Discriminatie christenen

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Discriminatie christenen

Bericht door jvdg »

Kwart christenen Engeland voelt zich gediscrimineerd

LONDEN - Een kwart van de christenen in Groot-Brittannië voelt zich op de werkplek vanwege zijn geloofsovertuiging gediscrimineerd.

Eén op de drie Engelse christenen vindt dat de media het christelijk geloof vaak in een kwaad daglicht stelt. Dat blijkt uit een onderzoek van de Britse omroep BBC.

Het onderzoek werd gehouden onder 600 christenen. Onderzoeksleider Malcolm Duncan zegt dat christenen in Groot-Brittannië meer discriminatie ondervinden dan aanhangers van andere godsdiensten.

Anne Widdecombe, Brits parlementariër voor de conservatieven en zelf rooms-katholiek, zegt in een reactie dat christenen zich bewust dienen te zijn van hun plaats in de samenleving. Ze vindt dat christenen zich meer te weer moeten stellen tegen discriminatie door Britse media.

Robbert Piggott, redacteur religie bij de BBC, stelt dat een dergelijk hoge mate van discriminatie van christenen een aantal jaren geleden ondenkbaar zou zijn geweest.

De anglicaanse bisschop van Bolton, David Gillett, verwacht dat door het BBC-onderzoek het thema religie en geloofsovertuiging in de samenleving meer aandacht zal gaan krijgen.

Bron: RD


In het algemeen valt het met de discriminatie van christenen in Nederland naar mijn mening (tot nu toe) wel mee.

Voor wat betreft de media vind ik wel dat vaak een karikatuur wordt geschapen van de christenen uit de rechterflank.
Dit leidt tot ongegrip bij de massa, en kan leiden tot discriminatie van.....(?).
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Moet je eens een tv nemen. Dan schrik je je een ongeluk.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Kaw schreef:Moet je eens een tv nemen. Dan schrik je je een ongeluk.
Oké, oké, maar wat je daar ziet valt wat mij betreft onder laster en spot, hetwelk velen in Nederland treft.
Dat bedoelde ik ook met mijn verwijzing naar de media.

Maar voel jij je gehandicapt door jouw christenzijn in de handel, in je wandel, door je omgeving etc...etc.....?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

jvdg schreef:
Kaw schreef:Moet je eens een tv nemen. Dan schrik je je een ongeluk.
Oké, oké, maar wat je daar ziet valt wat mij betreft onder laster en spot, hetwelk velen in Nederland treft.
Dat bedoelde ik ook met mijn verwijzing naar de media.

Maar voel jij je gehandicapt door jouw christenzijn in de handel, in je wandel, door je omgeving etc...etc.....?
Een goede vraag... Hinder kan ik niet zeggen, maar wel een door de media gecreëerde minderwaardigsheidsgevoel. Mijn vriendin die op het station wel eens werd uitgescholden voor refo'prostituee' toen rokken nog niet in waren. Bij mij mensen die beginnen te vloeken als ze er achter komen dat ik het erg vind. Bij sollicitatiegesprekken voorzichtig vragen of je naar de kerk gaat, vervolgens vragen of je op zondag wil werken, om vervolgens binnen 3 minuten het sollicitatiegesprek te beeindigen en je een week later terug te bellen dat je toch waarschijnlijk niet in het team past. Naar de kerk lopen en bepaalde woorden naar je toe geslingerd krijgen. (Of fietsen en dan kinderen horen schreeuwen dat je niet op zondag mag fietsen :mrgreen: , maar dat is van de verkeerde kant ;) ) Niet meer durven om voor het eten op het werk te bidden, omdat ze de vorige keer daar geintjes over hadden zitten maken en sexueel getinte grappen hadden zitten maken tijdens je bidden. Of nu recent van een klant die van je verwacht dat je zondags komt om vervolgens op zijn zachtst gezegt onbegrip te krijgen waarom je niet wil komen. Maar ik ervaar vooral de TV als uiterst kwetsend. Caberatiers die echt keilomp doen over Jezus, spreken over christenhonden (zie bijv. Geenstijl waar zulke taal ook terug komt), 8 uur journaal die lacherig doet over bijv. Staphorst met venijnige toespelingen, D66-leiders die flauwe opmerkingen maken over het middeleeuwse homostandpunt, SGP die afgeschilderd worden als idioten, CU die terug willen naar de jaren 50, een programma als bijv. kopspijkers waar God op bezoek komt, en zelfs caberatiers en programmamakers die openlijk vertellen dat ze zich storten op het grappen maken over Christenen, omdat de Islam te gevaarlijk is om mee te spotten.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Kaw schreef:
jvdg schreef:
Kaw schreef:Moet je eens een tv nemen. Dan schrik je je een ongeluk.
Oké, oké, maar wat je daar ziet valt wat mij betreft onder laster en spot, hetwelk velen in Nederland treft.
Dat bedoelde ik ook met mijn verwijzing naar de media.

Maar voel jij je gehandicapt door jouw christenzijn in de handel, in je wandel, door je omgeving etc...etc.....?
Een goede vraag... Hinder kan ik niet zeggen, maar wel een door de media gecreëerde minderwaardigsheidsgevoel. Mijn vriendin die op het station wel eens werd uitgescholden voor refo'prostituee' toen rokken nog niet in waren. Bij mij mensen die beginnen te vloeken als ze er achter komen dat ik het erg vind. Bij sollicitatiegesprekken voorzichtig vragen of je naar de kerk gaat, vervolgens vragen of je op zondag wil werken, om vervolgens binnen 3 minuten het sollicitatiegesprek te beeindigen en je een week later terug te bellen dat je toch waarschijnlijk niet in het team past. Naar de kerk lopen en bepaalde woorden naar je toe geslingerd krijgen. (Of fietsen en dan kinderen horen schreeuwen dat je niet op zondag mag fietsen :mrgreen: , maar dat is van de verkeerde kant ;) ) Niet meer durven om voor het eten op het werk te bidden, omdat ze de vorige keer daar geintjes over hadden zitten maken en sexueel getinte grappen hadden zitten maken tijdens je bidden. Of nu recent van een klant die van je verwacht dat je zondags komt om vervolgens op zijn zachtst gezegt onbegrip te krijgen waarom je niet wil komen. Maar ik ervaar vooral de TV als uiterst kwetsend. Caberatiers die echt keilomp doen over Jezus, spreken over christenhonden (zie bijv. Geenstijl waar zulke taal ook terug komt), 8 uur journaal die lacherig doet over bijv. Staphorst met venijnige toespelingen, D66-leiders die flauwe opmerkingen maken over het middeleeuwse homostandpunt, SGP die afgeschilderd worden als idioten, CU die terug willen naar de jaren 50, een programma als bijv. kopspijkers waar God op bezoek komt, en zelfs caberatiers en programmamakers die openlijk vertellen dat ze zich storten op het grappen maken over Christenen, omdat de Islam te gevaarlijk is om mee te spotten.
Ja, ik begrijp wat je bedoelt, maar het meeste uit jouw opsomming valt onder de categorie verachting, hoon en spot, terwijl discriminatie toch weer van een heel andere orde is

Wikipedia meldt:

Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid". De betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen". Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook gelijk behandeld worden.


En wat die media betreft zou ik zeggen: selectief kijken!
En wat betreft cabaret, ik zou niet weten welke cabaretier zich niet schuldig maakt aan wat jij meldt.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Bij het solliciteren dus. Andersom heb ik overigens ook wel meegemaakt; dat je wordt aangenomen omdat...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Kaw schreef:Bij het solliciteren dus. Andersom heb ik overigens ook wel meegemaakt; dat je wordt aangenomen omdat...
Dat is positieve discriminatie.......
Arretje
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 mar 2007, 14:49
Locatie: In het westen

Bericht door Arretje »

Om heel eerlijk te zijn voel ik me niet gediscrimineerd door de karikatuur van de media over christenen. Juist omdat het zo'n vertekend beeld geeft, hoef je je niet aangesproken te voelen. Ik denk dat het belangrijker is, hoe je overkomt op je omgeving, wat straal je uit? En wat de 'massa' dan denkt over een bepaalde groep mensen waar ik dan toe behoor, doet me minder.

Waar ik wel last van heb, is dat de naam van God er mee gemoeit is. Maar ik denk dat dat weer een andere discussie is.
Christus is net zo gewillig om een vluchtende zondaar die tot Hem komt te vergeven, als dat wij gewillig zijn om te zondigen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Nederland loopt, wat betreft het discrimineren van christenen, nog achter op de UK. Ik vraag me af voor hoe lang nog.

De UK begint snel een anti-christelijke natie te worden, met name als het gaat om het verdedigen van de 'rechten' van niet-christenen. Men denke aan de verdediging van a-sociale moslims, en van heksen en ander satanistisch gedoe (men zie de belachelijke rechtzaak aangespannen door een 'heks' tegen een bierbrouwer, die veroordeeld werd tot het betalen van een boete, en tot het verwijderen van het eeuwenoude logo van zijn brouwerij: een heks op de waagschaal).

In een maatschappij die onder onze ogen verloederd (of seculariseert), zijn stijgende aantallen discriminatie christenen niet verwonderlijk. Wat vandaag nog onfatsoenlijk gevonden wordt, is morgen toelaatbaar, en overmorgen de norm. Men zie het denken over seksualiteit, men zie het denken over tolerantie, etc. Zij die 'behoudend' denken, zullen snel bestempeld worden als ouderwets, bekrompen of zelfs intolerant (wat toch haast wel het meeste beledigende woord aan het worden is). En tussen intolerant en gevaarlijk zit maar een klein denkstapje. Vervolging kan wel eens dichterbij zijn dan we denken!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

memento schreef:Nederland loopt, wat betreft het discrimineren van christenen, nog achter op de UK. Ik vraag me af voor hoe lang nog.

... En tussen intolerant en gevaarlijk zit maar een klein denkstapje. Vervolging kan wel eens dichterbij zijn dan we denken!
Absoluut!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

vergeleken met Canada loopt Nederland toch voor. In Canada heb je veel meer "live and let live".

Zo zul je nooit zien dat mensen in een restaurant raar zullen doen als men in een restaurant voor het eten bid, bijvoorbeeld.

Hoewel Canada in wezen een heel onchristelijk land is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ow bidden in een restaurant gaat prima hoor. Geen probleem!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:vergeleken met Canada loopt Nederland toch voor. In Canada heb je veel meer "live and let live".

Zo zul je nooit zien dat mensen in een restaurant raar zullen doen als men in een restaurant voor het eten bid, bijvoorbeeld.

Hoewel Canada in wezen een heel onchristelijk land is.
Hoewel ik regelmatig restaurants frequenteer, en frequenteerde, in binnen- en buitenland, heb ik nimmer meegemaakt dat men vreemd deed over ons bidden en danken (en zeker niet in de UK of Ierland).
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:vergeleken met Canada loopt Nederland toch voor. In Canada heb je veel meer "live and let live".

Zo zul je nooit zien dat mensen in een restaurant raar zullen doen als men in een restaurant voor het eten bid, bijvoorbeeld.

Hoewel Canada in wezen een heel onchristelijk land is.
Hoewel ik regelmatig restaurants frequenteer, en frequenteerde, in binnen- en buitenland, heb ik nimmer meegemaakt dat men vreemd deed over ons bidden en danken (en zeker niet in de UK of Ierland).
Spreek maar eens iemand aan als hij vloekt...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

memento schreef:
jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:vergeleken met Canada loopt Nederland toch voor. In Canada heb je veel meer "live and let live".

Zo zul je nooit zien dat mensen in een restaurant raar zullen doen als men in een restaurant voor het eten bid, bijvoorbeeld.

Hoewel Canada in wezen een heel onchristelijk land is.
Hoewel ik regelmatig restaurants frequenteer, en frequenteerde, in binnen- en buitenland, heb ik nimmer meegemaakt dat men vreemd deed over ons bidden en danken (en zeker niet in de UK of Ierland).
Spreek maar eens iemand aan als hij vloekt...
Je hebt gelijk.

Maar ik wil daar aan toevoegen dat in het buitenland, althans naar mijn ervaring, het vloeken en plein public veel minder voorkomt dan in onze vloekende natie.
Waarbij ik direct moet belijden, dat het vloeken door mijzelf me klein vam moed maakt in het aanspreken van die ander..........
Plaats reactie