De radicaliteit van zonde en genade

PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:Ik zal de vraag anders stellen, niet om te filosoferen, want ik denk, dat ik niet begrepen wordt.
Was de blindgeborene al geestelijk ziende voor hij lichamelijk ziende werd gemaakt?
Dat is een heel andere vraag. Ik denk dat hij pas geestelijk ziende was, toen Christus Zich aan hem had geopenbaard als de Messias.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 22:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:
Afgewezen schreef:
PvS schreef:Ik zal de vraag anders stellen, niet om te filosoferen, want ik denk, dat ik niet begrepen wordt.
Was de blindgeborene al geestelijk ziende voor hij lichamelijk ziende werd gemaakt?
Dat is een heel andere vraag. Ik denk dat hij pas geestelijk ziende was, toen Christus Zich aan hem had geopenbaard als de Messias.
Lees dan eens wat er bij "inhoud van dit boek" bij Johannes 9 staat geschreven.
Daar wordt gesproken dat de Heere Zich klaarder aan hem openbaart.
Dit betekent dat de blindgeborene Christus al mocht kennen voor hij lichamelijk ziende werd gemaakt.
Tja, dat kan. Ik houd het erop dat de blindgeborene Christus pas écht kende toen Hij Zich aan hem geopenbaard had.
Maar vergeet niet dat de lichamelijke genezing van de blindgeborene niet zijn bekering is. Wij moeten, zoals toen nog student Van Ruitenburg ons heel juist op de CGO leerde, onderscheid maken tussen het wonder zelf en de evt. bekering van de mens aan wie het wonder plaatsvond.
Dus welke conclusies je nu wilt trekken, weet ik niet.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door refo »

Dat krijg je er nou van.
De vraag was : Wanneer een mens wordt "stilgezet", werkt de Heilige Geest dan volgens jou eerst het geloof?

Er is een periode van blindheid. Dat wist die man.
Op een gegeven moment wordt hij ziende. En dat wist hij ook.
En wanneer de Geest nu wat doet? Niet zo van belang. Net als de wind: je ziet de uitwerking, maar waarvandaan en waarheen is niet zo duidelijk.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door memento »

PvS schreef:
refo schreef:Dat krijg je er nou van.
De vraag was : Wanneer een mens wordt "stilgezet", werkt de Heilige Geest dan volgens jou eerst het geloof?

Er is een periode van blindheid. Dat wist die man.
Op een gegeven moment wordt hij ziende. En dat wist hij ook.
En wanneer de Geest nu wat doet? Niet zo van belang. Net als de wind: je ziet de uitwerking, maar waarvandaan en waarheen is niet zo duidelijk.
Wanneer de Geest van Christus spreekt, niet zo van belang???
Dit zijn gevaarlijke uitspraken refo!
De Geest zal Christus verheerlijken, en niet de aandacht op zichzelf vestigen. Hoe weet een mens dus of de Geest in hem gewerkt heeft? Door te onderzoeken of hij in Christus is. Het speuren in de mens zelf, en het zoeken naar ervaringen die los staan van Christus, houdt de mens af van waar het om gaat...
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door albion »

refo schreef:
Dan gaan we de HC maar herschrijven.
Vanwaar komt zulk een geloof? Van de Heilige Geest Die het werkt door de verkondiging en verstrerkt door de sacramenten. Er zijn geen extra-ordinaire uitzonderingen.
Nee natuurlijk niet, want dat geloof ik ook vast. Maar iemand kan getrokken worden uit het 'leven' en hij/zij zal onder het Woord komen om onderwijs voor zijn/haar ziel te krijgen.

Sukey Harley wist er ook weinig van:
It was never in her (her mother's) power to put me to school. I was never taught anything about God in my childhood, nor about His blessed Son, Jesus Christ. The only thing I can remember learning when a child was the Lord's Prayer. We were taught to repeat that after we were in bed every night, and they called it "saying our prayers", but what it meant I knew nothing about. We were often sore clemmed in our childhood and I had many gloomy thoughts. I was always an odd one.
Laatst gewijzigd door albion op 18 apr 2009, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door memento »

PvS schreef:
memento schreef:
PvS schreef:
refo schreef:Dat krijg je er nou van.
De vraag was : Wanneer een mens wordt "stilgezet", werkt de Heilige Geest dan volgens jou eerst het geloof?

Er is een periode van blindheid. Dat wist die man.
Op een gegeven moment wordt hij ziende. En dat wist hij ook.
En wanneer de Geest nu wat doet? Niet zo van belang. Net als de wind: je ziet de uitwerking, maar waarvandaan en waarheen is niet zo duidelijk.
Wanneer de Geest van Christus spreekt, niet zo van belang???
Dit zijn gevaarlijke uitspraken refo!
De Geest zal Christus verheerlijken, en niet de aandacht op zichzelf vestigen. Hoe weet een mens dus of de Geest in hem gewerkt heeft? Door te onderzoeken of hij in Christus is. Het speuren in de mens zelf, en het zoeken naar ervaringen die los staan van Christus, houdt de mens af van waar het om gaat...
Hoe de mens weet dat de Geest in hem werkt staat opgetekend in Romeinen 8:16; Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.
Ook vanuit Rom. 8:9b; maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.
Denken jullie dat wanneer iemand de Geest van Christus heeft, dat niet weet?
Ik vind de omschrijving van Memento niet helder.
Natuurlijk weten iemand wel of hij de Geest van Christus heeft. Wie gelooft dat hij om Christus wil verlost is van zijn zonden, en om Christus wil mag weten dat God zijn vader is, die heeft de Geest van Christus. Het toetspunt voor het hebben van de Geest ligt enkel en alleen in Christus. Wie meent de Geest te hebben, maar nog niet in Christus verzoent is, die bedriegt zichzelf. "Buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf"
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 22:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door albion »

refo schreef:
Dat de ds het Woord niet verder brengt dan het gehoor is een wijdverbreid misverstand. .
Hoe zat dat dan bij Agrippa? Ik dacht dat de apostelen toch een opdracht meegekregen hadden waarbij de Heere Jezus zei dat de zonden die zij vergeven die zijn zij vergeven (even in eigen woorden) (Joh.20). En Paulus was toch een krachtig prediker.
Laatst gewijzigd door albion op 20 apr 2009, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door refo »

albion schreef:
refo schreef:
Dat de ds het Woord niet verder brengt dan het gehoor is een wijdverbreid misverstand. .
Hoe zat dat dan bij Agrippa. Ik dacht dat de apostelen toch een opdracht meegekregen hebben waarbij de Heere Jezus
zei dat de zonden die zij vergeven die zijn zij vergeven (even in eigen woorden) (Joh.20). En Paulus was toch een krachtig prediker.
Dat weten we niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door albion »

refo schreef:
albion schreef:
refo schreef:
Dat de ds het Woord niet verder brengt dan het gehoor is een wijdverbreid misverstand. .
Hoe zat dat dan bij Agrippa. Ik dacht dat de apostelen toch een opdracht meegekregen hebben waarbij de Heere Jezus
zei dat de zonden die zij vergeven die zijn zij vergeven (even in eigen woorden) (Joh.20). En Paulus was toch een krachtig prediker.
Dat weten we niet.
Als de Heilige Geest niet werkt, dan komt het woord van de prediker niet verder dan het gehoor.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie