"Toespraak pastoor Someren leidt tot opschudding"

Hoppípolla
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 apr 2009, 15:22

Re: "Toespraak pastoor Someren leidt tot opschudding"

Bericht door Hoppípolla »

freek schreef:
Hoppípolla schreef:
freek schreef:Wat een vreemde reactie. Als achteraf blijkt dat bepaalde uitlatingen ongewenst zijn, dan is op zo'n moment toch ook de vrijheid van meningsuiting in het geding? Alleen subtieler.
Juist ja, dus op het moment dat de afscheidsreceptie van Van Leeuwen wordt afgelast, is de vrijheid van meningsuiting ook in het beding?
Een nog vreemdere reactie :oO
Dan reageer je niet. :)
Hoppípolla
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 apr 2009, 15:22

Re: "Toespraak pastoor Someren leidt tot opschudding"

Bericht door Hoppípolla »

freek schreef:
Hoppípolla schreef:
freek schreef:Ik heb naar het Brabants Dagblad onderstaande ingezonden brief gestuurd. Ik ben benieuwd of ze het publiceren.
Pastoor Jan Heeffer uit Someren wordt binnenkort op het matje geroepen bij burgemeester Alfred Veltman, om tekst en uitleg te geven over zijn vergelijking tussen abortus en euthanasie in de Tweede Wereldoorlog en de abortus- en euthanasiepraktijk anno 2009.

Ik weet niet precies wat de burgemeester kwijt wil aan Heeffer, maar ergens kan ik het ook wel raden. Een complimentje zit er waarschijnlijk niet in. In ons land, waar vrijheid van meningsuiting een ‘groot goed’ is, mogen de seculiere verworvenheden kennelijk niet meer bekritiseerd worden. Dit toont daarom duidelijk aan hoe het er in Nederland werkelijk voorstaat met de vrijheid van meningsuiting.

Dodenherdenking en Bevrijdingsdag staan terecht in het teken van 'vrijheid' en 'vrijheid van meningsuiting'. Tegelijkertijd wordt pijnlijk duidelijk dat er in Nederland slechts vrijheid van meningsuiting is binnen bepaalde kaders, en wel de seculiere kaders. Zo kan het gebeuren dat alle traditionele, vaak op religie gebaseerde waarden in het verdachtenbankje komen en belachelijk of bespottelijk gemaakt mogen worden, terwijl de hedendaagse ‘verworvenheden’ op ethisch vlak, onaantastbaar zijn gemaakt.

Nogmaals, ik weet niet wat de burgemeester met pastoor Heeffers wil bespreken, maar dat de uitlatingen van Heeffers “opmerkelijk” genoemd worden en voor opspraak zorgen, is al opmerkelijk genoeg.
Waar zie je de vrijheid van meningsuiting geschonden worden?
Ik schrijf trouwens nergens dat de vrijheid van meningsuiting "geschonden" wordt.
Waarom betrek je het er dan bij? Als het niet geschonden wordt, raakt het m.i. kant noch wal.
Hoppípolla
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 apr 2009, 15:22

Re: "Toespraak pastoor Someren leidt tot opschudding"

Bericht door Hoppípolla »

freek schreef: Er lopen nog wel gehandicapten rond.
De statistieken die laten zien dat dat over 2,7 jaar niet meer het geval is, zijn inderdaad schrikbarend!
Dus de abortus- en euthanasiepraktijken in WOII waren gruwelijk omdat het niet vrijwillig gebeurde?
Inderdaad.
En hoeveel zeggenschap hebben de kinderen die anno 2009 vernietigd worden?
Als je de definitie van kind me even uitlegt. ;)

En kom op zeg: als ik daar had gezeten terwijl een naast familielid van me was overleden terwijl hij met de vergelijking Auschwitz - euthanasie aan kwam zetten; ik zou heel sterk geweest moeten zijn om te blijven zitten.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: "Toespraak pastoor Someren leidt tot opschudding"

Bericht door Mister »

Hoppípolla schreef:
freek schreef: Er lopen nog wel gehandicapten rond.
De statistieken die laten zien dat dat over 2,7 jaar niet meer het geval is, zijn inderdaad schrikbarend!
Dus de abortus- en euthanasiepraktijken in WOII waren gruwelijk omdat het niet vrijwillig gebeurde?
Inderdaad.
En hoeveel zeggenschap hebben de kinderen die anno 2009 vernietigd worden?
Als je de definitie van kind me even uitlegt. ;)

En kom op zeg: als ik daar had gezeten terwijl een naast familielid van me was overleden terwijl hij met de vergelijking Auschwitz - euthanasie aan kwam zetten; ik zou heel sterk geweest moeten zijn om te blijven zitten.
Dan moet je je beter leren beheersen wellicht?
Verder is een ongeboren kind in jouw ogen een klompje cellen waarmee de ouder naar believen kan handelen?
Hoppípolla
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 apr 2009, 15:22

Re: "Toespraak pastoor Someren leidt tot opschudding"

Bericht door Hoppípolla »

Mister schreef:Dan moet je je beter leren beheersen wellicht?
Of zo een pastoor zou niet met dergelijk gruwelijke vergelijkingen aan moeten komen? :)
Verder is een ongeboren kind in jouw ogen een klompje cellen waarmee de ouder naar believen kan handelen?
Hoho, dat zeg ik niet. Wat mij betreft mag abortus ook weer teruggeschroefd worden naar de situatie voor 1981.

Maar van een kind is geen sprake, en met uitspraken als 'kinderen die vernietigd worden' doe je de situatie zoals deze daadwerkelijk is, onrecht aan. Dat doet me overigens herinneren aan een ander topic, waarin het ging over homoseksuele leraren en een halve waarheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Toespraak pastoor Someren leidt tot opschudding"

Bericht door Tiberius »

Hoppípolla schreef:
Mister schreef:Dan moet je je beter leren beheersen wellicht?
Of zo een pastoor zou niet met dergelijk gruwelijke vergelijkingen aan moeten komen? :)
Maar goed, dan moet je niet naar een dodenherdenking gaan: daar worden de gruwelijkheden van de oorlog herdacht.
Hoppípolla schreef:
Verder is een ongeboren kind in jouw ogen een klompje cellen waarmee de ouder naar believen kan handelen?
Hoho, dat zeg ik niet. Wat mij betreft mag abortus ook weer teruggeschroefd worden naar de situatie voor 1981.

Maar van een kind is geen sprake, en met uitspraken als 'kinderen die vernietigd worden' doe je de situatie zoals deze daadwerkelijk is, onrecht aan.
Vanaf welk moment sprake is van een kind, is wat moeilijk aan te geven, inderdaad. Maar als je de laatste weken neemt van de wettelijke toegestane abortustermijn, dan is het toch zeker een kind.
Dus is er sprake van kindermoord. Pastoor heeft gewoon gelijk.
Hoppípolla
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 apr 2009, 15:22

Re: "Toespraak pastoor Someren leidt tot opschudding"

Bericht door Hoppípolla »

Tiberius schreef:Maar goed, dan moet je niet naar een dodenherdenking gaan: daar worden de gruwelijkheden van de oorlog herdacht.
Oh, dus is het geoorloofd om met kwetsende, simplistische en populistische uitspraken aan te komen? Het is misschien wat lastig je te verplaatsen in iemand die bijvoorbeeld net afscheid heeft genomen van zijn vader/moeder die ongeneeslijk ziek was, maar probeer het eens. En waag het dan nog eens dit soort kwetsende uitspraken goed te keuren...
Vanaf welk moment sprake is van een kind, is wat moeilijk aan te geven, inderdaad. Maar als je de laatste weken neemt van de wettelijke toegestane abortustermijn, dan is het toch zeker een kind.
Volgens mij gaan we hier wat kort door de bocht. De abortus-discussie wil ik hier niet herhalen, maar een foetus is met 26 weken pas levensvatbaar buiten de baarmoeder, men heeft, veiligheidshalve, dus gekozen voor 24 weken.
Dus is er sprake van kindermoord. Pastoor heeft gewoon gelijk.
Gelijk op welk punt? :oO
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: "Toespraak pastoor Someren leidt tot opschudding"

Bericht door Wilhelm »

Hoppípolla schreef:[, maar een foetus is met 26 weken pas levensvatbaar buiten de baarmoeder, men heeft, veiligheidshalve, dus gekozen voor 24 weken.

Er zijn genoeg voorbeelden van wonderen dat baby's voor de 26 weken werden geboren, en in leven bleven.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Toespraak pastoor Someren leidt tot opschudding"

Bericht door Tiberius »

Hoppípolla schreef:
Tiberius schreef:Maar goed, dan moet je niet naar een dodenherdenking gaan: daar worden de gruwelijkheden van de oorlog herdacht.
Oh, dus is het geoorloofd om met kwetsende, simplistische en populistische uitspraken aan te komen? Het is misschien wat lastig je te verplaatsen in iemand die bijvoorbeeld net afscheid heeft genomen van zijn vader/moeder die ongeneeslijk ziek was, maar probeer het eens. En waag het dan nog eens dit soort kwetsende uitspraken goed te keuren...
Wat vind je kwetsend aan zo'n uitspraak? Euthanasie blijft moord, ook al doet je ongeneeslijke vader of moeder dat.
Hoppípolla schreef:
Vanaf welk moment sprake is van een kind, is wat moeilijk aan te geven, inderdaad. Maar als je de laatste weken neemt van de wettelijke toegestane abortustermijn, dan is het toch zeker een kind.
Volgens mij gaan we hier wat kort door de bocht. De abortus-discussie wil ik hier niet herhalen, maar een foetus is met 26 weken pas levensvatbaar buiten de baarmoeder, men heeft, veiligheidshalve, dus gekozen voor 24 weken.
Maar voor die tijd is het al wel een kind. Dus door het te vermoorden is het kindermoord.
Hoppípolla schreef:
Dus is er sprake van kindermoord. Pastoor heeft gewoon gelijk.
Gelijk op welk punt? :oO
Dat hij de Bijbel naspreekt.
Hoppípolla
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 apr 2009, 15:22

Re: "Toespraak pastoor Someren leidt tot opschudding"

Bericht door Hoppípolla »

Tiberius schreef: Wat vind je kwetsend aan zo'n uitspraak?
Ik heb geen idee. :humhihi

Ik heb al eerder proberen uit te leggen waarom dit kwetsend is. Logisch om dit niet te erkennen, als het moeilijk is empathie op te brengen, maar dat blijft dan een verschil van mening. :)

Overigens zijn dit soort harteloze, ongenuanceerde uitspraken (en de steun die het blijkbaar ondervindt) natuurlijk wel een voedingsbodem om het gepolariseer richting gelovigen te versterken.
Euthanasie blijft moord, ook al doet je ongeneeslijke vader of moeder dat.
Nee, dat is het niet. Sla de definitie van moord er maar eens op na.
Dat hij de Bijbel naspreekt.
Oh, wezenlijk zal deze pastoor dat wellicht doen, maar het op zo een controversiële, nodeloos choquerende manier brengen is m.i. minder verstandig. Zeker omdat het een zogenaamde halve waarheid is. En daarmee allesbehalve christelijk.
Maar voor die tijd is het al wel een kind. Dus door het te vermoorden is het kindermoord.
Een kind is geen foetus. Moord is het ook niet: sla de definitie er maar eens op na. :)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: "Toespraak pastoor Someren leidt tot opschudding"

Bericht door MarthaMartha »

Hoppipolla,

Je stoort me enorm moet ik zeggen, hoe je hier als olifant over het forum banjert, maar dat terzijde...

Moord is opzettelijk doden.

Leven moedwillig beëindigen (en dat gebeurt bij zowel euthanasie als bij abortus) is dus moord.

Bij euthanasie kiest de persoon vaak zelf, bij abortus beslist niet... net zoals mensen in WO-2 geen keuze kregen.
Dát is de overeenkomst die de pastoor trekt en die overeenkomst is er, dat kun jij ook niet ontkennen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: "Toespraak pastoor Someren leidt tot opschudding"

Bericht door artistiek »

MarthaMartha schreef:Hoppipolla,

Je stoort me enorm moet ik zeggen, hoe je hier als olifant over het forum banjert, maar dat terzijde...

Moord is opzettelijk doden.

Leven moedwillig beëindigen (en dat gebeurt bij zowel euthanasie als bij abortus) is dus moord.

Bij euthanasie kiest de persoon vaak zelf, bij abortus beslist niet... net zoals mensen in WO-2 geen keuze kregen.
Dát is de overeenkomst die de pastoor trekt en die overeenkomst is er, dat kun jij ook niet ontkennen.
Inderdaad! En daarbij beste Hoppipolla, als je iets verstaat van wat David zei: Ik loof U, omdat ik op een heel vreselijke wijze wonderbaarlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken! Zul je heel wat respectvoller over het leven praten...
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: "Toespraak pastoor Someren leidt tot opschudding"

Bericht door freek »

MarthaMartha schreef:Hoppipolla,

Je stoort me enorm moet ik zeggen, hoe je hier als olifant over het forum banjert, maar dat terzijde...
Mij ook. En dan allerlei stellige uitspraken 'opleuken' met een sullige smile, vind ik helemaal onbeschoft in een discussie als deze. Graag een beetje dimmen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: "Toespraak pastoor Someren leidt tot opschudding"

Bericht door parsifal »

Hoppípolla schreef:
Tiberius schreef: Wat vind je kwetsend aan zo'n uitspraak?
Ik heb geen idee. :humhihi

Ik heb al eerder proberen uit te leggen waarom dit kwetsend is. Logisch om dit niet te erkennen, als het moeilijk is empathie op te brengen, maar dat blijft dan een verschil van mening. :)

Overigens zijn dit soort harteloze, ongenuanceerde uitspraken (en de steun die het blijkbaar ondervindt) natuurlijk wel een voedingsbodem om het gepolariseer richting gelovigen te versterken.
Euthanasie blijft moord, ook al doet je ongeneeslijke vader of moeder dat.
Nee, dat is het niet. Sla de definitie van moord er maar eens op na.
Dat hij de Bijbel naspreekt.
Oh, wezenlijk zal deze pastoor dat wellicht doen, maar het op zo een controversiële, nodeloos choquerende manier brengen is m.i. minder verstandig. Zeker omdat het een zogenaamde halve waarheid is.
Maar voor die tijd is het al wel een kind. Dus door het te vermoorden is het kindermoord.
Definieer kind en definieer moord.
Dit laatste is al vrij moeilijk en de vraag is of het relevant is. Als iemand het doden van een niet-blanke niet als moord ziet, omdat niet-blanken volgens hem niet onder de mensen vallen.

De Nazis zouden het doden van joden, zigeuners en homo's weer niet direct als moord gezien hebben.

Met je oordeel of iets goed of slecht is, kun je je niet achter de algemene mening verschuilen en die als maatgevend zien. Laat de mening over goed en kwaad maar horen en geef aan waarom je iets slecht of niet slecht (of zelfs goed) vind. Meningen kunnen dan bijgeslepen worden.

Ik zou zelf niet het woord moord gebruiken voor abortus van een levensvatbaar ongeboren kind (maar dat wil niet zeggen dat ik abortus als een minder groot kwaad zie dan moord). Toch denk ik dat een vergelijking met de vernietigingskampen in WOII niet absurd is. In beide gevallen is er de mogelijkheid om het leven weg te nemen van menselijk leven wat je (of de Nazis) niet welgevallig was. Dat er al een behoorlijke selectie is op gehandicapte of erfelijk belaste kinderen valt moeilijk te ontkennen (Bijvoorbeeld bij Cystic Fibrosis zie je dat het aantal geboren kinderen minder is dan wat je op grond van het percentage dragers van het CF-gen verwacht mag worden).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Hoppípolla
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 apr 2009, 15:22

Re: "Toespraak pastoor Someren leidt tot opschudding"

Bericht door Hoppípolla »

Je stoort me enorm moet ik zeggen, hoe je hier als olifant over het forum banjert, maar dat terzijde...
Ik stoor me ook wel eens aan de kortzichtigheid en het gebrek aan gevoel. Maar goed, ik zal er op letten.
Moord is opzettelijk doden.
Nee: moord is het op onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven beroven. Als we er andere definities op nahouden dan die van de gangbare, dan is een discussie onmogelijk. Zeker als die definities gehanteerd worden om karikaturen te versterken en de polarisering wordt versterkt.
Leven moedwillig beëindigen (en dat gebeurt bij zowel euthanasie als bij abortus) is dus moord.
Zie de gangbare definitie.
Bij euthanasie kiest de persoon vaak zelf, bij abortus beslist niet... net zoals mensen in WO-2 geen keuze kregen.
Bij abortus is sprake van medische noodzaak. En niet van het bevredigen van perverse lusten, zoals in de WOII wel het geval was. Natuurlijk is abortus verwerpelijk, maar die vergelijking is zover doorgeslagen naar de andere kant dat de pastoor onverantwoordelijk te werk is gegaan.
Dát is de overeenkomst die de pastoor trekt en die overeenkomst is er, dat kun jij ook niet ontkennen.
Die overeenkomst kan de pastoor wel zien, maar de pastoor vergeet dat hij zich kwetsend uitlaat. En een herdenking is niet de plaats om je ongenoegen, frustratie of overtuiging in een choquerende vorm te uiten. Dat heeft niets met de vrijheid van meningsuiting van doen.
Plaats reactie