De radicaliteit van zonde en genade

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Luther »

albion schreef:
refo schreef:
Dat de ds het Woord niet verder brengt dan het gehoor is een wijdverbreid misverstand. .
Hoe zat dat dan bij Agrippa? Ik dacht dat de apostelen toch een opdracht meegekregen hadden waarbij de Heere Jezus zei dat de zonden die zij vergeven die zijn zij vergeven (even in eigen woorden) (Joh.20). En Paulus was toch een krachtig prediker.
Inderdaad, stel je voor dat predikers de opdracht zouden krijgen om het Woord in het hart te brengen...?

Men meot er alles aan doen om het bij het oor te brengen, en dat is al moeilijk genoeg. Als er geen barrières meer zijn bij de hoorders, dan zijn die er nog wel bij de prediker...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:Ik trek geen conclusies, maar lees wat de kanttekeningen zeggen.
Dit staat bij de "inhoud van het boek" van Johannes : Dat Hij een die blindgeboren was, ziende heeft gemaakt; hetwelk den farizeeën bekend geworden zijnde, zij denzelven onderzoeken, en hem de waarheid vrijmoediglijk bekennende, lasteren en uitwerpen; aan denwelken de Heere Zich klaarder openbaart, en den farizeeën hun geestelijke blindheid verwijt, hfdst. 9.

Het was bij de genezing van de blindgeborene geen bekeringsweg, zoals veelal geleerd wordt, maar dit is geschied opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden.
Wie zou vrijmoediglijk de waarheid bekennende Christus niet écht kennen?
Uitgeworpen worden zonder Christus te kennen?
De Bijbel zelf leert ons dat de blindgeborene Christus nog niet kende en dat Jezus Zich naderhand aan hem openbaart.
Calvijn spreekt verder over een 'beginsel des geloofs' bij de blindgeborene, en vindt het beschamend dat hij met zo'n klein beginsel zó opkomt voor Christus, Die hij dus nog niet persoonlijk kent.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Afgewezen »

albion schreef: Als de Heilige Geest niet werkt, dan komt het woord van de prediker niet verder dan het gehoor.
En als de prediker niet goed werkt, komt het Evangelie nog niet eens bij het gehoor.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
albion schreef: Als de Heilige Geest niet werkt, dan komt het woord van de prediker niet verder dan het gehoor.
En als de prediker niet goed werkt, komt het Evangelie nog niet eens bij het gehoor.
Wie bepaalt dat?
Wat is dan onze taak?
Zij liepen als een stroom Hem aan. Een gebed om de krachtige doorwerking van de Heilige Geest in het hart van de prediker.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door refo »

albion schreef:
refo schreef:
albion schreef:
refo schreef:
Dat de ds het Woord niet verder brengt dan het gehoor is een wijdverbreid misverstand. .
Hoe zat dat dan bij Agrippa. Ik dacht dat de apostelen toch een opdracht meegekregen hebben waarbij de Heere Jezus
zei dat de zonden die zij vergeven die zijn zij vergeven (even in eigen woorden) (Joh.20). En Paulus was toch een krachtig prediker.
Dat weten we niet.
Als de Heilige Geest niet werkt, dan komt het woord van de prediker niet verder dan het gehoor.
We willen tegenwoordig alles passend hebben.
Dat sommigen geloven komt door Woord en Geest. Omdat 1+1=2 bepalen we dan: als sommigen niet geloven dan is de Geest er niet bijgekomen (het Woord horen we immers, dus Daar kan het niet aan liggen. Maar sommige zaken laten zich zo niet narekenen.
Net zomin als de Geest zonder het Woord werkt, werkt het Woord zonder de Geest.
Dus ga niet de Geest de schuld geven van het ongeloof.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:
Afgewezen schreef:
PvS schreef:Ik trek geen conclusies, maar lees wat de kanttekeningen zeggen.
Dit staat bij de "inhoud van het boek" van Johannes : Dat Hij een die blindgeboren was, ziende heeft gemaakt; hetwelk den farizeeën bekend geworden zijnde, zij denzelven onderzoeken, en hem de waarheid vrijmoediglijk bekennende, lasteren en uitwerpen; aan denwelken de Heere Zich klaarder openbaart, en den farizeeën hun geestelijke blindheid verwijt, hfdst. 9.

Het was bij de genezing van de blindgeborene geen bekeringsweg, zoals veelal geleerd wordt, maar dit is geschied opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden.
Wie zou vrijmoediglijk de waarheid bekennende Christus niet écht kennen?
Uitgeworpen worden zonder Christus te kennen?
De Bijbel zelf leert ons dat de blindgeborene Christus nog niet kende en dat Jezus Zich naderhand aan hem openbaart.
Calvijn spreekt verder over een 'beginsel des geloofs' bij de blindgeborene, en vindt het beschamend dat hij met zo'n klein beginsel zó opkomt voor Christus, Die hij dus nog niet persoonlijk kent.
Evangelie van Johannes
INHOUD VAN DIT BOEK.

Dat Hij een die blindgeboren was, ziende heeft gemaakt; hetwelk den farizeeën bekend geworden zijnde, zij denzelven onderzoeken, en hem de waarheid vrijmoediglijk bekennende, lasteren en uitwerpen; aan denwelken de Heere Zich klaarder openbaart, en den farizeeën hun geestelijke blindheid verwijt, hfdst. 9.

Uitleggende gedachten van J.C. Ryle over het Johannes Evangelie:

En zeide tot hem: Ga heen, was u in het badwater Silóam (hetwelk overgezet wordt: uitgezonden). Hij dan ging heen en wies zich, en kwam ziende.
- Het bevel hier aan den blinde gegeven, was een geloofsbeproeving, en gehoorzamende vond de man wat hij nodig had. -
- Zijn geloof en zijne gehoorzaamheid steken gunstig af bij het gedrag van Naäman. -
Hij dan antwoordde en zeide: Of Hij een zondaar is, weet ik niet; één ding weet ik, dat ik blind was en nu zie.
- Die hun antwoordt, en uit dit werk betuigt dat Christus geen zondaar, maar uit God is. -
En hij zeide: Hij is een profeet.
- Deze verklaring was een begin van geloof in den genezene; van zijn geloof, dat degene die zulk een wondervolle genezing had gewrocht, een persoon moest zijn, bijzonder door God verwekt om grote dingen te doen, zoals Elia en Eliza. Men verstond toen onder een profeet niet uitsluitend een voorzegger van toekomende dingen, maar vooral een man van God gezonden om te onderwijzen, te vermanen en wonderwerken te doen. Men merke op, dat het eerste wat de Jood van Jezus scheen te kunnen denken, was dat Hij een profeet was.
Jezus hoorde dat zij hem uitgeworpen hadden, en hem vindende zeide Hij tot hem: Gelooft gij in den Zone Gods?
- Op “gij” ligt de nadruk.
- Anderen geloven niet.
- “Gelooft gij?”Niet zodra was de arme blinde uit de Joodsche kerk geworpen, of Jezus zoekt hem op en spreekt hem woorden van troost toe.
Hij wist volkomen goed, welk een zware ramp uitbanning was voor een Israëliet, en beurde hem op met vriendelijke woorden.
Hij openbaarde Zich nu volkomener aan dezen man dan Hij aan ieder deed, behalve aan de Samaritaansche vrouw.
In antwoord op de vraag: “Wie is de Zone Gods?” zegt Hij duidelijk: “Gij hebt Hem gezien; en Die met u spreekt, Dezelve is het”.
Wij hebben hier een van de vele liefelijke trekken van Christus’ gemoed.
Hij ziet alles wat Zijn volk doorworstelt om Zijnentwil, en voelt voor allen, van den hoogste tot den laagste.
Hij houdt rekening met al hunne verliezen, kruisen en vervolgingen.
“Zijn ze niet allen in Zijn boek geschreven?” (Ps. 56:8.)
Hij weet hoe Hij tot hunne harten met vertroosting komen moet in tijd van nood, en van vrede tot hen spreken, als alle menschen hen schijnen te haten.
De tijd dat Christus Zich tot ons wendt en zegt: “Vreest niet: want Ik ben met u; zijt niet verbaasd; want Ik ben uw God: Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met de rechterhand Mijner gerechtigheid”. (Jes. 41:10.)
Joh, PvS, ik vind het best. Kennelijk zijn er meerdere mogelijkheden om deze geschiedenis uit te leggen. Is het heel belangrijk?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:
albion schreef: Als de Heilige Geest niet werkt, dan komt het woord van de prediker niet verder dan het gehoor.
En als de prediker niet goed werkt, komt het Evangelie nog niet eens bij het gehoor.
Wie bepaalt dat?
Wat is dan onze taak?
Zij liepen als een stroom Hem aan. Een gebed om de krachtige doorwerking van de Heilige Geest in het hart van de prediker.
Waarmee mijn opmerking blijft staan.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door albion »

refo schreef:
Dus ga niet de Geest de schuld geven van het ongeloof.

Doe ik dat dan?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:Beste Afgewezen,
Waar leert de Bijbel ons dat de blindgeborene Christus niet kende?
Ik lees dat er niet in.
"Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?"
PvS schreef:Zo ook de aanhaling van Calvijn, dat het ons, (jou en mij en anderen met ons) moet beschaamd maken, dat de blindgeborene met zo'n klein geloofsbeginsel zó opkomt voor Christus...
De Bijbel leert ons dat waar een waar geloof is, dat daar Christus gekend wordt.
Zonder geloof is er géén Christuskennis en de Christuskennis is niet zonder geloof.
Wat is je punt nu?
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:
Afgewezen schreef:
PvS schreef:Beste Afgewezen,
Waar leert de Bijbel ons dat de blindgeborene Christus niet kende?
Ik lees dat er niet in.
PvS schreef:Zo ook de aanhaling van Calvijn, dat het ons, (jou en mij en anderen met ons) moet beschaamd maken, dat de blindgeborene met zo'n klein geloofsbeginsel zó opkomt voor Christus...
De Bijbel leert ons dat waar een waar geloof is, dat daar Christus gekend wordt.
Zonder geloof is er géén Christuskennis en de Christuskennis is niet zonder geloof.
Wat is je punt nu?
"Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?"
Hier moest Hij nog aan de blindgeborene VERKLAARD worden!
Ehm, ja, maar waar lees ik dat?
PvS schreef:Voordat ik tot "het punt" kom, wil ik je vragen waar Calvijn schrijft, dat "Die hij dus nog niet persoonlijk kent"? Ik kom die uitspraak niet tegen.
Maar ik kan er ook overheen lezen.
Nergens volgens mij, het was mijn eigen samenvatting. Maar kom maar met je punt, hoor.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:Wanneer Calvijn (of wie dan ook) iets niet gezegd heeft, dan moeten wij hem die woorden ook niet in de mond leggen, toch?
Helemaal mee eens, hoor. Maar ik ben mij er niet van bewust dat ik Calvijn iets in de mond gelegd heb wat hij niet gezegd heeft.
Dit zegt Calvijn wel: …”Ik twijfel er niet aan, of Jezus wilde door hem gekend worden als de Christus, om van hem van uit dat beginsel des geloofs te brengen tot een volkomener kennis van Zijn Persoon…”
Dat sluit niet uit wat ik zei, maar daar kunnen we eindeloos over discussiëren. ;)
PVS schreef:Het "punt" waar het mij om gaat is dat er van de blindgeborene een bekeringsweg wordt gemaakt, terwijl hij volgens de stukken die er eerder geplaatst zijn, duidelijk naar voren komt, dat hij Christus al "geestelijk" moet hebben gezien/gekend.
Wij moeten ook niet vergeten in welke tijd de blindgeborene leefde.
"Christus werd geopenbaard in het vlees".
Er zijn twee mogelijkheden: óf de blindgeborene was een OT-gelovige die tot Christus kwam, óf de blindgeborene kwam tot geloof door het wonder door Christus gedaan. Uitsluitsel hierover hebben we niet echt.
In beide gevallen heeft Christus Zich aan hem geopenbaard.
Plaats reactie