Uit de kerkelijke pers

Plaats reactie
Loyalus
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 jun 2004, 16:25

Uit de kerkelijke pers

Bericht door Loyalus »

Onderstaande stukje las ik in de rubriek 'uit de kerkelijke pers' van het RD. staan. Hier staan soms wel een lezenswaardige stukjes in. Nu las ik een stukje, meer een klaagzang, van een predikant die géén recht op klagen heeft. Wat is nl. het geval. Betreffende predikant vindt het bijna teveel gevraagd om pastoraal werk te doen omdat hij het zo druk met vergaderen heeft. Beetje kort door de bocht misschien, maar wel een kwaal van deze tijd in de GG. Ik denk nl. dat een predikant zijn eerste zorg zijn gemeente is en niet alleen in de prediking op zondag maar ook in de pastorale zorg in de week en ja dan zal in sommige grote gemeenten weinig tijd meer overblijven voor het zo geliefde vergaderwerk van commissies en allerlei besturen. Er zijn genoeg mensen die de capaciteit hebben voor dat vergaderwerk maar die w.s. niet in een kerkenraad zitten en daardoor misschien niet de status van onfeilbaarheid bezitten voor dat belangrijke vergaderwerk.
Maar lees mee


GezinsGids
"Dominee, u hebt in deze periode vast wel wat meer tijd", begint ds. X zijn column “Vanuit de pastorie" in de GezinsGids. Het is zijn wens "een beetje begrip te kwekenâ€
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Loyalus
Onderstaande stukje las ik in de rubriek 'uit de kerkelijke pers' van het RD. staan. Hier staan soms wel een lezenswaardige stukjes in. Nu las ik een stukje, meer een klaagzang, van een predikant die géén recht op klagen heeft. Wat is nl. het geval. Betreffende predikant vindt het bijna teveel gevraagd om pastoraal werk te doen omdat hij het zo druk met vergaderen heeft. Beetje kort door de bocht misschien, maar wel een kwaal van deze tijd in de GG. Ik denk nl. dat een predikant zijn eerste zorg zijn gemeente is en niet alleen in de prediking op zondag maar ook in de pastorale zorg in de week en ja dan zal in sommige grote gemeenten weinig tijd meer overblijven voor het zo geliefde vergaderwerk van commissies en allerlei besturen. Er zijn genoeg mensen die de capaciteit hebben voor dat vergaderwerk maar die w.s. niet in een kerkenraad zitten en daardoor misschien niet de status van onfeilbaarheid bezitten voor dat belangrijke vergaderwerk.
Mee eens, Loyalus.

M.i. 2 punten:

A. predikanten moeten niet in allerlei (school)besturen en deputaatschappen zitting nemen. Ze zijn predikant en geen mannen, die 'overal verstand van hebben en derhalve overal hun zegje over moeten doen'

en

B. misschien zijn de gemeenten te groot?! Oplossing: gemeenten kleiner of vanaf ca. 1000 leden en doopleden een pastoraal medewerker aanstellen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

:,
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Sorry, moest even lachen.

Blijkbaar is de enige die de identiteit kan bewaken een predikant. Wat is dan nog identiteit, als niemand anders dat kan uitleggen? Een hobby van predikanten?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Loyalus,

zonder het tijdsprobleem te willen ontkennen moet je niet uit het oog verliezen dat participatie van predikanten in besturen wel belangrijk is. Nee, niet om mee te doen met alle vakinhoudelijke c.q. technische discussies, maar wel vanuit het oogpunt van identiteitsbewaking. En dat heeft niets met onfeilbaarheid te maken.

dat even ter aanvulling.
op zich zou dit een nuttige functie zijn maar de praktijk is toch al te vaak dat de dominee een heel formele rol speelt en de ledenvergadering opent enzo maar dat de inhoud en de bewaking ervan elders te vinden zijn. zeker als er een beetje sterke directeur zit staan de meeste besturen behoorljik op de achtergrond
Loyalus
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 jun 2004, 16:25

Bericht door Loyalus »

Ter ondersteuning nog een klein stukje uit een de pastorale column van ds. Goudriaan in de laatste Terdege.
Lees maar mee.


jawel, er valt al zoveel te doen in het ambt. Ambtsdragers zijn in de regel drukbezette mensen. Dit en dat moet gebeuren... Zou het echt allemaal moeten? En bovendien, wat het zwaarste is, moet ook het zwaarste wegen. Ten slotte: zou dit vermaan uit het formulier nu echt alleen maar ambtsdragers gelden ... ? Vergeten we daarbij niet dat de levende omgang met de Heere levenslange oefening vraagt.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uit de kerkelijke pers

Bericht door -DIA- »

In De Wachter Sions, kerkelijk orgaan van
de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
las ik een artikel van dhr. L.M.P. Scholten.
Ik citeer De Wachter van 25 maart 2010:

TIJDGEEST
De tijdgeest, wat is dat eigenlijk? Daar kun je op verschillende manieren over spreken. Je kunt de nadruk leggen op de tijdgeest als een constante macht in de geschiedenis. De tijdgeest is begonnen in het paradijs, ja zelfs al in de hemel, in het begin van de tijd, toen de satan opstond tegen God. Dat spreken heeft Bijbelse wortels. Paulus spreekt van de god dezer eeuw (2 Kor. 4:4). Ook tegenover de Efeziërs heeft hij het over de eeuw dezer wereld (Efeze 2:2) en in hetzelfde vers over de geest die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid. Aan het eind van dezelfde brief wekt hij op tot de strijd tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw (Efeze 6:12).

‘Deze eeuw'', daarmee bedoelde Paulus niet een bepaald honderdtal van jaren, zoals de 21e eeuw waarin wij nu leven. ''Deze eeuw'' is voor de apostel ''deze bedeling'', namelijk de wereld die in opstand is tegen God. ''Deze eeuw'' staat in de Bijbel tegenover de ''toekomende eeuw'' van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. De tijdgeest is dan eigenlijk een andere benaming voor de overste dezer wereld, de satan, die zich telkens aanpast aan de tijdsomstandigheden, en zich steeds feller openbaart naarmate hij weet dat hij nog maar een kleine tijd heeft.

Heersende denktrant
Tegelijk wordt het woord ''tijdgeest'' ook nog in een andere betekenis gebruikt, namelijk ''de heersende denktrant in een bepaalde tijd''. Omdat de mensheid zich vrijwillig onderworpen heeft aan satans heerschappij, is de geest van elke tijd sterk beïnvloed door de vorst der duisternis. Toch mogen we ook de inwerking van Gods weerhoudende genade opmerken. De geest van de zeventiende eeuw, om maar een voorbeeld te noemen, kunnen we in ons land bepaald positiever waarderen dan de geest van onze eigen tijd. Elke tijd heeft weer zijn eigen geest. De bijbelse eis, de geesten te beproeven, geldt hier zeker ook. Dat beproeven zal dan inhouden een onderzoek in hoeverre de ''god dezer eeuw'' zich openbaart in de tijdgeest en hoe hij bezig is de mensen van God af te trekken. Dat onderzoek zal dan ook leren dat de tijdgeest, in deze zin genomen, niet maar een of andere macht buiten ons is die ons belaagt, maar iets waar wij allen zelf deel aan hebben, zoals de lucht die we allen inademen.

Methodisch atheïsme
Wat kenmerkt dan de heersende denktrant van nu? Wat onderscheidt de geest van deze tijd van de geest van vorige tijden? Is het niet dit, dat het historisch geloof in God aan het wegebben is? Terecht is altijd gezegd dat een historisch geloof niet genoeg is, maar nu zien we wat het betekent, wanneer zelfs dat historisch geloof verdwijnt uit het bewustzijn van de moderne mens.

Wetenschap en techniek hebben de wereld van de mens steeds meer beheersbaar gemaakt. Naarmate de mens steeds meer alles kon verklaren en beheersen, is God langzaam uit het bewustzijn van grote massa's verdwenen. Iemand drukte het cru uit: het bestaan van God is een werkhypothese die voor de verklaring van de werkelijkheid hoe langer hoe meer overbodig is geworden. De heersende denkwijze is nu die van een methodisch atheïsme: misschien is er nog wel ergens een God, maar voor ons bestaan is dat in elk geval niet meer belangrijk. De moderne mens vreest God niet en heeft ook geen behoefte aan God. Zijn waarschuwingen heeft hij niet nodig, Zijn beloften ook niet. Hij is mondig, volwassen geworden, kan voor zichzelf zorgen en heeft geen God meer nodig. De huidige tijdgeest onderscheidt zich daarmee zeer wezenlijk van alle vorige. Wat vroeger gedachten van enkelingen waren, is nu gepopulariseerd, gemeengoed, het heersende gedachteklimaat geworden.

Oordeel
Het heeft alles weg van een oordeel dat thans over Nederland wordt voltrokken. Hoorde men het oude volk vroeger al niet zeggen dat er een tijd zou komen dat de Heere zonde met zonde zou gaan bezoeken? Een gericht voltrekt zich thans over onze gehele westerse cultuur. Het gericht van wat men met een vreemd woord noemt de secularisatie. Onze tijdgeest is god-loos geworden.

Het ''historisch geloof'' in God, de Schepper en Onderhouder van hemel en aarde, leeft bij grote volksmassa's niet meer. De ''ingeschapen Godskennis'', met de sprekende consciëntie eeuwenlang gezien als sprekend bewijs van het bestaan van God, in elk mens, lijkt er bij zeer velen niet meer te zijn. De grote leegloop der kerken is in volle gang. En laat niemand zeggen: wij behoeven daar niet bang voor te zijn, want waar het zuivere Woord gepreekt wordt, daar blijven de mensen wel komen. Wie kan ooit het Woord zuiverder gepredikt hebben dan de Mond der Waarheid Zelf, maar bleven de scharen bij Hem komen?

En wij?
Het lijkt dat in het reformatorisch volksdeel alles nog bij het oude is gebleven. Wie oppervlakkig kijkt, zou denken: dat is tenminste nog een groep die met alle gebrek de tijdgeest weerstaat en daardoor steeds meer alleen komt te staan. Wie scherper ziet, ontdekt dat dezelfde geestelijke ontworteling die zo kenmerkend is voor de huidige tijdgeest, ons evenzeer aantast. Wanneer wij ons leven en denken proberen te vergelijken met die van onze groot-en overgrootouders, hoe levend is dan bij ons nog het besef van de werkelijkheid van Gods aanwezigheid in ons bestaan?

Bij kinderen kan op een bepaalde leeftijd dat besef er heel intens zijn. Maar wat gebeurt er wanneer zij gaan inzien dat het geloof voor vader en moeder eigenlijk alleen maar een vormendienst is, een volgen van bepaalde gedragspatronen omdat dat nu eenmaal zo hoort bij ons in de kerk? Hoe goed dat op zichzelf ook kan zijn, het mag toch niet zo zijn, dat het dat alléén maar is?

Als het niet meer gepaard gaat met het voortdurende besef van de werkelijkheid van Gods aanwezigheid in ons bestaan, wordt het ook niet meer gevoed met het besef dat de Heere het zo waardig is geëerd en gediend te worden in ons leven, en dan slijt het inderdaad uit tot louter vormendienst. Zo'n kerkelijk leven houdt het misschien nog een of twee generaties vol, maar dan zakt het onherroepelijk in elkaar.

Indien dat zo is, zijn wij in geen enkel opzicht minder in de ban van de tijdgeest dan ''de wereld''. Het zou zelfs wel eens kunnen zijn, dat al die activiteiten waarmee wij in onze gezindte zo in de weer zijn en die de indruk wekken dat het bij ons nog goed gaat, onbewust juist dienen om onze innerlijke ontreddering weg te dringen uit ons bewustzijn. Maar dan zijn al die zaken die wij opzetten om onze mensen weerbaar te maken tegen de tijdgeest, eerder juist uitvloeiselen van diezelfde tijdgeest.

Asafs bede
De diepe geestelijke crisis die ook ons in haar greep heeft, is in wezen niet nieuw. Zie de Psalmen. Wat heeft Asaf, om er maar een te noemen, geworsteld met de Godverlatenheid. Hij staat vlak naast ons, wanneer hij in Psalm 80 tot driemaal toe de smeekbede opzendt: Laat Uw aanschijn lichten, zo zullen wij verlost worden


Er zijn zaken vermeld die het overdenken wel waard zijn, dacht ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uit de kerkelijke pers

Bericht door -DIA- »

Heeft iemand dit met aandacht gelezen? Ik dacht dat het de moeite wel waard was. De tijd zoals hierboven wordt beschreven wordt zo treffend getekend.
TIP: Kopieer het naar Word en print het uit, dan is er tussen de kerkdiensten wat te lezen en te mediteren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uit de kerkelijke pers

Bericht door -DIA- »

Over de Kerkelijke pers gesproken:

Er zijn in dit Kerkblad der Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland een aantal artikelen verschenen onder de titel "ds. À Brakel legt het uit"
Het eerste artikel "van de aanvechtingen des satans" werd geplaatst in 2017, en voor zover ik weet zijn er vier afleveringen geplaatst.
De artikelen zijn ondertekend door J.M. Vermeulen

Vraag: Is het KERKBLAD der Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland
niet via Digibron of anderszins in te zien?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Uit de kerkelijke pers

Bericht door eilander »

Niet dat ik weet. De Redelijke godsdienst van à Brakel zelf wel, op theologienet. Daar kun je die hoofdstukken zo opzoeken.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uit de kerkelijke pers

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Niet dat ik weet. De Redelijke godsdienst van à Brakel zelf wel, op theologienet. Daar kun je die hoofdstukken zo opzoeken.
Hartelijk dank!

Intussen heb ik gemerkt dat Bewaar het Pand nu ook via Digibron is te raadplegen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
pieterrr
Verbannen
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jun 2018, 15:45

Re: Uit de kerkelijke pers

Bericht door pieterrr »

Bewaar het Pand daar staat soms ook wel wat waars in!
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uit de kerkelijke pers

Bericht door DDD »

pieterrr schreef:Bewaar het Pand daar staat soms ook wel wat waars in!
Zo is dat. Niet al te vaak, weliswaar. :lock :langue
Plaats reactie