Minder roken éven gevaarlijk...............

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

jvdg schreef:De "christelijke hetze" tegen het roken is feller dan de "wereldse" hetze.
Dat herken ik niet in mijn omgeving!
De wereld gaat behoorlijk tekeer tegen het roken.
jvdg schreef:Hoe zit het met drank? En met roddel en laster? In onze gezindte!
De vrucht des Geestes is (...) matigheid.
Dit geldt zowel roken als drank.

Roddel en laster zijn natuurlijk rechtstreekse zonden.
jvdg schreef:Misschien appelen met peren vergelijken maar zondig is het allemaal.
Zeker. De ene zonde met de andere goedpraten zal je nergens brengen.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Wat is het verschil tussen een biertje met een sigaretje en een biertje met een bak chips?



P.S. Hier spreekt een gelegenheidsroker (2-4 sigaretten per week, soms weken niets, tijdens vakanties wat meer).
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Het zou me niets verbazen als hij toch gelijk had. 100 sigaretten op een dag, dat kan je volgens mij niet tot je 72e volhouden.
Volgens mij heb je dan geen tijd meer om gewoon adem te halen. :mrgreen:
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Tiberius schreef:Onderschat niet de macht van de verslaving, Klavier.
Zeker niet! Een reden des te meer om te voorkomen dat anderen gaan roken. Mensen die om wat voor reden dan ook roken en verslaafd zijn dienen naar mijn mening met alle vriendelijkheid en bewogenheid geholpen te te worden van de verslaving af te komen.
Als we het zuiver houden moeten we stellen dat we allemaal verslaafd zijn aan de zonden, in welke vorm dan ook. En daarbij direct de les in gedachten nemen: Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. Dit geldt voor mij evengoed. Daaruit volgt dat ook ik me te onthouden heb in het veroordelen van anderen.
Overigens ben ik geen tegenstander van matig roken, zoals sommige mensen dat kunnen. Zelf ben ik tijden geleden gestopt met roken, omdat matig roken me niet lukte.
Dat laatste is kenmerkend voor de roken zelf. Dat is nu eenmaal van de stof nicotine die vanzelfsprekend aanwezig is in rookwaren.
Een gelegenheidsroker is inderdaad heel anders dan een kettingroker die aantoonbaar zijn longen beschadigt.
Evenwel vind ik wel dat een gelegenheidsroker zich bewust moet zijn van het verlokken van de verslavingsgevoelige roker die probeert er vanaf te blijven. En gevoelsmatig heb ik ook moeite met de gelegenheidsroker als we dit als toelaatbaar benoemen en tegelijkertijd de schadelijkheid erkennen. Dat komt over als een gecalculeerd risico dat als aanvaardbaar wordt ingeschat.
Dit is een persoonlijk standpunt wat ik verder niet wil opleggen. Persoonlijk heb ik als niet roker makkelijk praten. En ik heb ook een hekel aan alcohol omdat ik het vies vind. Maar ik drink ook erg veel koffie en dat zou volgens sommigen ook schadelijk zijn.
De persoonlijke afweging en verantwoordelijk wil ik voluit laten staan en niet voor de ander opleggen. Een discussie als deze is over en weer wel leerzaam. Elkaar scherp houden met de Bijbel als norm kan elkaar helpen naar Gods wil te leven. Daar willen we toch allemaal naar staan!?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Het zou me niets verbazen als hij toch gelijk had. 100 sigaretten op een dag, dat kan je volgens mij niet tot je 72e volhouden.
Volgens mij heb je dan geen tijd meer om gewoon adem te halen. :mrgreen:
Precies, dan zeg je niet meer: Ik ga nu eventjes roken... maar zeg je af en toe: Ik ga nu eventjes lucht inademen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Minder roken éven gevaarlijk...............

Bericht door Mara »

Gehoord.... in de supermarkt

Kinderen hebben nog altijd niet door hoe gevaarlijk sigaretten eigenlijk zijn. De kleurige verpakkingen met afschrikwekkende foto's en de onbereikbaarheid van het middel wakkeren bij een deel van de jeugd de fascinatie voor tabak vooral aan.
In mijn supermarkt staat een jong meisje met grote blonde krullen naast haar vader bij de toonbank waar ze sigaretten verkopen. Terwijl pa hardop tegen de caissiere staat te klagen dat ze zijn dagelijkse portie tabak wel eens mogen gaan subsidiëren, staart het meisje naar de pakjes. Op meerdere verpakkingen prijkt een plaatje van een peuter met een speen in de mond, vergezeld van de waarschuwing dat kinderen van rokers zelf vaak gaan roken.
Maar die boodschap ontgaat haar volledig.
Ze tikt haar vader aan en zegt vrolijk: "Ze verkopen hier ook kindersigaretten voor mij!"

AD - 13 augustus
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6314
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Minder roken éven gevaarlijk...............

Bericht door Gian »

Leuk, zo'n topic van 10 jaar oud. Met good old Pim, JvdG, Petrus ect. (in memories)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie