„Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

„Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door jakobmarin »

BARNEVELD - „Hoe is het mogelijk dat ouders op het geboortekaartje van hun kind zetten ”Met dank aan God”, terwijl ze vervolgens dat kind laten vaccineren?” Deze vraag stelde ds. J. D. Heikamp zich dinsdag tijdens een congres van Solidamentum.

De hersteld hervormde emeritus predikant sprak gisteren voor Solidamentum, vereniging van studerenden op gereformeerde grondslag. De bijeenkomst in de Hoeksteen, de nieuwe kerk van de gereformeerde gemeente in Nederland te Barneveld, had als thema ”Alle dingen naar Zijn wil. Over de voorzienigheid”. Er waren ongeveer 120 studenten aanwezig.

Ds. Heikamp vindt het een troost om lijdelijk te mogen zijn in de weg die God gaat. Tegelijkertijd is hij wars van valse lijdelijkheid en zei hij dat de mens de verantwoordelijkheid heeft voor alle daden die hij doet. „Dat betekent dat hij ’s avonds niet in bed kruipt zoals de hond in zijn mand kruipt maar dat hij de plicht heeft om zijn knieën te buigen. Waar de vorm van de godsdienst niet eens wordt gevonden, is het wezen niet aanwezig. We moeten smeken om de genade die God wil schenken en we hebben daarin heilige lijdzaamheid te betrachten. Dan is alles wat God doet goed.”

De predikant betrok in die verantwoordelijkheid ook de keuzes die gemaakt moeten worden. In dit verband zei hij het vreemd te vinden dat ouders op het geboortekaartje van hun kind zetten ”Met dank aan God”, terwijl ze het kind wel laten vaccineren. „Het is de verantwoordelijkheid van de mens om op God te betrouwen. Hoe kunnen mensen dan hun kind laten vaccineren? Dat doen de heidenen.”

Ds. Heikamp vertelde dat hij zelf had geleefd als een heiden, totdat God, toen hij 26 jaar was, in zijn leven kwam. In die tijd brak een polio-epidemie uit en las hij de grote koppen in De Telegraaf, die spotten met een predikant uit Elspeet die tegen vaccinatie was. „Ik wist toen nergens van en had twee kinderen die waren ingeënt, maar ik kreeg toen grote liefde tot die predikant en die mensen en God. Met die goede God ben ik nooit beschaamd uitgekomen.”

Tijdens de forumdiscussie kwam hij op het onderwerp vaccinatie terug. „Ik ben er diep van overtuigd dat het zonde is om te vaccineren, ook al is het in 2008 een bijna achterhaald standpunt in onze kring”, zei hij. „Vaccineren is een heidens denken. Het gaat om goden waar ik geen gebruik van wil maken. Vaccineren is in strijd met Gods voorzienigheid, omdat het gaat om het inbrengen van antistoffen in het lichaam. Ik zal de laatste zijn om de vinger naar mensen uit te steken die op dat punt struikelen, maar ik hoop wel dat die personen op hun schreden terugkeren.”

Drs. J. van Mourik, godsdienstleraar aan het Calvijn College te Goes en docent aan de Cursus Godsdienstonderwijs (CGO) van de Gereformeerde Gemeenten, hield een referaat over de vrije en de geknechte wil. Hij zei dat Augustinus het leerstuk van de vrije genade helder heeft doen schitteren, waar kerkvaders vóór hem nogal eens te veel nadruk legden op de vrije wil van de mens. De synode van Orange nam niet alle stellingen van Augustinus over, waardoor de leer van de vrije wil weer kansen kreeg in de Rooms-Katholieke Kerk. Hij vatte het als volgt samen: „De mens doet zijn best. God doet de rest.” Tijdens de Reformatie is het leerstuk van de vrije genade weer zuiver naar voren gekomen. Luther schreef zijn boek: ”De geknechte wil” tegenover Erasmus’ boek: ”De vrije wil”.

Van Mourik beklemtoonde dat mensen bij het spreken over de genade van God altijd de verantwoordelijkheid van de mens moeten betrekken. Vanuit die verantwoordelijkheid kan iemand zijn omgeving oproepen tot de dienst aan God.

Legden de puriteinen, met name Thomas Boston en de Erskines, niet te veel nadruk op de verantwoordelijkheid van de mens? vroeg een student tijdens de forumdiscussie. Van Mourik: „Zij schrijven niets toe aan de mens en zij spraken niet zo, omdat er iets in de mens zou zijn om het heil te verwerven. Is het niet zo dat zij de verantwoordelijkheid van de mens benadrukten om te wijzen op de waarachtigheid van Gods beloften? Een mens is verantwoordelijk als hij op zo’n grote zaligheid geen acht slaat.”

Een mens is wel geneigd tot het kwaad, maar is er niet toe gedoemd, zei Van Mourik op een andere vraag. „In het leven van mensen gaan wissels om voordat ze tot bepaalde zaken komen. Ze maken keuzes. Het is de volledige verantwoordelijkheid van mensen als ze verloren gaan.”
bron: http://www.refdag.nl
Om mensen uit te schelden voor heidenen (en dus onbekeerden) omdat ze inenten vind ik te ver gaan, eerlijk gezegd. :cry
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Ariene »

Ach, ik moet bij dit stukje weer denken aan de volgende anekdote:

Er waren twee kindern van God.
Zij spraken over de invoering van de AOW

De ene zei: Van die goddeloze Drees pak ik geen cent aan.
De andere sprak: Dat de Heere nou zelf die goddeloze Drees wil gebruiken om voor mij te zorgen op mijn oude dag.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Gian »

Vaccineren zou per direct verplicht moeten worden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Vaccineren zou per direct verplicht moeten worden.
Is deze opmerking niet extreem? En respectloos jegens hen die in geweten niet durven laten vaccineren, omdat ze een oprecht vertrouwen op God hebben?

Net zo respectloos als wanneer de dominee ongenuanceerd zegt dat vaccineren zonder meer heidens is.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Jongere »

Moderator-opmerking

Beste mensen,

ook op Eerste Kerstdag blijven we met respect over predikanten spreken en gaan we op dit publieke forum niet over tot bespreking van (de preken van) deze mensen. De posts die hier wel naar neigden zijn verwijderd. Hier verder on-topic.

Groeten,
Jongere
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door -DIA- »

Jongere schreef:Moderator-opmerking

Beste mensen,

ook op Eerste Kerstdag blijven we met respect over predikanten spreken en gaan we op dit publieke forum niet over tot bespreking van (de preken van) deze mensen. De posts die hier wel naar neigden zijn verwijderd. Hier verder on-topic.

Groeten,
Jongere
Wat ik zei was beslist niet respectloos, zeker niet zo bedoeld, maar een feitelijke constatering. Als mens heb ik zeker wel respect voor hem. In onze vorige gemeente is hij verschillende keren voorgegaan tijdens vakante periode, dus ik ken de prediking van hem wel goed.

-DIA-
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Oude-Waarheid »

-DIA- schreef:
Jongere schreef:Moderator-opmerking

Beste mensen,

ook op Eerste Kerstdag blijven we met respect over predikanten spreken en gaan we op dit publieke forum niet over tot bespreking van (de preken van) deze mensen. De posts die hier wel naar neigden zijn verwijderd. Hier verder on-topic.

Groeten,
Jongere
Wat ik zei was beslist niet respectloos, zeker niet zo bedoeld, maar een feitelijke constatering. Als mens heb ik zeker wel respect voor hem. In onze vorige gemeente is hij verschillende keren voorgegaan tijdens vakante periode, dus ik ken de prediking van hem wel goed.

-DIA-
Beste Dia,
Weet je dan wel wat voorwerpelijk is en onderwerpelijk is wat je aanhaalde???
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Jongere »

Nogmaals: on-topic. We bespreken geen predikanten op het forum.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door freek »

Gian schreef:Vaccineren zou per direct verplicht moeten worden.
Waarom? Ik geloof niet dat zondag 10 een argument tegen vaccinatie is, maar ik zou m'n eventuele kind toch ook echt niet volspuiten met allerlei antistoffen.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Democritus »

In deze discussie omtrent vaccineren wordt vaak een vreemd verband gelegd.

Vaccineren = (is gelijk aan) geen vertrouwen op God. Maar is dat zo?

Recentelijk bladerde ik een boekje van een stamboom door. Dan zie je 11 kinderen geboren worden waarvan er maar 4 de leeftijd van 5 jaar bereikten.

Mede door de medische vooruitgang (ook vaccinatie) is de kindersterfte teruggebracht tot proporties waar men 100 jaar terug geen eens van durfde te dromen.

Toen men ontdekte (ik dacht halverwege 1800) dat kinderen welke op een boerderij opgroeide geen of zeer weinig pokken kregen. Werd er een verband gelegd tussen de koeienpokken waarmee die kinderen in aanraking kwamen en de resistentie. Deze kinderen kregen ook antistoffen binnen. Toen heeft men gezegd oke alle kinderen worden ingeënt dmv een koeienpok het gevolg hiervan is dat de pokken wereldwijd zijn uitgeroeid. Alleen in laboratoria zijn ze nog i.v.m. proeven. Kunnen we dit als negatief duiden? Er is best wel weerstand geweest door een groep mensen maar destijds was de maatschappij heel wat 'christelijker' dan tegenwoordig en toch is het breed geaccepteerd.

Volgens mij kan en mag je gelovig gebruik maken van deze middelen (preventief) maar de doelstelling moet niet zijn om daarmee een schijnzekerheid te creëren waardoor we zonder God kunnen. Laten we deze inenting gelovig zetten en belijden we tegelijk, dat als de Heere beslist om het kindje te laten sterven, De Heere heeft gegeven de Heere heeft genomen. Ook die inentingen kunnen niet zonder Gods zegen daarom betekent vaccineren niet gelijk dat je niet meer afhankelijk leeft.

Wees dankbaar voor de middelen. Hoeveel moeders in Afrika zouden zo graag deze middelen hebben. Het snijd door je hart als deze moeders ziet staan bij de graven van hun kinderen.

Er zitten zeker risico's aan inentingen. Maar als je naar de overlijdenskans kijkt dan zal deze in een populatie waar niet geënt wordt hoger zijn. Zie mijn voorbeeld van de stamboom.

Hiermee doe ik geen uitspraak over mensen die naar het geweten niet enten. Ik kan daar alleen maar groot respect voor hebben. Maar stel wel inenten niet gelijk aan 'geen vertrouwen op God'.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door parsifal »

Ik zou de argumenten van deze predikant wel eens goed willen zien. Ik ben namelijk niet echt overtuigd.
Het dragen van een autogordel of het hebben van een slot in de deur komt voor mij over als een zelfde teken (dus net zo weing) van gebrek aan vertrouwen in de Heere.

Er zitten risicos aan vaccinatie, al lijken deze door veel mensen overdreven. Ooit was er een artikel in een medisch tijdschrift dat een verband legde tussen autisme en vaccinatie. Later is dit artikel een aantal keren onderuit gehaald ook in de medische tijdschriften. Nog steeds wordt dat eerste artikel regelmatig aangehaald door tegenstanders van vaccinatie. Dat vind ik vreemd.

In het verleden is pokken uitgeroeid. Voor mazelen zitten we redelijk dicht bij herd-immunity (er zijn dan te weinig vatbare mensen om individuele ziektegevallen tot een epidemie te laten uitgroeien). Het zou zeker mooi zijn als zo'n ziekte via de aardse middelen die we hebben tot stilstand wordt gebracht. Mazelen is niet zo gevaarlijk als pokken, maar nog steeds erg gevaarlijk, het is eigenlijk niet vergelijkbaar met bof ofzo.

In de Bijbel moesten melaatsen buiten de gemeenschap verblijven om verdere verspreiding te voorkomen. Mogen we nu echt niet middelen met een sterker effect gebruiken (De kans wordt kleiner dat die eerste ziekten er sowieso zijn)?

Hoewel ik er moeite mee heb om de overheid te laten beslissen wat er met het lichaam van haar onderdanen moet gebeuren, zou ik zelf toch voorzichtig verplichte vaccinatie aanbevelen. Juist omdat dit kan leiden tot herd-immunity en daarom is het van groot belang voor de gehele volksgezondheid.

Ik vraag me trouwens ook af, of deze predikant ook de verplichte prikken voor medewerkers in het ziekenhuis afwijst.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11419
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Mister »

Veelgehoord argument hier: met inenten breng je lichaamsvreemde stoffen in je lichaam. Dat is anders als een gordel omdoen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door refo »

Ariene schreef:Ach, ik moet bij dit stukje weer denken aan de volgende anekdote:

Er waren twee kindern van God.
Zij spraken over de invoering van de AOW

De ene zei: Van die goddeloze Drees pak ik geen cent aan.
De andere sprak: Dat de Heere nou zelf die goddeloze Drees wil gebruiken om voor mij te zorgen op mijn oude dag.
Ik heb (zoals eerder gemeld) een aantal oude Saambinders (52-58)op de kop getikt. Rond 57 speelde de vraag: pakken we het aan of niet. De pastor die er verstand van had schreef: zij die bij invoering van de AOW reeds 65 zijn kunnen het aanpakken. Voor hen is het geen verzkering want er is nooit premie betaald. Alle anderen moeten zich er tegen verzetten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door jvdg »

refo schreef:
Ariene schreef:Ach, ik moet bij dit stukje weer denken aan de volgende anekdote:

Er waren twee kindern van God.
Zij spraken over de invoering van de AOW

De ene zei: Van die goddeloze Drees pak ik geen cent aan.
De andere sprak: Dat de Heere nou zelf die goddeloze Drees wil gebruiken om voor mij te zorgen op mijn oude dag.
Ik heb (zoals eerder gemeld) een aantal oude Saambinders (52-58)op de kop getikt. Rond 57 speelde de vraag: pakken we het aan of niet. De pastor die er verstand van had schreef: zij die bij invoering van de AOW reeds 65 zijn kunnen het aanpakken. Voor hen is het geen verzkering want er is nooit premie betaald. Alle anderen moeten zich er tegen verzetten.
:?

Hoe oud was die pastor?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door freek »

jvdg schreef:
refo schreef:
Ariene schreef:Ach, ik moet bij dit stukje weer denken aan de volgende anekdote:

Er waren twee kindern van God.
Zij spraken over de invoering van de AOW

De ene zei: Van die goddeloze Drees pak ik geen cent aan.
De andere sprak: Dat de Heere nou zelf die goddeloze Drees wil gebruiken om voor mij te zorgen op mijn oude dag.
Ik heb (zoals eerder gemeld) een aantal oude Saambinders (52-58)op de kop getikt. Rond 57 speelde de vraag: pakken we het aan of niet. De pastor die er verstand van had schreef: zij die bij invoering van de AOW reeds 65 zijn kunnen het aanpakken. Voor hen is het geen verzkering want er is nooit premie betaald. Alle anderen moeten zich er tegen verzetten.
:?

Hoe oud was die pastor?
:haha
Plaats reactie