Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:
David J schreef: Hmm. Die laatste opmerking overschrijdt naar mijn gevoel de grens tussen ironie en sarcasme. Jammer.
Het is niet ironisch of sarcastisch. Ik heb een goede vriend die GGiN is en die heeft grote zorgen over het gigagantische tekort aan dominees en hoe het straks moet.
Dat is niet terecht. Want de GGiN heeft momenteel historisch gezien een recordaantal predikanten/studenten.
Ik zal het hem vertellen dat hij zich geen zorgen hoeft te maken. Ze hebben zelfs een recordaantal nu.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door Toeschouwer »

Het predikantencorps in de GGinNed voor de scheuring, met ds. Wink etc. was denk ik wel wat groter. Dat moet je afzetten tegenover de leden die met ds. Wink etc. zijn meegegaan.
Daar heb ik geen cijfers over. Want 21.968 (doop)leden tegenover 4 dienstdoende predikanten in Nederland is niet veel, dan is er in heer Weststrate nog een student die preekt.Ik weet niet hoeveel gemeenten er zijn in Nederland, er zijn er nog genoeg waar er praktisch elke zondag preeklezen is.
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door Wilma van den Berg »

Ik krijg altijd kippevel van zulke berichten. Enneh...het doet me ook wel een beetje aan reclame denken... :nonnon
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door astroguy »

Hendrikus schreef:uit het ND:

Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom
van onze redactie kerk

OPHEUSDEN - Uit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland vertrekken elk jaar bijna driehonderd leden meer dan er uit andere kerken overkomen. Deze schatting doet voorman L.M.P. Scholten in kerkblad De Wachter Sions .
Het bevindelijk-gereformeerde kerkverband neemt in jaarboeken nooit vertrek- en overkomstcijfers op, slechts het totaal aantal leden is vermeld. Volgens het twee weken geleden verschenen Kerkelijke jaarboek 2008 tellen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland 21.968 (doop)leden. ,,Vroeger waren er wel mensen die zulke cijfers niet wilden zien'', schrijft Scholten. ,,Die meteen aan de telling van koning David moesten denken. Dat gevaar van hoogmoed kan erin liggen, maar daarmee is het tellen van het volk op zichzelf niet verkeerd. Denk maar aan het Bijbelboek dat zelfs zijn naam heeft gekregen van de tellingen van het volk die erin beschreven worden. Een goed lezen van de getallen kan zelfs juist voor hoogmoed bewaren...''

Scholten legt de vinger bij de twee grote gemeenten van het kerkverband: Opheusden (3151 leden) en Barneveld (3095 leden). ,,Men is onder ons de laatste tijd gaan spreken over twee 'mega-gemeenten', gemeenten die in zielental duidelijk uitsteken boven de andere van ons kerkverband.'' De ledengroei van beide gemeenten lag in vijf jaar hoger dan de totale groei van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. De aantrekkelijkheid van deze gemeenten is groot, constateert Scholten. ,,Men heeft er soms dagelijks grote reizen naar zijn werk voor over om kerkelijk daar te kunnen blijven. Ook maatschappelijk spreekt het veel aantrekkelijker leefklimaat mee. Je hoeft je met kinderen niet een eenling te voelen, zoals dat in veel plaatsen elders het geval is.''

De keerzijde is dat kleine gemeenten verdwijnen, schrijft Scholten. Daar mogen kerkleden hun ogen niet voor sluiten.
Volgens het jaarboekje 2007 hadden de GGN 47 gemeenten met in totaal 21844 leden (doop- en belijdende leden samen). Dat is een gemiddelde van 465 leden per gemeente. Echter als we de twee grootste gemeente eraf trekken dan is het gemiddelde van de overige 45 gemeenten 350 leden en ik denk dat dhr Scholten daar op doelt. Er is sprake van "bijelkaar" kruipen. Sommigen zeggen wat negatief ghetto vorming.
In 1980 voor de scheuring waren er 19124 leden met 57 gemeenten en in 1981 na de scheuring 16137 ledden met 54 gemeenten. Dus ondanks een groei sinds 1981 tot bijna 22000 leden zijn het aantal gemeenten met 7 afgenomen. Duidelijk inderdaad een bewijs van bijelkaar komen. En ooit stond er in het RD een serie artikelen over de reformatorische kerken, waarin ook aandacht werd gevraagd voor het feit dat de stad verlaten wordt door de "rechtse" kerkleden en dat m.n. de Veluwe en de Betuwe (Barneveld en Opheusden..) ervan profiteren.
Atze
Gebruikersavatar
Jager
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2007, 09:12

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door Jager »

Ik heb nu geen tijd en zin om het artikel in te scannen (zó! dat is er vast uit!). Maar kort en goed: dhr. Scholten vergelijkt de geschatte 'natuurlijke aanwas' met de in absolute getallen gemeten groei van het ledenaantal. En daaruit blijkt dan dat er eerder sprake is van een relatieve daling dan van een daadwerkelijke stijging.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door freek »

Miepie schreef:Zo las ik afgelopen week in ons kerkblad, bij de opheffing van de Ger.Gem. te Haarlem:

..... Ook ingrijpens als de kandelaar weggenomen wordt in de hoofdstad van Noord-Holland waar zovelen zijn die niet weten van die enen Naam, door welken wij moeten zalig worden.....

Bij mijn weten kun je in Haarlem nog wel een kerk vinden waar de Waarheid nog verkondigd wordt. Maar ja, het draagt geen naam Ger.Gem.!!! :nonnon :snif :huh: :(

Zouden ze met dit schrijven letterlijk bedoelen dat de kandelaar wordt weggenomen, of ben ik nu zo kritisch?
Er is in elk geval nog een Hervormde Evangelisatie (kerkend in de Remonstrantse kerk :) ) waar Ger. Gemmers zich vast wel een beetje mee verwant voelen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door Tiberius »

Jager schreef:Ik heb nu geen tijd en zin om het artikel in te scannen (zó! dat is er vast uit!).
Dat zal dan voornamelijk zin zijn, want de tijd is het niet. ;)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door Tiberius »

Flinke groei voor Geref. Gem. in Ned.

OPHEUSDEN – De Gereformeerde Gemeenten in Nederland zijn vorig jaar met 409 leden gegroeid. Deze groei is voor een belangrijk deel veroorzaakt door de toetreding van de gemeente Nieuwerkerk (gereformeerde gemeente in Nederland buiten verband). De overige groei zat opnieuw in de gemeenten Barneveld en Opheusden.

Dat blijkt uit het kerkelijk jaarboek 2009, dat woensdagmorgen verscheen. De groei van 409 leden is aanzienlijk meer dan die van de afgelopen jaren. In 2007 groeide het kerkverband met 124 leden, in 2006 met 136 leden. De gemeente Nieuwerkerk (Zeeland) die op 22 oktober 2008 werd toegelaten, telt 163 leden en doopleden.

Vanuit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband) is inmiddels een tweede gemeente toegetreden, Gouda, maar dit vond plaats in 2009, dus buiten de verslagperiode. De gemeente van Gouda (Stationsplein) telt 778 leden.

De beide grootste gemeenten, Barneveld en Opheusden, groeiden respectievelijk met 59 leden (tot in totaal 3154) en 49 leden (tot in totaal 3200). Opvallend is de groei in de kleine gemeente te Rijssen, van 106 naar 144.

De eindredactie van het kerkelijk jaarboek was ditmaal voor het eerst in handen van ds. J. Roos (Barneveld). Bij de laatstgehouden synode had ds. Roos dit werk overgenomen van de emeritus predikant ds. F. Mallan, die vanwege zijn gezondheid al het ambtelijke werk had neergelegd. Ds. Mallan heeft dit werk 42 jaar gedaan.

In zijn kerkelijk jaaroverzicht schrijft ds. Roos over de terugkeer van de gemeenten Nieuwerkerk en Gouda (die in 1980 uit het kerkverband traden): „De geslagen wond is altijd door ons als pijnlijk ervaren, en we achten het groot wanneer deze in een rechte weg weer geheeld mag worden. We spreken de wens uit dat ook de overige gemeenten het voorbeeld van Nieuwerkerk en Gouda zullen volgen.” Het verband van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband) telt nog vijf gemeenten: Dinteloord, Middelburg, Rijssen, IJsselmuiden en Veenendaal.
Klik hier!

Ds. Roos schrijft bezorgd te zijn over „een gehele omslag in de maatschappij.” Wie nog naar Gods Woord wenst te leven, wordt naar de rand van de samenleving gedreven. „Is er geen reden om verontrust te zijn omdat over het algemeen het wezen van de zaak gaat ontbreken, waardoor we ook de vorm verliezen? Is er geen oorzaak van verontrust te zijn als we zien hoeveel verleidingen er zijn op alle gebied?”

Ds. A. van Voorden (De Beek-Uddel) schreef een artikel over ”Het gebed en de eredienst”. Ds. A. Geuze (Gouda, Gerbrandyweg) verzorgde een voorbereidingspreek over Psalm 71:3a.


bron: www.refdag.nl

-----

Het was vorig jaar dus precies andersom; door de overkomst van een aantal (grote) buiten-verband gemeenten.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door Bonny »

Er zullen velen naar een ander kerkverband zijn getrokken. Dit lijstje van de GG geeft nog geen uitsluitsel over het aantal christenen in Nederland. Als er nu van heel kerkelijk Nederland een lijst met leden zou zijn, dan kon je de netto aanwas meten.
The Groom's still waiting at the altar
MariaW
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2005, 17:55

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door MariaW »

Dat GGiN Rijssen is gegroeid, is te begrijpen. Er zijn daar in de GGiN(bv) een paar vervelende dingen voorgevallen en zodoende hebben veel leden zich over laten schrijven naar de GGiN en GG. GGiN(bv) en GGiN in Rijssen kerken in dezelfde kerk, de overstap zal voor sommigen dan kleiner zijn.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door Luther »

Ik vond inderdaad de RD-kop nogal suggestief en misleidend.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door -DIA- »

Dit is NET het verschil tussen het ND en het RD...

Het RD begint POSITIEF met de GROEI

Het ND begint NEGATIEF met het VERLIES

Het tekent de krant!

-DIA-
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vertrek Ger. Gem. in Ned. groter dan instroom

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:Dit is NET het verschil tussen het ND en het RD...

Het RD begint POSITIEF met de GROEI

Het ND begint NEGATIEF met het VERLIES

Het tekent de krant!

-DIA-
Uhm, even voor de goede orde: het ND-bericht was van vorig jaar, het RD-bericht van dit jaar.
Je zou dus kunnen concluderen, dat het ND achter loopt. :)
Plaats reactie