Minder roken éven gevaarlijk...............

Petrus

Minder roken éven gevaarlijk...............

Bericht door Petrus »

Uit Het Parool:

=======

Minder roken even gevaarlijk





LONDEN - Minder roken verkleint de kans op een vroegtijdig overlijden niet. Rokers die denken dat zij door te minderen de kans op een fatale ziekte kleiner maken, vergissen zich.

Dat blijkt uit een Noors onderzoek waarbij bijna twintig jaar lang circa 51.000 vrouwen en mannen zijn gevolgd. Bij het begin van het onderzoek waren alle deelnemers tussen de 22 en 32 jaar oud.

De wetenschappers ontdekten dat mensen die eerst meer dan 14 sigaretten per dag rookten en dat aantal vervolgens met de helft terugbrachten, net zo veel kans maakten om aan verscheidene doodsoorzaken te overlijden als mensen die net zo veel waren blijven roken.

Vrouwen die minderden bleken zelfs een grotere kans te hebben om te overlijden dan anderen. Tegen de BBC zeggen de onderzoekers deze uitkomst niet te kunnen verklaren.

De resultaten van de Noorse studie zijn gepubliceerd in het blad Tobacco Control. Stoppen blijkt de enige manier om het risico op hart- en vaataandoeningen of longkanker te verkleinen.

In Tobacco Control staat ook een Australisch onderzoek gepubliceerd, waaruit blijkt dat vrouwen die roken tijdens de zwangerschap hun kind als het ware 'programmeren' om later zelf te gaan roken. Kinderen van rokende moeders blijken zelf drie maal zo vaak te roken op veertienjarige leeftijd dan kinderen van vrouwen die niet rookten.

Als een rokende moeder tijdens de zwangerschap stopt en na de geboorte van het kind weer begint, blijkt haar telg niet vaker te roken dan kinderen van moeders die ook na de geboorte de sigaretten links lieten liggen. (ANP)
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Gewoon niet beginnen aan roken. Kost geld en wat heb je er aan
helemaal niets. Niet beginnen dus hoef je ook niet te stoppen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Christiaan schreef:Gewoon niet beginnen aan roken. Kost geld en wat heb je er aan
helemaal niets. Niet beginnen dus hoef je ook niet te stoppen.
Maar ik ben al zo heel lang geleden begonnen........................
Toen was het nog stoer, en de meisjes, je weet wel.... :roll:
Petrus

Bericht door Petrus »

jvdg schreef:
Christiaan schreef:Gewoon niet beginnen aan roken. Kost geld en wat heb je er aan
helemaal niets. Niet beginnen dus hoef je ook niet te stoppen.
Maar ik ben al zo heel lang geleden begonnen........................
Toen was het nog stoer, en de meisjes, je weet wel.... :roll:
Als je NIET rookte was je een "outsider", simpel, alleen als je rookte (liefst een stickie) telde je mee
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

jvdg schreef:
Christiaan schreef:Gewoon niet beginnen aan roken. Kost geld en wat heb je er aan
helemaal niets. Niet beginnen dus hoef je ook niet te stoppen.
Maar ik ben al zo heel lang geleden begonnen........................
Toen was het nog stoer, en de meisjes, je weet wel.... :roll:
Nee, weet ik niet. Ik heb nog nooit de behoefte gehad het te proberen. Waarom zou ik, vindt het nog stinken ook. En ja de keuze heb je zelf gemaakt.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Christiaan schreef:
jvdg schreef:
Christiaan schreef:Gewoon niet beginnen aan roken. Kost geld en wat heb je er aan
helemaal niets. Niet beginnen dus hoef je ook niet te stoppen.
Maar ik ben al zo heel lang geleden begonnen........................
Toen was het nog stoer, en de meisjes, je weet wel.... :roll:
Nee, weet ik niet.
En ík ga het je niet uitleggen ook!
Petrus

Bericht door Petrus »

Christiaan schreef:
Nee, weet ik niet. Ik heb nog nooit de behoefte gehad het te proberen. Waarom zou ik, vindt het nog stinken ook. En ja de keuze heb je zelf gemaakt.
Dat komt ook door het beschermde milieu waarin men opgroeid, dat je die cultuur van de laat-vijftiger tot in de jaren 70 niet kent, zelfs niet van horen zeggen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Petrus schreef:
Christiaan schreef:Nee, weet ik niet. Ik heb nog nooit de behoefte gehad het te proberen. Waarom zou ik, vindt het nog stinken ook. En ja de keuze heb je zelf gemaakt.
Dat komt ook door het beschermde milieu waarin men opgroeid, dat je die cultuur van de laat-vijftiger tot in de jaren 70 niet kent, zelfs niet van horen zeggen.
Kom kom, je kunt niet àlles aan beschermde mileus toeschrijven!

Niettemin: ook de twintigers van nu kunnen best eens bij ouders, ooms of tantes, oudere kerkenraadsleden etc. informeren hoe het was in de jaren zestig/zeventig.

Verjaardag: asbakken op tafel, sigaretjes stonden klaar. Na afloop: kamer blauw van de rook.

Kerkenraadsvergadering: na afloop kon je in de consistorie je fiets tegen de rook aanzetten. Roken was normaal, iedereen deed 't.

Op school werd zelfs door onderwijzers en leraren gerookt in de klas, tijdens de les. Dat was allemaal heel gewoon...

Sommige dingen die we toen heel normaal vonden, klinken nu absurd.
In bepaalde opzichten zijn we er toch wel op vooruit gegaan...
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tja, zo is de tijd dus heel bepalend voor je rookgedrag. Ik, opgegroeid in de welvaartscultuur van de jaren 80 en 90 rook daarom sigaren :D

Af en toe een sigaretje, af en toe waterpijp.




Anywayz, als minder roken ook niet goed is zijn er dus 2 opties: Veel blijven roken... of stoppen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:Tja, zo is de tijd dus heel bepalend voor je rookgedrag. Ik, opgegroeid in de welvaartscultuur van de jaren 80 en 90 rook daarom sigaren :D

Af en toe een sigaretje, af en toe waterpijp.




Anywayz, als minder roken ook niet goed is zijn er dus 2 opties: Veel blijven roken... of stoppen.
Goede conclusie!

PS: Rook nooit een zware pijp.
Petrus

Bericht door Petrus »

Hendrikus schreef:Kom kom, je kunt niet àlles aan beschermde mileus toeschrijven!
...
Nee..........niet álles, wel heel veel.................
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik hoop dat ik vanaf 1 december definitief rookvrij ben. Niet beginnen is altijd beter, maar bij mij is een sigaret altijd een prima hulpmiddel om bepaalde negatieve gevoelens onder controle te houden. Dat is bij mij de ook de eerste aanzet tot roken geweest.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Petrus

Bericht door Petrus »

JolandaOudshoorn schreef:Ik hoop dat ik vanaf 1 december definitief rookvrij ben. Niet beginnen is altijd beter, maar bij mij is een sigaret altijd een prima hulpmiddel om bepaalde negatieve gevoelens onder controle te houden. Dat is bij mij de ook de eerste aanzet tot roken geweest.
Heb geen ál te hoge verwachtingen van jezelf hé........je best doen is alls wat telt. En gá je op je plaat, niks aan de hand, gewoon weer opnieuw proberen........nét zolang tot het je lukt (als je tenminste niet een al te grote zenuwpees bent)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:Ik hoop dat ik vanaf 1 december definitief rookvrij ben. Niet beginnen is altijd beter, maar bij mij is een sigaret altijd een prima hulpmiddel om bepaalde negatieve gevoelens onder controle te houden. Dat is bij mij de ook de eerste aanzet tot roken geweest.
Vertel tegen iedereen dat je bent gestopt. Vertel alle rokers dat het dom is dat ze nog niet gestopt zijn. Hou dat een weekje vol. Vervolgens kan je het niet meer maken om weer te beginnen, omdat je jezelf dan gigantisch voor schut zet. Werkte bij mij ook. Waarom ik dan toch rook? Ik deed dat bij collega's en begon weer toen ik met dat werk gestopt was ;)

Overigens speelden zenuwen bij mij geen rol, ik ben geen enorme zenuwpees en rook niet meer als ik zenuwachtig ben... met sigaren ook wel wat lastig maar goed :)

JVDG, ik heb wel eens pijp gerookt, maar geen hele zware, van die lekker zoete pijptabak. Smaakt tenminste nog ergens naar... net als waterpijp.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Klomp
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:28
Locatie: Drenthe

Bericht door Klomp »

JolandaOudshoorn schreef:Ik hoop dat ik vanaf 1 december definitief rookvrij ben. Niet beginnen is altijd beter, maar bij mij is een sigaret altijd een prima hulpmiddel om bepaalde negatieve gevoelens onder controle te houden. Dat is bij mij de ook de eerste aanzet tot roken geweest.
Om te beginnen ga je vandaag al oefenen om zonder te roken de dag door te komen...
Plaats reactie