Minder roken éven gevaarlijk...............

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
Niettemin: ook de twintigers van nu kunnen best eens bij ouders, ooms of tantes, oudere kerkenraadsleden etc. informeren hoe het was in de jaren zestig/zeventig.

Verjaardag: asbakken op tafel, sigaretjes stonden klaar. Na afloop: kamer blauw van de rook.

Kerkenraadsvergadering: na afloop kon je in de consistorie je fiets tegen de rook aanzetten. Roken was normaal, iedereen deed 't.

Op school werd zelfs door onderwijzers en leraren gerookt in de klas, tijdens de les. Dat was allemaal heel gewoon...

Sommige dingen die we toen heel normaal vonden, klinken nu absurd.
In bepaalde opzichten zijn we er toch wel op vooruit gegaan...
Schitterend die voorbeelden!!

Vroegahh.....

Wat een andere tijd was dat. Mijn vader stond de staartdelingen uit te leggen met een pijp tussen zijn tanden geklemd, of een sigaartje/sigaretje/shaggie :lol:
Als ik dat nu probeer.............. :shock: Bestuursbezoek, ouders op bezoek, heeeeeeeel stevig functioneringsgesprek.... :lol:

Al hoe wel, toen ik in groep 7 zat mochten we voor de meester een pakje pijptabak halen bij de plaatselijke supermarkt. Sail geel. F 4,75. Kreeg je een papieren vijfje mee, 't kwartje mocht je houden. Daar kocht je dan 5(!) snoepjes voor gelijk, die je tergend in de klas ging zitten opeten. Beetje goed hoorbaar en zichtbaar... :lol:

En dan die verjaardagen. Glazen op tafel met sigaren (ritmeester, met bandje ;-) ) en North State sigaretten.

zucht..................... vroegahh

*Schrikt weer wakker*
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Mister schreef:
Hendrikus schreef:


Schitterend die voorbeelden!!

Vroegahh.....

Wat een andere tijd was dat. Mijn vader stond de staartdelingen uit te leggen met een pijp tussen zijn tanden geklemd, of een sigaartje/sigaretje/shaggie :lol:
Als ik dat nu probeer.............. :shock: Bestuursbezoek, ouders op bezoek, heeeeeeeel stevig functioneringsgesprek.... :lol:

Al hoe wel, toen ik in groep 7 zat mochten we voor de meester een pakje pijptabak halen bij de plaatselijke supermarkt. Sail geel. F 4,75. Kreeg je een papieren vijfje mee, 't kwartje mocht je houden. Daar kocht je dan 5(!) snoepjes voor gelijk, die je tergend in de klas ging zitten opeten. Beetje goed hoorbaar en zichtbaar... :lol:

En dan die verjaardagen. Glazen op tafel met sigaren (ritmeester, met bandje ;-) ) en North State sigaretten.

zucht..................... vroegahh

*Schrikt weer wakker*

Nostalgie....Heerlijk......
Niemand bekommerde zich echt over zwarte longen of slechte tanden. Maar goed, wij hadden geen drugs en breezers. :? :)
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Als je een nicotineverslaving moet zien als zonde tegen het 6e gebod, dan kan je het toch niet maken om er zo verlangend over te praten onder de noemer van 'nostalgie'?!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Pim schreef:Als je een nicotineverslaving moet zien als zonde tegen het 6e gebod, dan kan je het toch niet maken om er zo verlangend over te praten onder de noemer van 'nostalgie'?!
Toch denk ik niet dat het 50-70 jaar geleden zo gezien werd.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Mister schreef:
Pim schreef:Als je een nicotineverslaving moet zien als zonde tegen het 6e gebod, dan kan je het toch niet maken om er zo verlangend over te praten onder de noemer van 'nostalgie'?!
Toch denk ik niet dat het 50-70 jaar geleden zo gezien werd.
Dat is niet de maat hoop ik. Is iets alleen maar zonde als het zo gezien werd?

Er zijn zat mensen die hun overspelige gedrag helemaal niet als zonde zien. "Samenwonen zonder getrouwd te zijn zonde? Huh, nooit geweten...."
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Pim schreef:Als je een nicotineverslaving moet zien als zonde tegen het 6e gebod, dan kan je het toch niet maken om er zo verlangend over te praten onder de noemer van 'nostalgie'?!
Lees nog eens goed wat ik geschreven heb, en dan i.s.m. het stukje waar ik op reageerde. En plaats het dan in het tijdsbeeld van toen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Pim schreef:
Mister schreef:
Pim schreef:Als je een nicotineverslaving moet zien als zonde tegen het 6e gebod, dan kan je het toch niet maken om er zo verlangend over te praten onder de noemer van 'nostalgie'?!
Toch denk ik niet dat het 50-70 jaar geleden zo gezien werd.
Dat is niet de maat hoop ik. Is iets alleen maar zonde als het zo gezien werd?

Er zijn zat mensen die hun overspelige gedrag helemaal niet als zonde zien. "Samenwonen zonder getrouwd te zijn zonde? Huh, nooit geweten...."
Kom op Pim, je snapt heus wat ik bedoel.

Kijk, we zijn het erover eens dat roken zonde is tegen het 6e gebod.
Punt. Klaar. Helder.

Toen mijn vader als jongen van 15 ong. ging roken vonden ze dat misschien wel iets aan de jonge kant. Maar geen mens had het erover dat het slecht was voor je. Slecht voor je hart? Slecht voor je longen? Slecht voor je bloedvaten? Slecht voor je gebit? Echt, daar ging het toen echt niet over.
En met nostalgie praat ik de zonde niet goed, ik memoreer aan het gevoelen van toen.

Toen een saffie roken nog heel gewoon was ;-)
Petrus

Bericht door Petrus »

Mister schreef:
Schitterend die voorbeelden!!

Vroegahh.....



En dan die verjaardagen. Glazen op tafel met sigaren (ritmeester, met bandje ;-) ) en North State sigaretten.

zucht..................... vroegahh
Vroegah..........!
• Vroegah reden de treinen op tijd.
• Vroegah waren t**ten nog echt.
• Vroegah had ik een wasbord, nu een zwemband.
• Vroegah had je geen BOB, je zoop je gewoon klem.
• Vroegah gingen we niet zo vaak stemmen.
• Vroegah was s*x nog vies en de lucht nog schoon.
• Vroegah was er nog liefde op het eerste gezicht... nu is er plastische chirurgie en kan je niet echt meer spreken van een 1e gezicht.....
• Vroegah was de shoarma wel gewoon van 1 soort vlees.
• Vroegah kon je nog gewoon met sneeuwballen gooien. Tegenwoordig schieten ze je gelijk neer.
• Vroegah waren de kratten bier nog van hout... en moest je doorzuipen om de kachel aan te houden.
• Vroegah toen de koe nog brak en het touw weg liep.
• Vroegah heette hij Sander tegenwoordig heet hij Sandra.
• Vroegah toen geluk nog heel gewoon was.
• Vroegah kon je nog 'n bakkie pleur krijgen in de koffieshop.
• Vroegah was (Big Brother) Kelly nog Kees.
• Vroegah hadden we nog hardwerkende ambtenaren.

• Vroegah heette een Twix nog gewoon een Raider en M&M's waren Treets.
• Vroegah hoefde je nog niet zoveel geschiedenis te leren.
• Vroegah toen kinderen het nog niet zo druk hadden.
• Vroegah was het bier nog goedkoop.
• Vroegah toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
• Vroegah toen Michael Jackson nog een neger was met een neus!
• Vroegah haalden we de bolletjes gewoon bij de bakker en niet op de antillen.
• Vroegah.... toen de kratjes nog geel waren......
• Vroegah had je geen covers, toen schreven ze hun muziek nog zelf.
• Vroegah had je niet zoveel veiligheid, maar had gewoon iedereen normen en waarden.
• Vroegah kwam de SRV man je lege kratjes bier nog halen, nu moet je zelf sjouwen.
• Vroegah heette de agent Wout nu wordt hij wout genoemd.
• Vroegah kon je nog gewoon pannekoeken eten.
• Vroegah gebruikte je een veter voor je schoenen, nu voor voor je reet.
• Vroegah dronk men nog bier en geen breezah.
• Vroegah had je nog de gulden, nu heb je de pleuro.
• Vroegah wist men helemaal niet wat darten was nu ken niemand meer wachten tot de eerste week van januari.
• Vroegah kon je nog voor een geeltje kacheltje lam worden.
• Vroegah dronk je gewoon lekker een bakkie pleur met een grote sprits, tegenwoordig mot je minimaal een Senseo Crema hebben om er bij te horen.
• Vroegah speelde GAE nog in de ere-divisie! Volgend jaar is het weer net als Vroegah!
• Vroegah is nooit grappig.
• Vroegah was de mist nog zo dik, dat je je fiets er tegenaan kon zetten.
• Vroegah zaten er nog 7 in een sixpack.
• Vroegah bezorgde Barney nog post.
• Vroegah moest je kogels zelf ophalen. Nu worden ze met de post bezorgd.
• Vroegah had Feyenoord geen goeie voetballers.... Nu nog steeds niet!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Die heb je eerder gepost.....

Ook toen dacht ik: waarom zet je sterretjes als je weet dat iedereen die ontcijfert.

Doe je dat alleen voor de zoekmachines of de kliksafefilters??? :wink:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Petrus

Bericht door Petrus »

vlinder schreef:Die heb je eerder gepost.....

Ook toen dacht ik: waarom zet je sterretjes als je weet dat iedereen die ontcijfert.

Doe je dat alleen voor de zoekmachines of de kliksafefilters??? :wink:
Het is de moderne taal, maar voor de zekerheid: Kliksafe is niet zo happy met de voluit geschreven teksten..............én om het niet onmiddelijk zo vulgair te doen zijn..................... :roll:
Carnal

Bericht door Carnal »

Je kan die regels ook wegschrappen Petrus.

_______________________________

Ik rook enkele sigaretjes p. dag.
Heerlijk!
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

Petrus schreef:
Mister schreef:
Schitterend die voorbeelden!!

Vroegahh.....



En dan die verjaardagen. Glazen op tafel met sigaren (ritmeester, met bandje ;-) ) en North State sigaretten.

zucht..................... vroegahh
• Vroegah gebruikte je een veter voor je schoenen, nu voor voor je reet.
:lol: :lol: :lol: :lol: Ja, die vind ik leuk
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

BJD schreef:
Petrus schreef:
Mister schreef:
Schitterend die voorbeelden!!

Vroegahh.....



En dan die verjaardagen. Glazen op tafel met sigaren (ritmeester, met bandje ;-) ) en North State sigaretten.

zucht..................... vroegahh
• Vroegah gebruikte je een veter voor je schoenen, nu voor voor je reet.
:lol: :lol: :lol: :lol: Ja, die vind ik leuk

broertje, broertje toch, gedraag je !! Viespeuk :wink:
Petrus

Bericht door Petrus »

@ Carnal: Ik rook enkele sigaretjes p. dag.
Heerlijk!

"enkele" is een zéér rekbaar begrip.............................. :!:
Petrus

Bericht door Petrus »

Voor longemfyseempatienten, zoals ik, was dit stuk een eye-opener. Voor wie géén longemfyseempatient is, een mooi doorkijkje hoe het er aan toe gaat.

Het is wel een lang stuk, maar het lezen waard!!

======

Meer lucht voor emfyseempatiënt door verkleinen longvolume
Longemfyseem, een aandoening waarbij de ademhaling steeds moeilijker verloopt, wordt veroorzaakt doordat de longen ’uitrekken’ waardoor het volume toeneemt. Ze komen knel te zitten in de borstkas. Als in dat geval een flink deel van het longweefsel wordt weggenomen, kan dat patiënten weer voldoende adem geven. Ze krijgen als het ware meer lucht in minder longen.

„Eigenlijk een beetje onlogisch”, zegt de Leidse thoraxchirurg dr. M. I. M. Versteegh. Hij vergelijkt de longen met een spons. De cellen van die spons zijn de longblaasje. Die zijn allemaal met elkaar verbonden. Door de wanden van die blaasjes wordt zuurstof en koolzuurgas uitgewisseld.

Bij longemfyseem verdwijnen echter de tussenschotten tussen de longblaasjes. Daardoor worden ze al maar groter. De longen als geheel gaan dan steeds meer lucht bevatten. Op den duur gaat de rek er uit en blijft er voortdurend te veel lucht in de longen achter. Er kan steeds minder lucht worden uitgeademd. De borstkas wordt als het ware opgeblazen, het middenrif wordt platgedrukt en de tussenribspieren worden uitgerekt, waardoor de ademhalingsspieren niet meer goed hun werk kunnen doen. „Het toedienen van een beetje extra zuurstof helpt maar even”, aldus Versteegh. „Op de lange duur doet dat ook niets meer. Blijft over dat we met medicamenten als Ventolin de luchtwegen kunnen verwijden, met de bedoeling de ademhaling zo doeltreffend mogelijk te maken.”

In de jaren vijftig van de vorige eeuw werd in de Verenigde Staten bij patiënten met longemfyseem geëxperimenteerd met het verkleinen van het longvolume door stukjes ziek longweefsel operatief te verwijderen. Daardoor kreeg het gezonde weefsel in de borstkas meer ruimte. De proef liep op een mislukking uit. De meeste patiënten overleden al snel na de operatie.

Versteegh nam in 1995 echter kennis van publicaties van zijn Amerikaanse collega, thoraxchirurg dr. Joel Cooper van de Washington University School of Medicine in St. Louis (Missouri), die inmiddels bij 250 patiënten deze operatie had uitgevoerd. Na vijf jaar bleek ruim de helft van hen nog in leven, én met een betere longfunctie dan voor de operatie. De Leidse thoraxchirurg besloot het Amerikaanse voorbeeld te volgen, gevolgd door het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein, de academische ziekenhuizen van Amsterdam, Groningen, Maastricht en Nijmegen en het Canisius Ziekenhuis in Nijmegen. Er is echter één verschil. Versteegh opereert in het Leids Universitair Medisch Centrum zijn patiënten via een kijkoperatie. In de andere ziekenhuizen doet men dat op de klassieke manier door de borstkas open te maken. „Het voordeel van een kijkoperatie is dat de ingreep minder belastend is voor de patiënt en dat je op plekken kunt komen waar je op de normale manier niet bij kunt, bijvoorbeeld bij de linkeronderkwabben omdat het hart ervoor zit.”

Forse aanslag
In Nederland komen er jaarlijks 12.000 nieuwe longemfyseempatiënten bij. „Lang niet al deze mensen komen in aanmerking voor het verkleinen van het longvolume”, zegt Versteegh. „De longen moeten door middel van een CT-scan eerst minutieus in beeld worden gebracht. Als daarnaast blijkt dat de longfunctie minder dan 35 procent bedraagt, vergeleken met die van een gezonde leeftijdgenoot, dan kan er aan opereren worden gedacht. Wanneer het totale longweefsel zo ver is aangedaan, heeft verwijderen van een deel daarvan echter geen enkele zin.”

De Leidse thoraxchirurg, die in 1998 bij ongeveer vijftien emfyseempatiënten delen van de longen verwijderde, sprak toen van vrij spectaculaire resultaten, maar relativeerde dat meteen vanwege de beperkte aantallen en de vraag naar de resultaten op langere termijn. Inmiddels heeft hij de kijkoperatie bij zo’n veertig longemfyseempatiënten uitgevoerd. „De resultaten op wat langere termijn zijn wisselend. We hebben nu beter zicht gekregen op patiënten die baat kunnen hebben van de ingreep. Het blijft echter een forse aanslag op de conditie, die in de meeste gevallen toch al niet best is. Sowieso moeten patiënten een periode van een tijdelijke vermindering van de longfunctie overbruggen. Dat blijkt sommigen behoorlijk op te breken, met het gevolg dat ze alsnog overlijden.”

Bron: RD
Plaats reactie