„Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Wilhelm »

Ik geloof niet dat een broek op een natuurlijke wijze aan de benen van een vrouw groeit ...

Dus de vergelijking gaat geheel niet op.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door henriët »

Wilhelm schreef:Ik geloof niet dat een broek op een natuurlijke wijze aan de benen van een vrouw groeit ...

Dus de vergelijking gaat geheel niet op.
he, daar had ik heel niet aan gedacht.. helder van je
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:Ik geloof niet dat een broek op een natuurlijke wijze aan de benen van een vrouw groeit ...
:haha :?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33298
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Tiberius »

Verbazingwekkend hoe snel men de discussie weer op broeken brengt.
Kennelijk is daar behoorlijk wat frustratie over...
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door henriët »

Tiberius schreef:Verbazingwekkend hoe snel men de discussie weer op broeken brengt.
Kennelijk is daar behoorlijk wat frustratie over...
dat komt wellicht omdat het een bijzaak is, waar mensen een hoofdzaak van maken ...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Gijs83 »

henriët schreef:
Tiberius schreef:Verbazingwekkend hoe snel men de discussie weer op broeken brengt.
Kennelijk is daar behoorlijk wat frustratie over...
dat komt wellicht omdat het een bijzaak is, waar mensen een hoofdzaak van maken ...
Ik ga er vanuit dat het wel een hoofdzaak, dus niet iets waar de mensen wat van gemaakt hebben.
Er wordt toch immers duidelijk in de Bijbel gesproken over het onderscheid tussen man en vrouw en wil jij dat er uit weghalen?
Verder zou ik van iemand die zegt: 'het is een hoodzaak' wel eens de precieze reden willen en net zo van degene die zegt: 'het is een bijzaak'.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:Ik geloof niet dat een broek op een natuurlijke wijze aan de benen van een vrouw groeit ...

Dus de vergelijking gaat geheel niet op.
Kostelijk, Wilhelm, dat is inderdaad heel helder.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door memento »

Gijs83 schreef:Ik ga er vanuit dat het wel een hoofdzaak, dus niet iets waar de mensen wat van gemaakt hebben.
Een broek is absoluut geen hoofdzaak, maar een beenzaak.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Marnix »

Hehe... beginnen we weer. Dat onderscheid is dus wel zelf gemaakt want in de tijd van de Bijbel was dat onderscheid niet duidelijk doordat de ene sekse broeken droeg en de ander rokken. Dat hebben de mensen er van gemaakt ;)

Maar volgens mij hebben we deze discussie al 1000 keer gevoerd. Wat bedoeld wordt met hoofdzaak en bijzaak is trouwens wat anders, dat gaat meer over hoeveel waarde die dingen hebben, zijn ze van eeuwigheidswaarde? Zijn het belangrijke zaken voor ons behoud.

Hm Memento, daar dacht ik ook nog aan maar ik kon het grapje niet leuk verwoorden.... ik zie dat ik er nu niet meer over na hoef te denken. Hoedjes zijn dus wel een hoofdzaak, broeken als het goed is niet, anders doe je toch iets fout :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Lassie »

Wilhelm schreef:Ik geloof niet dat een broek op een natuurlijke wijze aan de benen van een vrouw groeit ...

Dus de vergelijking gaat geheel niet op.
als een behoorlijke beharing heb kan dat wel.. :langue
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Luther »

Gijs83 schreef:Ik ga er vanuit dat het wel een hoofdzaak, dus niet iets waar de mensen wat van gemaakt hebben. Er wordt toch immers duidelijk in de Bijbel gesproken over het onderscheid tussen man en vrouw en wil jij dat er uit weghalen?
Er staat inderdaad helder in de Bijbel: En God schipe hen man en vrouw. (Hebr.: mannelijk en vrouwelijk). Dat is m.i. het uitgangspunt. En (zou ik er achteraan willen zeggen) dat mag blijken in alles. Ik gebruik bewust niet het woordje 'moet'. Nee, het gaat om een gepaste trots: Ik mag man zijn, ik mag vrouw zijn en ik wil dat ook zijn. Tegen die vermenging, of het wegpoetsen van de verschillen tussen man en vrouw waarschuwt de Bijbel ons. We gaan dan zo tegen de hele bedoeling van Gods schepping in.
Hoe dat dan vervolgens blijkt, en de vierkante-milimeter-discussie over de broek, de rok, de legging, etc. etc., dát zijn bijzaken. De hoofdzaak is: Het onderscheid tussen man en vrouw moet helder blijven, omdat dat beeld staat voor Christus en Zijn gemeente als twee niet gelijke partijen.
En laat ik direct helder zijn (om de broekdiscussie-minnende-RF'ers tegemoet te komen ;) ) ik zie een vrouw liever in een rok dan in een broek; tegelijkertijd vind ik ook dat er hele mooie damesbroeken zijn, die mij nooit in verwarring brengen of de drager ervan nu een man is of een vrouw...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Gijs83 »

Luther schreef:
Gijs83 schreef:Ik ga er vanuit dat het wel een hoofdzaak, dus niet iets waar de mensen wat van gemaakt hebben. Er wordt toch immers duidelijk in de Bijbel gesproken over het onderscheid tussen man en vrouw en wil jij dat er uit weghalen?
Er staat inderdaad helder in de Bijbel: En God schipe hen man en vrouw. (Hebr.: mannelijk en vrouwelijk). Dat is m.i. het uitgangspunt. En (zou ik er achteraan willen zeggen) dat mag blijken in alles. Ik gebruik bewust niet het woordje 'moet'. Nee, het gaat om een gepaste trots: Ik mag man zijn, ik mag vrouw zijn en ik wil dat ook zijn. Tegen die vermenging, of het wegpoetsen van de verschillen tussen man en vrouw waarschuwt de Bijbel ons. We gaan dan zo tegen de hele bedoeling van Gods schepping in.
Hoe dat dan vervolgens blijkt, en de vierkante-milimeter-discussie over de broek, de rok, de legging, etc. etc., dát zijn bijzaken. De hoofdzaak is: Het onderscheid tussen man en vrouw moet helder blijven, omdat dat beeld staat voor Christus en Zijn gemeente als twee niet gelijke partijen.
En laat ik direct helder zijn (om de broekdiscussie-minnende-RF'ers tegemoet te komen ;) ) ik zie een vrouw liever in een rok dan in een broek; tegelijkertijd vind ik ook dat er hele mooie damesbroeken zijn, die mij nooit in verwarring brengen of de drager ervan nu een man is of een vrouw...
Maaar in de reformatorische traditie is toch eigenlijk een soort regel/norm dat meisjes en vrouwen een rok dragen? In de uitleg van je kan ik mee, maar praktisch vind ik wel dat als een vrouw of meisje een broek gaat dragen het onderscheid weg is. Toch?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Luther »

Gijs83 schreef:
Luther schreef:
Gijs83 schreef:Ik ga er vanuit dat het wel een hoofdzaak, dus niet iets waar de mensen wat van gemaakt hebben. Er wordt toch immers duidelijk in de Bijbel gesproken over het onderscheid tussen man en vrouw en wil jij dat er uit weghalen?
Er staat inderdaad helder in de Bijbel: En God schipe hen man en vrouw. (Hebr.: mannelijk en vrouwelijk). Dat is m.i. het uitgangspunt. En (zou ik er achteraan willen zeggen) dat mag blijken in alles. Ik gebruik bewust niet het woordje 'moet'. Nee, het gaat om een gepaste trots: Ik mag man zijn, ik mag vrouw zijn en ik wil dat ook zijn. Tegen die vermenging, of het wegpoetsen van de verschillen tussen man en vrouw waarschuwt de Bijbel ons. We gaan dan zo tegen de hele bedoeling van Gods schepping in.
Hoe dat dan vervolgens blijkt, en de vierkante-milimeter-discussie over de broek, de rok, de legging, etc. etc., dát zijn bijzaken. De hoofdzaak is: Het onderscheid tussen man en vrouw moet helder blijven, omdat dat beeld staat voor Christus en Zijn gemeente als twee niet gelijke partijen.
En laat ik direct helder zijn (om de broekdiscussie-minnende-RF'ers tegemoet te komen ;) ) ik zie een vrouw liever in een rok dan in een broek; tegelijkertijd vind ik ook dat er hele mooie damesbroeken zijn, die mij nooit in verwarring brengen of de drager ervan nu een man is of een vrouw...
Maaar in de reformatorische traditie is toch eigenlijk een soort regel/norm dat meisjes en vrouwen een rok dragen? In de uitleg van je kan ik mee, maar praktisch vind ik wel dat als een vrouw of meisje een broek gaat dragen het onderscheid weg is. Toch?
Ik heb de grondlijn van Gods Woord willen aangeven. Ik ik ben het met je eens dat er inderdaad een traditie is, waarmee je zelf ook zegt dat de praktische invulling geen hoofd- maar een bijzaak is.
Ik zou dat dus aan de gewetens en de verantwoordelijkheid van de ander willen over laten.
En voor mij is het niet zo, dat ik , zodra ik een vrouw in een damesbroek zie lopen, ik geen onderscheid meer zie....;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
questionmark
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2009, 16:11

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door questionmark »

Probeer als man maar eens in een damesbroek te lopen (als je 'm al aan krijgt) dan merk je het verschil wel... :huhu
2 Petrus 1:16
Plaats reactie