Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door Hendrikus »

uit het ND:

Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom
van onze redactie kerk

OPHEUSDEN - Uit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland vertrekken elk jaar bijna driehonderd leden meer dan er uit andere kerken overkomen. Deze schatting doet voorman L.M.P. Scholten in kerkblad De Wachter Sions .
Het bevindelijk-gereformeerde kerkverband neemt in jaarboeken nooit vertrek- en overkomstcijfers op, slechts het totaal aantal leden is vermeld. Volgens het twee weken geleden verschenen Kerkelijke jaarboek 2008 tellen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland 21.968 (doop)leden. ,,Vroeger waren er wel mensen die zulke cijfers niet wilden zien'', schrijft Scholten. ,,Die meteen aan de telling van koning David moesten denken. Dat gevaar van hoogmoed kan erin liggen, maar daarmee is het tellen van het volk op zichzelf niet verkeerd. Denk maar aan het Bijbelboek dat zelfs zijn naam heeft gekregen van de tellingen van het volk die erin beschreven worden. Een goed lezen van de getallen kan zelfs juist voor hoogmoed bewaren...''

Scholten legt de vinger bij de twee grote gemeenten van het kerkverband: Opheusden (3151 leden) en Barneveld (3095 leden). ,,Men is onder ons de laatste tijd gaan spreken over twee 'mega-gemeenten', gemeenten die in zielental duidelijk uitsteken boven de andere van ons kerkverband.'' De ledengroei van beide gemeenten lag in vijf jaar hoger dan de totale groei van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. De aantrekkelijkheid van deze gemeenten is groot, constateert Scholten. ,,Men heeft er soms dagelijks grote reizen naar zijn werk voor over om kerkelijk daar te kunnen blijven. Ook maatschappelijk spreekt het veel aantrekkelijker leefklimaat mee. Je hoeft je met kinderen niet een eenling te voelen, zoals dat in veel plaatsen elders het geval is.''

De keerzijde is dat kleine gemeenten verdwijnen, schrijft Scholten. Daar mogen kerkleden hun ogen niet voor sluiten.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door henriët »

Hendrikus schreef:uit het ND:

Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom
van onze redactie kerk

OPHEUSDEN - Uit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland vertrekken elk jaar bijna driehonderd leden meer dan er uit andere kerken overkomen. Deze schatting doet voorman L.M.P. Scholten in kerkblad De Wachter Sions .
Het bevindelijk-gereformeerde kerkverband neemt in jaarboeken nooit vertrek- en overkomstcijfers op, slechts het totaal aantal leden is vermeld. Volgens het twee weken geleden verschenen Kerkelijke jaarboek 2008 tellen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland 21.968 (doop)leden. ,,Vroeger waren er wel mensen die zulke cijfers niet wilden zien'', schrijft Scholten. ,,Die meteen aan de telling van koning David moesten denken. Dat gevaar van hoogmoed kan erin liggen, maar daarmee is het tellen van het volk op zichzelf niet verkeerd. Denk maar aan het Bijbelboek dat zelfs zijn naam heeft gekregen van de tellingen van het volk die erin beschreven worden. Een goed lezen van de getallen kan zelfs juist voor hoogmoed bewaren...''

Scholten legt de vinger bij de twee grote gemeenten van het kerkverband: Opheusden (3151 leden) en Barneveld (3095 leden). ,,Men is onder ons de laatste tijd gaan spreken over twee 'mega-gemeenten', gemeenten die in zielental duidelijk uitsteken boven de andere van ons kerkverband.'' De ledengroei van beide gemeenten lag in vijf jaar hoger dan de totale groei van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. De aantrekkelijkheid van deze gemeenten is groot, constateert Scholten. ,,Men heeft er soms dagelijks grote reizen naar zijn werk voor over om kerkelijk daar te kunnen blijven. Ook maatschappelijk spreekt het veel aantrekkelijker leefklimaat mee. Je hoeft je met kinderen niet een eenling te voelen, zoals dat in veel plaatsen elders het geval is.''

De keerzijde is dat kleine gemeenten verdwijnen, schrijft Scholten. Daar mogen kerkleden hun ogen niet voor sluiten.
;)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door MarthaMartha »

tsja
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door henriët »

weet je wat ik wel ´verdrietig´vind
dat er mensen zijn die dan zeggen als iemand de ggn verlaat, dat je de waarheid verlaat

over hoogmoed gesproken ( de goede niet te na gesproken hoor)
Alsof een kerk de waarheid zelf is,
dat is nog altijd de Heere, Hij is de Waarheid!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door Kaw »

Op zichzelf is het volgens mij niet echt een hele erge gebeurtenis zolang de leden maar een plekje vinden in een ander kerkverband. Als de uitstroom nog iets groter wordt, dan is de kerk mooi opgehouden te bestaan voordat de dominees helemaal op zijn.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door jvdg »

Die grotere uitstroom zie je ook bij de andere kerkverbanden ter rechterzijde.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door Toeschouwer »

Maar nergens is de uitstroom zo groot als in de PKN. 60.000 leden per jaar, dat is nog al niet wat.

Wij moeten niet van de weeromstuit gaan denken: o gelukkig bij de GG en GGinned is er ook uitstroom dus bij ons (PKN) valt het nog wel mee.
Het valt niet mee! Maar misschien moeten we ook van een hoop kerkelijke instituties af en weer terug naar de basis. In Efeze 1:15 en 16 noemt Paulus de essentiële bestanddelen van een ware gemeente, namelijk geloof in Jezus de Messias en liefde tot alle geheiligden. Beiden zijn door God bewerkt, niemand kan zichzelf dit geloof geven, de liefde Van God wordt alleen in onze harten uitgestort door de Heilige Geest, die ons geschonken is.
Paulus noemt hier geen zaken die wij tegenwoordig voor onmisbaar houden, zoals een kerkorde, de ambten, kerkenraad, kerkgebouwen, enz.
Deze dingen zijn niet verwerpelijk, evenmin als kleding en onderdak, en mooie dingen maar ons leven bestaat niet uit deze dingen, evenmin als de Gemeente van God niet bestaat uit al die dingen die het min of meer gecompliceerde kerkelijk apparaat uitmaken.
Paulus toont ons hier hoe eenvoudig te basiselementen zijn, alles kan ons worden afgenomen door vijandige machten, zoals 70 jaar in de Sovjet-Unie het geval was, geloof en liefde kan niemand ons afnemen.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door David J »

Kaw schreef:Op zichzelf is het volgens mij niet echt een hele erge gebeurtenis zolang de leden maar een plekje vinden in een ander kerkverband. Als de uitstroom nog iets groter wordt, dan is de kerk mooi opgehouden te bestaan voordat de dominees helemaal op zijn.
Hmm. Die laatste opmerking overschrijdt naar mijn gevoel de grens tussen ironie en sarcasme. Jammer.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door memento »

Toeschouwer schreef:Maar nergens is de uitstroom zo groot als in de PKN. 60.000 leden per jaar, dat is nog al niet wat.
De uitstroom uit de PKN is des te triester, daar het grote merendeel daarvan onkerkelijk wordt. Ter nuancering is het wel goed om op te merken dat dit veelal 'papieren leden' betreft, alhoewel dat de zaak natuurlijk niet minder triest maakt...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door Tiberius »

henriët schreef:weet je wat ik wel ´verdrietig´vind
dat er mensen zijn die dan zeggen als iemand de ggn verlaat, dat je de waarheid verlaat
Dat geldt overigens voor elk kerkverband.
Weer anderen zeggen tegen de "verlaters", dat beide kerkverbanden erop vooruit gaan...
Miepie
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 sep 2006, 19:15

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door Miepie »

Zo las ik afgelopen week in ons kerkblad, bij de opheffing van de Ger.Gem. te Haarlem:

..... Ook ingrijpens als de kandelaar weggenomen wordt in de hoofdstad van Noord-Holland waar zovelen zijn die niet weten van die enen Naam, door welken wij moeten zalig worden.....

Bij mijn weten kun je in Haarlem nog wel een kerk vinden waar de Waarheid nog verkondigd wordt. Maar ja, het draagt geen naam Ger.Gem.!!! :nonnon :snif :huh: :(

Zouden ze met dit schrijven letterlijk bedoelen dat de kandelaar wordt weggenomen, of ben ik nu zo kritisch?
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door zusterelly »

Tiberius schreef: Weer anderen zeggen tegen de "verlaters", dat beide kerkverbanden erop vooruit gaan...
:huhu :huhu
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door Jongere »

Miepie schreef:Zouden ze met dit schrijven letterlijk bedoelen dat de kandelaar wordt weggenomen, of ben ik nu zo kritisch?
Ik denk dat men bedoeld dat het sowieso een slecht teken is als een kerk dicht moet.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door Kaw »

David J schreef:
Kaw schreef:Op zichzelf is het volgens mij niet echt een hele erge gebeurtenis zolang de leden maar een plekje vinden in een ander kerkverband. Als de uitstroom nog iets groter wordt, dan is de kerk mooi opgehouden te bestaan voordat de dominees helemaal op zijn.
Hmm. Die laatste opmerking overschrijdt naar mijn gevoel de grens tussen ironie en sarcasme. Jammer.
Het is niet ironisch of sarcastisch. Ik heb een goede vriend die GGiN is en die heeft grote zorgen over het gigagantische tekort aan dominees en hoe het straks moet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:
David J schreef:
Kaw schreef:Op zichzelf is het volgens mij niet echt een hele erge gebeurtenis zolang de leden maar een plekje vinden in een ander kerkverband. Als de uitstroom nog iets groter wordt, dan is de kerk mooi opgehouden te bestaan voordat de dominees helemaal op zijn.
Hmm. Die laatste opmerking overschrijdt naar mijn gevoel de grens tussen ironie en sarcasme. Jammer.
Het is niet ironisch of sarcastisch. Ik heb een goede vriend die GGiN is en die heeft grote zorgen over het gigagantische tekort aan dominees en hoe het straks moet.
Dat is niet terecht. Want de GGiN heeft momenteel historisch gezien een recordaantal predikanten/studenten.
Plaats reactie