„Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Ariene »

Tiberius schreef:
Ariene schreef:
Tiberius schreef:
Ariene schreef:Dus concreet gezegd moeten wij alle middelen gebruiken die ons gegeven zijn in het vertrouwen dat God het wil zegenen.
Precies. Mits het uiteraard geoorloofde middelen zijn.
Dus dan beginnen we weer bovenaan om af te vragen of inenten en geoorloofd middel is?
Of denk je, dat Hij ongeoorloofde middelen ook zal zegenen?
:)
Ach, maar wat zijn ongeoorloofde middelen.
Wanneer je vind dat een middel gezegend wordt wanneer het middel doet waarvoor het bestemd is worden denk heel veel ongeoorloofde middelen gezegend.
Maar het was niet echt een duidelijk antwoord...
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door albion »

Marnix schreef:
Nee maar serieus, waarom draag je dan een autogordel? Je gaat je beschermen tegen iets wat helemaal niet plaats hoeft te vinden. En is dat ook niet in Gods hand?
't Hangt wel af wat voor ongeluk je hebt of de autogordel veilig is. Mijn zwager droeg geen autogordel en kon dus makkelijk schuiven naar de andere kant van de auto. maar het stuur kwam tegen diep in de stoel terecht waar hij zat. Menselijkerwijs gesproken, als hij zijn autogordel aan had, had hij het niet overleefd.
'k Weet ook wel dat uit de statistieken gebleken is dat met autogordel rijden veiliger is (dus svp geen discussie hierover), ik wilde alleen maar aangeven hoe betrekkelijk alle dingen zijn.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door memento »

albion schreef:
Marnix schreef:
Nee maar serieus, waarom draag je dan een autogordel? Je gaat je beschermen tegen iets wat helemaal niet plaats hoeft te vinden. En is dat ook niet in Gods hand?
't Hangt wel af wat voor ongeluk je hebt of de autogordel veilig is. Mijn zwager droeg geen autogordel en kon dus makkelijk schuiven naar de andere kant van de auto. maar het stuur kwam tegen diep in de stoel terecht waar hij zat. Menselijkerwijs gesproken, als hij zijn autogordel aan had, had hij het niet overleefd.
'k Weet ook wel dat uit de statistieken gebleken is dat met autogordel rijden veiliger is (dus svp geen discussie hierover), ik wilde alleen maar aangeven hoe betrekkelijk alle dingen zijn.
Als de overheid een gordel verplicht, is het niet omdoen van de gordel zonde tegen het 5e gebod! Ongeacht of we een gordel veiligheidsverhogend vinden werken of niet...
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Mister »

memento schreef:
albion schreef:
Marnix schreef:
Nee maar serieus, waarom draag je dan een autogordel? Je gaat je beschermen tegen iets wat helemaal niet plaats hoeft te vinden. En is dat ook niet in Gods hand?
't Hangt wel af wat voor ongeluk je hebt of de autogordel veilig is. Mijn zwager droeg geen autogordel en kon dus makkelijk schuiven naar de andere kant van de auto. maar het stuur kwam tegen diep in de stoel terecht waar hij zat. Menselijkerwijs gesproken, als hij zijn autogordel aan had, had hij het niet overleefd.
'k Weet ook wel dat uit de statistieken gebleken is dat met autogordel rijden veiliger is (dus svp geen discussie hierover), ik wilde alleen maar aangeven hoe betrekkelijk alle dingen zijn.
Als de overheid een gordel verplicht, is het niet omdoen van de gordel zonde tegen het 5e gebod! Ongeacht of we een gordel veiligheidsverhogend vinden werken of niet...
En dat zou dus ook zo zijn als inenten nog eens verplicht wordt...
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door freek »

freek schreef:Volgens mij kun je met betrekking tot inenten geen zwart-wit standpunt innemen. Ik ben niet ingeënt, en heb daar geen enkele moeite mee. Sterker nog, het is voor mij maar de vraag of ik eventuele kinderen tegen allerlei kinderziektes zou laten inenten. Ik vind het nogal wrang dat nog maar kort na de geboorte de eerste gang naar de dokter is om kleine baby'tjes in te enten tegen allerlei mogelijke ziektes.
Anderzijds, het standpunt om onder alle omstandigheden niet in te enten, vind ik knap onverantwoord. Volgens mij is het niet onbijbels om jezelf te beschermen tegen dreigend gevaar. Als er dan bijvoorbeeld een polio-epidemie ontstaat, geloof ik niet dat je God behaagt door koste wat het kost niet in te enten. Volgens mij is het eerder God verzoeken dan God vertrouwen. Als er watersnood dreigt, ga je ook op zolder zitten om je zelf te beschermen tegen het gevaar. Hoewel je weet dat God bij machte is om het water niet in jouw huis te laten komen. Bij wijze van spreken.
Het enige punt dat dan overblijft is de vraag of je door middel van lichaamsvreemde stoffen of zelfs verzwakte ziektekiemen de ziekte mag voorkomen. Maar dit staat los van de vraag of zelfbescherming wantrouwen van God is.
Niet om met mijn eigen postings te schooien, maar vinden jullie dat je ten aanzien van inenting ook een standpunt in kunt nemen waarbij de omstandigheden in overweging worden genomen? Zeg maar: nee, tenzij
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door albion »

Mister schreef:
memento schreef:
Als de overheid een gordel verplicht, is het niet omdoen van de gordel zonde tegen het 5e gebod! Ongeacht of we een gordel veiligheidsverhogend vinden werken of niet...
En dat zou dus ook zo zijn als inenten nog eens verplicht wordt...
zoals vroeger toen ze niet naar school mochten als ze zich niet tegen pokken lieten inenten....
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door eilander »

Mister schreef:[quote="mementoAls de overheid een gordel verplicht, is het niet omdoen van de gordel zonde tegen het 5e gebod! Ongeacht of we een gordel veiligheidsverhogend vinden werken of niet...
En dat zou dus ook zo zijn als inenten nog eens verplicht wordt...[/quote]

Uiteraard niet. Dat zou gewetensdwang zijn. Net als bij (de óók verplichte) verzekeringen zou toch een vrijstelling van toepassing moeten zijn. Terecht.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Marnix »

memento schreef:
albion schreef:
Marnix schreef:
Nee maar serieus, waarom draag je dan een autogordel? Je gaat je beschermen tegen iets wat helemaal niet plaats hoeft te vinden. En is dat ook niet in Gods hand?
't Hangt wel af wat voor ongeluk je hebt of de autogordel veilig is. Mijn zwager droeg geen autogordel en kon dus makkelijk schuiven naar de andere kant van de auto. maar het stuur kwam tegen diep in de stoel terecht waar hij zat. Menselijkerwijs gesproken, als hij zijn autogordel aan had, had hij het niet overleefd.
'k Weet ook wel dat uit de statistieken gebleken is dat met autogordel rijden veiliger is (dus svp geen discussie hierover), ik wilde alleen maar aangeven hoe betrekkelijk alle dingen zijn.
Als de overheid een gordel verplicht, is het niet omdoen van de gordel zonde tegen het 5e gebod! Ongeacht of we een gordel veiligheidsverhogend vinden werken of niet...
Hm ja, mee eens. Maar volgens mij gaat het of tegen Gods Woord in, of niet, en zal iemand die vindt dat een christen zich niet moet laten inenten, zoiets niet doen, ook niet als de overheid het verplicht... want je moet God meer gehoorzaam zijn dan mensen.

Maar goed, de Bijbel verbiedt inenten nergens, dat je niet op God zou vertrouwen als je je laat inenten is nonsens. Dat wilde ik met mijn voorbeeld even aan Erasmiaan duidelijk maken. Net zo goed als wanneer je een gordel draagt dat niet is omdat je niet gelooft dat God je zal bewaren in het verkeer.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Marnix »

eilander schreef:
Mister schreef:[
Ligt er aan. Bij verzekeren kan ik me er iets bij voorstellen, de schade is financieel en vooral voor die persoon zelf en evt. partner / familie. Bij inenten kan het je niet inenten de gevaren voor de volksgezondheid voor een veel grotere omgeving in gevaar brengen en dat is wel anders. Als de overheid om die reden het zou verplichten zou ik dat niet onlogischer vinden dan het feit dat het ook verplicht is om een gordel te dragen of zo, misschien zelfs wel logischer.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door eilander »

Marnix schreef:Ligt er aan. Bij verzekeren kan ik me er iets bij voorstellen, de schade is financieel en vooral voor die persoon zelf en evt. partner / familie. Bij inenten kan het je niet inenten de gevaren voor de volksgezondheid voor een veel grotere omgeving in gevaar brengen en dat is wel anders. Als de overheid om die reden het zou verplichten zou ik dat niet onlogischer vinden dan het feit dat het ook verplicht is om een gordel te dragen of zo, misschien zelfs wel logischer.
Met die omgeving bedoel je dan alleen niet-ingeënte mensen, neem ik aan. Voor alle wél-ingeënten is het denk ik geen probleem.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Marnix »

Klopt.

Wat me overigens opviel is dat in omgeving Veenendaal na de Polio-epidemie van 1992 het aantal gevaccineerden met 20% toenam. Is het ook niet zo dat mensen soms er niet zo bij stilstaan of denken dat het wel mee zal vallen en als het dan tegenvalt, ze wakker worden geschud?

Waar ik slecht tegen kan is als men dan zegt: Tja, God heeft dat eenmaal zo gewild. Alsof er ook polio was uitgebroken als iedereen ingeent was.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
Marnix schreef:Ligt er aan. Bij verzekeren kan ik me er iets bij voorstellen, de schade is financieel en vooral voor die persoon zelf en evt. partner / familie. Bij inenten kan het je niet inenten de gevaren voor de volksgezondheid voor een veel grotere omgeving in gevaar brengen en dat is wel anders. Als de overheid om die reden het zou verplichten zou ik dat niet onlogischer vinden dan het feit dat het ook verplicht is om een gordel te dragen of zo, misschien zelfs wel logischer.
Met die omgeving bedoel je dan alleen niet-ingeënte mensen, neem ik aan. Voor alle wél-ingeënten is het denk ik geen probleem.
Dat is niet waar. Veel vaccins zijn niet 100% beschermend, maar een volledige vaccinatie dekking zorgt er wel voor dat een besmet persoon gemiddeld minder dan 1 ander persoon besmet en daardoor sterft de ziekte snel uit (herd-immunity).

Verder is bijvoorbeeld kinkhoest vooral gevaarlijk voor heel jonge kinderen die nog niet volledig gevaccineerd zijn. Als dit kind met minder mensen in aanraking komt die kinkhoest hebben is dat ook beter voor het kind. Al is een kinkhoest vaccin ook weer niet levenslang werkzaam.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Wilhelm »

Ik heb niet helemaal de discussie gevolgd, maar daar het over inenten ging, wilde ik verwijzen naar een mooi artikel, wat ik op de RMU site tegenkwam.

Heel mooi vind ik altijd het aangehaalde voorbeeld van Ezra en Nehemia, beiden kinderen van God die tot een zo'n tegengestelde keuze kwamen maar allebei die keuze maakten in het vertrouwen op God.
Ezra die alle aangeboden hulp van de koning afsloeg omdat hij op reis ging alleen in het vertrouwen op de Heere, en Nehemia, die het als een zegen en leiding van God zag dat hij van de koning alle hulp ontving voor de reis naar Jeruzalem.
RMU site schreef: Het begrip inenten komt in de Bijbel niet voor. Een richtlijn hieromtrent is dus niet rechtstreeks te geven. Zoals met vele zaken die niet aan de letter van de Bijbel zijn te ontlenen, is het ook hierbij zaak om proberen in de geest van Gods woord te handelen.

Duidelijk is dat we niet achteloos met ons lichaam, en dus met onze gezondheid mogen omspringen. Ons lichaam wordt voorgesteld als een tempel van de Heilige Geest. Bovendien zijn wij Gods schepselen en zou het van weinig respect voor de Schepper getuigen als we achteloos met Zijn schepping (waaronder ons lichaam) omgaan. Tot zover is er weinig onduidelijkheid bij iedereen die Gods Woord voor waarachtig houdt.

Wel is er verschil van inzicht over de verhouding tussen de menselijke verantwoordelijkheid (het treffen van maatregelen) en God’s voorzienigheid. Vanuit een Bijbelse visie zullen beide aspecten kort belicht worden.

Menselijke verantwoordelijkheid
Wanneer Jozef in zijn droom (Genesis 41) door de Heere bekend gemaakt wordt met het gegeven dat er 7 vette jaren zullen komen, gevolgd door 7 magere jaren, besluit hij dat de overvloedige oogsten van de eerste periode gebruikt moeten worden om een voorraad aan te leggen ter voorkoming van een hongersnood in de tweede periode. Hij treft, zouden we nu zeggen, preventieve maatregelen.

Een ander voorbeeld is te vinden bij de missie van Nehemia (Nehemia 2: 7 en verder) Hij krijgt toestemming van de Babylonische keizer om zijn volk te helpen bij de wederopbouw van Jeruzalem. De reis er naar toe is niet ongevaarlijk, en Nehemia verzoekt en krijgt aanbevelingsbrieven om een veilige doortocht te garanderen. Tevens wordt hij vergezeld van een leger ter bescherming. Hij treft dus veiligheidsmaatregelen omdat hij zich verantwoordelijk voelde voor zijn medewerkers en het welslagen van zijn opdracht.

God’s voorzienigheid
De hierboven geschetste maatregelen die door Nehemia werden genomen vormen een (ogenschijnlijke) tegenstelling met de gang van Ezra, die een aantal jaren eerder een soortgelijke missie ondernam. Ezra heeft geen veiligheidsmaatregelen getroffen, maar vertrouwde op de kennelijke bescherming door de Heere (Ezra 7 en 8, met name 8: 32)
In de Heidelberger Cathecismus zondag 10 wordt ook gesproken over de voorzienigheid Gods. Het aspect ‘gezondheid en ziekte’ bevat de verwijstekst Johannes 9: 3 : “Jezus antwoordde: Noch deze [blindgeborene] heeft gezondigd, noch zijn ouders, maar dit is geschied opdat de werken Gods in hem geopenbaard zouden worden”. Een kanttekening kan geplaatst worden bij het feit dat gerefereerd wordt aan de wonderlijke genezing door de Heere Jezus zelf, niet aan het feit en de oorzaak van de aandoening.

Voorzichtigheid is geboden bij het te klakkeloos toepassen van de passage uit Mattheüs 6 : 25 en verder "Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten, en wat gij drinken zult; nog voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult; is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding?….” Diverse ethisch georiënteerde theologen (ds. H.G. Abma, prof. dr. Velema en prof. dr. J. Douma) zien hier meer een waarschuwing in tegen een levensstijl die zich kenmerkt door overbezorgdheid danwel een overdreven aandacht voor de binnen- en buitenkant van het lichaam, dan dat hier vooral geappelleerd wordt aan de voorzienigheid Gods. Ook vormt deze tekst natuurlijk geen vrijbrief voor (vergaande) onbezorgdheid.

Twee uitersten?
Ogenschijnlijk hebben we hier te maken met twee zaken die tegenover elkaar staan: in het ene uiterste geval de ontaarding in menselijk activisme en pogingen om zich geheel in te dekken (risicomijding), in het andere uiterste een volledige passiviteit waarbij elke menselijke activiteit in deze wordt uitgelegd als een gebrek aan geloofsvertrouwen.

Toch laat de geschiedenis van zowel Ezra als Nehemia zien dat twee Godvrezende mannen met dezelfde missie er twee verschillende opvattingen op na houden ten aanzien van verantwoordelijkheid en voorzienigheid, terwijl uit de geschiedenis blijkt dat hun beider werk door de Heere gezegend werd. Opgepast moet dus worden met een te snel veroordelen van de naaste wanneer die vanuit dezelfde situatie en via een Bijbelse overdenking toch tot een andere ‘oplossing’ komt.

Reële dreiging
Een situatie van reële dreiging kan een reden vorming om alsnog in te enten. Hierbij komt men vanuit een situatie van algemene preventie in een situatie waarin de kans op het krijgen van de bewuste aandoening/infectie niet alleen hypothetisch is, maar zeer reëel. Die situatie kan zich voordoen wanneer iemand die bijv. niet is ingeënt tegen polio, dit alsnog doet op het moment dat de ziekte in de regio is uitgebroken.

Deze maatregel kan gezien worden in het licht van Heidelbergse Cathecismus zondag 40, waarin het zesde gebod (Gij zult niet doodslaan) onder andere zo uitgelegd wordt dat ik mijzelf niet moedwillig in gevaar begeef omdat ik God daarmee zal verzoeken. Ook hiervoor geldt het woord van de apostel Paulus, dat een ieder in zijn eigen geweten hiervan volledig verzekerd moet zijn (Romeinen 14: 5b). Nu is het menselijk geweten geen objectieve zaak. Angst en (geloofs)twijfel zijn slechte raadgevers, het geweten kan ook gemakkelijk beïnvloed worden door oneigenlijke argumenten.

Consequenties
Als iemand werkzaam is in de gezondheidszorg dient altijd een afweging gemaakt te worden of er ook sprake is van een reële besmettingsdreiging, en in hoeverre die persoon zelf dan wel de patiënten die aan diens zorgen zijn toevertrouwd gedupeerd kunnen worden in het geval er niet is ingeënt.

Gods voorzienigheid en menselijke voorzorgsmaatregelen
De Heere onderhoudt en regeert Zijn schepping. En dat doet Hij middelijkerwijs. Hij heeft bijvoorbeeld de natuurwetten in de schepping gelegd en Hij bindt Zich daar aan. Al kan Hij ze ook opzij zetten. Maar omdat God Zich van middelen bedient, mogen wij dat ook doen. Van sommige middelen moeten wij zelfs gebruik maken. Van voedingsmiddelen bijvoorbeeld. Maar ook van geneesmiddelen. En niet te vergeten, van genádemiddelen.
Maar mogen wij gebruik maken van álle middelen die er voorhanden zijn? Zijn er ongeoorloofde middelen? Ja, die zijn er. Middelen die ziek maken zijn ongeoorloofd. Echter, dit soort middelen wordt heden ten dage niet meer gebruikt. Dus dat argument vervalt ook als motief om inenten af te wijzen. Het zal dus gaan om de vraag of wij voorzorgsmaatregelen mogen nemen. Of die in strijd zijn met zondag 10 van de Catechismus (de voorzienigheid van God). En om de vraag of álle voorzorgsmaatregelen ongeoorloofd zijn.

Het moeilijke daarbij is om consequent te zijn. Waarom wijzen we wel de inenting af met het argument dat God ziekte zendt en waarom wijzen we de beregeningsinstallatie niet af, hoewel God toch ook droogte zendt? We raken hier een moeilijk punt, want we komen op het terrein van het gewéten van de mens. En dat geweten wordt door verschillende factoren beïnvloed. Door opvoeding, door cultuur en in het geval van christenen, door de Bijbel.

En dan kan iemands geweten hem verbieden om varkensvlees te eten. Omdat die beesten op een manier worden vetgemest die niet naar de Heilige Schrift is. Iemand kan gewetensproblemen hebben met het ontvangen van bloed van een ander. Omdat men in de Bijbel leest dat de ziel van het vlees in het bloed zit. En zo zijn er gewetensproblemen over verschillende zaken, bijvoorbeeld het punt verzekeringen, sociale uitkeringen en inentingen. En hier mag niemand een ander dwingen. Want het zijn middelen waar de Schrift niet expliciet over spreekt. En waar verschillend over wordt gedacht. Het is een zaak tussen God en de ziel. Het zijn zaken waar een ieder in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd zijn moet. Wij mogen daarin elkaars rechter niet zijn.

Ezra en Nehemia waren beiden godvruchtige mannen. Beiden door de Heere geroepen om het volk uit Babel naar Israël te leiden. En beiden krijgen van de Perzische koning een leger mee om hen uit voorzorg te beschermen. In Ezra 8: 22 staat dat Ezra dat weigert en in Nehemia 2: 9 is te lezen dat Nehemia daar geen kwaad in zag. Zijn geweten werd daar niet door geplaagd.

De Bijbel verbiedt ons het nemen van voorzorgsmaatregelen niet. Integendeel, als men in het oude Israël een woning bouwde, dan moest er op het platte dak uit voorzorg een hek geplaatst worden. Dan mocht je je kennelijk niet verschuilen achter Gods voorzienigheid. Maar als wij gewetensproblemen hebben met inenten of andere middelen dan zullen we dat moeten nalaten. We moeten niet tegen ons geweten ingaan. Maar laat dat dan wel in het voorzienigheidsgeloof van zondag 10 gebeuren. En niet in een slaafs volgen van gezaghebbende figuren die het veroordelen. Of met de gedachte dat als het nodig is, de diaconie wel zal helpen. Of met een goedlopend bedrijf of een bankrekening op de achtergrond. Want dat kunnen ook verkapte voorzorgsmaatregelen en verzekeringen zijn.

Echter in het geloof dat God bestuurt. Dat álle dingen uit Zijn hand komen. En dan hebben wij onze verantwoordelijkheden te nemen. En dan zij een iegelijk in zijn eigen gemoed dan maar ten volle verzekerd van wat hij doet en wat hij nalaat. Maar het komt op de beoefening van het ware geloof aan. In voorspoed en in tegenspoed. Het gaat in zondag 10 om de praktijk der godzaligheid.
bron : http://www.rmu.org/index.php?paginaID=150
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door JolandaOudshoorn »

helder artikel, wilhelm
Ik weet, mijn Verlosser leeft
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door eilander »

In dit RMU-artikel is de mening van de schrijver wel erg duidelijk. Evenals de meesten hier op dit forum wordt duidelijk gekozen voor: wél voorzorgsmaatregelen treffen. Duidelijk verhaal overigens.

Waar ik nog een kanttekening bij wil maken, is de opmerking: "Maar laat dat dan wel in het voorzienigheidsgeloof van zondag 10 gebeuren. En niet in een slaafs volgen van gezaghebbende figuren die het veroordelen. Of met de gedachte dat als het nodig is, de diaconie wel zal helpen. Of met een goedlopend bedrijf of een bankrekening op de achtergrond. Want dat kunnen ook verkapte voorzorgsmaatregelen en verzekeringen zijn. "

Ik begrijp de opmerking wel, maar hoe zit dat nu met de Rechabieten? Die volgden de bevelen op van hun vader, die niet op een Goddelijk gebod waren gebaseerd (zie kanttekening). En werden daarin gezegend. Slaafse navolging??

Ook tegen de opmerking over de diaconie heb ik bezwaar. De gedachte begrijp ik wel, maar naar de diaconie gaan om geholpen te worden, is een behoorlijke drempel over het algemeen. Dat is nadrukkelijk niet een vorm van verzekeren. Ik proef hier een beetje de gedachte die ik wel eens tegenkom: als iemand niet verzekerd is, dan zal hij het voelen ook! Dan moet hij eerst flink in de penarie zitten.
Plaats reactie