano. :)

Mijn man speelt op behoorlijk niveau orgel en piano ( hij zit op pianoles).

We praten hier veel over muziek. Ook zijn er periodes dat we het over pop gehad. Weet je, het is niet zo dat alles safe is wanneer je kind klassiek speelt. Ze hadden een gitaar- voorspeelavond en moesten ze notabene iets van Michael Jackson spelen en zingen. Wij met z'n allen achter de computer. Ja, wat we zagen was niet zo mooi. :nonnon Daarna hebben we alleen de tekst ( woorden) opgezocht. Dat viel weer heel erg mee. Dus oké...we kozen er voor, samen met haar, dat ze toch ging spelen. :?

Ook met klassiek sta je steeds weer voor keuzes. :baton Ook klassiek kan je zo beheersen dat schoolwerk er bij in sdchiet. Vooral wanneer je ook nog je eigen muziek leraar moet begeleiden bij zijn conservatoriumexamen. :fi
... Muziek kan so wie so je leven beheersen. Of het nou pop of klassiek enz is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Luther »

aritha schreef:Onze kids zijn nogal klassiek ingesteld. Rond hun zesde mochten ze op AMV. Daarna kozen ze zelf hun instrument. Op dit moment speelt er één gitaar, dwarsfluit en onze zoon is vrij laat ( 13) begonnen met piano. Onze andere zoon van tien aan het uitzoeken wat hij mooi vind om te spelen. Het wordt denk ik accordeon. Maar hij is ook weg van piano. :)

Mijn man speelt op behoorlijk niveau orgel en piano ( hij zit op pianoles).

We praten hier veel over muziek. Ook zijn er periodes dat we het over pop gehad. Weet je, het is niet zo dat alles safe is wanneer je kind klassiek speelt.
Mooie post!
Ik denk wel dat gerichtheid op klassieke muziek menselijkerwijs gesproken (zeker als je er jong mee begint) een weerhouder kan zijn voor de pulp van pop.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door memento »

Luther schreef:
aritha schreef:Onze kids zijn nogal klassiek ingesteld. Rond hun zesde mochten ze op AMV. Daarna kozen ze zelf hun instrument. Op dit moment speelt er één gitaar, dwarsfluit en onze zoon is vrij laat ( 13) begonnen met piano. Onze andere zoon van tien aan het uitzoeken wat hij mooi vind om te spelen. Het wordt denk ik accordeon. Maar hij is ook weg van piano. :)

Mijn man speelt op behoorlijk niveau orgel en piano ( hij zit op pianoles).

We praten hier veel over muziek. Ook zijn er periodes dat we het over pop gehad. Weet je, het is niet zo dat alles safe is wanneer je kind klassiek speelt.
Mooie post!
Ik denk wel dat gerichtheid op klassieke muziek menselijkerwijs gesproken (zeker als je er jong mee begint) een weerhouder kan zijn voor de pulp van pop.
Maar als je klassieke of kerk muziek opdringt, loop je juist het risico dat ze zich in de pubertijd juist daartegen afzetten, en pulp gaan luisteren...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Luther »

memento schreef:
Luther schreef:
aritha schreef:Onze kids zijn nogal klassiek ingesteld. Rond hun zesde mochten ze op AMV. Daarna kozen ze zelf hun instrument. Op dit moment speelt er één gitaar, dwarsfluit en onze zoon is vrij laat ( 13) begonnen met piano. Onze andere zoon van tien aan het uitzoeken wat hij mooi vind om te spelen. Het wordt denk ik accordeon. Maar hij is ook weg van piano. :)

Mijn man speelt op behoorlijk niveau orgel en piano ( hij zit op pianoles).

We praten hier veel over muziek. Ook zijn er periodes dat we het over pop gehad. Weet je, het is niet zo dat alles safe is wanneer je kind klassiek speelt.
Mooie post!
Ik denk wel dat gerichtheid op klassieke muziek menselijkerwijs gesproken (zeker als je er jong mee begint) een weerhouder kan zijn voor de pulp van pop.
Maar als je klassieke of kerk muziek opdringt, loop je juist het risico dat ze zich in de pubertijd juist daartegen afzetten, en pulp gaan luisteren...
Nou, je moet het inderdaad niet opdringen, maar ze proberen intrinsiek te motiveren ervoor.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door judith »

aritha schreef:Onze kids zijn nogal klassiek ingesteld. Rond hun zesde mochten ze op AMV. Daarna kozen ze zelf hun instrument. Op dit moment speelt er één gitaar, dwarsfluit en onze zoon is vrij laat ( 13) begonnen met piano. Onze andere zoon van tien aan het uitzoeken wat hij mooi vind om te spelen. Het wordt denk ik accordeon. Maar hij is ook weg van piano. :)

Mijn man speelt op behoorlijk niveau orgel en piano ( hij zit op pianoles).

We praten hier veel over muziek. Ook zijn er periodes dat we het over pop gehad. Weet je, het is niet zo dat alles safe is wanneer je kind klassiek speelt. Ze hadden een gitaar- voorspeelavond en moesten ze notabene iets van Michael Jackson spelen en zingen. Wij met z'n allen achter de computer. Ja, wat we zagen was niet zo mooi. :nonnon Daarna hebben we alleen de tekst ( woorden) opgezocht. Dat viel weer heel erg mee. Dus oké...we kozen er voor, samen met haar, dat ze toch ging spelen. :?

Ook met klassiek sta je steeds weer voor keuzes. :baton Ook klassiek kan je zo beheersen dat schoolwerk er bij in sdchiet. Vooral wanneer je ook nog je eigen muziek leraar moet begeleiden bij zijn conservatoriumexamen. :fi
... Muziek kan so wie so je leven beheersen. Of het nou pop of klassiek enz is.
Ja, we praten inderdaad veel over muziek. Ook over pop op bepaalde tijden. Ik vindt het fijn om daar goed over te praten, eerlijk over te praten, wat iedereen hier thuis er van vindt. enz. Dat is erg belangrijk.
En ik vindt het zelf fijn dat we thuis allemaal een instrument (alleen de jongste niet) bespelen.
Gewoon heerlijk klassiek.
Ik zit wel op de muziekschool op les, dus heb je wel te maken, met uitvoeringen waar pop in voor komt. Meestal niet, maar soms is er zo'n uitschieter, het laatste stuk dat er bijv. gespeeld wordt op zo'n avond.
Dan vraag ik altijd aan mijn fluitlerares wat de tekst is, en waar het vandaan komt.
Ik ga niet zomaar wat beluisteren of spelen.
Maar, ik zit nu alleen op les, en ze(mijn fluitlerares) weet dat ik van klassiek hou.

Maar, ik vindt dat ook, muziek kan sowieso je leven beheersen, wat het ook is, klassiek of pop.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door judith »

memento schreef:
Luther schreef:
aritha schreef:Onze kids zijn nogal klassiek ingesteld. Rond hun zesde mochten ze op AMV. Daarna kozen ze zelf hun instrument. Op dit moment speelt er één gitaar, dwarsfluit en onze zoon is vrij laat ( 13) begonnen met piano. Onze andere zoon van tien aan het uitzoeken wat hij mooi vind om te spelen. Het wordt denk ik accordeon. Maar hij is ook weg van piano. :)

Mijn man speelt op behoorlijk niveau orgel en piano ( hij zit op pianoles).

We praten hier veel over muziek. Ook zijn er periodes dat we het over pop gehad. Weet je, het is niet zo dat alles safe is wanneer je kind klassiek speelt.
Mooie post!
Ik denk wel dat gerichtheid op klassieke muziek menselijkerwijs gesproken (zeker als je er jong mee begint) een weerhouder kan zijn voor de pulp van pop.
Maar als je klassieke of kerk muziek opdringt, loop je juist het risico dat ze zich in de pubertijd juist daartegen afzetten, en pulp gaan luisteren...
Als je ouders je aanbieden om een muziekinstrument te kiezen om te spelen, is het niet een opgedrongen iets, vindt ik.
Ik bedoel, zelfs, met fluit, gitaar kan je de verkeerde kant op, popmuziek, of rock, of wat dan ook.
Maar, als het opgedrongen wordt, dan loopt je wel het risco dat ze in de pubertijd daartegen af zetten.
Het hoeft niet..
Maar het ligt er aan hoe opgedrongen....
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door hervormde »

refo schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Hoe oud zijn jouw kinderen?
De oudste is 7.
Dat vermoedde ik al. Toen had ik ook het idee dat alles te regelen was.
Maar wen er maar vast aan: er komt een tijd dat ze niet doen wat je zegt of adviseert.
En daarom gingen de wijze maagden ook maar slapen. Er was niets meer met die dwaze maagden te beginnen. Is het niet de leeftijd, dan is het de tijdgeest. Er zijn honderd duizend argumenten te vinden om mee te deinen op de golven van de tijdgeest. Bram v.d. Beek sprak een wijs woord: wanneer de kerk de cultuurbrug naar de wereld neerhaalt, moet ze beseffen dat diezelfde kerk die brug gebruikt om de kerk te vertalen.

Er is maar een ding wat de kerk nodig heeft en dat is een kerk die haar fundament vindt in de kleine kerkjes. Met die kleine kerkjes bedoel ik de gemeente thuis. Waar vader als priester het gezin voorleeft. Niet uit een wettsiche geest, maar vanuit een levende gemeenschap met de HEERE. Dat is ook de bijbelse roeping voor beide ouders, die we teruglezen in Deuteronomium 5: kinderen het Woord inscherpen, vanuit het hart.
Dit betekent niet dat we geen oog moeten hebben voor de confrontatie van onze kinderen en onszelf. Dat zeker wel. Maar onze kinderen iedere keer voorhouden dat het ware licht op alles alleen kan vallen door herscheppend licht. Hebben we zo onze kinderen (de pubers) voorgehouden wat heerlijks de HEERE aan man en vrouw heeft voorbestemd binnen het huwelijk?
Of zullen we maar gaan slapen. Terwijl iedere moment de roep kan klinken: de Bruidegom komt!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Luther »

hervormde schreef:
refo schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Hoe oud zijn jouw kinderen?
De oudste is 7.
Dat vermoedde ik al. Toen had ik ook het idee dat alles te regelen was.
Maar wen er maar vast aan: er komt een tijd dat ze niet doen wat je zegt of adviseert.
En daarom gingen de wijze maagden ook maar slapen. Er was niets meer met die dwaze maagden te beginnen. Is het niet de leeftijd, dan is het de tijdgeest. Er zijn honderd duizend argumenten te vinden om mee te deinen op de golven van de tijdgeest. Bram v.d. Beek sprak een wijs woord: wanneer de kerk de cultuurbrug naar de wereld neerhaalt, moet ze beseffen dat diezelfde kerk die brug gebruikt om de kerk te vertalen.

Er is maar een ding wat de kerk nodig heeft en dat is een kerk die haar fundament vindt in de kleine kerkjes. Met die kleine kerkjes bedoel ik de gemeente thuis. Waar vader als priester het gezin voorleeft. Niet uit een wettsiche geest, maar vanuit een levende gemeenschap met de HEERE. Dat is ook de bijbelse roeping voor beide ouders, die we teruglezen in Deuteronomium 5: kinderen het Woord inscherpen, vanuit het hart.
Dit betekent niet dat we geen oog moeten hebben voor de confrontatie van onze kinderen en onszelf. Dat zeker wel. Maar onze kinderen iedere keer voorhouden dat het ware licht op alles alleen kan vallen door herscheppend licht. Hebben we zo onze kinderen (de pubers) voorgehouden wat heerlijks de HEERE aan man en vrouw heeft voorbestemd binnen het huwelijk?
Of zullen we maar gaan slapen. Terwijl iedere moment de roep kan klinken: de Bruidegom komt!
Amen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie