De radicaliteit van zonde en genade

hans123
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 okt 2008, 13:00

De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door hans123 »

Ds. M. J. van Gelder voelt zich thuis bij de Schotten, Hugo Binning en Thomas Boston. „Ds. A. Vergunst heeft ons op de Theologische School op dat spoor gezet. Van hem moesten we de ”Ettelijke gronden van de christelijke religie” van Binning grondig doorwerken. Voor het overige probeer ik in de prediking vooral mezelf te zijn.”

Ds. Van Gelder (70) gaat per 1 mei met emeritaat. Ruim 38 jaar was hij predikant binnen de Gereformeerde Gemeenten. Hij diende zes gemeenten: Enkhuizen, Gouda, Nieuwerkerk (Zeeland), Tricht-Geldermalsen, Ridderkerk-Slikkerveer en Middelburg-Zuid. „In bijna alle gemeenten heb ik me in de prediking thuisgevoeld. Het was niet overal even gemakkelijk, maar ik weet van Godswege dat ik in al die zes gemeenten heb moeten zijn. De Heere heeft de arbeid in de gemeenten willen zegenen.”

Van Gelder was aanvankelijk werkzaam in de accountancy. Dat typeert zijn karakter en stempelde zijn prediking. „Ik denk tamelijk exact, ben niet filosofisch, en zit niet vol bespiegelingen. Ik wil prediken wat er staat: „Alzo staat geschreven.” Predik het Woord, niet jezelf, niet je eigen gemoedsgesteldheden, maar het Woord. Dat bewaart voor eenzijdigheden en als het Woord mag spreken, zal er ook onderwijs zijn, door de toepassende kracht van de Heilige Geest.”

Bekeringsgeschiedenissen zijn aan ds. Van Gelder niet besteed. „Het wordt vaak allemaal zo mooi. Van Petrus en Paulus lees ik ook geen uitgebreide bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel. De Bijbel zegt heel kort hoe ze geroepen zijn, waar ze gewerkt hebben, en wat de vrucht op hun werk was. Dat is genoeg. Hoe de Heere met Zijn kinderen en knechten handelt, is heel persoonlijk.”

Het emeritaat vervult ds. Van Gelder meer met verwondering dan met weemoed. „Er is dankbaarheid dat ik zo lang in Gods wijngaard heb mogen arbeiden.” Het doel van al die arbeid was: „Het behoud van zielen, waardoor Gods Koninkrijk wordt uitgebreid, en het onderwijs aan Gods kinderen, vanuit Schrift en belijdenis. In elke preek moet het gaan om Adam en Christus, dood en leven, Wet en Evangelie. Dat is een bevrijdende boodschap, als de Heilige Geest die gebruikt om een verbrijzelde zondaar te onderwijzen en te troosten in Christus.”

Ds. Van Gelder vindt in de belijdenisgeschriften geen „systematiek aangereikt over de gangen van het geestelijk leven.” „Elke predikant legt natuurlijk zijn eigen accenten en heeft zijn eigen karakter. Dat mag. De discipelen waren ook niet allemaal eender. Maar van de Schotten heb ik de radicaliteit geleerd van zonde en genade. De mens is gedood door de Wet, wordt levend gemaakt door het Evangelie, door de toepassende kracht van de Geest. Dat is het ware bevindelijke leven. Daarbij zijn er in de Schrift natuurlijk wel Bijbelse onderscheidingen, van hongeren en verzadigd worden, van dorsten en drinken, van zoeken en vinden.”

Als belangstellende en als afgevaardigde heeft ds. Van Gelder meer dan veertig jaar alle generale synodes bijgewoond. „Er is gaandeweg meer structuur gekomen in de wijze van vergaderen. De sfeer op synodes heb ik meestal als hartelijk ervaren. We hebben geleerd om volwassen met elkaar te spreken, net zo lang totdat er een zekere mate van consensus ontstaat. Dat is een positieve ontwikkeling.”

Ds. Van Gelder heeft korte tijd zitting gehad in het bestuur van de Jeugdbond, was deputaat en penningmeester van Bijbelverspreiding, was verschillende jaren voorzitter van het deputaatschap voor evangelisatie, was deputaat van het schippersinternaat Eben Haëzer en medeoprichter van Woord en Daad.

Het „hartelijke contact” met de gemeente zal ds. Van Gelder gaan missen. „Maar ik hoop zondags te mogen blijven preken, en zo dienstbaar te mogen zijn in de vacante gemeenten.”

Over de plaats van de kerk in de samenleving is de predikant niet optimistisch. „Mensen worden weer religieus, maar schijnen dat ook wel zonder de kerk te kunnen zijn. Ik vraag me dan wel eens af wat men dan precies gelooft, en waar men in gelooft. De autoriteit van de Heilige Schrift als gezaghebbend voor ieder mens wordt steeds minder geaccepteerd. Er wordt getornd aan het gezag van de belijdenisgeschriften. De moderne media hebben ervoor gezorgd dat het besef van de eeuwige dingen, van de onsterfelijkheid van de ziel, van de noodzaak van wedergeboorte en waarachtige bekering tot God, aan het verdwijnen is. Soms vrees ik dat de Heere de kandelaar verplaatst naar andere werelddelen.”

Aan de andere kant: „Als je als predikant hartelijk, gunnend en indringend het Woord aan het hart van de mensen legt, dan wordt het soms toch heel erg stil. De Heere gaat door met Zijn werk. Hij laat ook niet varen wat Zijn hand begon.”

Bron: refdag.nl
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bekeringsgeschiedenissen zijn aan ds. Van Gelder niet besteed. „Het wordt vaak allemaal zo mooi. Van Petrus en Paulus lees ik ook geen uitgebreide bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel. De Bijbel zegt heel kort hoe ze geroepen zijn, waar ze gewerkt hebben, en wat de vrucht op hun werk was. Dat is genoeg. Hoe de Heere met Zijn kinderen en knechten handelt, is heel persoonlijk.”
Pffff... ik ben gelukkig niet de enige die niet van bekeringsgeschiedenissen houdt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Tiberius »

Ik houd er ook niet zo van; sowieso niet van levensbeschrijvingen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Ik houd er ook niet zo van; sowieso niet van levensbeschrijvingen.
Ik wel hoor, mits het een onderdeel is van een gevarieerder boeken-dieet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:
Bekeringsgeschiedenissen zijn aan ds. Van Gelder niet besteed. „Het wordt vaak allemaal zo mooi. Van Petrus en Paulus lees ik ook geen uitgebreide bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel. De Bijbel zegt heel kort hoe ze geroepen zijn, waar ze gewerkt hebben, en wat de vrucht op hun werk was. Dat is genoeg. Hoe de Heere met Zijn kinderen en knechten handelt, is heel persoonlijk.”
Pffff... ik ben gelukkig niet de enige die niet van bekeringsgeschiedenissen houdt.
Mag ik weten waarom niet?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Bekeringsgeschiedenissen zijn aan ds. Van Gelder niet besteed. „Het wordt vaak allemaal zo mooi. Van Petrus en Paulus lees ik ook geen uitgebreide bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel. De Bijbel zegt heel kort hoe ze geroepen zijn, waar ze gewerkt hebben, en wat de vrucht op hun werk was. Dat is genoeg. Hoe de Heere met Zijn kinderen en knechten handelt, is heel persoonlijk.”
Pffff... ik ben gelukkig niet de enige die niet van bekeringsgeschiedenissen houdt.
Mag ik weten waarom niet?
Dat staat erbij: "Het wordt vaak allemaal zo mooi. (...) Hoe de Heere met Zijn kinderen en knechten handelt, is heel persoonlijk."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Luther »

Wat een enorm fijn interview met ds. Van Gelder!
Deze man is echt helemaal los van wat de mensen (collega's) van hem vinden. Heerlijk die rechtlijnige eenvoud, gevoed door de puriteinen.
Jammer dat hij met emeritaat gaat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door raka »

Luther schreef:Wat een enorm fijn interview met ds. Van Gelder!
Deze man is echt helemaal los van wat de mensen (collega's) van hem vinden. Heerlijk die rechtlijnige eenvoud, gevoed door de puriteinen.
Jammer dat hij met emeritaat gaat.
Ik kan me helemaal vinden in deze reactie. Daarbij bedenkend dat hij in het verleden (Gouda) werd beticht van een steenblokkiaanse prediking en de laatste jaren als zijnde 'links' werd bestempeld (ondanks dat zijn prediking altijd hetzelfde was). Ds van Gelder is niet in een hokje te plaatsen, en dat is een verademing voor een kerkverband.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Wilhelm »

raka schreef:
Luther schreef:Wat een enorm fijn interview met ds. Van Gelder!
Deze man is echt helemaal los van wat de mensen (collega's) van hem vinden. Heerlijk die rechtlijnige eenvoud, gevoed door de puriteinen.
Jammer dat hij met emeritaat gaat.
Ik kan me helemaal vinden in deze reactie. Daarbij bedenkend dat hij in het verleden (Gouda) werd beticht van een steenblokkiaanse prediking en de laatste jaren als zijnde 'links' werd bestempeld (ondanks dat zijn prediking altijd hetzelfde was). Ds van Gelder is niet in een hokje te plaatsen, en dat is een verademing voor een kerkverband.
Zeg Raka , dat we het toch eens kunnen zijn!
Het is te hopen dat Ds v Gelder nog een poosje mag blijven preken.

Het kan verkeren.
Dus toch nog eenheid in verscheidenheid !

Een poosje terug was dit je reactie nog :
raka schreef:. 1 ding is duidelijk Wilhelm, wij zijn vreemden voor elkaar, jouw GG is niet mijn GG, en dat is een pijnlijke en verdrietige zaak.

En wat Gouda betreft, daar wonen refo's die soms wel heel kritisch kunnen zijn ... ;)
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door raka »

Wilhelm schreef:Zeg Raka , dat we het toch eens kunnen zijn!
Het is te hopen dat Ds v Gelder nog een poosje mag blijven preken.

Het kan verkeren.
Dus toch nog eenheid in verscheidenheid !

Een poosje terug was dit je reactie nog :
raka schreef:. 1 ding is duidelijk Wilhelm, wij zijn vreemden voor elkaar, jouw GG is niet mijn GG, en dat is een pijnlijke en verdrietige zaak.
Ik had deze uitspraak sowieso niet mogen doen, en ben daarin dus ook verkeerd geweest. Waarvoor excuses.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Afgewezen »

Raka, :hi !
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Raka, :hi !
Helemaal mee eens!
Nu nog een mea-culpa richting de JBGG. ;)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door freek »

raka schreef:
Luther schreef:Wat een enorm fijn interview met ds. Van Gelder!
Deze man is echt helemaal los van wat de mensen (collega's) van hem vinden. Heerlijk die rechtlijnige eenvoud, gevoed door de puriteinen.
Jammer dat hij met emeritaat gaat.
Ik kan me helemaal vinden in deze reactie. Daarbij bedenkend dat hij in het verleden (Gouda) werd beticht van een steenblokkiaanse prediking en de laatste jaren als zijnde 'links' werd bestempeld (ondanks dat zijn prediking altijd hetzelfde was). Ds van Gelder is niet in een hokje te plaatsen, en dat is een verademing voor een kerkverband.
Ja, dat las ik pas ook in het proefschrift van Jan Zwemer. Ik had echt zoiets van: huh? Dit interview is in ieder geval erg aansprekend.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Luther »

raka schreef:
Wilhelm schreef:Zeg Raka , dat we het toch eens kunnen zijn!
Het is te hopen dat Ds v Gelder nog een poosje mag blijven preken.

Het kan verkeren.
Dus toch nog eenheid in verscheidenheid !

Een poosje terug was dit je reactie nog :
raka schreef:. 1 ding is duidelijk Wilhelm, wij zijn vreemden voor elkaar, jouw GG is niet mijn GG, en dat is een pijnlijke en verdrietige zaak.
Ik had deze uitspraak sowieso niet mogen doen, en ben daarin dus ook verkeerd geweest. Waarvoor excuses.
Prima, raka: Wie in woorden niet struikelt...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: De radicaliteit van zonde en genade

Bericht door Wilhelm »

raka schreef:
Wilhelm schreef:Zeg Raka , dat we het toch eens kunnen zijn!
Het is te hopen dat Ds v Gelder nog een poosje mag blijven preken.

Het kan verkeren.
Dus toch nog eenheid in verscheidenheid !

Een poosje terug was dit je reactie nog :
raka schreef:. 1 ding is duidelijk Wilhelm, wij zijn vreemden voor elkaar, jouw GG is niet mijn GG, en dat is een pijnlijke en verdrietige zaak.
Ik had deze uitspraak sowieso niet mogen doen, en ben daarin dus ook verkeerd geweest. Waarvoor excuses.

Raka, alles goed, excuses hadden niet nodig geweest , maar ik waardeer je opstelling in deze.
In het heetst van de strijd vallen er wel eens woorden of postings die je achteraf nalezend wel eens anders had willen verwoorden.

Anderzijds als je ziet hoe onze vaderen met elkaar om gingen in discussies , soms over de meest tere zaken, dan zijn wij hier nog lieverdjes.


En dat wij soms wat verschil hebben in de zienswijze wat nu de juiste koers van de GG zou zijn, dat zou best wel eens kunnen.
Maar als ik dan lees dat je je hartelijk kunt vinden in de prediking van Ds v Gelder, dan ben ik daar blij om , en dat bewijst maar temeer dat er binnen de GG, ondanks de "flanken" toch meer is wat bindt dan wat scheidt.

Want of het nu gaat of we ons meer thuis voelen bij "links" of bij "rechts" allen binnen de gereformeerde gezindte in het algemeen en binnen de GG in het bijzonder zijn het er over eens dat er een wonder moet gebeuren in een mensenleven , dat we van dood levendgemaakt moeten worden. En dat er nu een gewillige Jezus beschikbaar is voor de grootste der zondaren. En dat is uiteindelijk de kern, en daar kunnen beide flanken het van harte in vinden.
Plaats reactie